..Ja kyllä aika paljon riipumattomia tutkimuksia on tehty geenimanipuloidun rehun vaikutuksista mm. ihmisiin ja jälleen kerran gm-rehun valmistajat kieltävät tämän...
En tunne alaa, mutta käsittääkseni alan tutkimusta on tehty vielä varsin vähän.
..Ja kyllä aika paljon riipumattomia tutkimuksia on tehty geenimanipuloidun rehun vaikutuksista mm. ihmisiin ja jälleen kerran gm-rehun valmistajat kieltävät tämän...
Jauhelihaa kuuluu ruuanlaitossa varata 100 - 150g/ henkilö eli 400g paketista nelihenkinen perhe syö yhden aterian.
En tunne alaa, mutta käsittääkseni alan tutkimusta on tehty vielä varsin vähän.
...Olet jälleen oikeassa, mutta löytyy jo riippumattomia tutkimuksia näiden mahdollisista vaikutuksista. Tosin kansainvälisesti nämä tutkimukset on torpattu, koska varsinkin Yhdysvalloilla on ollut suuri halu saada kiireellä geenimuunnellut ruoat markkinoille. Tämä lisää monopolia maanvijelyksiin ja gm-kasvien leviäminen antaa niiden valmistajille oikeudet periä rojalteja vahingossa ei-sopimus viljelijöiden maille eksyneistä kasveista. Tästä on tullut aika hullunkurinen ja monimutkainen tilanne. Kuten aiemmin sanoin, joissakin tapauksissa gm-kasvien valmistus on epäonnistunut, jolloin niiden myrkyttäminen lisääntyy ja näin ollen vaikutukset alkavat vasta näkyä. Näistä ei ole montaakaan tutkimusta, mutta suuntaa antavia.
Kasvisruokafanaatikot alkoivat puhua kasvisruokapäivästä ja keksivät perään lukuisia ns perusteluita kasvisruoalle. Tosin jos olisi alettu puhua vaikkapa lihattomasta päivästä, niin asia olisi ehkä ollut helpompi niellä. Ymmärtääkseni puurolla on aika vähän tekemistä varsinaisen kasvisruoan kanssa. Kuten jo yllä kirjoitin, niin vierastan asiaan liittyvää ehdottomuutta tyyliin "me tiedämme mikä parasta juuri sinun lapselle". Kysymättä siltä kohteelta yhtään mitään.Kavisruokapäivät tunnetaan myös nimellä oppilaiden suosikkiruokapäivät. Silloin tarjolla on pinaattilettuja tai puuroa. Sitten joku meni vahingossa sanomaan ääneen, että näissä safkoissa ei ole lihaa ja alkoi hirveä ulina aikuisten taholta.
Kuten jo yllä kirjoitin, niin vierastan asiaan liittyvää ehdottomuutta tyyliin "me tiedämme mikä parasta juuri sinun lapselle". Kysymättä siltä kohteelta yhtään mitään.
En tiedä missä kouluissa itse olet käynnyt oppilaana tai muuten vain, mutta olen käsittänyt, että siellä on tarjolla ruokaa jota joko voi syödä tai jättää syömättä. Ei siellä tähänkään asti ole kyselty minkäs sortinen annos tänään maistuisi? Mielestäni tuolle kasvisruokapäivälle / niiden lisäämiselle on olemassa oikeinkin hyviä perusteita, esimerkiksi se, että tutkitusti suomalaiset syövät liian vähän kasviksia. Toki olisi suotavaa, että ruoka olisi sitten myös kohtuullisen makuista ja ravintosisällöllisesti tarkoituksenmukaista.. Kysymättä siltä kohteelta yhtään mitään.
Mielestäni lapselta ei tarvitse kysellä mielipiteitä siihen mitä he tahtovat syödä. Tietenkin voit kysellä vaikka 10v lapsilta että mitäs jos tekisitte kuukauden ruokalistan. Pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia, kebbabia, burritoja ja kaikkea tätä se taatusti sisältäisi.
Totta kai lapsilta kuuluu kysellä mielipiteitä, osallistuttaa heidät ruuanlaittoon. Heidän kanssaan voi keskustella lempiruuista ja opastaa heitä oudompien makujen maailmaan.
En tiedä missä kouluissa itse olet käynnyt oppilaana tai muuten vain, mutta olen käsittänyt, että siellä on tarjolla ruokaa jota joko voi syödä tai jättää syömättä. Ei siellä tähänkään asti ole kyselty minkäs sortinen annos tänään maistuisi? Mielestäni tuolle kasvisruokapäivälle / niiden lisäämiselle on olemassa oikeinkin hyviä perusteita, esimerkiksi se, että tutkitusti suomalaiset syövät liian vähän kasviksia. Toki olisi suotavaa, että ruoka olisi sitten myös kohtuullisen makuista ja ravintosisällöllisesti tarkoituksenmukaista.
Jos näin, niin kasvatus on epäonnistunut. Kun ei anna lapsen pienenä vedellä mehuja, limppareita, karkkia ja muuta paskaa, niin eivätpä he niistä opi pitämäänkään.Tietenkin voit kysellä vaikka 10v lapsilta että mitäs jos tekisitte kuukauden ruokalistan. Pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia, kebbabia, burritoja ja kaikkea tätä se taatusti sisältäisi. Luultavasti myös pari karkkipäivää ja limppari korvaa "täysin turhan maidon".
Jos näin, niin kasvatus on epäonnistunut. Kun ei anna lapsen pienenä vedellä mehuja, limppareita, karkkia ja muuta paskaa, niin eivätpä he niistä opi pitämäänkään.
Näinkö teidän koulussa toimitaan? En tosiaan huomannut alleviivata että kysymys oli kouluruoasta. Ei ainakaan minun lapsuudessani eikä omien lapsien aikana ole kysytty että mitäs te täällä tahtoisitte syödä. Sille on syynsä. Olen kuitenkin siitä samaa mieltä että lasten pitäisi saada mahdollisuus osallistua ruoanlaittoon ja ainakin Helsingissä kouluruokalaan pääsee avustajaksi silloin tällöin jos tahtoo. Nykypäivänä toki ne ruoat tehdään jossain ihan muualla. Valitettavan usein ne tehdään muualla myös mitä kotona ruokailuun tulee.
Uusi opetussuunnitelma painottaa oppilaiden osallisuutta opetuksen järjestelyihin ja tämä koskee myös muuta koulun elämänpiiriin kuuluvia asioita. Kuten edellä kirjoitin, jo nykyään heiltä kysellään mielipiteitä. Olisi taloudellisesti hölmöä tehdä ruokaa, jota kukaan ei syö.
Wikipedia tyrmäsi käsitykseni, kyllä tutkimuksia löytyy.
No itse olen käynyt perusasteen koulut 70-luvun lopulla ja silloin ei todellakaan puhuttu kasvisruoasta. Yksi ruoka oli tarjolla, sai syödä tai sitten ei. Siinä oli valinnanmahdollisuus. Ihan totta, että kasviksia saisi varmasti syödä enemmän, mutta voin kertoa että nykypäivänä kasviksia syödään huimasti enemmän kuin silloin kun omaa kouluani olen käynyt. Vierastan vaan pakkollisuutta jota tajotaan ideologisista syistä.En tiedä missä kouluissa itse olet käynnyt oppilaana tai muuten vain, mutta olen käsittänyt, että siellä on tarjolla ruokaa jota joko voi syödä tai jättää syömättä. Ei siellä tähänkään asti ole kyselty minkäs sortinen annos tänään maistuisi? Mielestäni tuolle kasvisruokapäivälle / niiden lisäämiselle on olemassa oikeinkin hyviä perusteita, esimerkiksi se, että tutkitusti suomalaiset syövät liian vähän kasviksia. Toki olisi suotavaa, että ruoka olisi sitten myös kohtuullisen makuista ja ravintosisällöllisesti tarkoituksenmukaista.
En nyt noihin ottaisi paljoa kantaa. Käy lukemassa alla oleva linkki
http://www.collective-evolution.com...netically-modified-foods-are-already-causing/
jossa on kerrottu muutama syy, miksi geenimuunnelturuoka on arvelluttavaa tai ehkä jopa vaarallista ihmisille. Nämä ei ole mitään salaliittoteorioita, vaan näistä on tehty myös journalistista tutkimusta niin amerikassa kuin euroopassa.
Täytyy huomenna kysellä pojilta että miten heidän mielipiteitään on huomioitu ruokalistan toteuttamisessa. Tietääkseni tätä ei ole heiltä kysytty mutta tulen heti kertomaan kun olen saanut vastauksen.
Tämä on toki hyvä asia ja oletettavasti toteutuksessa otetaan huomioon myös, että ipanat saavat terveelliset versiot kyseisistä ruokalajeista. Itse en osaa sanoa miten Helsingissä toimitaan tämän asian suhteen, koska jälkikasvu ei ole vielä kouluiässä.Ainakin Porissa oppilailta kysellään mielipiteitä ja ruokalistoja muokataan tällä perusteella. Lisäksi järjestetään lempiruoka viikko, johon kootaan suosituimmat ruokalajit.
Porissa tehdään vuosittain kyselyitä, vaihtelee varmasti kunnittain.
Tuli mieleeni MTV:n juttu kouluruokailun historista ja kaivoin sen esiin. http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/suomalaiskoulun-ruokalista-1960-luvulta-nain-paljon-kouluruoka-on-muuttunut/4835770 Ei tuossa ruokalistassa hirveästi liharuokia näy.No itse olen käynyt perusasteen koulut 70-luvun lopulla ja silloin ei todellakaan puhuttu kasvisruoasta.
Minä en toki tiedä Helsingin tai muidenkaan kuntien käytäntöjä sen tarkemmin, mutta omassa kotikunnassa ~15 vuotta takaperin tosiaan oli toiveruokaviikko käytössä ja on käsittääkseni edelleen. Eikä tästä ole Helsinkiin kuin reippaat 50 kilometriä, eli mikään Porin oma juttu tuo ei ole. Uskoisin useammallakin kunnalla tuon systeemin olevan käytössä.Näinkö teidän koulussa toimitaan? En tosiaan huomannut alleviivata että kysymys oli kouluruoasta. Ei ainakaan minun lapsuudessani eikä omien lapsien aikana ole kysytty että mitäs te täällä tahtoisitte syödä. Sille on syynsä.