Tarkkuutta referoinnissa, itse en ainakaan tulkitse suoraan että "rauhanneuvotteluihin liittyvä huippukokous YK:ssa" tarkoittaisi vielä rauhanneuvottelujen suunnittelua.
En tarkoittanut sitä, vaan sitä, että Ukraina ylipäätään suunnittelee neuvottelujen aloittamista.
YLEn jutun perusteella näkisin että Ukrainan rauhanehdot ovat edelleen että terroristivaltion joukot poistuvat kaikilta Ukrainan alueilta (mukaan lukien Krim ja maan itäosat), nuo rauhanehdot mainittiin kuitenkin tuoreeltaan Bidenin toimesta Zelenskyin yhdysvaltainvierailun aikana. YK:ssa voidaan sitten huippukokouksessa keskustella esimerkiksi terroristivaltion poistamisesta turvallisuusneuvoston vakijäsenyydestä ja vähintään veto-oikeuden poistamisesta siltä.
Olen itsekin kiinnostunut siitä, että mitkä ovat Ukrainan lähtöehdot neuvotteluille. Luulisin, että esimerkiksi juuri kaikkien venäläisten joukkojen vetäminen pois Ukrainan 1991 alueelta. Luulisin myös, että tähän liittyisi Ukrainan puolelta jonkinlaista esitystä Donbassin ja Krimin tilanteeseen, esimerkiksi se mitä Zelenskyin hallinto esitti ennen Venäjän hyökkäystä, johon liittyi 15 vuoden neuvottelujakso.
Olen melko varma, että mitään oikeita neuvotteluja ei aloiteta niin kauan kun Ukraina jaksaa sotia ja länsimaat jaksavat avustaa. En usko, että Venäjällä on sen enempää kykyä kuin haluakaan koettaa eskaloida sotaa, se häviää vielä rajummin jos yrittää. Venäjän paras vaihtoehto on _minusta_ tällä hetkellä sinnitellä niin pitkään kuin mahdollista, mutta sekin on oikeasti huono vaihtoehto. Niin kauan kun Ukraina ei sitä pyydä, niin länsimaat tuskin tulevat Venäjää millään tavalla vastaan. Se siirtymä irti Venäjästä alkoi jo helmikuun 24. eikä sitä peru enää mikään.