Itselläni ei ole riittävästi luonnetta ryhtyä kasvisyöjäksi, mutta aika paljon niitä omassa tuttavapiirissä on. Yksi ainoa ihminen heistä on sellainen, joka selvästi sitä "tuputtaa" muille ja esittää olevansa (osittain) sen vuoksi parempi ihminen. Kaikille muille se on vain elämäntapa, jonka he ovat valinneet, ja syyt liittyvät käsittääkseni enemmän lihantuotannon eettisyyteen.
Sen verran voisin asiasta vielä sanoa, että nyt kun yleisimpien asiantuntija-arvioiden mukaan näyttää siltä, että maapallon väestönkasvu jatkuu melko suurena ainakin vielä seuraavat 70-80 vuotta, kasvissyönnissä on se hyvä puoli, että se on yksinkertaisesti maapallon tulevaisuuden kannalta se "järkevämpi" ratkaisu. Miksi? Koska maapallon viljelyspinta-ala tulevaisuudessa todennäköisesti kutistuu ilmastonmuutoksen myötä, ja jo tällä hetkellä iso osa pinta-alasta menee karjaeläinten ruoan viljelyyn. Olen ymmärtänyt (ja voin olla väärässä), että karjaeläimistä saatavan ravinnon määrä ei ole läheskään yhtä suuri kuin mitä samasta viljelysmaasta saataisin irti viljelemällä esimerkiksi soijaa.
Joo, on viherpiiperrystä, myönnetään. Mutta vaikka ei uskoisi edes ilmastonmuutokseen, niin väestönkasvu ja siitä aiheutuvat ruoansaantiin liittyvät ongelmat ovat silti kiistaton fakta. Se on tietysti eri asia halutaanko tai pystytäänkö näitä ongelmia edes ratkaisemaan. Summa summarum: olen itse siis lihansyöjä, ja syön omasta mielestäni liikaakin lihaa (siis päivittäin), mutta arvostan kyllä niitä ihmisiä, joilla on henkistä kanttia ryhtyä kasvissyöjiksi. Sen sijaan en arvosta tippakaan ihmisiä, jotka leveilevät omalla "paremmuudellaan" sen takia, että he ovat vegaaneja. Ihan samalla tavalla ärsyttää jotkut fitness-friikit tai ulkonäöllään "paremmuuttaan" esittelevät ihmiset.