Adlerkreuz ja Harjanne ehdottaneet Leopardien toimittamista Ukrainalle. Tietysti Scholz kykenee tämänkin estämään mikäli se muuten onnistuisi, mutta onhan tuo meille hyvää julkisuutta ja näyttöä muille maille missä Suomessa mennään.
Adlerkreuz ja Harjanne ehdottaneet Leopardien toimittamista Ukrainalle. Tietysti Scholz kykenee tämänkin estämään mikäli se muuten onnistuisi, mutta onhan tuo meille hyvää julkisuutta ja näyttöä muille maille missä Suomessa mennään.
Adlerkreuz ja Harjanne ehdottaneet Leopardien toimittamista Ukrainalle. Tietysti Scholz kykenee tämänkin estämään mikäli se muuten onnistuisi, mutta onhan tuo meille hyvää julkisuutta ja näyttöä muille maille missä Suomessa mennään.
En tiedä meneekö vähän nimbyilyn puolelle, mutta kovin montaa PV:n Leopardia en viitsisi tuonne toimittaa, vaikka kyseessä olisikin jonkun sortin pelinavaus, joka saisi muualta hanat auki. Näet vieressä on tuo paskalandia, jota vastaan (ja ainoastaan sitä vastaan) noin 100% varmuudella niitä tarvitaan jos tarvitaan ikinä. Lisäksi ne maksavat aivan helvetisti tällaiselle kääpiövaltiolle ja luultavasti myöskin aika paljon kuvioita on suunniteltu sen perusteella, että montako noita tankkeja on käytössä kokonaisuudessaan.
Herrat mainitsevat tuossa kirjoituksessaan toki tämän asian, että määräänsä enempää Leopardeja ei voisi luovuttaa (Suomella on niitä käsittääkseni jotain haarukassa 200-250kpl, vai onkohan käsitykseni liian positiivinen?), lähinnä nyt ajavat asiaa symbolisella tasolla. Että yhteiseurooppalaisissa tankkitalkoissa pitäisi olla mukana, jos sellaiset pantaisiin pystyyn..En tiedä meneekö vähän nimbyilyn puolelle, mutta kovin montaa PV:n Leopardia en viitsisi tuonne toimittaa, vaikka kyseessä olisikin jonkun sortin pelinavaus, joka saisi muualta hanat auki. Näet vieressä on tuo paskalandia, jota vastaan (ja ainoastaan sitä vastaan) noin 100% varmuudella niitä tarvitaan jos tarvitaan ikinä. Lisäksi ne maksavat aivan helvetisti tällaiselle kääpiövaltiolle ja luultavasti myöskin aika paljon kuvioita on suunniteltu sen perusteella, että montako noita tankkeja on käytössä kokonaisuudessaan.
Siinä olet oikeassa, että puolustus ei romahda tuohon. Sillä kuitenkin on ihan takuulla vaikutusta kaikkeen jos niitä lähtökohtaisesti on 10% vähemmän esimerkiksi, kuin on suunniteltu. Puolustusvoimissa kaikki muu on kärjistäen suunniteltu puolustamiseen, paitsi panssarijääkärikomppaniat, jotka kykenee myös hyökkäykseen. Näissä komppanioissa nuo raskaat vaunut on oleellinen osa toimintaa ja jos mietitään, että niitä on per komppania useampi, niin se on kokonaisia komppanioita ilman tuota tukea pelkkien kevyiden vaunujen varassa.Vaikka sinänsä ymmärrän pointin, niin en usko sillä olevan Suomen puolustuksen kannalta merkitystä, onko meillä Leopardeja mahdollisesssa tositilanteessa esimerkiksi 90 vai 100. Kääntäen, jos Suomen puolustus romahtaisi noiden "puuttuvien" kymmenen Leopardin takia, niin pitäisi olla erittäin huolissaan.
Enemmän kait tuossa Ukrainan näkökulmasta on se, löytyykö kyseiselle vehkeelle koulutusta sekä huoltoa.
Itse tässä miettinyt, että kuinkakohan monta T-72M1-vaunua siellä Parolannummen kallioluolissa vielä seisoo? Ne voisi nyt ensivaiheessa paiskata tuonne Ukrainaan kaikki ja hankkia tuoreempaa kalustoa tilalle... Meikäläisen T-72'lla treenanneet ukot kun taidamme olla jo nostoväen puolella?En tiedä meneekö vähän nimbyilyn puolelle, mutta kovin montaa PV:n Leopardia en viitsisi tuonne toimittaa, vaikka kyseessä olisikin jonkun sortin pelinavaus, joka saisi muualta hanat auki. Näet vieressä on tuo paskalandia, jota vastaan (ja ainoastaan sitä vastaan) noin 100% varmuudella niitä tarvitaan jos tarvitaan ikinä. Lisäksi ne maksavat aivan helvetisti tällaiselle kääpiövaltiolle ja luultavasti myöskin aika paljon kuvioita on suunniteltu sen perusteella, että montako noita tankkeja on käytössä kokonaisuudessaan.
Suomella on varastovaunuina noita päivittämättömiä 2A4 versioita jotain 140 kappaletta, todennäköisesti näistä olisi täysin mahdollista jonkunlainen lahjoitus tehdäkin. Eivät toki ole niin hyviä kuin Hollannista puoli-ilmaiseksi ostetut 2A6 versiot, joita on toista sataa, ilmeisesti kaikki vielä siinä mielessä aktiivikäytössä ettei kenttäkelpoisuutta varten tarvitse kuin pistää tankki täyteen polttoainetta, ammusta ja miehistöä. 2A4 ei toki ole niin paljoa edistyneempi neukkuvehkeisiin kuin 2A6, mutta todennäköisesti silti täysin eri planeetalta suorituskyvyn puolesta.Siinä olet oikeassa, että puolustus ei romahda tuohon. Sillä kuitenkin on ihan takuulla vaikutusta kaikkeen jos niitä lähtökohtaisesti on 10% vähemmän esimerkiksi, kuin on suunniteltu. Puolustusvoimissa kaikki muu on kärjistäen suunniteltu puolustamiseen, paitsi panssarijääkärikomppaniat, jotka kykenee myös hyökkäykseen. Näissä komppanioissa nuo raskaat vaunut on oleellinen osa toimintaa ja jos mietitään, että niitä on per komppania useampi, niin se on kokonaisia komppanioita ilman tuota tukea pelkkien kevyiden vaunujen varassa.
Varmaankin on myös tehty skenaariot sen varalle, että noita ei ole käytössä kaikkia, mutta näen hyvin vahvoja perusteita sille, että niitä ei pidä luovuttaa.
Eikös nämä sulatettu joitain museoyksilöitä lukuun ottamatta romumetallina viimeistään hollantilaisten Leopardien hankkimisen aikoihin?Itse tässä miettinyt, että kuinkakohan monta T-72M1-vaunua siellä Parolannummen kallioluolissa vielä seisoo? Ne voisi nyt ensivaiheessa paiskata tuonne Ukrainaan kaikki ja hankkia tuoreempaa kalustoa tilalle... Meikäläisen T-72'lla treenanneet ukot kun taidamme olla jo nostoväen puolella?
Sitä en tiedä, mutta aikanaan, kun tuo T-72 oli nk. aktiivikäytössä (80- & 90-luvuilla) oli tallessa vielä iso kasa T-55 vaunuja ja niihin tehtiin myös joitain modernisointeja… Eli veikkaisin, että ihan kaikkea mitä vaunukaluston kanssa on puuhattu ei ole julkisuuteen tuutattu?Eikös nämä sulatettu joitain museoyksilöitä lukuun ottamatta romumetallina viimeistään hollantilaisten Leopardien hankkimisen aikoihin?
Omaan palvelusaikaan oli aktiivikäytössä nuo 2A4:t ja sanotaan nyt näin suhteellisen maalikkona, että nekin on vähintään vakuuttavia vehkeitä tukemaan. En näe mitään syytä hylätä tuollaista kasaa raskaita panssareita, jotka oli täällä suunnalla ihan kuranttia kamaa vielä jokunen aika sitten verrattuna lähes mihin tahansa muuhun poislukien jenkkien vaunut. Jos eivät ole aktiivisessa harjoituskäytössä enää suurelta osin, niin takuulla ne pidetään kunnossa.Suomella on varastovaunuina noita päivittämättömiä 2A4 versioita jotain 140 kappaletta, todennäköisesti näistä olisi täysin mahdollista jonkunlainen lahjoitus tehdäkin. Eivät toki ole niin hyviä kuin Hollannista puoli-ilmaiseksi ostetut 2A6 versiot, joita on toista sataa, ilmeisesti kaikki vielä siinä mielessä aktiivikäytössä ettei kenttäkelpoisuutta varten tarvitse kuin pistää tankki täyteen polttoainetta, ammusta ja miehistöä. 2A4 ei toki ole niin paljoa edistyneempi neukkuvehkeisiin kuin 2A6, mutta todennäköisesti silti täysin eri planeetalta suorituskyvyn puolesta.
Suomessa on todennäköisesti myös nuo varastopanssarit pidetty kunnossa, espanjalaisissahan taisi olla kaikenlaista ongelmaa kun lähtivät tarkemmin selvittämään luovutuskuntoisia. Sitten kun mietitään että jopa kurantti eurotekniikka jumahtaa paikalleen oletettavasti edes auttavan asianmukaisesti (lue: sisätiloissa) säilytettynä, niin voidaan lähteä pohtimaa, missä kunnossa itäisen paskamaan kuusen alla jemmatut reservit on.
Nopeasti googlaten löytyi tämmöinen teksti Reserviläisestä, missä pohditaan, olisiko pitänyt jättää romuttamatta:Sitä en tiedä, mutta aikanaan, kun tuo T-72 oli nk. aktiivikäytössä (80- & 90-luvuilla) oli tallessa vielä iso kasa T-55 vaunuja ja niihin tehtiin myös joitain modernisointeja… Eli veikkaisin, että ihan kaikkea mitä vaunukaluston kanssa on puuhattu ei ole julkisuuteen tuutattu?
HS kirjoitti:...
TELEGRAM-KANAVIEN tiedot perustuvat kuuden Tu-95-koneen pilotin ja kolmen venäläisen lennonjohtajan välisiin radioviesteihin matalalla 8 131 kilohertsin taajuudella.
Vantaalaisen pitkän linjan radioamatöörin Ilkka Martikaisen mukaan on teknisesti aivan mahdollista kuulla korkealla lentävän koneen ja lennonjohdon keskustelut, jopa Ukrainan puolelta rajaa.
”Läntisten ilmavoimien radioliikennettä tosin en ole kuullut vuosikymmeniin”, Martikainen sanoo. ”Naton radioliikenne hyppii taajuudelta toiselle kaiken aikaa ja kaikki viestit on salattu.”
...
Itse uskon, että jos noita vielä olisi, niin ne olisi jo Ukrainassa.Itse tässä miettinyt, että kuinkakohan monta T-72M1-vaunua siellä Parolannummen kallioluolissa vielä seisoo? Ne voisi nyt ensivaiheessa paiskata tuonne Ukrainaan kaikki ja hankkia tuoreempaa kalustoa tilalle... Meikäläisen T-72'lla treenanneet ukot kun taidamme olla jo nostoväen puolella?
Vuonna 1997, kun Parolannummella palvelin, T-55-vaunut vaikuttivat olevan modernisoinnin myötä jopa modernimmassa kunnossa kuin T-72-vaunut. Ehkäpä tulevat Leopard-hankinnat vaikuttivat jo tuolloin asiaan?Sitä en tiedä, mutta aikanaan, kun tuo T-72 oli nk. aktiivikäytössä (80- & 90-luvuilla) oli tallessa vielä iso kasa T-55 vaunuja ja niihin tehtiin myös joitain modernisointeja… Eli veikkaisin, että ihan kaikkea mitä vaunukaluston kanssa on puuhattu ei ole julkisuuteen tuutattu?
Talvella tuo on helpompaa ja suht halpaakin. Nuo kun poteroissa pökkivät toisiaan, niin kuolon tullessa kohdalle poterokaverin sperma säilöytyy kivasti rektaalissa kevääseen asti. Pakaraan vaan kirjoitettava luovuttajan nimi.Tass: Venäjä antaa värvättyjen varusmiesten jäädyttää spermansa ilmaiseksi
Venäjällä liikekannallepanon perusteella värvätyt varusmiehet saavat jäädyttää spermansa ilmaiseksi.
Asiasta kertoo Venäjän lakimiesliiton julkisen järjestön puheenjohtaja Igor Trunov uutistoimisto Tassin mukaan.
Värvättyjen miesten perheille tarjotaan lisäksi maksuttomia hedelmöityshoitoja. (HS)
Ensin jäätyy sperma ja sitten mies. Sillä välin paikallisviranomainen käy hedelmöittämässä uusia sankareita Neuvostoliitolle.
Kuinka kauan menisi, että ukrainalaisille saataisiin opetettua Leopardien käyttö ja huolto? Suomi voisi ottaa koulutuksesta koppia ja laittaisi muutaman vaunun kaupan päälle. Olisi muiden helpompi antaa vaunuja, kun tietävät, että menevät osaaviin käsiin.
Tässä sodassa tankit on kyllä osoittautuneet itsemurha vehkeiksi, siitä hetkestä kun vastapuoli on havainnut tankin ei mene kauan siihen hetkeen kun se on tuhottu. Sen takia Venäjä ei edes tuo uusimpia tankkeja (montako niitä edes on) rintamalle kun tietävät että sinne ne jäävät. Mikäli Ukrainalla ei olisi noita hitech pst ohjuksia niin tilanne voisi olla aika erilainen.Kuinka kauan menisi, että ukrainalaisille saataisiin opetettua Leopardien käyttö ja huolto? Suomi voisi ottaa koulutuksesta koppia ja laittaisi muutaman vaunun kaupan päälle. Olisi muiden helpompi antaa vaunuja, kun tietävät, että menevät osaaviin käsiin.
2 viikkoa varmaan riittäisi koulutuksen osalta. Siellä kuitenkin oppimaan tulevat ovat sieltä innokkaimmasta päästä. Huolto vie enemmän aikaa vaikka siellä jo aika laaja kokemus on noiden laitteiden huollosta.Kuinka kauan menisi, että ukrainalaisille saataisiin opetettua Leopardien käyttö ja huolto? Suomi voisi ottaa koulutuksesta koppia ja laittaisi muutaman vaunun kaupan päälle. Olisi muiden helpompi antaa vaunuja, kun tietävät, että menevät osaaviin käsiin.
Mikähän Venäjällä on tilanne tuon panssarintorjunnan suhteen? Olisko mahdollista, että heillä ei samanlaista pst- kyvykkyyttä ole kuin Ukrainalla, johtuen lännen kehittyneestä aseavusta tällä saralla?Tässä sodassa tankit on kyllä osoittautuneet itsemurha vehkeiksi, siitä hetkestä kun vastapuoli on havainnut tankin ei mene kauan siihen hetkeen kun se on tuhottu. Sen takia Venäjä ei edes tuo uusimpia tankkeja (montako niitä edes on) rintamalle kun tietävät että sinne ne jäävät. Mikäli Ukrainalla ei olisi noita hitech pst ohjuksia niin tilanne voisi olla aika erilainen.
Varmaankin lähinnä Molotovia, mutta sisältö on takuulla juotu, eli lasipullossa vain palava rätti.Mikähän Venäjällä on tilanne tuon panssarintorjunnan suhteen? Olisko mahdollista, että heillä ei samanlaista pst- kyvykkyyttä ole kuin Ukrainalla, johtuen lännen kehittyneestä aseavusta tällä saralla?