Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 944
  • 2 049

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Joo, kyllä löytyy ymmärrystä kasvissyöjille, hieman.
Näillä leveysasteilla porot ja hirvet ovat pärjänneet vallan mainiosti. Näin ollen petoeläimillekin, lihansyöjille on ollut elämisen edellytykset.
Hevoset ja naudat vaativat jo sitten ihmisen avustusta. Karhu ja ihminen sen sijaan ovat kaikkiruokaisia maailmanvalloittajia. Eiku ei, karhut eivät osaa kasvattaa liharuokaa itselleen. Vegaanivakaumuksella eläminen, vaikkapa niinkin myöhään kuin 1300-luvun Suomessa, olisi ollut arvostettavaa. Monet elivät, ja myös kuolivat, ruokavaliovaihtoehtoja sen enempää miettimättä. Jotkut selvisivät ja, kiitos ruotsalaisten, luotiin maanviljelyä tukeva yhteiskuntajärjestys. Näin vegaanitkin selviävät talven yli.
 

Baldrick

Jäsen
Vaikka itse olenkin monella tapaa perinteinen suomalainen mies, joka ei näytä tunteitansa näytä ja kaikesta selviää ilman jotain helvetin apuakin, niin silti olen viime aikoina alkanut pohtimaan, että olisiko se kuitenkin oikea vaihtoehto jättää liha pois omasta ruokavaliosta. Itse siis rakastan lihaa ja ne vähät ruoat, mitä pitkällä kaavalla itse teen(ei einekset yms.), pitävät lihaa sisällään. Ne on helpompi tehdä, herkullisia, jne.

Kuitenkin koirien kanssa kasvaneena (molemmat jo lusikan nurkkaan heittäneet), sekä eläviä olentoja kunnioittavasti kasvatettuna (ei todellakaan vapaakasvatusta), kykenen tuntemaan empatiaa eläimiä kohtaan, kuten jokaisen tervejärkisen ihmisen pitäisi olla siihen kykenevä.

En ole siis yht'äkkiä hätkähtänyt mihinkään possujenhakkaus-videoon. Tiedän tämän tyyppisten videoiden sisällön ja olen ne jättänyt katsomatta, kuten en katso terroristien päänleikkausfilmejä tai Väli-Amerikan kartellien kidutusvideoita.

Mutta jotta vertailukohta ei lähde liian rankaksi, niin tässä tulee perimmäinen ajatukseni: Katsoin dokumenttia, jossa hetken käsiteltiin keksintöä, että kanoja on alettu tarhaamaan. Tottakai dokkarissa esiteltiin myös, kun kanoille pari vuotta perään tuli enemmän parikytä neliösenttiä tilaa ja mikään näistä ei itseäni häirinnyt. Sen sijaan alkoi mietityttämään kokonaisuudessaan elävien eläimien "tarhaaminen". Vaikka se joillekin typerälle kuulostaa ja itsellinikin olisi kuulostanut kuukausi sitten, niin nyt on alkanut tökkimään pikkuhiljaa ajatus siitä, että suurin osa syömistämme kanoista, possuista tai karjasta asuu minimaalisessa (tai silti erittäin rajoitetussa) tilassa, koska se on paras tapa tuottaa, ruokaeläinten kärsimyksestä huolimatta.

Jotenkin vain se tökkii ihan vitusti, että joku elävä olentö elää pienessä häkissä koko elämänsä, saamatta sen kummemin "pesää" tai ihan vain se, että pääsisi tepastelemaan jollain laajalla viheriöllä.

Mielenkiintoistahan tässä on se, että kukaan ei ole minua tähän suuntaan tökännyt, mutta vannoutuneena lihansyöjänä olen valmis olemaan ostamatta lihaa, koska lihakarja ei elä sellaisissa tiloissa kuin toivon. Toki tähän mennessä olen suurimpaa osaa ilkkunut pupunruoanpurijaksi. Ovathan sitä vieläkin, koska itse olen valmi syömään lihaa, kunhan "liha" ei ole viettänyt elämäänsä pienessä häkissä.

PS. tää nyt on sitten kännissä kirjoitettu ja ajatuksenjuoksu voi olla yhtän sun toista, vaikka hinkkasinkin tota tekstiä pitkään. Katellaa loput huomenna.
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@RäpyläRepe

Selvinpäin kuuluu tehdä, mitä on kännissä luvannut.

Noei mutta kuulostelet omatuntoasi ja jos se sanoo, että et halua syödä lihaa, löytyy niitä hyviä kasvisruokiakin. Laitat vaikka tänään päivällä seuraavan krapulamätön:

Hampurilainen

- pohjaksi ja kanneksi aamiaissämpylää tms.

- väliin linssipihvi:
1. keitä pari-kolme desiä vihreitä linssejä ja vedä tahnaksi keittämisen jälkeen
2. tahnan sekaan yksi kuullotettu sipuli, kaksi esikeitettyä punajuurta raastettuna (löytyy kaupasta valmiiksi keitettynä), kaksi kananmunaa, puolisen desiä vehnäjauhoja, suolaa, mustapippuria, paprikajauhetta, chiliä ja mitä muuta mieleen tulee.
3. uuniin 225 asteeseen 15-20 minuutiksi
4. paista uunin jälkeen molemmin puolin öljyssä joku 5 min, niin tulee asiallista

- linssipihvin lisäksi paistat halloumijuustoa siivut väliin

- muuten kansille majoneesia ja bbq-kastiketta, väliin vielä pari viipaletta tomaattia ja kurkkua ja tietenkin cheddaria. Jos haluaa tehdä oikein hyvää, ripottelee vielä kuivattua paistettua sipulia päälle ennen kuin sulkee kannet

Syöt noita kaksi ja katsot sitten taas sitä lihansyöntiä.

Edit: Jos omatunto sanoo, ettei mitään eläinperäistä pidä syödä, en valitettavasti osaa auttaa.

Edit2: Tai jos olet pizzamiehiä (tai haluat päästä vähän helpommalla darratärinöissä), teet pizzantapaisen:

1. Kaupasta quorn-kuutioita ja valmispizzapohja pakastealtaasta

2. Paistat ne quorn-kuutiot sipulin kanssa. Suola, mustapippuri, paprikajauhe, valkosipuli jne.

3. Pizzapohjalle tomaattipyreetä tai -kastiketta

4. Paistettu seos päälle.

5. Sitten halkaistuja minitomaatteja

6. ja mozzarellaa + random juustoraastetta

7. Ja bbq-kastiketta + oreganoa

8. Uuniin 225 15-20 min

9. Rucolaa päälle.

10. Annat jäähtyä sen aikaa, että laitat toisen samanlaisen uuniin.

11. Nautit.

12. Et polta sitä toista.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
@RäpyläRepe
väliin linssipihvi:
linssipihvin

Lainasin vastineeseeni olennaisimmat kohdat vailla piittausta alkuperäisestä, joskin varmasti loistavasta, ohjeesta.

Unohdin tosiaan senkin sanoa, että linssit on mulle is nou nou. Joku lapsuuden fiksaatio, vaikka muuten kaikkiruokainen olenkin,

Toki muutenkin, tuokin burgeri ohjeeltaan näyttää enemmän vaivaa vievältä kuin perussetti.

Ps. Mun krapulat on valtakunnan hirveimmät, enkä todellakaan tee darraan mättöö, vaan tilaan.
 

Baldrick

Jäsen
Mua kiinnostaa vegemätöt burgereiden ulkopuolelta ehkä enemmän. Intialaiset syö hyvää mättöö, niin vaikka lihaa vähän vähentäisinkin, niin siinä on. Toki taas Chicken Curry on aika herkkua ympäri pallon.
 

Baldrick

Jäsen
Ja @KiVi olen kokeillut, soija ei korvaa ainakaan naudan jauhelihaa, vaikka mitenkä maustais.

Mutta vastaisuudessa otan ohjeita vastaan, sikäli mikäli jätetää soijat, tofut ja seitanit.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
@KiVi Otin hampurilaispihvin ohjeen ylös ja laitan kokeiluun. Kiitos.
 

Baldrick

Jäsen
@RäpyläRepe

Vaihda täristyäsi linssien tilalle purkillinen papuja. Ei tarvitse edes keittää. :)

@KiVi Otin hampurilaispihvin ohjeen ylös ja laitan kokeiluun. Kiitos.

Onneksi vaivannäkösi ei mennyt ihan hukkaan, sillä papu on toinen juitsu, jolle en lämpiä niin yhtään. Pidän kyllä reseptin mielessä, mutta kaippa X:n korvaan toistaiseksi jollain toisella tavaralla/elikolla. Kunnioituksesta ohjetta kohtaan, ehkä jätän hampparit tekemättä.

Edit. Jonkinasteinen ongelma sekin on, että tofut tai seitanit ei oikein lähde. Toki varmasti esim. makaronilaatikkoon menee soijarouhe täydestä jauhelihan korvikkeena, niin ks. ratkaisut silti vaikeuttavat meikäläisen kokki-kolmos-hommia (RIP)...

Edit2. Ja tärisen varmaan iltaan asti...............
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@RäpyläRepe jos sinulle ei maistu melkein mikään kasviproteiinin lähde, kasvisruoka ei ehkä ole ihan sinun juttusi. :D Tosin kaikki ruokahan on vain totutteluasia. Syöt väkisin ensimmäisen kuukauden, niin kyllä se siitä...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Juu, toi on ehkä pienoinen ongelma, jos linssit ja pavut tökkii. Mä kyllä tykkään. Tofuun en kyllä koske. Ravintolassa syönyt saatanaa ja se oli hyvää.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vaikka olen vimosen päälle lihansyöjä niin täällä Turussa olen monesti syönyt ravintola Kultaisessa Hirvessä grillattua tofua. Ihan sairaan hyvää settiä meikäläisen makuun.
 

Fordél

Jäsen
Kuitenkin koirien kanssa kasvaneena (molemmat jo lusikan nurkkaan heittäneet), sekä eläviä olentoja kunnioittavasti kasvatettuna (ei todellakaan vapaakasvatusta), kykenen tuntemaan empatiaa eläimiä kohtaan, kuten jokaisen tervejärkisen ihmisen pitäisi olla siihen kykenevä.

En ole siis yht'äkkiä hätkähtänyt mihinkään possujenhakkaus-videoon. Tiedän tämän tyyppisten videoiden sisällön ja olen ne jättänyt katsomatta, kuten en katso terroristien päänleikkausfilmejä tai Väli-Amerikan kartellien kidutusvideoita.

Lainaan vain osan tekstistä vaikka siinä oli kokonaisuudessaan paljon samaa kun itsellä. Mullakin homma lähti liikkeelle pienistä jutuista, joita alkoi kelaamaan. Mua häiritsi se epäloogisuus ja jonkinlainen kaksinaamaisuus, joka oli omassa ajattelussa. Toki näitä löytyy edelleen omasta ajattelust.

Suosittelen rauhassa asioiden kelaamista ja jos se päätyy vaikka edes jonkinlaiseen muutokseen ruokavaliossa niin rohkeesto vaan koittamaan. Muutokset voivat tuntua isoilta, mutta ovat lopulta aika helppoja. Ja aina voi palata vanhaan. Musta tärkeintä on, että jokainen kelailisi näitä asioita, oli päätös mikä tahansa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuitenkin koirien kanssa kasvaneena (molemmat jo lusikan nurkkaan heittäneet), sekä eläviä olentoja kunnioittavasti kasvatettuna (ei todellakaan vapaakasvatusta), kykenen tuntemaan empatiaa eläimiä kohtaan, kuten jokaisen tervejärkisen ihmisen pitäisi olla siihen kykenevä.
Tämä on minun mielestäni hassu asia. Jos vertaillaan koiran pitämistä esim kerrostaloasunnossa navetassa asuvaan lehmään, niin minusta koirien ja vastaavien pitämisen kieltäminen lemmikkinä olisi perustellumpaa. Ne ovat ns turhia ja niihin pätevät pitkälti samat argumentit kuin eläinten kasvatusten vastustamiseen. Silti olen ymmärtänyt, että monet kasvissyönnin eri asteita kannattavat ihmiset ovat "eläinrakkaita" ja usein omistavat lemmikkejä.
 

Fordél

Jäsen
Tämä on minun mielestäni hassu asia. Jos vertaillaan koiran pitämistä esim kerrostaloasunnossa navetassa asuvaan lehmään, niin minusta koirien ja vastaavien pitämisen kieltäminen lemmikkinä olisi perustellumpaa. Ne ovat ns turhia ja niihin pätevät pitkälti samat argumentit kuin eläinten kasvatusten vastustamiseen. Silti olen ymmärtänyt, että monet kasvissyönnin eri asteita kannattavat ihmiset ovat "eläinrakkaita" ja usein omistavat lemmikkejä.

Tottahan toki osaksi näin, mutta kyllähän paljon on kiinni myös siitä, mitä koiran kanssa tekee. Jos koira joutuu hengaamaan lähinnä sisötiloissa ja poikkeuksen tekevät ne muutamat kusetuslenkit aina samaa lähiöreittiä kierrelen niin kyllä navetetassa asustava lehmä kesälaitumineen viettää todennäköisesti arvokkaampaa ja lajityypillisempää elämää. Enpä kuitenkaan usko, että kovin moni eläinrakas kasvissyöjä elää koiransa kanssa tällaista elämää. Sen sijaan jos koiran kanssa köydään esim. luonnossa, uimassa, koira tapaa muitakin koiria, sen kanssa leikitään jne. niin sitten tilanne alkaa olla jo toinen. Etenkin kun koira saa elää luonnollisen pituisen elämän eikä elämä pääty ennen aikojaan teurastamossa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Koirien ja lehmien kanssa on sama juttu. Jos niiden pitäminen lemmikkinä/kotieläimenä kiellettäisiin, niin se tarkoittaisi käytännössä että suuri osa tunnetuista lajeista ja roduista kuolisi sukupuuttoon. Ei tuollaisia maatiaislehmiä asu vapaana missään.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Koira/lehmä keskustelu johonkin muuhun ketjuun kiitos.
 
Tämä on minun mielestäni hassu asia. Jos vertaillaan koiran pitämistä esim kerrostaloasunnossa navetassa asuvaan lehmään, niin minusta koirien ja vastaavien pitämisen kieltäminen lemmikkinä olisi perustellumpaa. Ne ovat ns turhia ja niihin pätevät pitkälti samat argumentit kuin eläinten kasvatusten vastustamiseen. Silti olen ymmärtänyt, että monet kasvissyönnin eri asteita kannattavat ihmiset ovat "eläinrakkaita" ja usein omistavat lemmikkejä.
Olen tätä miettinyt ja minusta kumpaakaan syytä (eläimen syöminen tai pitäminen orja-kaverina) ei voida pitää toistaan parempana. Molemmissa tapauksissa toiminta on turhaa ja ainoastaan itsekästä.

Tietysti lemmikeillä on usein paremmat oltavat, sillä ylensä niihin kohdistetaan enemmän resursseja, eli rahaa, aikaa ja huolenpitoa, kuin tuotantoeläimiin jotka ovat vain tuotantovälineitä.

Vielä näitäkin pahempia toimintatapoja ovat sitten esim. turkistarhaus tai delfinaariotoiminta joissa ei käytetä domestikoituneita eläimiä vaan villieläimiä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen tätä miettinyt ja minusta kumpaakaan syytä (eläimen syöminen tai pitäminen orja-kaverina) ei voida pitää toistaan parempana. Molemmissa tapauksissa toiminta on turhaa ja ainoastaan itsekästä.
Meinasin jo etukäteen sanoa, että kahden suunnan sentteri ymmärtää ajatukseni, mutta suurin osa ei.
Oikein arvasin ainakin toisen puolen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minusta molemmat, lemmikkien pitäminen ja eläinten syöminen, on ihan lajityypillistä toimintaa ihmiselle, joten sikäli kun kauheasti kärsimystä ei aiheuteta elukoille, niin ok.

Lemmikkien kohdalla tämä yleensä toteutuu hyvin, pl. hullut kissanaiset ja muut häiriintyneet/masentuneet ihmiset, jotka haalii enemmän lemmikkejä kuin pystyvät huolehtimaan.

Syömäeläinten kohdalla toteutuma on heikompi tehotuotannosta johtuen. Kyllähän se joskus mietityttää, mutta ei niin paljon, että olisin koskaan vakavissani harkinnut lihasta luopumista.
 

Baldrick

Jäsen
Syömäeläinten kohdalla toteutuma on heikompi tehotuotannosta johtuen. Kyllähän se joskus mietityttää, mutta ei niin paljon, että olisin koskaan vakavissani harkinnut lihasta luopumista.

Itse pidän koiria kavereinani, melkein jopa ihmisen tasolla. Mutta se siitä, tämä ei ole koirakeskustelu.

Lainaamani pätkä kertoo aika paljon omasta ajatusmaailmastani. Sillä erotuksella tosin, että itseäni on viimeaikoina mietityttänyt enemmänkin se mitä syön ja voinko ostopäätökselläni vaikuttaa elävien olentojen elämän laatuun.

Juu, toi on ehkä pienoinen ongelma, jos linssit ja pavut tökkii. Mä kyllä tykkään.

Tökkii ja erittäin paljon. Mutta olen myös syönyt ja syönkin monia hyviä kasvisruokia, joihin ei noita "paskoja" tarvitse sotkea. Esimerkiksi kovasti nauttimani Palak paneer-ateria toimii eräässä jyväskyläläisessä intialaisravintolassa vallan mainiosti.

Ehkä jatkossa vähennän lihan kulutusta, mutten täysin siitä luovu. Kai sekin on kotiinpäin...

Edit. Kaikki virheet laitetaan kakkospäivän piikkiin.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen tätä miettinyt ja minusta kumpaakaan syytä (eläimen syöminen tai pitäminen orja-kaverina) ei voida pitää toistaan parempana. Molemmissa tapauksissa toiminta on turhaa ja ainoastaan itsekästä.

Tietysti lemmikeillä on usein paremmat oltavat, sillä ylensä niihin kohdistetaan enemmän resursseja, eli rahaa, aikaa ja huolenpitoa, kuin tuotantoeläimiin jotka ovat vain tuotantovälineitä.

Vielä näitäkin pahempia toimintatapoja ovat sitten esim. turkistarhaus tai delfinaariotoiminta joissa ei käytetä domestikoituneita eläimiä vaan villieläimiä.

Tuntuu välillä että enemmänkin on itse omien mäyräkoirien orja kuin toisinpäin.

Toinenkin virke on melkoista yleistystä. Mitä itse nyt työn puolesta monilla maatiloilla olleena voi todeta että joku vanha lypsylehmä on talonväelle monesti todella rakas. Tietty jossain lihakarjatilalla eri juttu kun eläimet eivät kovin kauaa tilalla ole. Mutta kyllähän esim. naudoilla on asiat etenkin suomessa todella hyvin varsinkin nykyään kun pihattotyyppiset navetat ovat yleistymään päin.

Eivätkä turkiseläimet ole villieläimiä.

Lihansyöntiä voisi kyllä vähentää mutta en koe olevani mikään suurin rikollinen kun varmaan 80% meillä syötävästä lihasta on riistaa. Leikkeleet ja kesän grillauksiin makkarat on suurinpiirtein ainoita ei riistalihatuotteita. Ja kun mikään kiinalaisten ympäristöä raiskaamalla kasvatettu soija ei ole mikään parempi vaihtoehto.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen kohta ollut miltei kaksi kuukautta lähes yksinomaan kasvisravinnolla. Olen siis kalaa ja kanaa toki syönyt muutamaan otteeseen, jos on tarjottu tai ollut ravintolassa. Eli lihankulutus aika minimissä. Toki maitotuotteita ja kananmunia olen syönyt, mutta niissäkin, varsinkin noissa munissa harrastan vaan luomua. Vegaaniksi ei ole siis aikeita, eikä nyt täysin kasvissyöjäksi. Syön lihaa jos tarjotaan ja ei ole oikein muuta vaihtoehtoa valittavana ja noin muutenkin en nyt halua mitään ehdottomuuden linjaa itseltäni. Toistaiseksi ei ole tehnyt mieli ostaa lihatuotteita himaan ja tehdä niistä ruokaa. Ihan hyvää testausta miten mieli ja keho voi ja kuinka hyvin sopii tälläinen ruokavalio. Mielestäni olen jaksanut ihan hyvin. Ei ole vatsassakaan ihan niin raskas olo kun jos syö lihaa.

Näkisin omalla kohdallani, että ehkä sellainen 1-2 kertaa lihaa viikossa olisi joskus tulevaisuudessa sopiva maksimi. Muuten sitten enemmän kasvispohjainen ruokavalio.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös