Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 015 373
  • 61 541

Fordél

Jäsen
Nyt ei ihan aukene. Siis mitä pitäisi kysyä? Rytihän sopimusrikkomuksellaan pelasti Suomen vuoden 1944 kesällä. Olisiko ollut parempi noudattaa sopimusta Hitlerin kanssa ja mennä Saksan perässä katkeraan loppuun saakka, vai mitähän ajat tässä takaa.

Astuinko miinaan?
Mennään kesästä -44 vielä vähän historiassa eteenpäin ja tullaan sotasyyllisyysoikeudenkäyntiin. Suomen oikeushistorian yhteen häpeäpilkkuun, kiitos sovelletun taannehtivan oikeuskäyntännön.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас

Mutta olivatpa ajatkin aika tavalla erilaisia, suht seesteisiä. Historia ei vaan ollutkaan edes Euroopassa loppunut.

edit: kirjoitinpas ärsyttävästi paljon paremmin ja kaunopuheisemmin v. 2005 kuin nyt. Vaikka osin ajatukset olivatkin outoja, en näköjään esim. kannattanut esim. Nato-jäsenyyttä, joskin toki asevelvollisuutta.

Sallinette, että kopioin tähän pienen pätkän "idiootin" vuodastusta kyseisestä ketjusta, noilta vuosilta. Tuo "idiootti" on allekirjoittanut, eikä kukaan muu:

"Mitä taasen tulee asevoimien (puolustusvoimien) rooliin, olen hyvin pitkälti samoilla linjoilla kanssasi. Suomessakin on astuttava rauhallisen muutoksen tielle, puolustusvoimat eivät ole pysyvä ja kaavoihin kangistettu organisaatio vaan sitä on kyettävä muuttamaan ja muokkaamaan ympäröivää maailmaa vastaavaksi mutta tämä muutos ei voi olla raju, ja tälle muutoksen tielle lähtiessämme on kokonaisvaltainen puolustuspoliittinenajattelu muokattava uusiksi, ts. entistä voimallisempi integroituminen länteen - itse ajaisin voimakasta integroitumista EU:n suuntaan ja Suomelle entistäkin aktiivisempaa roolia EU:n taistelujoukkojen kehittämiseen." Kyseessä on osa vastauksestani @Yläpesä 'lle.
Näyttää siltä, että tuo on aikaa, jolloin ihan oikeasti kuvittelin EU:n ryhtyvän rakentamaan omaa yhteistä puolustusta, johon Suomen pitäisi itsensä tiukasti ankkuroida (ja jollain aikavälillä tarkastella myös asevelvollisuutta - kaukaa viisaasti, en ottanut kantaa tähän "aikaväliin". Olisipa tuolloin joku jo takonut minun päähän, jotta EU:lla on jo yhteinen puolustusorganisaatio, sen nimi on Nato.

Onnekseni toivuin tuosta hölmöydestä jo samaisen vuosikymmenen puolella. Toipumisessa tosin helpotti Asevelvollisuusarmeijasta luopuminen-ketjussakin epävakaaksi nimittämäni Venäjä.

Mutta tämä tästä sivuloikasta, takaisin oikeille urille tähän ketjuun. Seuraavassa viestissä jo tiukasti ketjun aiheessa.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Ilmahälytykset soinu niin tiuhaan viime päivinä, ettei ukrainalaiset ole ehtiny kaupassa käydä



Vihaavat NATOA, koska Vova sanoo, että pitää vihata, mutta näillä ei ole hajua mikä se NATO on



Selitys mitä de-natsifikointi tarkottaa



Uusi liikekannalle - siis sopimussotilaiden värväyskierros alkamassa


 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Putler käskenyt siirtää T-62 tankit museosta rintamalle.

Hyvin sujuu kolmen päivän sota.

Eiköhän seuraavaksi mobilisoida jäljellä olevat toisen maailmansodan veteraanit, koska ovat kerran jo natsit voittaneet, niin miksi se ei sitten onnistuisi myös toisella kerralla.
Hei mutta Kremlin edustajat vakuuttavat, että nuo modernisoidut T-62:t eivät tule olemaan yhtään huonompia kuin lännen moderni kalusto. Et kai epäile Kremlin edustajien puheita?
 

Alejandro

Jäsen
Mennään kesästä -44 vielä vähän historiassa eteenpäin ja tullaan sotasyyllisyysoikeudenkäyntiin. Suomen oikeushistorian yhteen häpeäpilkkuun, kiitos sovelletun taannehtivan oikeuskäyntännön.
Olen pahoillani, mutta en vieläkään ymmärrä mitä haet takaa tai miten tämä liittyy Allegro-juniin. Ehkä ollut pitkä päivä takana, joten viitsisitkö vääntää rautakangesta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olen pahoillani, mutta en vieläkään ymmärrä mitä haet takaa tai miten tämä liittyy Allegro-juniin. Ehkä ollut pitkä päivä takana, joten viitsisitkö vääntää rautakangesta.
Takautuva lainsäädäntö on pääsääntöisesti paskaa, eikä kuulu oikeusvaltion periaatteisiin. Enemmän noiden erilaisten diktatuurien tai muiden tyrannioiden hommia.
 

Fordél

Jäsen
Olen pahoillani, mutta en vieläkään ymmärrä mitä haet takaa tai miten tämä liittyy Allegro-juniin. Ehkä ollut pitkä päivä takana, joten viitsisitkö vääntää rautakangesta.
Täällä vaadittiin asetusta, jolla nämä junat voisi lahjoittaa Ukrainalle. Epäilen, että liekö tämä oikeusvaltion mukaista toimintaa. Meillä oikeusvaltiossa kunnioitetaan sopimuksia ja voimassa olevaa lainsäädäntöä. Mentäisiinkö tässä taannehtivan oikeuden/takautuvan lainsäädännön puolelle (en luonnollisesti tiedä), joka ei sovi länsimaisiin oikeusperiaatteisiin. Viimeksi Suomessa mentiin sen puolelle sotasyyllisyysoikeudenkäynnissä.

Oli miten oli, parempi edetä tässäkin tapauksessa voimassa olevan lainsäädännön ja sipimusten mukaan. Toisin kuin Venäjällä tupataan tehdä...
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Jos pitää paikkaansa, niin jälleen kerran nerokas liike mestaristrategi Darth Putinilta. Varmaan sataa myös kunniamerkkejä lentohärvelioperaattorille kuka räpelti dronen paskaksi.
Ja samalla hävittäjäkaupat etenenevät. Suomi Natoon, jenkit Mustalle merelle ja hävittäjät Turkkiin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Legendaarista. Varmaan enemmän propagandaa ja paskanjauhantaa oman kansan suuntaan, että yritetään, kuin aitoa uskoa tuon ”ammattisotilasporukan” kasaan saamiseksi. Kaikkea ne keksii.
Sehän tässä on lohdullista, ettei nuo värvättävät "ammattisotilaat" ole oikeasti ammattisotilaita, niin kuin me sen ymmärrämme.

Alan taipua siihen uskoon, että aika pitkälle Putin on tämän valmis viemään. Tuskin jää viimeiseksi "liikekannallepanoksi", ja jos pappaa ei laiteta syrjään, niin varmaan mieluummin julistaa sotatilan ja täyden liikekannallepanon kuin perääntyy.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tuomitset siis ilmeisesti tuolla logiikalla EU:n pakotteet oligarkkeja ja Venäjää vastaan, joilla on takavarikoitu heidän omaisuuttaan? Entä viisumien perumiset? Taannehtiva sopimusrikkomus tuokin. Venäjän valtion varojen jäädyttämiset Euroopassa? Törkeitä sopimusrikkomuksia noikin. Onko EU nyt myynyt periaatteensa?

Boom boom. @RexHex
Lisäsit luultavasti tuon Boom boom liene jälkikäteen osoittamaan minua, ettet joutuisi kirjoittamaan samaa uusiksi minulle tms.

Mutta sinun alkuperäiseen väittämääsi ajatellen, että "eihän siihen tarvitse kuin laki määrätä niin homma on ok" niin vituiksihan se menee. Niin kuin Venäjä on sen näyttänyt. Ihan demokraattisestihan ne ovat äänestäneet asioista kai siellä. Se että toinen vammailee ja naamioi tekemänsä päätökset demokraattisiksi niin pitääkö muiden alentua samalle tasolle?

Minun mielestäni ei. Toki kun toinen pelaa omilla säännöillään, niin ymmärrän tuon "mitä sitten"-asenteen. Ja olen itse samaa mieltä. En vain halua Suomeen taannehtivaa lainsäädäntöä missää nimessä. Tai että tuomioita jaettaisiin jälkikäteen, koska väärä mielipide.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Minun mielestäni ei. Toki kun toinen pelaa omilla säännöillään, niin ymmärrän tuon "mitä sitten"-asenteen. Ja olen itse samaa mieltä. En vain halua Suomeen taannehtivaa lainsäädäntöä missää nimessä. Tai että tuomioita jaettaisiin jälkikäteen, koska väärä mielipide.
Mä itse kuitenkin veikkaan, että Ukrainan sodan myötä niin Suomessa kuin EU-tasolla rukkaillaan kriisitilanteisiin liittyvää lainsäädäntöä ja toimintamalleja. Esimerkiksi asevientisäädöksiin, pakotteisiin, takavarikointeihin, omaisuuden jäädyttämiseen ja siihen liittyen, että miten takavarikoitua omaisuutta saadaan siirrettyä mihinkin tarkoitukseen ja millaisilla ehdoilla.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mä itse kuitenkin veikkaan, että Ukrainan sodan myötä niin Suomessa kuin EU-tasolla rukkaillaan kriisitilanteisiin liittyvää lainsäädäntöä ja toimintamalleja. Esimerkiksi asevientisäädöksiin, pakotteisiin, takavarikointeihin, omaisuuden jäädyttämiseen ja siihen liittyen, että miten takavarikoitua omaisuutta saadaan siirrettyä mihinkin tarkoitukseen ja millaisilla ehdoilla.
Itse olen samaa mieltä ja toivon, että homma lähtee etenemään tuohon suuntaan. Mutta juurikin oikein, eikä "mitä sitten" meingillä. Toki nykyistä EU:takin voi arvostella, mutta nyt ollaan väärässä ketjussa sen suhteen.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä itse kuitenkin veikkaan, että Ukrainan sodan myötä niin Suomessa kuin EU-tasolla rukkaillaan kriisitilanteisiin liittyvää lainsäädäntöä ja toimintamalleja. Esimerkiksi asevientisäädöksiin, pakotteisiin, takavarikointeihin, omaisuuden jäädyttämiseen ja siihen liittyen, että miten takavarikoitua omaisuutta saadaan siirrettyä mihinkin tarkoitukseen ja millaisilla ehdoilla.

Juuri näin. Oikeusvaltion perusteisiin kuuluu myös päivittää itseään nykyisyyttä, mutta varsinkin tulevaisuutta, silmällä pitäen.

Enkä nyt muutenkaan lähtisi vertamaan Suomen eduskuntaa russitsien Duumaan noin niin kuin sopimusoikeusmielessä.
 

Fordél

Jäsen
Tuomitset siis ilmeisesti tuolla logiikalla EU:n pakotteet oligarkkeja ja Venäjää vastaan, joilla on takavarikoitu heidän omaisuuttaan? Entä viisumien perumiset? Taannehtiva sopimusrikkomus tuokin. Venäjän valtion varojen jäädyttämiset Euroopassa? Törkeitä sopimusrikkomuksia noikin. Onko EU nyt myynyt periaatteensa?

Boom boom. @RexHex
En tuomitse. Pakotteethan ovat ihan kv. lainsäädännön mukaisia.

 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika

Se on kyllä vähän jännä, miten isot odotukset aika monella tuntuu olevan sen suhteen, että tämä lähitulevaisuudessa alkava vastahyökkäys on se sodan jotenkin maagisesti lopettava vastahyökkäys. Mielestäni tässä on kaksi vaihtoehtoa, joko kiila Melitopoliin, jolloin Venäjä on pakotettu kivuliaisiin päätöksiin Melitopolista länteen, joko tulla motitetuiksi, tai suosiolla vetäytyä Krimille. Voi olla, että hööki pysähtyy Krimin suulle, mutta aika vittumaiseksi kävi Krimin huoltaminen siinä kohtaa, kun alkaa olemaan HIMARS-kantamalla ja Neptunuksilla voi tuikkia Asovanmerta.

Toinen vaihtoehto vastahyökkäykselle voisi toisaalta olla maa-alueiden vapauttamisen kannalta vaatimattomampi: Olettaen, että Venäjä on sitonut paljon joukkoja juurikin Bahmutiin, voisi kyseeseen tulla kahden kärjen hyökkäys pohjoisesta ja etelästä, tavoitteena Bahmutin alueen motitus. Siinä ei hirveästi toki alueita vapautettaisi, mutta huolto-ongelmat lienisivät paljon vähäisemmät ja toisaalta onnistuessaan voisi kerralla harventaa hyvinkin suuren määrän örkkejä kalustoineen. Ensimmäinen olisi paljon kunnianhimoisempi tavoite, mutta myös riskialttiimpi. Toinen taas helpommin toteutettavissa, ollen samalla äärimmäinen nöyryytys Putinille onnistuessaan. Voisi samalla olla sen tason munaus, että väkisin alkaisi soraäänet Puten kyvykkyyksistä nostamaan päätään.

Mutta ei tämä vastahyökkäys sotaa varmastikaan lopeta. Olisin myös aika skeptinen sen suhteen, että sota loppuisi tänä vuonna. Pikemminkin vaatisi isohkon ihmeen, jotta loppuisi tämän vuoden puolella.

Edit: Taitaa olla paras säästää ne Neptunukset pääosin Mustallemerelle, ei kovin isot purkit taida Asovanmeressä uida. Keskisyvyys vaivaiset seitsemän metriä. En olettanut mitenkään syväksi, mutta tuohan on ihan lätäkkö. Hoitunee HIMARSeilla.
 
Viimeksi muokattu:

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mennään kesästä -44 vielä vähän historiassa eteenpäin ja tullaan sotasyyllisyysoikeudenkäyntiin. Suomen oikeushistorian yhteen häpeäpilkkuun, kiitos sovelletun taannehtivan oikeuskäyntännön.
No ei tässä ihan sinne asti tarvitse mennä, jos vähän laajemmin tarkastelee asiaa. Esimerkiksi joskus kymmenisen vuotta sitten ajokorttiuudistuksella tms. päätettiin takautuvasti lyhentää jo vuosia aiemmin myönnettyjen ajokorttien voimassaoloa kymmenillä vuosilla. Aiemmat vastaavat muutokset ajokortin/passin voimassaoloon eivät ole käsittääkseni vaikuttaneet takautuvasti. Toki tässä kärsijänä ja maksumiehenä (maksuhenkilönä?) ovat suomalaiset, niin se on kai ok. Taivas varjele, jos tässä maailmantilanteessa mitään vastaavaa vääryyttä tapahtuisi tunnetusti oikeusvaltioperiaatteita ja omaakin lainsäädäntöään tunnollisesti noudattavaa naapuria kohtaan.

Eipä sillä, ei tuollainen takautuvasti vaikuttava lainsäädäntö ole asiallista, mutta en menettäisi yöunia, vaikka Ukrainaan lähtisi junia.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
varmaan mieluummin julistaa sotatilan ja täyden liikekannallepanon kuin perääntyy.
Vaikea nähdä tilannetta missä Putin perääntyisi.

Kuten Salekin on sanonut, ukolla on all in jo pöydässä.

Toki ei ole täsmälleen totta koska YLKP on vielä hihassa.

Toivottavasti länkkäreiden tarjoamaa sotilaskoulutusta vielä lisättäisiin. Koska vaikka aseapu onkin tärkeää, jotenkin alan taipua siihen että upseeriston ja aliupseeriston koulutus voi olla rintamien murtamisessa jopa ratkaisevaa. Ukrainan joukot ovat kait olleet melko retuperällä nekin mitä tulee taktiikoihin ja yhteistoimintaan.

Venäjän taktiikat nyt on nähty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös