Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 280
  • 2 049

Fordél

Jäsen
Ja jos joku nyt vegeksi kääntymistä pohdiskelee niin se lihanhimo on kovin väliaikaista. Itsellä siihen meni vain muutama kuukausi. Kalaa olen sittemmin ruvennut syömään mutta jos lautaselleni laitettaisiin vaikka kuinka mehukas pihvi niin koskematta jäisi. Jännä ettei aivot jotenkin miellä kalaa samalla tapaa lihatuotteeksi vaikka se sitä onkin. Nyt kun lapset on jo melko isoja niin olen itse jättänyt kalan taas vähemmälle.

Se on juuri näin. Itsellä ei ole ollut koskaan mitään erityistä lihan himoa. Esim. pihvien syöntiä en ole ymmärtänyt koskaan. Ennen tuli kuitenkin syötyä suht paljon lihaa, lähinnä naudan jauhelihaa ja suikalepaistia sekä erityisesti kanaa. Kun luovuin lihan syönnistä (poislukien kala), suurimmaksi ongelmaksi ajattelin muodostuvan kanan. Nyt kun takana on reilut neljä kuukautta ilman lihaa, ei ole mitään tarvetta, mielenkiintoa tai halua palata lihan syöntiin. Esimerkiksi kanan syönti tuntuisi nykyisin ihan absurdilta. Näin nopeasti ainakin allekirjoittaneen näkemykset ja kokemukset muuttuivat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kerrotaan vielä omasta taustasta sen verran että 12 vuotta sitten kasvissyönti alkoi kamalasta krapulasta sekä liiallisesta grillilihan sekä makkaran syönnistä. Sitten se vaan jäi päälle.
Aattele, ihan fifty-fifty, ettei susta tullut absolutistia vegaanin sijaan. Vai oletko molempia tällä hetkellä?
 
Esimerkiksi kanan syönti tuntuisi nykyisin ihan absurdilta. Näin nopeasti ainakin allekirjoittaneen näkemykset ja kokemukset muuttuivat.
Absurdi on juuri oikea sana. Aivan käsittämätöntä miten sitä on voinut pitää jotain broilereita, porsaita tai maitotuotteita tärkeänä tai välttämättömänä ravinnonlähteenä tai juustoja ja pihvejä ylivertaisina herkkuina. Minun kohdallani prosessi on kuitenkin ollut aika hidas, ja voihan olla että on kesken vieläkin, eli teknologian kehittyessä ja kulttuurin hiljalleen muuttuessa joskus kalan, kananmunien, oikean kanan (!= broileri) ja riistan syöminen saattaa joskus tuntua yhtä absurdilta kuin tuon auschwitz-tason epäeettisen, epäterveellisen ja ilmastolle liikennettä haitallisemman eläinbulkin vetäminen nyt.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Aattele, ihan fifty-fifty, ettei susta tullut absolutistia vegaanin sijaan. Vai oletko molempia tällä hetkellä?

En ole varsinaisesti kumpaakaan tällä hetkellä. Absolutismia en ole lähtenyt kokeilemaankaan vaikka sinällään en pitäisi sitä mitenkään huonona ajatuksena.
 
Mulla ei ole mitään kasvissyöntiä vastaan, otan duunissakin lounaalla monesti kasvissetin paljon mieluumin, kuin jonkin kuppaisen nakkikastikkeen tai "lihapullat". Syön mitä milloinkin kannattaa.

Kuitenkin pakko sanoa myös se, että tietyt true & pro vegaanit ovat rasittavia siinä, että koko maailma ja pyörii heidän "erityisten tarpeidensa" ruokailun suhteen ympärillä. Tuntuu vähän siltä, että kyseessä on jokin harkittu marttyyrius ja halu saada huomiota. Ei siis mikään ihme, että aika moni tuntemani vegaani on samalla myös #unelman kannattaja, jonka parissa miekkaroiden voi uhriutua vielä lisää.

Vähintään yhtä masentavaa kansaa ovat toisaalta ne tosimiehiset grillimarkut, jotka tekevät lihansyönnistään vastaavan numeron. Aivan yhtä infantiili tapa kerätä jotain huomiota sillä, että vittuilee jollekin toiselle siitä mitä syö. Näille takapihojen lucifereille on suurin palkinto maailmassa saada aikaan jokin inhon väristys tai verbaalinen konflikti kasvissyöjän kanssa tuijottamalla intensiivisesti ja kertomalla miltä mehukas tms pihvi maistuu.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
p.s Kasvissyöjän maailma on varmasti masentava kun ei saa koskaan eteensä kunnon mehukasta pihviä, grillattua lihaa, ylikypsää potkaa, kunnon kotitekoista makkaraa (ei soijanakkeja) tai muutakaan tirisevää herkkua.
Älä muuta sano.

Ei hirveästi ymmärrystä kyllä löydy tuollaiselle itsensä kiduttamiselle. Terveellisesti syöminen toki on kannatettavaa, mutta tuollainen totaalivegeily on kyllä aika junttia.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Älä muuta sano.

Ei hirveästi ymmärrystä kyllä löydy tuollaiselle itsensä kiduttamiselle. Terveellisesti syöminen toki on kannatettavaa, mutta tuollainen totaalivegeily on kyllä aika junttia.

Minä olen melko vakuuttunut että sinulta ei löydy ymmärrystä monelle muullekaan asialle. Jo puhtaasti eettiset ja ympäristölliset syyt puoltavat kasvissyöntiä.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Mielestäni mikään ei maistu niin hyvälle kuin kunnon pihvi, mutta se on minun mieltymykseni. En ymmärrä miten jonkun toisen syömiset vaikuttavat kenenkään muun elämään. Syököön kuka mitä haluaa ja oikeastaan minä tarvitsisin enemmän kasviksia omaan valiooni, mutta mielestäni ne maistuvat pahalta.
 
Syököön kuka mitä haluaa ja oikeastaan minä tarvitsisin enemmän kasviksia omaan valiooni, mutta mielestäni ne maistuvat pahalta.

Ymmärtäisin jos kyseessä olisi lapsi, mutta aikuisena on todella noloa, jos kasvikset aiheuttavat nirsoilua. Ennakkoluuloton kokeileminen on kaiken a ja o. Lapsena en voinut sietää edes sipulia, mutta nyt suorastaan himoitsen erilaisia kaaleja, munakoisoa ja kesäkurpitsaa.

Mun näkemyksen mukaan tuo vegaanien huomion hakeminen on myytti. Isomman numeron tekevät lihaanit, jotka kyseenalaistavat kasvissyönnin jollain älyttömillä argumenteilla.

Itse en voi vastustaa vaikkapa näin pääsiäisenä punertavan meheää karitsan karetta, mutta noin muutoin yritän vähentää esim. broilerin kulutusta.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ymmärtäisin jos kyseessä olisi lapsi, mutta aikuisena on todella noloa, jos kasvikset aiheuttavat nirsoilua. Ennakkoluuloton kokeileminen on kaiken a ja o.

Entäs jos kokeilee ennakkoluulottomasti ja toteaa, että maistuu paskalle? Vai kuuluuko tähän oikein syömiseen myös se, että hymisee tyytyväisyyttään jokaisen ennakkoluulottoman kokeilun jälkeen, ainakin jos kokeiltava ruoka-aine on eettisesti ja ekologisesti kestävä ja muutenkin hyvien ihmisten hyväksymä...

Itse teen paljon ruokaa ja kokeilen mielelläni kaikkea uutta. Joku maistuu ja joku ei. Kasviksista osa on ok ja osa ei todellakaan ole. Mielestäni edellinen kirjoittaja ei sanonut, ettei koskaan olisi maistanut kasviksia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pääsiäinen on varmasti kasvissyöjälle helppoa aikaa, koska voi syödä mämmiä vaikka monta kertaa päivässä!

Minun toinen tuokkoseni aukeaa kohta. Kunhan vain kermaa riittää niin a vot. Eipä tarvitse paistia kyytipojaksi miettiä vaikka en vegetaristi olekaan. Ehkäpä pari siivua salamia sämpylän väliin sitten kahvipöydässä.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Ymmärtäisin jos kyseessä olisi lapsi, mutta aikuisena on todella noloa, jos kasvikset aiheuttavat nirsoilua. Ennakkoluuloton kokeileminen on kaiken a ja o. Lapsena en voinut sietää edes sipulia, mutta nyt suorastaan himoitsen erilaisia kaaleja, munakoisoa ja kesäkurpitsaa.

Kokeiltu on ja pahalta maistuu. Minun puolestani saat syödä vaikka paskaa jos se maistuu mielestäsi hyvältä. Niin kuin mainitsin, niin syököön ihmiset mitä haluavat.
 
Nykypäivän valikoimalla kasviperäisiä tuotteita, netin ollessa pullollaan reseptejä ja hyllyjen ollessa täynnä mausteita en itse keskinkertaisena kokkina ole ainakaan kokenut mahdottomaksi haasteeksi tehdä maukkaita ja terveellisiä aterioita melko vähällä ajalla ja vaivalla, kun on ensin kokeillut ja totutellut hieman uusia asioita.
En ymmärrä miten jonkun toisen syömiset vaikuttavat kenenkään muun elämään.
Tätä kun voisivat selventää esimerkiksi miljardit tuotantoeläimet, näiden eläinten ruoan tuotannon takia hakattavien sademetsien eläinlajit, tuotannon saasteiden ja sitten ilmastonmuutoksen takia kärsivät eläimet ja ihmiset, ja vaikka sitten nämä älyttömät määrät tukia, mitä eläintuotannolle joudumme antamaan, jotta heidän tuotteidensa hinnat pysyisivät joten kuten kohtuullisina. No, ehkä tulevaisuudessa ihmiset tulevat ymmärtämään paremmin, kun nämä asiat alkavat vaikuttamaan yhä useampien elämiin selvemmin.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Linkitetäänpä tänne nyt Hesarin uutinen tutkimuksesta, jossa todetaan sukupolvia jatkuvan kasvissyönnin muuttavan geenejä pysyvästi: Sukupolvia jatkunut kasvissyönti muuttaa geenejä pysyvästi | Ruoka | HS

Uutisointi on toki turhan raflaavaa, kuten aina kun tieteellisistä tutkimuksista uutisoi jokin ei-tieteellinen julkaisu. Tässä vielä linkit alkuperäiseen uutisointiin ja itse tutkimukseen.

"In a new evolutionary proof of the old adage, 'we are what we eat', Cornell University scientists have found tantalizing evidence that a vegetarian diet has led to a mutation that -- if they stray from a balanced omega-6 to omega-3 diet -- may make people more susceptible to inflammation, and by association, increased risk of heart disease and colon cancer."


Vaikka jatkuvasti kuuleekin toisteltavan, ettei eläinperäisten tuotteiden käyttöön ole mitään ravitsemuksellisia perusteita, on näiden asioiden tutkimus vielä hyvin vaiheessa. Selkeää lienee että nykyinen lihan tehotuotanto ja sen runsas käyttö ei ole terveyden kannalta paras asia, mutta siitä on vielä pitkä matka johtopäätökseen että vegaanius on paras ruokavalio terveydelle. Kaikilla kun ei ole edes mahdollisuutta saati kykyä mitata ja seurata omaa ravintoaineiden saantia vaaditulla tarkkuudella. Itsekurista puhumattakaan.
 
Kaikilla kun ei ole edes mahdollisuutta saati kykyä mitata ja seurata omaa ravintoaineiden saantia vaaditulla tarkkuudella. Itsekurista puhumattakaan.
Kun syö perusruokaa niin kansanterveyslaitoksen elintarvikkeiden koostumustietopankki, tuttavallisemmin fineli, kyllä auttaa selvittämään kaikkien vaadittavien ravintoaineiden saannin vaadittavalla tarkkuudella. Tietystikään se ei kerro paljonko lähikebabin pizzassa oli mitäkin, mutta sen nyt huomaa virittynyt keho jo seuraavan aamun fiiliksestä että eihän siinä juuri mitään hyödyllistä ollut.

Olikohan Ylen radiouutisissa vai missä, jossa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan vegaaniruokavaliota noudattavien ihmisten ravinto sisältää liian yksipuolisia proteiininlähteitä ja liian vähän vitamiineja ja hivenaineita. Heidän tulisi käyttää enemmän ravintolisiä ja näillä terästettyjä tuotteita. Mikä minut yllätti, oli se, että vegaanit syövät liian vähän marjoja ja pähkinöitä. En olisi tuota arvannut vaan kuvitellut nimenomaan, että he vetävät kilokaupalla pähkinöitä ja marjoja. Mutta kai he syövät sitten vain vihanneksia ja jotain Quorn-mössöä.
Sittemmin selvisi, että kontrolliryhmä oli muodostettu tutkijoiden kavereista, joka ei edusta keskimääräistä suomalaista sekasyöjää. Kun verrokiksi vaihdetaan edustavampi ryhmä, voidaan todeta että vegaaneilla ravintoaineiden saanti oli keskimääräistä parempaa. Silti toki aika yhtä tyhjän kanssa tutkia 22:n hengen kokoista ryhmää, mutta parempi kuin ei mitään.
Suomalaisten vegaanien ravinnonsaanti | vegaaniravitsemus

Jodi, B12 ja D-vitamiini nyt oli peruskauraa, mutta pähkinöiden vajaakäytön ohella minua yllätti tuossa myös se, ettei vegaanien kalsiumin saannissa näkynyt mitään puutteita. Omaa ruokavaliotani kun olen tuolla finelillä huvikseni syynännyt, niin kalsium on se ensimmäinen joka siellä piippaa, ja ainoa jonka eteen joutuu näkemään vähän vaivaa. Tokikaan kalsium-asioihin liittyvät terveyskysymykset eivät ole vegaanien yksinoikeus vaan vaivaavat yhtälailla, joskin hieman eri tavalla, myös maidonjuojia - eniten luukatoahan kun väitetysti esiintyy maailmalla paikoissa joissa juodaan eniten maitoa.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Yksi henkilö tässä ruokakunnassa on sellainen ja siitä annan sinulle vielä yhden esimerkin, jonka jälkeen lopetan tästä jauhamisen.

Otetaan vertailuksi lihansyöjä ja kasvissyöjä. Lihansyöjä ostaa yhden jauhelipaketin, josta saa 2-3 pv ruokaa. Kasvisyöjä ostaa samanhintaisen 500g soijarouhepussin. Muut sörsselit ovat samoja: kasviksia, riisiä, perunaa jne. Kasvissyöjä saa tehtyä 500g soijarouhepussista 3-4 kertaa ruokaa 2-3 päivälle. Eli lihansyöjän täytyy ostaa 3-4 jauhelihapakettia, jotta pystyisi syömään yhtä edullisesti. Näin ollen lihansyöjä maksaa 3-4 kertaa enemmän. Toki pitää syödä monipuolisesti, mutta ei voi millään pitää paikkansa se, että vaikka tekisi muistakin aineksista kuin soijarouheesta ruokaa, muutaman kasvissyöjän ruokalautasen hinta olisikin yhtäkkiä yli 4-5 kertaa kalliimpaa, eli just päinvastainen. Tämä siis sillä olettamuksella, että kasvissyöjän lautasen hinta olisi oikeasti helsingin oppilaitosten laskelmien mukaan 1,5 kertaa kalliimpaa kuin lihasyöjän. Tässä myös myös esimerkki kahden suunnan sentterille, miksi ei voi ymmärtää edes Tampereen kaupunginruokaloiden väitteitä. Mutta kun on iso poppoo jota pitää ruokkia, hävikkiä syntyy ja lapsilla varsinkin. Mutta tuskin muutama kasvisyöjäoppilas aiheuttaa hävikkiä enemmän kuin sata lihansyöjää. Thank you good night.
Lainataan tänne kun en viitsinyt tuolla väärässä ketjussa asiaa puida. Mielenkiintoista pohdintaa, mutta millä kulutuksella olet tuon laskenut. Oma tietämys kasvissyönnistä on huono, joten en tiedä kuinka täyttyvä tuo esimerkkisi on, mutta eihän 500g paketti jlihaa riitä millään kahdeksi tai kolmeksi päivää. Mikäli 500g jlihaa on osa lautasta, eikä sitä nyt yksinään syö, niin eihän siitä saa kuin kaksi annosta, eli yhden päivän lämpimät, vai syönkö minä liikaa? Jotain hernepihviä voisi kyllä sinun innoittamana kokeilla.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Jotain hernepihviä voisi kyllä sinun innoittamana kokeilla.
Jokseenkin offtopicia, mutta menköön. Itse tuli 15 vuotta vietettyä kasvissyöjänä - nykyään ihan kaikki menee, muutoksen aiheutti lähinnä työelämään siirtyminen. Tuolloin monessa lounasruokalassa kasvisvaihtoehto oli lähinnä "liharuoka ilman lihaa", eihän sellaisella elä. Sittemmin tarjonta on parantunut, mutta olen jatkanut sekalinjalla. Onhan se lihakin välillä oikein hyvää.

Mutta kasvispihveihin, niihin voi käyttää pohjana hyvinkin linssejä tai murskattuja papuja/herneitä. Sekaan raastettuja vihanneksia maun mukaan. Ongelma on koostumus, hajoavat helposti. Joten protip: tunti uunissa 125-150 astetta, sitten pannulle ja paistetaan molemmin puolin. Toimii oikein hyvin.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Lainataan tänne kun en viitsinyt tuolla väärässä ketjussa asiaa puida. Mielenkiintoista pohdintaa, mutta millä kulutuksella olet tuon laskenut. Oma tietämys kasvissyönnistä on huono, joten en tiedä kuinka täyttyvä tuo esimerkkisi on, mutta eihän 500g paketti jlihaa riitä millään kahdeksi tai kolmeksi päivää. Mikäli 500g jlihaa on osa lautasta, eikä sitä nyt yksinään syö, niin eihän siitä saa kuin kaksi annosta, eli yhden päivän lämpimät, vai syönkö minä liikaa? Jotain hernepihviä voisi kyllä sinun innoittamana kokeilla.

Kaupan vertailun mukaan jauhelihan kilohinta on sama kuin soijarouheen. Ainakin jossakin tutkimuksessa näin on kerrottu ja kaupanhyllyjä selaamalla voi sen itsekin todeta.

Ainakin meillä 400g jauhelista riittää useammaksi päiväksi muille. Tietysti syöjiä on monenlaisia, jotkut syövät enemmän kuin toiset. Itse kun söin vielä lihaa, 400g jauhelihapaketista minulle ainakin riitti useammaksi päiväksi syötävää. En ole ruipelo, mutta en mikään isokokoinenkaan (keho tai muuten massiivinen). Tietysti, jos on a-luokan lihansyöjä, sitä syö paljon enemmän kuin ehkä keskiverto suomalainen. Itselle nykyistä jauhelihankorviketta ei tarvitse laittaa kuin ehkä 100-150g, koska soija turpoaa keitettäessä ja sitä olisi muuten liikaa esim bolognesessa tai pataruoissa. Syön itsekin kerralla ison annoksen ja silti sitä ruokaa jää monelle päivälle niin halutessani.

Ehdotan sinua kokeilemaan kasvislasagnea, joka oikein tehtynä on erinomaista. Näin ovat lihansyöjätkin minulle kertoneet. Salaisuus kai siinä on juustokastike.
 
Ehdotan sinua kokeilemaan kasvislasagnea, joka oikein tehtynä on erinomaista. Näin ovat lihansyöjätkin minulle kertoneet. Salaisuus kai siinä on juustokastike.

Toinen vähän samanhenkinen on melanzane. Aivan törkeän hyvää vegesafkaa. Päälle niin paljon parmesaania, että vegaania hirvittää.

50% suomalaisista syö liikaa lihaa, 90% liian vähän kasviksia/hedelmiä ja kuituja. Näin taisi olla pari päivää sitten uutisissa. Minä olen tietoisesti yrittänyt kohdentaa omaa kulutusta enempi kasvispainotteiseksi ja vähemmän sitä lihaa. Luulen, että moinen suuntaus on myös terveydelle hyväksi. Eläinproteiinista on paljon ristiriitaista tutkimusta (lob lob lobbaus), mutta muutamien dokkarien perusteella on syytä epäillä sen ylivertaisuutta ja ylipäätään kyseenalaistaa sen kuluttaminen.

Vegeresepteille pitäisi olla oma ketju. Vaikka mulla on kokin koulutus, niin ei vaan mielikuvitus ja tietotaito riitä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vegeresepteille pitäisi olla oma ketju. Vaikka mulla on kokin koulutus, niin ei vaan mielikuvitus ja tietotaito riitä.
Tämä on muuten hemmetin hyvä idea. Joskin mietin, että näinköhän ketjulle riittävästi tulee käyttöä? Voisihan niitä reseptejä tässäkin jakaa, mutta ne toki hautautuu helpommin jos keskustelu käy kuumana.

Olen itse taas vaihteeksi kiinnostunut enemmän kasvispainotteisesta ruokailusta. Ongelma on kanssa, että puuttuu tuota mielikuvitusta ja tiettyä intohimoa mitä tulee ruoanlaittoon.
 
Olen itse taas vaihteeksi kiinnostunut enemmän kasvispainotteisesta ruokailusta. Ongelma on kanssa, että puuttuu tuota mielikuvitusta ja tiettyä intohimoa mitä tulee ruoanlaittoon.

Yksi vaikeaksi osoittautunut asia on kasvisruuan rakenne. Sitä tiettyä jämäkkyyttä mitä vaikka kanassa on, on vaikea toistaa kasvisruuissa. Esim. tofulle annoin hyvän mahdollisuuden, mutta totesin, että se lienee parhaimmillaan roskiksen pohjalla.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Hyviä vinkkejä ja kiitos niistä. En minä tavallaan mikään himo lihansyöjä ole ja monipuolisesti tulee syötyä punaista lihaa, kalaa ja kalaa. Monipuolistamisen halusta vain kiinnostaa ainakin se pari vaihtoehtoista päivää ottaa viikolle mukaan. Ongelmaksi on vain muodostunut riittävä proteiinin saanti. Kulutus on kova ja proteiinin tarve suuri, joten monet kasvisruuat on sitämyöden tullut hylättyä. Reseptien vaihto toki kiinnostaa ja täytyy tällä viikolla testata yhtä mikä löytyi, jonkinlaiset kasvispihvit härkäpavusta, ainakin täyttää toistaiseksi vaatimukseni.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Toinen vähän samanhenkinen on melanzane. Aivan törkeän hyvää vegesafkaa. Päälle niin paljon parmesaania, että vegaania hirvittää.

Kiitos vinkistä. Täytyypi kokeilla. Niin tuolla toisessa ketjussa mainitsemani kouluruokailun kalleus kasvisvaihtoehtoa kohtaan taitaa osin johtua myös siitä, että sitä ei haluta liikaa painottaa, vaikka on suosituksia olemassa. Väitteet kasvisruoan kalleudesta ovat ylimitoitettuja. Ehkä sen tekeminen kouluissa on kallista vain siksi, koska keittäjätädit joutuvat miettimään liikaa reseptejä. Tekohan menee siinä samalla kuin liharuokakin, joten sinällään yhden lisäpellillisen tekeminen ei tule maksamaan enemmän.

Mitä tohon eläinproteiiniin tulee, niin onhan se aika riskaabelia pistää suuhunsa. Syöt tietämättäsi antibiootteja siipikarjasta (tosin suomalaiset väittävät että kotimaisessa sitä ei ole) geenimuunneltu rehu nautakarjalle on todettu aiheuttavan syöpää niin eläimelle kuin ihmiselle. Geenimuunneluusa ruossahan on kyse siitä, että ne eivät ole läheskään kaikki osoittautuneet sellaisiksi kuten on haluttu, eli kestäviksi. Syöpäläiset tulevat resisteiksi niitä kohtaan, jolloin kasveihin käytetään enemmän myrkkyjä. Ja tämä myrkky aiheuttaa sitä syöpää. Lisäksi on todettu erään typenjohdannaisen aiheuttavan proteiinimuunnoksia ihmisessä, mikä aiheuttaa mahdollisesti mm. alzhaimeria. Tätä typenjohdannaista on myös joissakin kasviksissa ja siksi on suositeltu, että syö myös paljon vastapainoksi tuoretta c-vitamiinia (ei pore), joka neutraloi tämän typenjohdannaisen vaikutuksen elimistössä.
 

MeeVee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Yksi vaikeaksi osoittautunut asia on kasvisruuan rakenne. Sitä tiettyä jämäkkyyttä mitä vaikka kanassa on, on vaikea toistaa kasvisruuissa. Esim. tofulle annoin hyvän mahdollisuuden, mutta totesin, että se lienee parhaimmillaan roskiksen pohjalla.
Kuulostaa siltä että kaipaat seitania elämääsi.
Linkki perusoppiin wikipediasta:
Seitan – Wikipedia

On helppo tehdä kotona itsekkin ja maustaa haluamallansa tavalla.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mitä tohon eläinproteiiniin tulee, niin onhan se aika riskaabelia pistää suuhunsa. Syöt tietämättäsi antibiootteja siipikarjasta (tosin suomalaiset väittävät että kotimaisessa sitä ei ole) geenimuunneltu rehu nautakarjalle on todettu aiheuttavan syöpää niin eläimelle kuin ihmiselle. Geenimuunneluusa ruossahan on kyse siitä, että ne eivät ole läheskään kaikki osoittautuneet sellaisiksi kuten on haluttu, eli kestäviksi. Syöpäläiset tulevat resisteiksi niitä kohtaan, jolloin kasveihin käytetään enemmän myrkkyjä. Ja tämä myrkky aiheuttaa sitä syöpää.
Eikö niitä myrkkyjä kuitenkin käytettäisi ainakin saman verran tai vieläkin enemmän, jos kasvit eivät olisi geenimuunneltuja? Tällöinhän syöpäläiset vaivaisivat niitä ilman resistenttiyttäkin, eli pitäisi myrkyttää joka tapauksessa.

Geenimuuntelulla pyritään myös parantamaan kasvin muita ominaisuuksia, kuin syöpäläisten kestoa. Esimerkiksi vitamiinien määrää on saatu lisättyä ja muiden ravintoaineiden lisäystä tutkitaan. Olisihan se hienoa, jos vaikka johonkin tomaattiin saataisiin sopivassa suhteessa kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja. Helpottuisi vegaaniuskin siinä huomattavasti.

Antibiooteista en osaa sanoa varmaksi, kun en asiaa tunne, mutta tuntuu epätodennäköiseltä, että lihaa syömällä saisi merkittäviä määriä antibiootteja kehoonsa. Ensinnäkin eläimiin injisoidut antibiootit eivät selviä ihmisen maksan ensimetaboliasta/ne eivät imeydy suolesta (siksi ne piikitetäänkin). Rehun mukana syötetyistä saattaa jokin läpi mennä, mutta ei kai niitä elukoita piikitetä juuri ennen teurastusta (jo kustannussyistäkin), jolloin niissä tuskin kovin suuria pitoisuuksia on. Suurempi vaara tuossa antibioottien ylikäytössä on resistenttien bakteerikantojen kehittyminen. Vaikka suurimmalti osalti ihmisten ja elukoiden tauteja aiheuttaa eri bakteerit, niin yhteisiäkin on ja ovat siinä mielessä viheliäisiä otuksia, että voivat vaihtaa perintöainestaan lajienkin välillä, jolloin resistenssi saattaa hypätä elukan basillista ihmisen pöpöön. Tästä syystä Suomessa katsotaankin aika tarkasti elukoiden antibioottitarpeita. Monessa muussa maassa ei sitten niinkään.

Liiallinen lihansyönti nyt on epäterveellistä monestakin syystä, mutta ei tuollainen suositusten mukainen määrä eläinproteiinia mitenkään pahaa tee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös