Veikkausliiga 2009

  • 70 806
  • 388

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Olen alkanut futista silloin seuraamaan, kun Ilves ja TPV liigassa pelasivat ja niissä sentään on jotain mikä sytyttää toisin kuin tamussa.

On kyllä valitettavaa etteivät Suomen mittakaavalla suuret kaupungit Tampere ja Lahti saa yleisöä edes sunnuntaina liikkeelle. Tänään Lahden peliä oli seuraamassa naurettavat 1837 ja Tampereella 2214 katsojaa (lähde: http://www.yle.fi/cgi-bin/tekstitv/ttv.cgi/html?PAGE=230).

Tamulla vastassa oli viime kauden hopeajoukkue Honka, joka oli vielä ennen illan ottelua ilman tappioita, joten vastustajan viihdearvonkin luulisi olleen keskiluokkaa parempi. Eikä viime kauden pronssijoukkue Lahtikaan ole huonosti kauttaan aloittanut, kun on sarjassa kärjen tuntumassa.

Liekö sattumaa, mutta sekä Lahti että Tamu ovat yhdistetty vanhoista suurseuroista?

Pelipäivät ovat kaikille (suunnilleen) samoja, joten niistä on turha valittaa. Jotain tehdään muilla paikkakunnilla selvästi paremmin, sillä esimerkiksi Turussa yleisökeskiarvot ovat tällä kaudella 4000 (viime kaudella noin 4500), sekä Interin että TPS:n otteluissa (lähde: http://www.veikkausliiga.com/yleisomaaratilasto.aspx ja http://www.veikkausliiga.com/tilastot/2008/yleisomaaratilasto.htm).

Mitä tehdään väärin? Mitä pitäisi tehdä paremmin? Eikö jalkapallo enää kiinnosta?
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Liekö sattumaa, mutta sekä Lahti että Tamu ovat yhdistetty vanhoista suurseuroista?

Minä ainakin odottelen Kuusysin paluuta. Harmi kun tippuivat täksi kaudeksi Kolmoseen. Kolmetoista vuotta on FC Lahti jo kerennyt pyristellä, mutta eipä tuo vieläkään herätä minkäänlaisia tunteita. Ilmaiseksi olen joskus käynyt muutaman pelin katsomassa, mutta maksaa tuosta ei kyllä viitsisi, ainakaan järkyttävää 15 euroa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
On kyllä valitettavaa etteivät Suomen mittakaavalla suuret kaupungit Tampere ja Lahti saa yleisöä edes sunnuntaina liikkeelle. Tänään Lahden peliä oli seuraamassa naurettavat 1837 ja Tampereella 2214 katsojaa

Mitä tehdään väärin? Mitä pitäisi tehdä paremmin? Eikö jalkapallo enää kiinnosta?

Tampereesta en tiedä, mutta Lahden stadion on mielestäni liian suuri ja kolkko areena sarjafudikselle. Jos Kisapuistoa vähän fiksattaisiin niin siellä voisi tunnelma olla toinen ja porukkaa alkaisi taas olla vanhojen hyvien aikojen tapaan.

Tai sitten Lahdessa on liikaa kovatasoista urheilua?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tampereesta en tiedä, mutta Lahden stadion on mielestäni liian suuri ja kolkko areena sarjafudikselle. Jos Kisapuistoa vähän fiksattaisiin niin siellä voisi tunnelma olla toinen ja porukkaa alkaisi taas olla vanhojen hyvien aikojen tapaan.

Tai sitten Lahdessa on liikaa kovatasoista urheilua?

Tampereen tilanne on täsmälleen sama kuin Lahdessa. Ratina on liian iso ja Tammela tarvitsisi laittoa.

Lahdesta vielä sen verran, että itse olen saanut sen käsityksen, että siellä on edelleen olemassa kahtiajako Reipas-Kuusysi. Ja se nimenomaan on yksi syy sille, ettei FC Lahti sitten oikein kiinnosta. Lahtelaisseurojen historia on mielenkiintoinen, sillä perinteisesti Reipas on tuottanut lahjakkaita pelaajia kun taas Kuusysi on loistanut aina nimenomaan joukkueena.

Isoimmista lahtelaistähdistä vain Peetu Pasanen taitaa olla Kyykän miehiä. Vai oliko myös Jallu Rantanen? Täytyy sanoa, että en ole koskaan edes pitänyt Kuusysistä, ehkä se menestyi liian hyvin aikanaan. Samaa jengiä kuitenkin mm. HJK:n kanssa, ei maistu ei. Silti Kuusysi olisi hieno saada liigaan ja hienoa olisi nähdä myös Reipas.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Isoimmista lahtelaistähdistä vain Peetu Pasanen taitaa olla Kyykän miehiä.

Suurimpana Kyysysin kasvattina pidän Ismo Liusta, joka on yksi suurimpia kotimaisia maalitykkejä. Reippaan kasvattamat pelaajat ovat lähinnä Litmanen ja Kolkka. Muut ovat sitten ihan tusina tavaraa, joita Kuusysikin on tuottanut ison määrän.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Minä ainakin odottelen Kuusysin paluuta. Harmi kun tippuivat täksi kaudeksi Kolmoseen.

Eivätkös he pelaa nimellä City Stars? Saisivat kyllä vaihtaa sen nimen Kuusysiksi.

Silti Kuusysi olisi hieno saada liigaan ja hienoa olisi nähdä myös Reipas.

Itsekkin toivoisin näkeväni nämä joukkueet vielä jonain päivänä Veikkausliigassa FC Lahden tilalla. Onkos Reippaalla edustusjoukkuetta ollenkaan vai onko vain junnujoukkueet?
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
KuPSilta täysin munaton esitys toisella puoliajalla, hyvin studiosta kommentoitiin, että taistelu loppui 0-1 maaliin, miksi? Itse olen jo pitkän aikaa ollut epäileväinen Nyyssösen taidoista saada joukkue syttymään tappioasemassa, vain muutama välähdys ollaan nähty, mutta se ei riitä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Suomessa voisi kieltää pelit kaupunkien/kuntien kentillä ja vaatia jokaiselle joukkueelle oman kentän. Miksikö? Sen takia, että kun kunnat/kaupungit hoitelee noita kenttiä vasurilla, niin sitten kentät on mitä on. Mielestäni ennenkuin lähdetään korjaamaan katsomoja, jne. niin pitää saada itse kenttä kuntoon. Kun kenttä on kunnossa voidaan pelata parempaa fudista ja se itsessään saa enemmän katsojia katsomoihin. En toki vähättele olosuhteiden kehitystä yleisemmällä tasolla, mutta ensimmäisenä asiana pitäisi puuttua surkeisiin kenttiin.
 
Kyllähän tuo syö tunnelmaa ja täten katsojia, kun on hemmetin kolkko tunnelma stadionilla. Off-topikkina voidaan mainita, että esim. pesäpallon katsominen olisi pirun tylsää, jos katsomot olisivat 15m kentästä.

Ainoastaan Myllykoskella (tai Kouvolassa) Saviniemessä, Veritaksella ja Finnair-stadionilla (pitkin hampain) on oikeasti hyvät katsomo-olosuhteet seurata futista. En minä ainakaan lähtisi tuhannen muun ihmisen kanssa katsomaan Lahden hiihtostadionille futista (tosin käynhän vajaan parintuhannen kanssa myös Kouvolassa seuraamassa lätkää). Kisapuistossahan nuo kaikki tulisi pelata ja samoin TamU:n matsit Tammelassa.

Futiskenttä on iso ja siellä pelaajien pyörimistä on vähän tylsä seurata kaukaa, kun ihmisiäkään ei ole, eikä tunnelman takia jo voisi olla katsomossa. Katsomo-olosuhteet kuntoon!
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Espoossa (Suomen 2.suurin kaupunki) 737 katsojaa!!!

Herranen aika sentään, mikä luku. Puhutaan suomalaisesta futiskulttuurista mitä tahansa tuo luku kertoo kaiken oleellisen. Ei voi laittaa oikein kelienkään eikä mökkeilyn piikkiin. Käsittämätöntä. Mitähän syitä tähänkin taas joku löytää..
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mahtoiko vaikuttaa se tosiasia että peliä ei pelattu Espoossa?

No joo Finnairilla pelattiin mutta samaa pk-seutuahan tuo Helsinki-Espoo-Vantaa nyt kai kumminkin on. Ei kovin mairittelevia lukuja siltikään..
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Ei kovin mairittelevia lukuja siltikään..

Ei toki, mutta eikös tuo ole vähän kuin että JJK pelaisi Jämsässä (lähinnä siirtymiseen menevä aika mielessä, ei matka kilometreinä) tai Vaajakoskella? Siinä saisi vertauspohjaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ei toki, mutta eikös tuo ole vähän kuin että JJK pelaisi Jämsässä (lähinnä siirtymiseen menevä aika mielessä, ei matka kilometreinä) tai Vaajakoskella? Siinä saisi vertauspohjaa.

No Jämsästä en tiedä kun asukaspohja jotain 1/50 pääkaupunkiseudun luvuista mutta tuo 737 tulisi sielläkin. Vaajakoskella pudotus tuosta 2000-3000 luvuista ehkä 20-25%. Mutta toki fanikulttuuri pk-seudulla eroaa maakunnista eikä "stadilaisia" Espoon joukkueet taida liiemmin kiinnostaa eikä omat fanit viitsi ruuhkissa istua.
 

skriko #9

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei toki, mutta eikös tuo ole vähän kuin että JJK pelaisi Jämsässä (lähinnä siirtymiseen menevä aika mielessä, ei matka kilometreinä) tai Vaajakoskella? Siinä saisi vertauspohjaa.
Enpä tiedä Jyväskylästä ja Jämsästä mitään, mutta eilisen pelin pelaaminen Finnair Stadiumilla ei voi olla vähäisen yleisömäärän todellinen syy.

Kuten tosta kartasta näkyy, niin matka Tapiolan ja Finnair Stadiumin välillä on matkassa 10km ja ajoaika julkisilla 28min.

Kyllä vika on itse tuotteessa. Pelin taso ei yksinkertaisesti riitä. Telkkarista tulee joka viikko niin paljon hyvää jalkapalloa, että Veikkausliiga näyttää vähintääkin koomiselta. Olen itse suuri jalkapallon ystävä ja mielellään pelejä seuraisin ja toteaisin, että olipa hienoa peliä, mutta sitä ei todella voi sanoa.
Jokainen voi laskea montako syöttöä menee peräkkäin omille? Pysyykö pallo edes pelialueen sisällä kuinka pitkään? Joukkueiden taktisia eroavaisuuksia pystyy seuraamaan yhtä selvästi kuin F-junnujen ottelussa. Jotenkin tuntuu, että jatkuvasti on kauhea sählinki päällä ja mennään pää kolmantena jalkana ilman ajatusta.
Siksi Vallun ja Litin kaltaiset pelimiehet pystyvät vielä pitkään hallitsemaan ja "yllättämään" huikeilla syötöillä ja pelinluvulla.

Paljon puhutaan, että olosuhteet täytyy laittaa kuntoon ja tärkeää se onkin mutta itse katson ennemmin puupenkeiltä viihdyttävää peliä kuin kuppipenkeistä ottelua jossa 45.min saldo on 40 sivurajaheittoa ja 3 peräkkäistä syöttöä omille.

Jääkiekossa kehitys on mennyt harppauksin eteenpäin, mutta jalkapallossa tuntuu, että vanhat starat pärjäisi vieläkin jos fyysinen kunto vain sen sallisi.
 

Liitteet

  • reittikartta.jpg
    reittikartta.jpg
    93,3 KB · kertaa luettu: 336
Viimeksi muokattu:

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Enpä tiedä Jyväskylästä ja Jämsästä mitään,mutta eilisen pelin pelaaminen Finnair Stadiumilla ei voi olla vähäisen yleisömäärän todellinen syy.

Kuten tosta kartasta näkyy,niin matka Tapiolan ja Finnair Stadiumin välillä on matkassa 10km ja ajoaika julkisilla 28min.

Kyllä vika on itse tuotteessa.Pelin taso ei yksinkertaisesti riitä.

Hmm. Ei varmasti kaikki Honka-fanit halua matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla Finnairille katsomaan peliä. En tiedä miten hyvin tunnet Finnairin ympäristöä. Eivätkä kaikki asu Tapiolassa.

Mutta on tuotteessakin vikaa tottakai.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Enpä tiedä Jyväskylästä ja Jämsästä mitään,mutta eilisen pelin pelaaminen Finnair Stadiumilla ei voi olla vähäisen yleisömäärän todellinen syy.

Kuten tosta kartasta näkyy,niin matka Tapiolan ja Finnair Stadiumin välillä on matkassa 10km ja ajoaika julkisilla 28min.
Muistaakseni Blusin pelit eivät kovin paljon vetäneet, kun pelasivat evakossa DDR:ssä. 1998-99. Espoon fanclub sivuston mukaan yleisöä oli heikoimmillaan noin 600 paikalla. Parempaa aineistoa en löytänyt. Joten pidän kyllä finskiä suurimpana selittävänä tekijänä.



Kyllä vika on itse tuotteessa.Pelin taso ei yksinkertaisesti riitä.
Telkkarista tulee joka viikko niin paljon hyvää jalkapalloa,että Veikkausliiga näyttää vähintääkin koomiselta.Olen itse suuri jalkapallon ystävä ja mielellään pelejä seuraisin ja toteaisin,että olipa hienoa peliä,mutta sitä ei todella voi sanoa.
Jokainen voi laskea montako syöttöä menee peräkkäin omille?Pysyykö pallo edes pelialueen sisällä kuinka pitkään?Joukkueiden taktisia eroavaisuuksia pystyy seuraamaan yhtä selvästi kuin F-junnujen ottelussa.
Jotenkin tuntuu,että jatkuvasti on kauhea sählinki päällä ja mennään pää kolmantena jalkana ilman ajatusta.
Siksi Vallun ja Litin kaltaiset pelimiehet pystyvät vielä pitkään hallitsemaan ja "yllättämään" huikeilla syötöillä ja pelinluvulla.

Paljon puhutaan,että olosuhteet täytyy laittaa kuntoon ja tärkeää se onkin,mutta itse katson ennemmin puupenkeiltä viihdyttävää peliä kuin kuppipenkeistä ottelua jossa 45.min saldo on 40 sivurajaheittoa ja 3 peräkkäistä syöttöä omille.

Jääkiekossa kehitys on mennyt harppauksin eteenpäin,mutta jalkapallossa tuntuu,että vanhat starat pärjäisi vieläkin jos fyysinen kunto vain sen sallisi.
Kuinka monta Veikkausliigapeliä olet ollut katsomassa paikan päällä viimeisen viiden vuoden aikana?

Toki on totta, että pelaajien taitotaso ei ole samaa luokkaa kuin suurimissa liigoissa, mutta itse olen ainakin nähnyt hyvin paljon viihdyttäviä otteluita, niin Veikkausliigassakin, kuin alemmissakin sarjaportaissa. Pelkästään yksilöiden taito ei ole tae viihdyttävämmästä ottelusta.

Jostain syystä SM-liigan tasoa haukkuvat ne, jotka käyvät otteluissa ja Veikkausliigan tasoa ne, jotka eivät otteluissa käy.

Toisaalta ainakin omasta mielestäni urheilu on enemmän fiilispeliä. Katson huomattavasti mielummin TPS:n jääkiekon tiistai runkosarja ottelun Ässiä vastaan, kuin NHL:n finaalin, vaikka jokaisella mittarilla TPS-Ässät on varmasti huomattavasti paskempi matsi.

Toki voi sitä aina YNWA:nia laulaa telkarille, kun vaparitkin on niin paljon hienompia.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Siksi Vallun ja Litin kaltaiset pelimiehet pystyvät vielä pitkään hallitsemaan ja "yllättämään" huikeilla syötöillä ja pelinluvulla.

Montaakos matsia nämä herrat ovat nyt esimerkiksi tällä kaudella hallinneet? Taitaa Litmasen suvereenein esitys tältä vuodelta olla pelissä, jossa vastustaja koostui lähinnä Valioliigan pelaajista. Mm. huikea syöttö avausmaaliin.

Jääkiekossa kehitys on mennyt harppauksin eteenpäin,mutta jalkapallossa tuntuu,että vanhat starat pärjäisi vieläkin jos fyysinen kunto vain sen sallisi.

Hassu näkemys. Kiekossa ainakin HIFK:n osalla ei kyllä ole nähty kuin negatiivista kehitystä, pl. paluu ainoisiin oikeisiin pelipaitoihin. Vuosituhannen vaihteen joukkueista on jäljellä vain nimi ja paidan väri. Mitä tulee tuohon vanha stara -juttuun, hyvin esim. Ojanen, Helminen ja Varis ovat vanhoilla päivillään pärjänneet. Kuinkas vanha Teemu Selänne on, ja pärjääkö hän kuinka hyvin suht kovassa sarjassa, pidettyään vielä välivuoden?

Mitenkään henkilökohtaisuuksiin menemättä sanoisin (nyt on vain niin täydellinen esimerkki), että lainaamani nimimerkin kaltaiset henkilöt ovat juuri se asian ydin tuollaisille katsojaluvuille. Suosikkijoukkueet ovat SaiPa ja Liverpool. Eli jääkiekossa oman kylän kusipääkiekkoseura, jonka peleissä en kyllä puhuisi mistään taitokiekosta, ja futiksessa yksi maailman suurimmista ja legendaarisimmista seuroista jonka jokainen pelaaja ansaitsee vähintään SaiPan vuosittaisen liikevahdon verran.

Tuskin tämä kaveri SaiPan peleissä käy pilviä hipovan tason vuoksi tai laskemassa omille menneitä syöttöjä. Veikkausliigan pelissä hän keskittyy odottamaan epäonnistumisia ja vertaa joka suoritusta Steven Gerrardin toimintaan. Samoin ne 25 fania eivät ihan vedä vertoja The Kopille, joten täyttä paskaahan se on. Lahdessa kitistään kun FC Lahti ei sytytä kun pitää olla Reipas tai Kuusysi, mutta perinteinen Pelicans vetää kolmen voiton putkella Isku Areenan täyteen.

Pointti? Menkää sinne peliin ja keskittykää samoihin asioihin kuin jääkiekkoliigankin pelissä. HIFK:n pelit ovat tasoltaan pääasiallisesti aika kuraa olleet, mutta silti nautin suunnattomasti jostain väkisin väännetystä jatkoaikavoitosta jossa Petrell tekee ratkaisumaalin perseellään. Sama pätee HJK:hon, minulle on yksi hailee tuleeko voittomaali jonkun puolustajan karmeasta virheestä hirvittävän härdellin jälkeen, kunhan tulee. Olosuhteet toki ovat välillä kenkut, mutta pukeutumisella pärjää. Eihän kaikissa liigahalleissakaan aina kovin lämmin ole.

Itsekin joskus aikoinaan olin kovasti sitä mieltä ettei Veikkausliigaa viitsi pahemmin katsella. Asennemuutos auttoi ja nykyään ei kovin montaa peliä kaudessa jää väliin. Enkä todellakaan ole sitä mieltä että pelin taso olisi kovinkaan hyvä, toki kehittynyt selvästi reilun kymmenen vuoden aikana. Samaa ei valitettavasti voi sanoa siinä viereisessä Jäähallissa pelaavasta jengistä.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lahdessa kitistään kun FC Lahti ei sytytä kun pitää olla Reipas tai Kuusysi, mutta perinteinen Pelicans vetää kolmen voiton putkella Isku Areenan täyteen.

Pelicans on kuitenkin täysin Reippaan perillinen ja vuoden 1968 jälkeen kaupungin ainoa kiekkoseura. Sitä ennenkin oli Upon Pallon kanssa vain pari yhteistä vuotta mestaruussarjassa.

Jalkapallossa juuret taas ovat paljon syvemmällä ja yhteisiä "sotavuosia" on takana paljon enemmän. Ihmiset olivat paljon selkeämmin jakautuneet kuusysiläisiin ja reippaalaisiin jalkapallon puolella. Itsekin olen jalkapallossa kuusysiläinen ja jääkiekossa reippaalainen, kun muutakaan ei ole ollut olemassa.

Toki suurin syy sille, miksi jääkiekko Lahdessa vetää ja jalkapallo ei, on tietenkin itse lajissa. Selvähän se nyt on, että ihminen mieluummin katsoo jääkiekkoa, kuin jalkapalloa.
 

skriko #9

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hmm. Ei varmasti kaikki Honka-fanit halua matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla Finnairille katsomaan peliä. En tiedä miten hyvin tunnet Finnairin ympäristöä.
Tarkotin nyt lähinnä että lisämatkaa tulee se 10km mikä on aika vähän.
Ikkunasta näkyy stadionin torni että aika hyvin.

Kuinka monta Veikkausliigapeliä olet ollut katsomassa paikan päällä viimeisen viiden vuoden aikana?

Toki on totta, että pelaajien taitotaso ei ole samaa luokkaa kuin suurimissa liigoissa, mutta itse olen ainakin nähnyt hyvin paljon viihdyttäviä otteluita, niin Veikkausliigassakin, kuin alemmissakin sarjaportaissa. Pelkästään yksilöiden taito ei ole tae viihdyttävämmästä ottelusta.

Jostain syystä SM-liigan tasoa haukkuvat ne, jotka käyvät otteluissa ja Veikkausliigan tasoa ne, jotka eivät otteluissa käy.
Pelejä on tullut seurattua vaihteleva määrä. Telkkarista pyrin katsomaan kaikki ja lähinnä HJK:n pelejä paikan päällä. Pelaajien henkilökohtainen taitotasohan on Veikkausliigan pelaajilla ihan ok,ei siinä mitään. Tekevät mitä ihmeellisimpiä temppuja pallon kanssa harjoituksissa mutta peleissä jotain muuta. Olet oikeassa ettei puhdas taito ole mikään mittari millekään viihdyttävyydelle. En vain saa mitään tunnetta kotoisesta Veikkausliigasta.

Montaakos matsia nämä herrat ovat nyt esimerkiksi tällä kaudella hallinneet? Taitaa Litmasen suvereenein esitys tältä vuodelta olla pelissä, jossa vastustaja koostui lähinnä Valioliigan pelaajista. Mm. huikea syöttö avausmaaliin.



Hassu näkemys. Kiekossa ainakin HIFK:n osalla ei kyllä ole nähty kuin negatiivista kehitystä, pl. paluu ainoisiin oikeisiin pelipaitoihin. Vuosituhannen vaihteen joukkueista on jäljellä vain nimi ja paidan väri. Mitä tulee tuohon vanha stara -juttuun, hyvin esim. Ojanen, Helminen ja Varis ovat vanhoilla päivillään pärjänneet. Kuinkas vanha Teemu Selänne on, ja pärjääkö hän kuinka hyvin suht kovassa sarjassa, pidettyään vielä välivuoden?

Mitenkään henkilökohtaisuuksiin menemättä sanoisin (nyt on vain niin täydellinen esimerkki), että lainaamani nimimerkin kaltaiset henkilöt ovat juuri se asian ydin tuollaisille katsojaluvuille. Suosikkijoukkueet ovat SaiPa ja Liverpool. Eli jääkiekossa oman kylän kusipääkiekkoseura, jonka peleissä en kyllä puhuisi mistään taitokiekosta, ja futiksessa yksi maailman suurimmista ja legendaarisimmista seuroista jonka jokainen pelaaja ansaitsee vähintään SaiPan vuosittaisen liikevahdon verran.

Tuskin tämä kaveri SaiPan peleissä käy pilviä hipovan tason vuoksi tai laskemassa omille menneitä syöttöjä. Veikkausliigan pelissä hän keskittyy odottamaan epäonnistumisia ja vertaa joka suoritusta Steven Gerrardin toimintaan. Samoin ne 25 fania eivät ihan vedä vertoja The Kopille, joten täyttä paskaahan se on. Lahdessa kitistään kun FC Lahti ei sytytä kun pitää olla Reipas tai Kuusysi, mutta perinteinen Pelicans vetää kolmen voiton putkella Isku Areenan täyteen.

Pointti? Menkää sinne peliin ja keskittykää samoihin asioihin kuin jääkiekkoliigankin pelissä. HIFK:n pelit ovat tasoltaan pääasiallisesti aika kuraa olleet, mutta silti nautin suunnattomasti jostain väkisin väännetystä jatkoaikavoitosta jossa Petrell tekee ratkaisumaalin perseellään. Sama pätee HJK:hon, minulle on yksi hailee tuleeko voittomaali jonkun puolustajan karmeasta virheestä hirvittävän härdellin jälkeen, kunhan tulee. Olosuhteet toki ovat välillä kenkut, mutta pukeutumisella pärjää. Eihän kaikissa liigahalleissakaan aina kovin lämmin ole.

Itsekin joskus aikoinaan olin kovasti sitä mieltä ettei Veikkausliigaa viitsi pahemmin katsella. Asennemuutos auttoi ja nykyään ei kovin montaa peliä kaudessa jää väliin. Enkä todellakaan ole sitä mieltä että pelin taso olisi kovinkaan hyvä, toki kehittynyt selvästi reilun kymmenen vuoden aikana. Samaa ei valitettavasti voi sanoa siinä viereisessä Jäähallissa pelaavasta jengistä.
Vaikka oletkin yhtä hyvä tai huono kuin viimeinen pelisi niin tarkoitan Litmasen ja Vallun kohdalla vähän pitempää jaksoa. Kyllä miesten ratkaisut kentällä on ne ainoat miksi sinne menee.

Kiitos, että nimeät minut yhdeksi osatekijäksi Veikkausliigan kriisiin.

Ja mitä tulee kannattamiini joukkueisiin ne nyt vain ovat kulkeneet mukana aina -70 luvulta asti eikä sillä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. SaiPan otteluissahan toteutuu moni asia mikä pelistä tekee seurattavan.
En, en tosiaankaan mene otteluun analyyttisesti laskemaan rintamahyökkäyksien, lähtöjen ja syöttöketjujen onnistumista vaan seuraamaan kokonaisuutta. Jalkapallossa en vielä ole kokenut sitä samaa koska kokonaisuus koostuu monista yksittäisistä asioista ja niitä en ole nähnyt. Ja jääkiekossa tuskin katsojia kävisi jos virheiden määrä olisi edes läheellä mitä se on jalkapallossa.

Itse olen jalkapalloa pelannut koko ikäni joskin nyt jo lopettanut sarjatasolla koska olin vielä huonompi, eli tiedän kuinka vaikeaa se on. En tarkoituksellisesti halua arvostella. Mennessäni peliin en todellakaan hakemalla hae virheitä ja ole väärällä asenteella matkassa.
Kuten sanoin, toivoisin että voisin sanoa pelin olevan hyvää, mutta ei vain voi.

Ei kait kukaan vertaa Valioliigapelaajia meidän Veikkausliiga pelaajiin. Tai mene otteluun olettaen, että näkee samanlaisia suorituksia.

Jatkan edelleen sattunnaisten otteluiden seuraamista ja toivon sydämmestäni tykästyväni suomalaiseen jalkapalloon jonakin päivänä.

Ehkäpä ongelmani onkin siinä ettei Veikkausliigassa ole itselleni suosikkijoukkuetta jota fanittaisi.

Kun tunne puuttuu on järki mukana ja näkee selvemmin.
 
Viimeksi muokattu:

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Kiitos,että nimeät minut yhdeksi osatekijäksi Veikkausliigan kriisiin.

Yritin kyllä sanoa, että en mene henkilökohtaisuuksiin. Eli en nimenomaan nimeä sinua, vaan ne kaikki kaltaisesi, jotka ajattelevat veikkausliigapalloilusta juuri sinun tavallasi. Osuit vain täydellisesti stereotypiaan. Suosikkiseuratkin menevät usein samalla lailla, eli lätkässä vaikka KooKoo ja futiksessa Barcelona.

Ja mitä tulee kannattamiini joukkueisiin ne nyt vain ovat kulkeneet mukana aina -70 luvulta asti eikä sillä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Sillä nimenomaan on tekemistä. Nautit SaiPan peleistä huomattavasti enemmän kuin minä, koska kannatat ko. seuraa. Sama pätee Liverpoolin peleihin. Juuri siksi myös minä nautin HJK:n peleistä huomattavasti enemmän kuin sinä. Ja jos useampi suomalainen kannattaisi veikkausliigaseuraa, voisin kuvitella että useampi suomalainen myös nauttisi liigan peleistä. Lopun varmaan arvaatkin. Eilen tällaisia oli 737 kappaletta stadionilla. Heille pelin tasottomuus, mitä sitten ikinä onkin, ei mennyt oman joukkueen seuraamisen edelle. Ei, vaikka joukkue pelasi väärässä paikassa.

Kuten sanoin,toivoisin että voisin sanoa pelin olevan hyvää,mutta ei vain voi.

Sama juttu minullakin, mutta ei se minua estä peleissä käymästä. Kummassakaan lajissa.

Kun tunne puuttuu on järki mukana ja näkee selvemmin.

Tämä toteutuu osaltani aina, kun telkusta tulee jokin muu keskiverto SM-liigan matsi kuin HIFK:n peli. Virheitä tulee jatkuvasti, tempo on hidas ja kolme syöttöä putkeen omille on asia jonka näkee yleensä vain ylivoimalla. Toki välillä näkee todella hienoja juttuja, aivan kuten Veikkausliigassakin.
 
Toki suurin syy sille, miksi jääkiekko Lahdessa vetää ja jalkapallo ei, on tietenkin itse lajissa. Selvähän se nyt on, että ihminen mieluummin katsoo jääkiekkoa, kuin jalkapalloa.

Mitä tämä nyt tarkoittaa? Tuo asia on kaikkea muuta kuin selvä. Ellet sitten puhu pelkästään omasta puolestasi.
 

Kojootti

Jäsen
Toki suurin syy sille, miksi jääkiekko Lahdessa vetää ja jalkapallo ei, on tietenkin itse lajissa. Selvähän se nyt on, että ihminen mieluummin katsoo jääkiekkoa, kuin jalkapalloa.

Hämmästyttävää, että ihminen voi olla näin pihalla. Toki vähän ymmärtää, kun huomaa että ko. kirjoittaja asuu maaseudulla ja omaa maaseutulaisen tavat. Juntit eivät petä koskaan, edes netissä.
 
Kai se on niin, että suomalaisille ihmisille sopii paremmin nopeatempoinen ja tapahtumarikas jääkiekko kuin liian taktinen puolenvaihtopeli jalkapallo. Vielä kun Suomen pelin taso lisätään siihen päälle, niin mitään silmiä hivelevää ei saada aikaiseksi. Toki myös olosuhteet ovat melko surkeat, mutta en nää mitään syytä niiden parantamiseksi ennenkuin seuroilta alkaa tulemaan näyttöjä, että heillä on tosissaan yritystä eteenpäin.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On kyllä totta, että putkiaivoille jalkapallo ei ole oikea laji seurattavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös