Anteeksi mitä? 87 000??
Sairasta, jos pitää paikkansa.
Näiden twiittien seuraaminen on jo kauemmin ollut sen verran vaikeaa, että en itse oikein "jaksa" ottaa kovinkaan faktisesti oikein mitään sotaan liittyviä twiittejä. Täytyy jaksaa odotella, että niistä koostetaan joskus laajemman otannan tutkintoja ja niitäkin pitää sitten vähän kriittisesti kuunnella.
Olen sen sijaan muodostanut itselleni mielipiteen, että Venäjä on tehnyt ja tekee jatkuvasti hirveitä kauheuksia Ukrainassa. Ja että Ukraina on varmasti vastannut myös joillakin kauheuksilla, mutta se on hyvin inhimmillistä, kun otetaan huomioon, että ovat joutuneet ryöstäjä / raiskaaja / murhaajien hyökkäyksen kohteeksi. Tämän tarkempaa minun ei oikeastaan ole kauheuksista tarvetta "reaaliajassa" tietää.
Murhattujen, kidutettujen ja raiskattujen lukumäärä on takuulla valtava. Samoin keskitysleireille ja ties minne väkisin ryöstettyjen ihmisten ja lasten määrä.
Olen nyt kuunnellut
Auschwitzin tatuoija kirjaa, jonka tapahtumat sijoittuu toisen maailmansodan keskitysleirille. Jos Ukrainan tapahtumat tuntuvat kovin etäisiltä, niin tätä kirjaa kuuntelemalla voi kenties vähän saada näkökulmaa tunteista, minkä keskellä ukrainalaiset elävät.
Auschwitzin tatuoija tuntuu tässä nykyajassa varsin koskettavalle. Eikä ukrainalaisten nykypäivän kokemukset juurikaan kalpene noille toisen maailmansodan henkilökohtaisille kärsimyksille. Tapahtumien laajuus vain ei tietenkään ainakaan vielä ole samaa luokkaa. Se kärsimys, mitä ukrainalaiset kokevat ja minkä jatkumisen me, eurooppalaisina veljinä sallimme on äärimmäisen surullista.