Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 960
  • 2 049
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kasvissyönnistä voidaan varmaankin jatkaa täällä.

Vaikea nähdä tällaista kaavaa. Enemmänkin yleisellä tasolla näen, että ei haluta tyytyä siihen, että ylhäältä päin käsketään mitä tulisi tehdä tai tässä tapauksessa syödä. Toki alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, armeijassa syödään sitä mitä lautaselle saadaan.

Olisi vain mukavampaa, jos lähdettäisiin siitä, että vapaus tuo vastuuntuntoa, pakko kapinahenkeä. Se on mielestäni, edelleen yleisellä tasolla, se ydin.

Tapojeni mukaisesti toki hiukan kärjistäen asiani esitin (tuolla Sininen Tulevaisuus ketjussa). Luulen kyllä, että suurin osa puolustusvoimien kasvisruokailmoituksista suivaantuneista kuvittelee kasvisruokapäivän aterioiden sisältävän pari salaatinlehteä ja porkkanaraastetta. Jälkkäriksi lantturaastetta. Näinhän asia ei tietenkään ole.

Varmaan jollain eskimoilla eli inuiiteilla on ollutkin, ainakin talvikuukaudet. Eihän siellä jäälakeuksilla mikään kasva. Hylkeitä, valaanlihaa ja kaloja kai ovat mussuttaneet.

Näin varmasti on. Varmasti myös jotkut alkuasukasheimot jossain Siperian metsissä vetää talvet vastaavalla lihapitoisella dieetillä. Mutta kaikki tätä puolustusvoimien kasvispäivää kritisoivat, käsi sydämelle nyt. Onko teidän ruokavalionne tuollainen? Ettekö koskaan syö perunaa? Edes niitä mäkkärin ranskalaisia? Intissäkin kuitenkin lihaa edelleen tarjotaan, niin mikä siinä nyt on onglelma, jos sitä ei parilla aterialla saa?
 

Tuamas

Jäsen
Lihaa syödään ja tarjotaan enemmän kuin koskaan, miksei tässä asiassa tämä perinteinen konservatiivien ”ennen oli paremmin” toimi?

Miksei intissä palattaisi esimerkiksi 70- tai 80-luvun määriin tarjotussa lihamäärässä?

Miksi tämä ylenpalttisen subventoinnin isolta osin aiheuttama nykyinen liha-festivaali on se oikea tie?

Kansalliset maataloustuet tulisi lakkauttaa ja siirtyä lihassa määrästä laatuun.
 

Byvajet

Jäsen
Kansalliset maataloustuet tulisi lakkauttaa ja siirtyä lihassa määrästä laatuun.

Hirveät määrät lihaa menee hukkaan vain siksi, että huonompia ruhonosia tai huonompia lihatuotteita ei suostuta syömään. Esimerkiksi hoitokalastuskalaa, joka on täysin kelvollista ja monesti hyvän makuista ravintoa, menee haaskuuseen suuria määriä, koska se ei ihmisille kelpaa.

Naudassa ei parhaita paloja montaa kiloa ole. Jos eläin kuolee siksi, että ihmiset saisivat ravintoa, on kunnioittavaa käyttää koko eläin mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi.

Minua ärsyttää esimerkiksi kamaran halveksiminen. Proteiinia siinäkin on. Jos se johonkin einespulliin tai makkaroihin sujuvasti sujahtaa, niin miksi ihmeessä sitä ei kannattaisi käyttää hyödyksi?

Kansallisten maataloustukien lakkauttaminen tarkoittaisi viljelyn loppumista Suomesta tai köyhille sietämättömän kallista ruokaa, koska Suomi on maanviljelyyn äärialueita. Ruotsinkin viljelystä valtaosa on Helsinkiä etelämmässä. Lieneekö tämä pohjoinen sijainti sitten syynä siihen, että Suomessa viljellystä viljasta päätyy ruoaksi vain reilut 10 %. Muistelen, että ruokaviljan pientä osuutta selittää nimenomaan viljan heikko laatu.

Suosittelen kirjaa Kun kansa eli kortilla. Siinä on kannen tylsyydestä huolimatta viihdyttävästi kuvattu elämää, jossa oikeasti on pula perustarpeista. Kirja on varmasti monille hyvä muistutus siitä, että itsestään selvinä pitämämme asiat eivät sellaisia usein ole. Ei ole myöskään valtion ruokahuolto kriisitilanteissa.

Kun kansa eli kortilla
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

Joo, ne maistuvat hyvälle - mediumina.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

Joo, ne maistuvat hyvälle - mediumina.
Hyvä tietää, en ole valitettavasti päässyt maistamaan. Olen kyllä huolella kiertänyt lähiseudun liha- ja kalaosastot lukemattomat kerrat, mutta vegaania ei ole kertaakaan ollut saatavilla. Harmi. Jotakin vastaavaa oli ilmassa silloin kun nyhtökaura lanseerattiin. Tavan takaa sai itse kukin huomata, että tyhjiä hyllyjä koristi nyhtokauran kohdalla pelkkä tuotteen ajoittaiseen olemassaoloon viittaava lappu viivakoodeineen. Nyhtökauraolettamat olivat nähtävästi häipyneet kiireen vilkkaa jopojengin kangaskasseihin heti sen jälkeen, kun pakkaukset oli kyörätty myymälätiloihin. Vegaani on jopa nyhtökauraa kipeämpi defitsiitti, kun ruhonosat eivät ehdi edes käväistä lihatiskillä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eikös nauta, poro ja muut sellaiset ole kasvissyöjiä? Olettaisin @vlad näihin viitanneen. Sika taitaa syödä kalaa tai lihaa osana ruokavaliotaan ja muutenkin tulee syötyä kypsänä.
Viittauksen voi ymmärtää kohdistuneen vegaanehin, kasvissyöjiin, tai molempiin. Nauta ja poro ovat kasvissyöjiä, totta, mutta en ole kuullut puhuttavan kummastakaan otuksesta vegaaneina. Lihatiskillä vegaania tiedustellessani en voi mitenkään lähteä ajatuksesta, että minulle tarjottaisiin sen enempää naudan kuin poronkaan ruhonosia. Eikä marketista saatava nauta ole missään tapauksessa vegaaninlihaa, koska hyvin todennäköisesti märehtijä on matkan varrella nauttinut määrältään suuren ja laadultaan moninaisen kombon rehuseoksia ja täydennysrehuja, joista osalle kunnon vegaaninauta sanoisi väy-väy. Porot, hirvet ja muut luonnonvaraiset eläimet taas eivät täytä edes luomulihan kriteerejä, johtuen siitä ettei kukaan ole voinut valvoa mitä otukset ovat suuhunsa sulloneet. Ja pirustako porostakaan tietää sanoa, kuinka monta ämpärillistä sääskiä ja mäkäräisiä elukka on jäkälän jäystämisen ohessa kurkkuunsa kiskonut. Saattaa tuo saakelin salakarnivoori olla vielä tykännyt hyönteisproteiinista.
 

Undrafted

Jäsen
Onko sinulla kokemusta siitä, maistuuko vegaanin istukka paremmalta kuin sekasyöjän? Se lienee ainoa tapa harrastaa laillisesti ihmissyöntiä.
Mikähän ohjelma oli noin pari vuotta sitten kyseessä, missä mies oli kutsunut tuttujaan syömään. Yksi ruokalaji oli ihmislihapullat, mihin kutsuja oli imenyt itsestään rasvaa rasvaimun tyylisesti. Toki olisi ollut suurta huijausta kutsua niitä ihmislihapulliksi, kun osuus oli jotain minimaalista. Toki onhan näitä myytäviäkin tuotteita, missä nimessä olevaa raaka-ainetta ei ole edes sen vertaa, että raaka-ainelistaan olisi päässyt. Kutsutuille oli tarjolla myös tavallisia lihapullia ja tarkoitus oli käydä keskustelua ihmisen syömisen eettisyydestä ja millaisia mielikuvia se herättää. Muistelen ettei monikaan jos kukaan kutsuttu ottanut ihmislihapullia.
 

Fremont

Jäsen
Mikähän ohjelma oli noin pari vuotta sitten kyseessä, missä mies oli kutsunut tuttujaan syömään. Yksi ruokalaji oli ihmislihapullat, mihin kutsuja oli imenyt itsestään rasvaa rasvaimun tyylisesti. Toki olisi ollut suurta huijausta kutsua niitä ihmislihapulliksi, kun osuus oli jotain minimaalista. Toki onhan näitä myytäviäkin tuotteita, missä nimessä olevaa raaka-ainetta ei ole edes sen vertaa, että raaka-ainelistaan olisi päässyt. Kutsutuille oli tarjolla myös tavallisia lihapullia ja tarkoitus oli käydä keskustelua ihmisen syömisen eettisyydestä ja millaisia mielikuvia se herättää. Muistelen ettei monikaan jos kukaan kutsuttu ottanut ihmislihapullia.

Swedish meatballs alkaa siis avautua käsitteenä...
Kasvissyönti äärimmilleen vietynä, eli kaikkea eläinperäistä välttävänä, ei kyllä aukea kovinkaan tolkullisena. Joo kohta sieltä säntää joku nimimerkiltä mainitsematon ohjeistamaan miten terveellistä tuo on, vaan eipä oikeasti ole, tiedemiehelle ei kannata mitään homeopaattista ideologiaa tuputtaa.

Ideologia eläinten riistämisestä esim. hunajan syönnin kautta ei ole mitenkään loogista, kaikki eläimet riistävät ravintonsa juuri sieltä mistä saavat, ja eläviä organismeja ne kasvitkin ovat. Valoravintoon voi tietysti pyrkiä, toki silloinkin riistetään auringon energiaa lupaa kysymättä.
Punasoluja kuukausittain menettävät hedelmällisessä iässä olevat naisoletetut tarvitsevat hieman (ok, enemmän kuin hieman) eläinperäistä proteiinia pitääkseen veriarvot kunnossa, eläinperäisen välttelystä seuraa aina enemmän tai vähemmän ongelmia erityisesti tälle ryhmälle.

Olin myös huomaavinani aikoinaan opiskelujen yhteydessä metsätöissä, että jostain syystä nämä kasvisruokaa työleireille vaativat naisoletetut välttivät raskaita töitä kuin ruttoa, vaatien meitä paria äijää hoitamaan ne, miesten töitä kun kuulemma olivat. Lisäksi nämä ympäristöetiikan paljonvartijat rohmusivat kaksin käsin juustoa ja kananmunia piittaamatta vähääkään siitä, jäikö meille raskaamman työn tekijöille muuta kuin makaroonia ja hernemaissipaprikaa. En arvosta hippokraatteja enkä oman terveytensä tyhmyydellään vaarantavia.

Sen sijaan 1 - 2 lihatonta päivää viikossa on hyvä vaihtoehto. Punaisen lihan välttelijöillekin maittuotteet ja/tai merellinen/hyönteisravinto ovat terveyden kannalta järkeviä. Toki itse kannatan mahdollisimman laajaa vapaaehtoista vege/valoravintoruokavaliota, maailmassa on jo ihan liikaa ihmisiä, elävätpä vielä liian vanhoiksikin, joten tämä saattaisi olla yksi tekijä liikakansoituksen vähentämiseksi.
En siis ymmärrä, mutta kannatan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä sopisi lähes yhtä hyvin ilmastonmuutosketjuun, mutta laitetaan kuitenkin tänne. Mielestäni hyvä kirjoitus kasvissyönnin tilasta ja tulevaisuudesta erityisesti länsimaissa: Why people in rich countries are eating more vegan food

Juttu sisältää montakin mielenkiintoista pointtia jotka ovat täälläkin useasti olleet esillä. Esimerkkeinä vaikka se, että valtavasti isompi osa ihmisistä sanoo olevansa vegaaneja kuin mitä oikeasti elää vegaanina (hyvesignalointi) mutta tämä ei sinänsä ole välttämättä suurikaan ongelma. Suurin osa lihattomuuden hyödyistä kun on ulosmitattavissa jo erityisesti punaisen lihan syöntiä vähentämällä sille luonnolliselle tasolle jolla ihminen on perinteisemmin lihaa kuluttanut. Lisäksi tällainen sekadieetti voi olla huomattavasti helpompi pitää, vaikka nykyinen tarjonnan ja tietämyksen paraneminen varmasti helpottaa myös tiukkaa vegaanidieettiä:

"Veganism is not a way of life that it is easy to keep up. According to Faunalytics, for every active American vegetarian or vegan there are more than five people who say they have abandoned such a diet. The growth in the number of restaurants catering to veganism and the availability of plant-based products on shelves may reduce this churn and allow more to stick with the programme. As it is, a moving target makes it unsurprising that accurate figures on veganism are hard to come by.

Overall, though, it seems safe to say that the number of people sometimes or regularly choosing to eat vegan food is growing much faster than the growth in people deeply committed to a meat-, egg- and dairy-free life. Patrice Bula, a vice-president at Nestlé, says he thinks that only a quarter of the people buying his company’s vegan meals are committed vegetarians or vegans. People in this larger group are often called “flexitarians”, who shift back and forth between omnivorous and vegetable diets. Almost two Americans in five say they fit this category, says Nielsen. The true vegan efflorescence lies in casual, part-time veganism."

Jutussa käydään läpi kasvissyöntiin johtavia kolmea perustelua: Huoli omasta terveydestä, huoli ympäristöstä ja huoli eläinten hyvinvoinnista. Koska ihmisten syyt lisätä kasvisten ja vähentää lihan määrää ovat erilaiset (yksi, kaksi tai kolme em. syistä), onkin varsin luonnollista kohdata hyvin moninaisia "kasvissyönnin" muotoja. Omat ajatukseni/toiveeni tiivistyvät kohtalaisen hyvin jutun kahteen viimeiseen kappaleeseen:


"Though biology is not destiny, humans, like their relatives the chimpanzees, evolved as omnivores; the evidence is in the teeth and the guts. If people’s diet is otherwise restricted, for example to staple starches, meat does them good. As the increasing consumption of meat worldwide shows, a lot of people in most cultures really do like eating it; the vast majority will do so, at least a bit, when they get the chance. The great exception is India, where, mostly for religious reasons, about 30% of the population has a vegetarian lifestyle.
None of that makes veganism, full- or part-time, and the spread of plant-based foods irrelevant. A mixture of ethical concerns, innovative cuisine like Mr Kisala’s and more convenient vegan shopping at supermarkets could yet see the rich world reach “peak meat” and head down the other side. If so, and in particular if reduced consumption of red meat is part of the process, there will probably be substantial gains in health and happiness. And if the world improves standards in the meat-rearing operations that remain, some of that may even be shared with animals."


Vaikka länsimainen trendi on tavallaan lupaava, on syytä muistaa että "peak meat" ei ole toteutunut edes niide osalta vaan lihankulutus edelleen kasvaa, joskin vain viidesosavauhtia koko maailman kasvusta. Kannatankin lihansyönnin vähentämistä sen erityisaseman palauttamisen kautta: Liha on perinteisesti ollut kohtuu harvinainen erikoisherkku, johon on suhtauduttu kunnioituksella. Kuvittelemassani maailmassa suurempi osuus syödystä lihasta tulisi vastuullisilta tiloilta ja riistan sekä kalan syömisen kautta. Tämä nostaa lihan hintaa, toki, paljonkin.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tein ihmiskokeen eli vietin ns. lihattoman lokakuun. Muutos ei ollut kovin iso, en ole syönyt punaista lihaa muutenkaan muutamaan vuoteen. Nyt jätin pois myös kanan, kalkkunan ja kalan. Vegaani en ollut, söin maitotuotteita ja kananmunaa.

Ruokavalion muutos ei näin lyhyen ajan puitteissa tuottanut isompia tuskia. Töissä sai lounaaksi kelvollista kasvisruokaa, mutta viikonloput ja iltaruoat piti osin miettiä uudestaan. Varsinkin alkuun meni juustoa ja leipää sekä kaikenlaista makeaa, eli terveellisyyden kanssa oli niin ja näin, mutta loppua kohden sekin parani.
Pari hutia tuli vegaanisten einesten kanssa. Vegaanimakkarat lensivät roskiin ensimmäisestä nuuhkaisusta, mutta lihapullan korvikkeet sinnittelin alas srirachalla. Kumpaakaan en suosittele.

Täysin mahdollista siis vielä näin vanhalla iälläkin muuttaa ruokavaliota kasvisruoan suuntaan, vaikka sillä ei koko maailmaa pelastetakaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pari hutia tuli vegaanisten einesten kanssa. Vegaanimakkarat lensivät roskiin ensimmäisestä nuuhkaisusta, mutta lihapullan korvikkeet sinnittelin alas srirachalla. Kumpaakaan en suosittele.

Mitä lihapullakorviketta kokeilit? Itse olen noita joskus ostanut kokeeksi, ja osa on ollut kohtuullisia, osa taas ei.

Leivon Leipomon Boltsi-pyörykkä on ollut positiivisin yllätys. Ei tuo nyt aidoille kotitekoisille lihapullille pärjää, mutta eines-version pätkii sata-nolla. No, eipä tuo niistä paljoa lihapitoisuudessa edes jälkeen jää.

Maistui hyvin metsäsieni-sipuli-kermakastikkeen ja bataattiranskalaisten kanssa.

Tuossa nuo tuotteet:
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ostin Boltseja pari kertaa, varsinkin chili-tomaatti-versio oli hyvää. Niiden, jotka sain vain srirachalla alas, valmistajaa en muista.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Riittää kyllä kovasti ymmärrystä kasvissyöjille. Olen myös lisännyt hurjasti kasviksia ruokavaliooni, mutta liha ei todennäköisesti tule koskaan kokonaan jäämään kokonaan pois ruokavaliostani, sillä se on vaan niin pirun hyvää. Toisaalta noi lihan korvikkeet saattavat vielä joskus kehittyä haastamaan lihaa maittavuudellaan. Esim. Kebabin sijasta syön oikein mielelläni Vönerin, jos sitä on saatavilla.

Mulla syyt kasvisten lisäämiseen reilusti ruokavalioon ovat lähes puhtaasti terveydelliset. Asiasta enemmänkin laihdutusketjussa.
Ja kyllä mua ihan pikkuriikkisen harmittaa, että eläimiä kasvatetaan muutamista viikoista muutamiin vuosiin yleensä melko huonoissa olosuhteissa ja sitten ne tapetaan päätyäkseen minun ruokalautaselle.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Komppaan edellistä kirjoittajaa laihduttamista myöten. Paljon olen lisännyt kasvisten määrää lautasella mutta kasvissyöjää minusta ei saa koskaan, en edes korvikkeisiin aio koskea :)
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Voimailu ja voimantuotto, sekä lihaisan täyteläiset makuelämykset ovat tärkeimpiä arjen asioita itselleni, eli en vegaaniutta edes harkitsisi. En kuitenkaan katso kieroon jos joku tällaista harrastaa.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Voimailu ja voimantuotto, sekä lihaisan täyteläiset makuelämykset ovat tärkeimpiä arjen asioita itselleni, eli en vegaaniutta edes harkitsisi. En kuitenkaan katso kieroon jos joku tällaista harrastaa.
Onko UFC tarpeeksi äijäilyä/voimailua, en tiedä, mutta ilmeisesti vegaaniruokavaliolla sielläkin pärjää: Nate Diaz: ‘The Terminator Was Vegan, Motherf***er’

Itse en ikinä vegaaniksi ryhdy, kerta juusto on niin hyvä asia. Mutta eipähän myöskään keskimääräinen istuntatyötä tekevä ihminen kuin itse niin paljoa sitä "protskuu" tartte, että ihan hyvin tulee toimeen myös vähemmällä lihalla.

(linkki livekindly.co)
 
Suosikkijoukkue
KK
Onko UFC tarpeeksi äijäilyä/voimailua, en tiedä, mutta ilmeisesti vegaaniruokavaliolla sielläkin pärjää: Nate Diaz: ‘The Terminator Was Vegan, Motherf***er’

Itse en ikinä vegaaniksi ryhdy, kerta juusto on niin hyvä asia. Mutta eipähän myöskään keskimääräinen istuntatyötä tekevä ihminen kuin itse niin paljoa sitä "protskuu" tartte, että ihan hyvin tulee toimeen myös vähemmällä lihalla.

(linkki livekindly.co)
Nate ja Nick ovat molemmat vegaaneja, kuten myös Musta Barbaari. Kyllä sitä proteiinia saa kasviperäisistä tuotteista jopa paremmin, kuin monesta eläinperäisestä.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Tökkii tuo otsikko, vegaanius on kuitenkin eri asia kuin kasvissyönti. Mut joo, ohitetaan se ... itse olen lihansyöjä mut otan töissä nykyisin lounaalla vähintään kerran viikossa, joskus pari vegevaihtoehdon vaikka tarjolla olis mitä. Nykyään tuo ruoka on kuitenkin vähintään yhtä hyvää kuin muu Sodexo/Fazer-ravintoloiden lounashöttö.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Oon mä sillai ihan oikeesti vakavissaankin miettiny teorian tasolla, et jos mun (tuleva) muija sattuiski vaik olee vege niin kai se vois teoriassa onnistua käännyttämään mut kasvissyöjäksi. En mä varmaan maitotuotteista kuten kananmunista ja jogurteista luopuisi mut voisin mä sillai lihan kait jättää ainakin tosi minimiin jos joku mulle läheinen ihminen perehdyttäisi mut kasvissyönnin saloihin. Kyllä mä silleen arvostan vegaaneita ja valtaosa vegaaneista, joihin olen vuosien mittaan tutustunut ovat olleet oikein mukavia ihmisiä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Itselläni on exä jonka kanssa pyörin edelleenkin on vegaani. Ei se ole edes vaatinut minua ns kääntymään, mutta onhan sitä kiva kokkailla molemmille hyvää ja ravitsevaa vegaani ruokaa. Ei se niin vaikeaa ole valmistaa. Helvetin hyviä pöperöitä. Mutta onhan se nautinnollista syötä hyvin ja fiksusti tuotettua lähi-, luomu- ja muutenkin eettisesti tuotettua eläinperäistä ruokaa. Kalasta ja juustoista olisi varmasti vaikein luopua. En ole vielä hyvää vege-juustoa löytänyt. I <3 Vöner.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
...

Maito. Kana. Nisäkkäät tekee maitoa. Dinosauruksien jälkeläiset, kuten kanat, tekee munia. Mutta näillä ei ole hirveästi yhteistä.
Niin no siis olihan tuo tosiaan vähän höhlästi muotoiltu kommentti minulta. Yritin siis sanoa, että en kaikista eläinpohjaisista tuotteista välttämättä olisi valmis ainakaan heti luopumaan, mutta eläimen lihan saattaisin jättää minimiin tai kokonaan mikäli mulla olisi se oikeanlainen motivaatio ja palo muokata ruokailutottumuksiani isommin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös