Sitä en tiedä, mutta aikanaan, kun tuo T-72 oli nk. aktiivikäytössä (80- & 90-luvuilla) oli tallessa vielä iso kasa T-55 vaunuja ja niihin tehtiin myös joitain modernisointeja… Eli veikkaisin, että ihan kaikkea mitä vaunukaluston kanssa on puuhattu ei ole julkisuuteen tuutattu?
Nopeasti googlaten löytyi tämmöinen teksti Reserviläisestä, missä pohditaan, olisiko pitänyt jättää romuttamatta:
Suomi romutti Leopardien hankinnan yhteydessä T-72-panssarivaununsa. Millainen tämä kompakti itärauta oikein oli?
reservilainen.fi
Tuon perusteella olettaisin että on käytännössä jokainen paalattu. Lisäksi T-72 lukumäärä "melkoinen vaunumäärä eli 162. Se olisi riittänyt kahden sodan ajan panssariprikaatin tarpeisiin." on jo roimasti pienempi kuin mitä Suomella on Leopardeja (200+ yhteensä, 100 kpl modernimpia 2A6). Suomella on siis ollut vielä pari vuotta sitten lähes sama määrä Leopardeja kuin Saksalla, jonka (liittokanslerin) munattomuutta asetoimitusten suhteen kritisoidaan laajalti. Lisäksi Suomessa myös ne varastoidut 2A4 vaunut on pidetty melko varmasti toimintavalmiimpana kuin missään muualla päin maailmaa. Kun Saksan suunnalta on kuulunut tarinaa ettei välittömästi käyttökuntoisia vaunuja olisi kuin kourallinen, pidän enemmän kuin todennäköisenä, että Suomella on
de facto suuremmat panssarivoimat kuin Saksalla. Tägäys myös
@anthax kun samasta jutustellaan.
Mielenkiintoinen juttu kyllä tuo Hollannin panssarikirppari, maalla oli 445(!) Leo 2:sta, kunnes 2014 ilmoittivat että kaikki lähtee myyntiin kun budjettia tarve viilata. Toki päätös oli tehty pidemmän ajan kuluessa ja Euroopassa oli yleisesti vielä kovasti muotia uskoa ikuiseen rauhaan ja että kyllä se itäpaskakin siitä ihmisiksi suostuu olemaan kun aikansa saa ensin rauhassa temmeltää.
Hesarissa juttua Engelsin kentän iskusta:
Ukrainalaisten aktivistien tiedot perustuvat heidän mukaansa Venäjän ilmavoimien radioliikenteen kuunteluun.
www.hs.fi
Tuolta muiden mielenkiintoisten huomioiden seasta erittäin mielenkiintoista löytää tieto, ettei itäpaska ole vielä tähän päivään mennessä oppinut salaamaan radioliikennettään. Samaan paskaan heillä kuitenkin kaatui jo ensimmäinen maailmansota ja toisessakin antoivat ihan jonkun verran tasoitusta kaverille kun mikä tahansa vastaanotin riitti elektroniseen tiedusteluun.
HS kirjoitti:
...
TELEGRAM-KANAVIEN tiedot perustuvat kuuden Tu-95-koneen pilotin ja kolmen venäläisen lennonjohtajan välisiin radioviesteihin matalalla 8 131 kilohertsin taajuudella.
Vantaalaisen pitkän linjan radioamatöörin
Ilkka Martikaisen mukaan on teknisesti aivan mahdollista kuulla korkealla lentävän koneen ja lennonjohdon keskustelut, jopa Ukrainan puolelta rajaa.
”Läntisten ilmavoimien radioliikennettä tosin en ole kuullut vuosikymmeniin”, Martikainen sanoo. ”Naton radioliikenne hyppii taajuudelta toiselle kaiken aikaa ja kaikki viestit on salattu.”
...
Twitterhuhuissa on kerrottu että Ukraina olisi ajoittanut tuoreen Engelsin iskun ajankohtaan juuri ennen terroripommituksen alkamista ja tuloksena olisi reilumpi lössi raadoksi muuttunutta erikoispommittimen lentäjää joiden korvaus ei taida edes itäisessä paskaämpärissä onnistua pakkovärväämällä siperialainen traktorikuski pilotiksi. Ihanin iskuhetki olisi varmaankin semmoiseen tupoleviin missä on jo ruuma täynnä lasten murhaamiseen tarkoitettuja pommeja, mutta siinä voi ajoitus olla jo Ukrainan erittäin päteväksi osoittautuneilta strategeiltakin haastavaa.