Mainos

Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 212 390
  • 2 069

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta kaikkinensa on mielenkiintoista miten ihminen uskoo vakaasti sosiaalisiin konstruktioihinsa. Esim. Kun YK vetosi, että Libyassa pitäisi noudattaa ihmisoikeuksia, niin lauseessa ei oikeasti ole mitään muuta kuin ilmaa. Yk, Libya ja ihmisoikeudet ovat olemassa vain käsitteinä, ihmisten mielissä ja korkeintaan paperilla. Silti uskomme näihin sinällään kuvitteellisiin asioihin hyvinkin syvästi, jopa niin paljon että joku uskoo olevansa töissä YK:lla ja joku uskoo puolustavansa ihmisoikeuksia. Summasummarum asiat eivät ole niin kuin ne ovat, ne ovat niin kuin luulemme niiden olevan.
Miten tämä liittyy yhtään mihinkään? YK:n päätöslauselmilla on periaatteellinen funktio. Kyllä jokainen ymmärtää, miksi YK:lla ei ole käytännön keinoja puuttua jokaiseen maailman kriisiin.

Pitkä aoasinsilta, kaikki ihmisen rakentamat ajatusinstituutiot eivät ole tällä tasolla uskottavia. Esim. edellä lainatussa osassa puhutaan siitä, että ravinnoksi joutuminen aiheuttaisi kärsimystä, ja että sitä kärsimystä kannattaa minimoida. Siinä on jo sellainen konstruktio, joka evoluution valossa vaikuttaa kovin oudolta ja todellisuudesta vieraalta. Siis vielä voi ajatella, että yksittäisen eliön kannalta ruuaksi jääminen on ikävähköä, mutta onko siihen liittyvä hetkellinen aistimus nyt sitten ihan sellaista kärsimystä, että moista pitäisi varoa? Emme ole voineet valita syntymäämme, mutta elämään kuuluu elonjäämisen kamppailu. Sen kieltämisestä ei seuraa mitään hyvää. Evoluution kannalta on oleellista, että elonjäämisen kilpailu kehittää lajeja. Sitä pitäisi ennemmin edistää kuin karsia. Eli koko kärsimys-retoriikka on hyvin pettävällä perustalla. Tämä on itseasissa malliesimerkki miten rakennetaan moraalikoodistoa, jonka väitetään ei ainoastaan oikeuttavan toiminnan, vaan myös velvoittanvan siihen. Enkä sano, että tässä olisi mitään erityisen pahaa tai erikoista. Mutta moraali on aina suhteellista ja omaan käyttöön rakennettua, ja se joustaa aina kun on tarpeen. Pidä sitä nyt sitten elämän ohjeena.
No ensiksikin on todettava, että moraaliset kysymykset eivät ole mitään mielipideasioita. Tämä on ihan peruskauraa filosofian alalla.

Tuota eloonjäämiskamppailua en oikein tavoita. Kuka sitä käy? Ihmiset ostavat kaupasta tuotteita, jotka ovat joko kasvi- tai eläinperäisiä. Kummallakin ruokavaliolla saa täytettyä ravintoainetarpeensa. Tuotteilla on kuitenkin merkittäviä eroja siinä mielessä, aiheuttavatko ne negatiivisia vaikutuksia ympäristölle ja eläimille. Tämän vuoksi tuo kaupassa tehty ostopäätös on ihan keskeinen valintatilanne.

Nuo evoluutioargumentit ovat epäoleellisia. Emme elä enää tilanteessa, jossa vaihtoehdot ovat joko liha tai proteiiniköyhä ruokavalio. Ihminen tarvitsee laadukkaita proteiineja, mutta niitä on saatavilla niin kasvi- kuin eläinperäisinäkin. Luontovetoomuksilla pelaa samaan pussiin kuin kaikenlaiset rokotekriittiset, lääkevastaiset ja salaliittoteorioihin uskovat hörhöt.
Näin ollen voidaan myös todeta, että esimerkiksi kasvissyöjien harrastama raakaruokailu on paitsi evoluution, myös ympäristön kannalta haitallinen ilmiö. Tarvittavan kalorimäärän saadakseen tulee syödä enemmän, ja täten kuormittaa ympäristöä enemmän.
Tämä on aika epätarkka lopputulema, kun otetaan huomioon, että sekasyöjänkin ympäristölle aiheuttama kuorma on luokkaa kymmenkertainen. Marginaaliset imeytymiserot eivät juurikaan vaakakupissa paina.

Toki raakaruokailu on varsin hyödytöntä näpertelyä, jossa on paljon epätieteellisiä elementtejä mukana.

En syö ravintolisiä. Saan kaiken tarpeellisem ruoasta. En syö tehotuotettua lihaa. Ainoastaan luomu/vapaata kaupasta. Yleensä riistaa tai kalaa ja usein vielä itseni jahtaamana hankittuna. Se on kanssa jännä, kun vegaanit niin usein huutavat tuon tehotuitannon perään. Toki moni lihansyöjä tulisi katsoa peiliin ja miettiä sitä lihatuotteen alkuperää. Broileria en enää syö, kun olen kerran nähnyt eräällä tilalla toimintaa mikä avasi silmäni. Varsinkin munissa on hyvin tärkeää tietää miltä tilalta munat tulevat.
Yksilön tasolla voi olla, että ravintolisille ei ole pakottavaa tarvetta. Suomen olosuhteissa koko väestölle kuitenkin suositellaan D-vitamiinilisää kesäkuukausia lukuun ottamatta, ja henk.koht pidän melkoisena typeryytenä olla noudattamatta tuota suositusta. En näe myöskään suurta eroa siinä, tankkaako sitä D-vitamiinia purkista vai tuotteista, joita on rikastettu valmistusvaiheessa D-vitamiinilla tai B12-vitamiinilla.

Hyvä sinun kannaltasi, jos suosit eettisempää lihaa. Suuressa kuvassa kaltaisesi ovat kuitenkin pieni vähemmistö niiden rinnalla, jotka ostavat halvinta marinadibroiskua tai sika-nautaa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tuota eloonjäämiskamppailua en oikein tavoita. Kuka sitä käy? Ihmiset ostavat kaupasta tuotteita, jotka ovat joko kasvi- tai eläinperäisiä. Kummallakin ruokavaliolla saa täytettyä ravintoainetarpeensa. Tuotteilla on kuitenkin merkittäviä eroja siinä mielessä, aiheuttavatko ne negatiivisia vaikutuksia ympäristölle ja eläimille. Tämän vuoksi tuo kaupassa tehty ostopäätös on ihan keskeinen valintatilanne.

No en ala biologiaa opettamaan, jos evoluutio ja luonnonvalinta ei ole peruskoulusta tuttua. Toki teknologian kehitys mahdollistaa pelkällä kasvisravinnolla pärjäämisen, joskin varovainen on oltava koska elimistömme ei siihen luonnostaan sovellu. En suosittele kenellekään, koska väärin koostettu ravinto voi johtaa vaikeasti korjattaviin puutetiloihin. Mutta ymmärrän että aina joitakin kaikenlainen kikkailu kiinnostaa.
Sen sijaan olisin kovin varovainen väittämään, että osaa arvioida onko tuotteilla negatiivisiä vaikutuksia luonnolle. Laajamittaisena esim. luomutuotannosta olisi enemmän haittaa kun hyötyä. Eläinten syönnin laajamittainen vähentäminen vähentäisi lannoitteita, joita pitäisi sitten tehdä kasvava määrä synteettisesti jne jne. Asioiden kaikkia vaikutuksia on hyvin vaikeaa arvioida ja helposti luulee enemmän kuin tietää.

Ja tosiaan moraali on aina suhteellista ja palvelee kyseessä olevan yhteisön tarpeita. Vaikkapa vegaanin moraali voisi väittää, että on väärin syödä lihaa, koska toista eliötä ei saa tappaa. Biologi toteaisi, että elämän kehitykseen ja evoluutioon kuuluu olennaisena osana toisten eliöiden hyödyntäminen ja koska yksilö on saman elämän ilmentymä, niin ei pidä rakentaa elämän vastaisia moraalikoodeja. Voisi jopa itse moralisoida ja pitää moista pahana. Eli sitä lähinnä haen takaa, että ns. moraalisista syistä lihan syönnistä kieltätyvät eivät välttämättä aina kovin hyvin ymmärrä mistä elämässä (tarkoitan elämää laajana käsitteenä, kerran alkumeressä alkaneena ja jatkuvasti monomuotoistumaan ja kehittymään pyrkivänä) on kysymys. Tietysti joku voi ollakin perillä ja silti valitsee elämäntavakseen. Eikä siinä mitään, niin kauan kuin ei uskottele itselleen tai muille, että ymmärtää mikä olisi ns. oikein.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No en ala biologiaa opettamaan, jos evoluutio ja luonnonvalinta ei ole peruskoulusta tuttua.
On tuttua. Miten liittyy 2010-luvun ravitsemuskeskusteluun? Ajatteletko, että ihmisen miljoonia vuosia käsittävä kehitys kääntyy nyt yhtäkkiä laskusuuntaan, kun vähennämme lihansyöntiä? Toisaalta eipä sitä tarvitsisi vähentää kuin jonnekkin 40-luvun tasolle, niin jo menisi paremmin monestakin näkökulmasta katsottuna.
Toki teknologian kehitys mahdollistaa pelkällä kasvisravinnolla pärjäämisen, joskin varovainen on oltava koska elimistömme ei siihen luonnostaan sovellu. En suosittele kenellekään, koska väärin koostettu ravinto voi johtaa vaikeasti korjattaviin puutetiloihin. Mutta ymmärrän että aina joitakin kaikenlainen kikkailu kiinnostaa.
Mihin tämä teknologiaan viittaaminen perustuu? Entä mitä ovat nämä puutostilat ja mihin arviosi niistä perustuu? Itse olen taipuvainen luottamaan enemmän maailman terveysjärjestöön tai kansallisiin ravitsemussuosituksiin kuin sinun mutuiluusi. Toki tämän lisäksi aiheesta löytyy myös kattavia tutkimuksia, kuten China Study, joihin kannattaa perehtyä.
Sen sijaan olisin kovin varovainen väittämään, että osaa arvioida onko tuotteilla negatiivisiä vaikutuksia luonnolle. Laajamittaisena esim. luomutuotannosta olisi enemmän haittaa kun hyötyä. Eläinten syönnin laajamittainen vähentäminen vähentäisi lannoitteita, joita pitäisi sitten tehdä kasvava määrä synteettisesti jne jne. Asioiden kaikkia vaikutuksia on hyvin vaikeaa arvioida ja helposti luulee enemmän kuin tietää.
Tässäkin kohtaa on hyvä tukeutua ihan tutkittuun tietoon ja asiantuntija-arvioihin. YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö on linjannut nykyisen tehotuotannon aiheuttavan jopa 50% kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä. Tähän sitten vielä päälle monet muut ongelmat, kuten sademetsien hakkuut, ylikalastaminen, viljelysmaan autioituminen, vesipula ja monet muut jutut, jotka ovat suoraan yhteydessä eläintalouteen.

Ja tosiaan moraali on aina suhteellista ja palvelee kyseessä olevan yhteisön tarpeita. Vaikkapa vegaanin moraali voisi väittää, että on väärin syödä lihaa, koska toista eliötä ei saa tappaa. Biologi toteaisi, että elämän kehitykseen ja evoluutioon kuuluu olennaisena osana toisten eliöiden hyödyntäminen ja koska yksilö on saman elämän ilmentymä, niin ei pidä rakentaa elämän vastaisia moraalikoodeja. Voisi jopa itse moralisoida ja pitää moista pahana. Eli sitä lähinnä haen takaa, että ns. moraalisista syistä lihan syönnistä kieltätyvät eivät välttämättä aina kovin hyvin ymmärrä mistä elämässä (tarkoitan elämää laajana käsitteenä, kerran alkumeressä alkaneena ja jatkuvasti monomuotoistumaan ja kehittymään pyrkivänä) on kysymys. Tietysti joku voi ollakin perillä ja silti valitsee elämäntavakseen. Eikä siinä mitään, niin kauan kuin ei uskottele itselleen tai muille, että ymmärtää mikä olisi ns. oikein.
Mikä on "elämän vastainen koodi"?

Isossa kuvassa olisi hyvä, jos suuri enemmistö järkevöittäisi ruokavaliotaan kasviperäisempään suuntaan. On kuitenkin aika paksua väittää, etteikö esim. eläimelle aiheutetulla kärsimyksellä olisi "mitään merkitystä" tai että ihmisen tuottaman kärsimyksen vähentäminen olisi jotenkin evoluution vastaista.
 

kärpyttäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ja tosiaan moraali on aina suhteellista ja palvelee kyseessä olevan yhteisön tarpeita. Vaikkapa vegaanin moraali voisi väittää, että on väärin syödä lihaa, koska toista eliötä ei saa tappaa. Biologi toteaisi, että elämän kehitykseen ja evoluutioon kuuluu olennaisena osana toisten eliöiden hyödyntäminen ja koska yksilö on saman elämän ilmentymä, niin ei pidä rakentaa elämän vastaisia moraalikoodeja. Voisi jopa itse moralisoida ja pitää moista pahana. Eli sitä lähinnä haen takaa, että ns. moraalisista syistä lihan syönnistä kieltätyvät eivät välttämättä aina kovin hyvin ymmärrä mistä elämässä (tarkoitan elämää laajana käsitteenä, kerran alkumeressä alkaneena ja jatkuvasti monomuotoistumaan ja kehittymään pyrkivänä) on kysymys. Tietysti joku voi ollakin perillä ja silti valitsee elämäntavakseen. Eikä siinä mitään, niin kauan kuin ei uskottele itselleen tai muille, että ymmärtää mikä olisi ns. oikein.

Eihän se oo mikään moraalin mitta, että mitä luonnossa tai evoluutiossa tapahtuu. Se on sosiaalidarwinismia, jota mm. sun vegaaneihin vertaamat natsit harjoittivat.

Logiikallasi joku ihminen voisi tappaa lajikumppaninsa ja biologina kertoa, kuinka tätä tapahtuu laajalti eläinkunnassa ja että kuinka tämä on olennainen osa elämää ja evoluutiota ja siitä syystä oikein. Toisten tappaminen/syöminen kuuluu maapallon eläinkunnan ominaisuuksiin mutta se ei kerro sen hyvyydestä/pahuudesta yhtään.

Me itse luomme omat käsityksemme ja pohjamme sille, miten tekojen moraalisuutta arvioidaan. Ihminen on vieläpä erityisen kykenenä tajuamaan tekojensa seurauksia sekä keksimään vaihtoehtoisia tapoja selviytyäkseen. Eläimillä ei tämmöisiä kykyjä juuri löydy. Nykyään on ainakin vallalla moraalisessa ajattelussa kärsimyksen minimoiminen, mitä mm. vegaanit ajaa takaa. Ja vegaaniudessa harvoin on kyse pelkstään eläinten kuolemisesta vaan erityisesti siitä, kuinka surkean elämän tuotantoeläimet monesti joutuvat vankeudessa elämään.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ensiksikin on todettava, että moraaliset kysymykset eivät ole mitään mielipideasioita. Tämä on ihan peruskauraa filosofian alalla.

Nyt on ihan pakko kysyä että mistä tämän peruskauran olet pureksinut? Moraalirelatitivismia ei olekaan olemassa kun filosofiassa on päädytty "yhteen totuuteen" joka on sinun opintoihisi ehtinyt ihan peruskauraksi asti? Metaeettinen moraalirelativismi vieläpä nimenomaan tulkitsee että ei ole olemassa objektiivista oikeaa tai väärää ja normatiivinen moraalirelativismi vie tämän johtopäätökseensä jonka mukaan meidän pitäisi hyväksyä muilta sellainenkin käytös, jota pidämme moraalittomana.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
On ollut monta kertaa mielessä nämä vegaanihommelit ruokakaupoissa käydessäni. Voisi olla jännää kokeilla vegaania, kun yhdet ovat tykänneet ja jotkut toiset ovat peräti hurahtaneet siihen. Mistä sitä vegaaninlihaa oikein saa? Lähiseudun Prismat ja Cittarit tarjoavat normaalien possujen, nautojen ja kassilohien lisäksi eksoottisimmillaankin vain jotain tonnikalaa ja poroa. Vegaania en ole löytänyt sen enempää lihatiskiltä kuin säilykehyllystä. Tässä on nyt jokin hippien juoni varmaankin takana.
 

Ignoramus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden Pallo
Et ole radikaali, mutta logiikkasi ontuu rajusti. Jos raiskaa eläimiä, niin ihmisiä kuin muitakin eläimiä, niin viestissäsi on tällaista pätevää maailmanhalaajan logiikkaa, mutta niin eläimet kuin ihmiset tappavat toisiaan luonnossa minkä kerkiävät joko ravinnoksi tai vain huvikseen. Vain ja ainoastaan ihminen on tehnyt asiasta moraalisesti hankalan, ja ihan vain siksi että kykenee siihen.

Jos vertaat lihan syömistä raiskaamiseen niin et ole radikaali vaan muuten vaan pahasti hakoiteillä. Kuten godspeed yllä kirjoittikin, niin eläimet tappavat luonnossa toisiaan ja toisekseen myös täysin vegaaninen ruokavalio välillisesti tappaa eläimiä viemällä niiden elintilaa yms.

Leijonat savannilla eivät rakenna moraalin tapaisia sosiaalisia konstruktioita yrittäessään olla jotakin muuta kuin ovat.

"No mutku leijonat savannilla" on niin kliseinen vasta-argumentti, että siitä on muodostunut jo "meemi", joten oletan että nimimerkki Stonewall todennäköisesti halusi vain trollailla.
Oli miten oli, jos siteeratut nimimerkit haluavat puolustella omia toimiaan sillä, että muutkin eläimet toimivat näin, niin mihin vedetään raja? Milloin toisen eläinlajin toimien emulointi on ihmiselle hyväksyttävää ja milloin tuomittavaa?

Mitä jos bongaan kadulla viehättävän yksinhuoltajaäidin, jonka kanssa haluan perustaa perheen? Teenkö vääryyttä, mikäli tapan ja syön kyseisen naisen lapset, jotta ne eivät kilpailisi meidän tulevien yhteisten lasten kanssa? Leijonat savannilla toimivat näin, joten eihän minuakaan voisi mitkään vitun maailmanhalaajat arvostella.
 

godspeed

Jäsen
Oli miten oli, jos siteeratut nimimerkit haluavat puolustella omia toimiaan sillä, että muutkin eläimet toimivat näin, niin mihin vedetään raja? Milloin toisen eläinlajin toimien emulointi on ihmiselle hyväksyttävää ja milloin tuomittavaa?

Mitä jos bongaan kadulla viehättävän yksinhuoltajaäidin, jonka kanssa haluan perustaa perheen? Teenkö vääryyttä, mikäli tapan ja syön kyseisen naisen lapset, jotta ne eivät kilpailisi meidän tulevien yhteisten lasten kanssa? Leijonat savannilla toimivat näin, joten eihän minuakaan voisi mitkään vitun maailmanhalaajat arvostella.

Se oli omalla kohdalla vain tällainen elämään faktisesti kuuluva toteamus, enkä ota siihen kantaa mikä on moraalisesti oikein koska filosofointi ei kauheasti tämän aiheen suhteen kiinnosta. Syököön ihmiset mitä haluavat, sillä lihan syömisellä tai syömättä jättämisellä tätä palloa ei pelasteta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on ihan pakko kysyä että mistä tämän peruskauran olet pureksinut? Moraalirelatitivismia ei olekaan olemassa kun filosofiassa on päädytty "yhteen totuuteen" joka on sinun opintoihisi ehtinyt ihan peruskauraksi asti? Metaeettinen moraalirelativismi vieläpä nimenomaan tulkitsee että ei ole olemassa objektiivista oikeaa tai väärää ja normatiivinen moraalirelativismi vie tämän johtopäätökseensä jonka mukaan meidän pitäisi hyväksyä muilta sellainenkin käytös, jota pidämme moraalittomana.
Normatiivisuus on läsnä kaikessa filosofiassa jossain määrin. Jos luovutaan kaikista käsitteistä ja määrittelyistä, ei voida ylipäänsä arvioida mitään ilmiöitä kriittisesti.

Mihin viittasin edellä, on se, että etiikan alaan liittyvät kysymykset ja päättelyketjut eivät ole makuasioita; kysymys siitä, onko tappaminen oikein vai väärin, ei ole samanlainen mielipidekysymys kuin henkilökohtainen mieltymys värisävyyn. Filosofia toimii logiikan ja järjestyksen keinoin pyrkien tarkastelemaan ihmisyyteen, arvoihin ja olemassaoloon liittyviä kysymyksiä. Nimimerkki @Stonewall pyrkii rikkomaan tätä kaavaa ja kyseenalaistamaan koko keskustelun luomalla jonkinlaisen nihilistisen suojakuoren kaikkea logiikkaa vastaan.

Syököön ihmiset mitä haluavat, sillä lihan syömisellä tai syömättä jättämisellä tätä palloa ei pelasteta.
No sillähän itse asiassa pelastettaisiin aika paljon. Se että jollain toimintamallilla 100% kaikista maailman ongelmista ei häviä, ei oikeuta mitätöimään ilmiön vaikutusta.
 

godspeed

Jäsen
No sillähän itse asiassa pelastettaisiin aika paljon. Se että jollain toimintamallilla 100% kaikista maailman ongelmista ei häviä, ei oikeuta mitätöimään ilmiön vaikutusta.

Heitollani toki ajattelin hieman vakavampia ongelmia kuten liikakansoitusta ja muuta loputtoman tarpeetonta roskaamista, mutta se taas ei ole tämän ketjun asia.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heitollani toki ajattelin hieman vakavampia ongelmia kuten liikakansoitusta ja muuta loputtoman tarpeetonta roskaamista, mutta se taas ei ole tämän ketjun asia.
Joo. Toki nämä ilmiöt linkittyvät osaksi samaa diskurssia. Liikakansoitus - mikä on sekin hyvin arvolatautunut termi - on ongelma, koska ihmisten kulutus on aivan liian korkealla tasolla. Kyllä maapallo kestää vaikka 10 miljardia ihmistä, jos resurssit kohdennetaan oikein ja jos ruoantuotanto on tehokasta sekä kestävää.

Mielestäni on yksinkertaisempi ratkaisu muuttaa ruokavaliota kuin alkaa Linkolan hengessä toivomaan, että osa ihmisistä vain jotenkin katoaisi maapallolta vieden ongelmat mukanaan.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Veganismin aatteen epäillään nousseen ideologiaksi joka motivoi joukkuampumiseen. Lehdet: YouTube -ampuja oli katkeroitunut vegaani - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Tätä menoa tuo ideologia vielä ampuu itseään jalkaan.

Tokkopa tämä aate yksittäisiin hörhöihin kaatuu. Valtavirtaistuu länsimaissa hiljalleen. Itse en ole vegaani, mutta paljon on ruokavalio muuttunut viimeisen parin vuoden aikana kasvispainotteisempaan suuntaan. Ilman mitään ideologioita ja suurena lihan ystävänä. Toki tuostaa matkaa veganismiin on paljon, mutta kuitenkin. Ja itseni lisäksi sama pätee moneen muuhunkin, päätellen kauppojen ruokahyllyjen tarjonnasta.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Veganismin aatteen epäillään nousseen ideologiaksi joka motivoi joukkuampumiseen. Lehdet: YouTube -ampuja oli katkeroitunut vegaani - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Tätä menoa tuo ideologia vielä ampuu itseään jalkaan.
Niin, eiköhän kyseessä ollut silti pikemminkin tubettaja, jota kävi jurpimaan tuubin jokseenkin mielivaltaiset muutokset mainostajien ja rahojen tilityksien suhteen - toki kerta jenkkilässä ollaan niin ammuskellaan sitten. Enemmän näkisin tämän miinuksena tubettajia kohtaan (jos tämä saa ilmiön vähenemään, niin jotain positiivista edes).
 

Undrafted

Jäsen
Ei kai tuossa tapauksessa naisen aatteella ole merkitystä? Oletan, ettei Youtube sensuroi kenenkään vegaani-videoita veganismin takia, voisin jopa veikata kasvissyönnin tai veganismin olevan Youtubella suosiossakin.
 

kärpyttäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Veganismin aatteen epäillään nousseen ideologiaksi joka motivoi joukkuampumiseen. Lehdet: YouTube -ampuja oli katkeroitunut vegaani - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

Tätä menoa tuo ideologia vielä ampuu itseään jalkaan.
Jotakin antivegaaniargumenttien yleisestä tasosta kertoo se, että en tiedä ootko tässä nyt tosissaan vai et.

Vähän samaa ku aikoinaan puheet videopelien vaarallisuudesta. Joukkoampuisen tekijä pelaa videopelejä -> videopelien syy. Tässä tapauksessa jopa vieläkin kauempaa haettua.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yllä olevaan liittyen veganismiin kuluva henkilö sai juuri vankeustuomion Ranskassa. Tuomio langetettiin henkilön tuettua terrorismia veganistisissa tarkoituksissa.

Eläinaktivisti sai ehdollista vankeutta Ranskassa Facebook-kommentin takia – kirjoitti, ettei tunne myötätuntoa terrori-iskussa tapettua teurastajaa kohtaan - Ulkomaat - Helsingin Sanomat
Mikä on "veganistinen tarkoitus"?

Mukavaa että palstalle ollaan saamassa taas uusi variaatio monikulttuurisuusketjusta...
Juu. Odotan, että internetin sanavapausritarit tulevat nyt johdonmukaisesti kritisoimaan, miksi tämä youtube-aktivisti sai tuomion esittäessään halla-aholaisia "spekulaatioita".

Yleisellä tasollahan tässäkin on mitä luultavimmin kyse yksittäisen ihmisen pimahtamisesta, joka johtunee mielenterveysongelmista. Mikään ei kuitenkaan estä Iltalehti-kansaa virittelemästä syy-seuraussuhteita ja päättelyketjuja, joiden lopputulemana on yleistyksiä liittyen milloin mihinkäkin (videopelit, black metal, vegaanius!)
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotakin antivegaaniargumenttien yleisestä tasosta kertoo se, että en tiedä ootko tässä nyt tosissaan vai et.
Näinhän se menee. Tämänkin kirjoittajan kohdalla molemmat vaihtoehdot on ihan mahdollisia.

"Käytännössä trollausta voi olla äärimmäisen vaikea erottaa pelkästä syvästä tietämättömyydestä tai tyhmyydestä, joskin säännölliset trollaajat yleensä oppii tunnistamaan."

Toisaalta sama lääke toimii parhaiten molempiin tapauksiin, eli on parempi olla ruokkimatta sekä trollia, että idioottia. Lopulta se toivottavasti kyllästyy ja lähtee pois, kun ei saa kaipaamaansa huomiota.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Jos voidaan sanoa, että: ihmisen usko vastaa hänen kehitystasoaan, niin samaa kai ihmisen ruokatavoista. Eikös sitä sanota, että: Olet mitä syöt?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös