TamU:n toimitusjohtaja ja urheilutoimenjohtaja erosivat. Yli puolella Veikkauliigajoukkueista katsojamäärät jäävät alle 2000 katsojan. Jalkapallo on Suomessa kriisissä. Ei tuollaisilla katsojamäärillä voi saada toimintaa kannattavaksi kaikilla joukkueilla. Laadukas sarja edellyttäisi edes jääkiekon tasolle pääsemistä eli 4000-5000 katsojan keskiarvoa.
Se on suuri kysymys, että paljonko yleisömäärät itse asiassa vaikuttavat joukkueiden talouteen? Itse en mistään kriisistä nyt kahden kierroksen jälkeen viitsi puhua, mielestäni ihan normaalilla tasolla mennään. Tampereella kuohuu seuran sisällä, eikä sitä sinänsä voi yleistää mihinkään Suomi-futiksen kriisiin. Huolestuttava tilanne se on toki TamU:n ja tamperelaisen futiksen kannalta, tai mistä sitä tietää mihin se kelkka kääntyy. Nyt on Viidan miehet ulostettu, ja ilmeisesti Kummolan jengi otti erävoiton.
Veikkaajassa oli artikkeli siitä mikseivät suomalaiset voita. Siinä oli sivuttu lyhyesti myös seurojen ongelmia pitkäjänteisen menestyksen rakentamisessa. Artikkelin mukaan se johtuu siitä, ettei täällä ole ns. voittamisen kulttuuria, vaan itse työn teko on enemmän arvossaan. Jokainen saa itse päättää onko tuo kaukaa haettua vai osuvaa.
Joka tapauksessa niin futiksessa kuin lätkässäkin on ihan samankaltaisia rakenteellisia ongelmia, ja seurojen toiminta samalla tavalla tempoilevaa. SM-Liiga pelaa isommilla nappuloilla, mutta ei se ytimestään tunnu olevan yhtään sen paremmalla tolalla. Harvat jääkiekollakaan rahaa tekevät.
Huonosti ovat Veikkausliiga ja sen joukkueet markkinoineet tuotteensa. Kaiken lisäksi pääsylippujen hinta/laatusuhde eivät vastaa toisiaan. Ylihintaiset liput ja huonot palvelut eivät houkuta katsomoon.
Itse olen taas pitänyt Veikkausliigan markkinointia ihan hyvänä viime vuosina. Ja nimenomaan Veikkausliigan toimesta, kontrasti SM-Liigaan on aikamoinen, vaikka toki lätkän puolella jonkin verran on tv-mainontaa. Seuroista voi sanoa, että TamU hakkasi Tapparan ja Ilveksen 12-0 markkinoinnissa viime vuonna. Surkeat esitykset kentällä kuitenkin näyttivät toteen sen, ettei pelkkä markkinointi riitä. Toisaalta JOS TamU olisi pelannut huippukauden, niin olen varma että yleisöä olisi ollut aika paljon, sen verran väreili orastava buumi Tampereella.
Varsinkin tuosta lihavoidusta kohdasta tuli mieleen, että ovatkohan liigaseurat tai Veikkausliiga ikinä kysyneet mitä ihmiset itse asiassa haluavat tapahtumilta? Ongelmaa tuntuu olevan siinäkin että Veikkausliigassa ja/tai seuroissa "tiedetään" mitä katsojat tulevat hakemaan, ja sen vuoksi se hinta-laatusuhde voi olla huono.
Jos siis halutaan enemmän yleisöä, niin kysytään mitä yleisö haluaa ja annetaan niille sitä. Tietenkin talous rajoittaa esim. pelaajahankinnan kohdalla, mutta varmasti löytyy vielä asioita joita voidaan parantaa nykyisilläkin budjeteilla.
Ja edelleen, tähän pitäisi oikeastaan sisällyttää myös kaupungit ja kunnat joiden vastuulla on myös olosuhteiden kehittäminen.