Mitä mahdollinen etelärannikon vapautus merkitsisi Krimin huoltoyhteyksille? Missä kunnossa Kerchin silta nykyään on? Ylettyisikö Ukraina tulittamaan siltaa rannikolta helposti?
Kuinka pitkään Krimillä sinniteltäisiin ilma- ja merikuljetusten varassa?
Vesihuollon poikkaisua venäläiset ovat pelänneet jo vuosia.
Asovanmeren pohjoisrannikolla sijaitsevalta Obitotšnan kynnäkseltä on matkaa Kertšinsalmen ylittävälle sillalle vajaat 140 kilometriä. Kynnäksen kärjessä sijaitsee pienehkö lomaresotti tms. joten tie on todennäköisesti ajokuntoinen kynnäksen kärkeen saakka.
Ukrainan olisi mahdollista vaikuttaa siltaan rakettien ohella esim. miehittämättömillä pinta-aluksilla (dronealus), jollaisilla on isketty Sevastopolin sekä Novorossijskin satamiin, tai esim. kamikazelennokeilla. Siltaahan ei tässä tapauksessa tarvitsisi tuhota täysin, riittää, että siihen olisi mahdollista vaikuttaa säännöllisesti ja pitää se siinä kunnossa, ettei sitä kautta voi kuljettaa merkittäviä määriä kalustoa tai rahtia.
Mikäli Ukraina saisi haltuunsa koko Asovanmeren pohjoisrannikon, sen olisi mahdollista vaikuttaa myös salmen ylittävään lauttaliikenteeseen. Tai siihen mitä siitä on jäljellä, koska sillan valmistumisen jälkeen lauttoja siirrettiin venäläisten toimesta muualle, osa on myös romutettu.
Asovanmeren pohjoisrannikolla on muutama muukin kapea särkkämäinen kynnäs, mutta niiltä kaikilta on joitain kilometrejä pidempi matka Kertšinsalmen ylittävälle sillalle kuin Obitotšnan kynnäkseltä.
Mikäli Ukrainan on tulevaisuudessa mahdollista hyödyntää vaikuttamiseen näitä särkkämäisiä niemiä, niin luonnollisesti kannattaa käyttää vaihdellen eri niemiä hyödyksi, jotta Venäjän olisi vaikeampi ryhtyä vastatoimiin. Ainoa ongelma näillä niemillä on se, että ne ovat kapeita, poistumisteitä on käytännössä vain yksi. Poikkeuksena ehkäpä Berdjanskin niemi sekä Arabatinkynnäs, joista jälkimmäinen sijaitsee niin lähellä miehitettyä Krimin niemimaata, että Venäjän on (teoriassa) mahdollista vaikuttaa alueelle hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Henitšeskin kaupunki Asovanmeren pohj.rannikolla Arabatinkynnäkseen rajoittuneena on sitten jo yli 160 km päässä Kertšinsalmesta.
Kertšinsalmen silta taitaa tällä hetkellä olla rajoitetusti liikennöitävissä ts. korjaustoimista huolimatta sillan kantokykyyn ei taida olla luottaminen. Venäjä on myös yrittänyt korjata rautatiesiltaa, pari viikkoa sitten jokin pala taidettiin nostaa paikalleen siltapalkkien väliin, mutta eipä taida olla rautatiesillankaan kantokyvystä mitään takeita - raideyhteydet toimivat lauttojen avulla.
Ukrainahan oli katkaissut Krimin niemimaalle johtavan, vesihuollon kannalta tärkeän, pohjois-Krimin kanavan jo vuosia sitten. Venäjän laajan offensiivin jälkeen kanava päätyi kokonaisuudessaan sen haltuun, jokainen arvaa mitä seuraa jos Ukraina saa kanavan alkupään Kahovkan patoaltaalla haltuunsa. Venäjän on sen jälkeen entistä hankalampi järjestää vesihuoltoa miehitetylle Krimille, koska huollon kannalta tärkeä siltakin on vain rajoitetusti liikennöitävissä.
En ryhdy arvaamaan kuinka kauan miehitetyllä Krimin niemimaalla selviydyttäisi ilma- ja merihuollon avulla, etenkin kun Ukraina varmasti pyrkisi vaikuttamaan niihinkin. Voisin olettaa, että tällaisessa tilanteessa väestöpako niemimaalta alkaisi, mikä helpottaisi niemimaan huoltoon kohdistuvaa painetta.
No, toivoa sopii, että tulevana kesänä olemme tilanteessa, jossa miehitetty Krim on enää kapean "napanuoran" varassa, johon Ukraina pystyy vaikuttamaan säännöllisesti.