Hmm. Ei varmasti kaikki Honka-fanit halua matkustaa julkisilla kulkuneuvoilla Finnairille katsomaan peliä. En tiedä miten hyvin tunnet Finnairin ympäristöä.
Tarkotin nyt lähinnä että lisämatkaa tulee se 10km mikä on aika vähän.
Ikkunasta näkyy stadionin torni että aika hyvin.
Kuinka monta Veikkausliigapeliä olet ollut katsomassa paikan päällä viimeisen viiden vuoden aikana?
Toki on totta, että pelaajien taitotaso ei ole samaa luokkaa kuin suurimissa liigoissa, mutta itse olen ainakin nähnyt hyvin paljon viihdyttäviä otteluita, niin Veikkausliigassakin, kuin alemmissakin sarjaportaissa. Pelkästään yksilöiden taito ei ole tae viihdyttävämmästä ottelusta.
Jostain syystä SM-liigan tasoa haukkuvat ne, jotka käyvät otteluissa ja Veikkausliigan tasoa ne, jotka eivät otteluissa käy.
Pelejä on tullut seurattua vaihteleva määrä. Telkkarista pyrin katsomaan kaikki ja lähinnä HJK:n pelejä paikan päällä. Pelaajien henkilökohtainen taitotasohan on Veikkausliigan pelaajilla ihan ok,ei siinä mitään. Tekevät mitä ihmeellisimpiä temppuja pallon kanssa harjoituksissa mutta peleissä jotain muuta. Olet oikeassa ettei puhdas taito ole mikään mittari millekään viihdyttävyydelle. En vain saa mitään tunnetta kotoisesta Veikkausliigasta.
Montaakos matsia nämä herrat ovat nyt esimerkiksi tällä kaudella hallinneet? Taitaa Litmasen suvereenein esitys tältä vuodelta olla pelissä, jossa vastustaja koostui lähinnä Valioliigan pelaajista. Mm. huikea syöttö avausmaaliin.
Hassu näkemys. Kiekossa ainakin HIFK:n osalla ei kyllä ole nähty kuin negatiivista kehitystä, pl. paluu ainoisiin oikeisiin pelipaitoihin. Vuosituhannen vaihteen joukkueista on jäljellä vain nimi ja paidan väri. Mitä tulee tuohon vanha stara -juttuun, hyvin esim. Ojanen, Helminen ja Varis ovat vanhoilla päivillään pärjänneet. Kuinkas vanha Teemu Selänne on, ja pärjääkö hän kuinka hyvin suht kovassa sarjassa, pidettyään vielä välivuoden?
Mitenkään henkilökohtaisuuksiin menemättä sanoisin (nyt on vain niin täydellinen esimerkki), että lainaamani nimimerkin kaltaiset henkilöt ovat juuri se asian ydin tuollaisille katsojaluvuille. Suosikkijoukkueet ovat SaiPa ja Liverpool. Eli jääkiekossa oman kylän kusipääkiekkoseura, jonka peleissä en kyllä puhuisi mistään taitokiekosta, ja futiksessa yksi maailman suurimmista ja legendaarisimmista seuroista jonka jokainen pelaaja ansaitsee vähintään SaiPan vuosittaisen liikevahdon verran.
Tuskin tämä kaveri SaiPan peleissä käy pilviä hipovan tason vuoksi tai laskemassa omille menneitä syöttöjä. Veikkausliigan pelissä hän keskittyy odottamaan epäonnistumisia ja vertaa joka suoritusta Steven Gerrardin toimintaan. Samoin ne 25 fania eivät ihan vedä vertoja The Kopille, joten täyttä paskaahan se on. Lahdessa kitistään kun FC Lahti ei sytytä kun pitää olla Reipas tai Kuusysi, mutta perinteinen Pelicans vetää kolmen voiton putkella Isku Areenan täyteen.
Pointti? Menkää sinne peliin ja keskittykää samoihin asioihin kuin jääkiekkoliigankin pelissä. HIFK:n pelit ovat tasoltaan pääasiallisesti aika kuraa olleet, mutta silti nautin suunnattomasti jostain väkisin väännetystä jatkoaikavoitosta jossa Petrell tekee ratkaisumaalin perseellään. Sama pätee HJK:hon, minulle on yksi hailee tuleeko voittomaali jonkun puolustajan karmeasta virheestä hirvittävän härdellin jälkeen, kunhan tulee. Olosuhteet toki ovat välillä kenkut, mutta pukeutumisella pärjää. Eihän kaikissa liigahalleissakaan aina kovin lämmin ole.
Itsekin joskus aikoinaan olin kovasti sitä mieltä ettei Veikkausliigaa viitsi pahemmin katsella. Asennemuutos auttoi ja nykyään ei kovin montaa peliä kaudessa jää väliin. Enkä todellakaan ole sitä mieltä että pelin taso olisi kovinkaan hyvä, toki kehittynyt selvästi reilun kymmenen vuoden aikana. Samaa ei valitettavasti voi sanoa siinä viereisessä Jäähallissa pelaavasta jengistä.
Vaikka oletkin yhtä hyvä tai huono kuin viimeinen pelisi niin tarkoitan Litmasen ja Vallun kohdalla vähän pitempää jaksoa. Kyllä miesten ratkaisut kentällä on ne ainoat miksi sinne menee.
Kiitos, että nimeät minut yhdeksi osatekijäksi Veikkausliigan kriisiin.
Ja mitä tulee kannattamiini joukkueisiin ne nyt vain ovat kulkeneet mukana aina -70 luvulta asti eikä sillä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. SaiPan otteluissahan toteutuu moni asia mikä pelistä tekee seurattavan.
En, en tosiaankaan mene otteluun analyyttisesti laskemaan rintamahyökkäyksien, lähtöjen ja syöttöketjujen onnistumista vaan seuraamaan kokonaisuutta. Jalkapallossa en vielä ole kokenut sitä samaa koska kokonaisuus koostuu monista yksittäisistä asioista ja niitä en ole nähnyt. Ja jääkiekossa tuskin katsojia kävisi jos virheiden määrä olisi edes läheellä mitä se on jalkapallossa.
Itse olen jalkapalloa pelannut koko ikäni joskin nyt jo lopettanut sarjatasolla koska olin vielä huonompi, eli tiedän kuinka vaikeaa se on. En tarkoituksellisesti halua arvostella. Mennessäni peliin en todellakaan hakemalla hae virheitä ja ole väärällä asenteella matkassa.
Kuten sanoin, toivoisin että voisin sanoa pelin olevan hyvää, mutta ei vain voi.
Ei kait kukaan vertaa Valioliigapelaajia meidän Veikkausliiga pelaajiin. Tai mene otteluun olettaen, että näkee samanlaisia suorituksia.
Jatkan edelleen sattunnaisten otteluiden seuraamista ja toivon sydämmestäni tykästyväni suomalaiseen jalkapalloon jonakin päivänä.
Ehkäpä ongelmani onkin siinä ettei Veikkausliigassa ole itselleni suosikkijoukkuetta jota fanittaisi.
Kun tunne puuttuu on järki mukana ja näkee selvemmin.