Vegaanit – löytyykö ymmärrystä kasvissyöjille?

  • 202 097
  • 2 049

Fordél

Jäsen
Mitä tulee eläinten kärsimyksiin, kannattaa hiukan suhteuttaa asioita. On arvioitu, että hämähäkit syövät vähintään maapallon ihmiskuntaa vastaavan painomäärän eläinperäistä biomassaa vuodessa. Siis pelkästään hämähäkit. Syö, tai tule syödyksi.

Kiitos, tämähän tieto helpottaakin minua, kun tuskailen kaikkien niiden eläinten puolesta, joita ihmiset kohtelevat kaltoin ja/tai jotka eivät pääse toteuttamaan lajityypillistä käyttäytymistään. Ollaan vaan Mansikin ja Helunan sekä muiden miljoonien tuotantoeläinten kanssa onnellisia, kun ei jouduta hämähäkin syödyiksi.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Mitä tulee eläinten kärsimyksiin, kannattaa hiukan suhteuttaa asioita. On arvioitu, että hämähäkit syövät vähintään maapallon ihmiskuntaa vastaavan painomäärän eläinperäistä biomassaa vuodessa. Siis pelkästään hämähäkit. Syö, tai tule syödyksi.
Varmaan tiedät itsekin, että on vähän kyseenalaista ryhtyä asettamaan ihmisen ja hämähäkin moraalista toimijuutta samalle viivalle. Haluaisin uskoa siihen, että ihminen kuitenkin jollain tasolla erottaa oikean ja väärän, mitä hämähäkiltä ei varsinaisesti voida odottaa. Mitäs kaikkea muuta meidän pitäisi omaan moraalikoodistoomme ja päivittäiseen toimintaamme kopioida hämähäkin elintavoista, ei kai sitä nyt pelkkään eläinperäisen ravinnon syömiseen voida jättää sentään? Meillä ihmisillä (käsittääkseni) tappamisen ja ei-tappamisen välinen valinta pitäisi olla melko lailla itsestäänselvyys, jos väkivallaton ja tarpeetonta kärsimystä tuottava vaihtoehto on helposti saatavilla.

Kiinnostaisi myös tietää se, että kuka meidät söisi, jos lopettaisimme pakkosiittämästä kymmeniä miljardeja epäinhimillisen "tuottaviksi" jalostettuja eläinparkoja tähän maailmaan pelkästään riistettäviksi ja murhattaviksi? Tuskinpa tuotantoeläimet sitä sentään tekisivät, vaikka kiistatta aihetta olisi. Sehän ei nimittäin mikään vahinko ole, että eläintuotannon keskitysleireille kasvatettaviksi valitut yksilöt ovat lempeimpiä ja hyväntahtoisimpia olentoja, joita maa päällään kantaa :(
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tämä on nyt ketjua lukemattomalta varmaankin tyhmä kysymys, mutta miten nälkä pysyy oikeasti loitolla? Minä en ole millään vegaanisella tuotteella pelkästään pärjännyt, eli ellen saa jonkinlaista liha-annosta päivässä tai vähintään kahdessa, näen todella varmasti nälkää. Olen esimerkiksi kokeillut klassista soijarouhettakin mielenkiinnosta. Ei apua, koska on vain liian kevyttä apetta.

Kun sitten on hyviä siipiä tai kunnon pihvi edessä, niin tulee mies myös psykologisesti täyteen. Onko tämä siis osittain mielen harhaa, että tarvitsee "kunnon kamaa". Kysymykseen tulee lisänä vielä sellainen seikka, etten ahdistuneisuushäiriön vuoksi pysty syömään välillä aina edes lihaa, ja jokin kevyt ainesosa eli kasvis sitten vain uppoakin. Liha saattaa olla joskus ällöttävää, mutta en tiedä miksi. Kasvikset eivät ällötä koskaan, mutta kuten sanottua, ne eivät pidä minua toimintakunnossa. Lihaa syön ehkä vain sen tarpeen vuoksi, maku ei ruoassa yleisestikään ottaen ole se isoin juttu.

Mitä tulee eettiseen puoleen, niin olen aika tyly ja psykopaattinen. En ajattele prikulleen mistä liha tulee tai miten se on kasvatettu, vaikka toki tiedän, että tehotuotannossa voidaan käyttää sellaisia keinoja, joita en halua suonistooni kulkemaan. Ehkä pitäisi tarkistaa arvoja hieman, ennen kuin siitä asiasta jotain kirjoittaa.

Terveys edellä mennään siis siinä mielessä, että lihaa olen niitä eläimiä vaihdellen käyttänyt aktiivisesti koko elämäni, mutta tiettyjä lähtökohtia kunnioittaen. Ei ole siis mielestäni ankara ongelma nykyisessä tavassani elää ja syödä, vaikka tutkin kokoajan elimistöäni, että mitä se ottaa vastaan. Elimistö ja keho edellä siis. Jos joku pärjää kasvisten kanssa, niin se on aika tiukka juttu, mutta en siedä lihansyöjien demonisointia. Onneksi näissä piireissä niin ei tehdä kovinkaan usein, vaikka sitäkin esiintyy. Kukin oman tarpeensa mukaan.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Tämä on nyt ketjua lukemattomalta varmaankin tyhmä kysymys, mutta miten nälkä pysyy oikeasti loitolla? Minä en ole millään vegaanisella tuotteella pelkästään pärjännyt, eli ellen saa jonkinlaista liha-annosta päivässä tai vähintään kahdessa, näen todella varmasti nälkää. Olen esimerkiksi kokeillut klassista soijarouhettakin mielenkiinnosta. Ei apua, koska on vain liian kevyttä apetta.

Kun sitten on hyviä siipiä tai kunnon pihvi edessä, niin tulee mies myös psykologisesti täyteen. Onko tämä siis osittain mielen harhaa, että tarvitsee "kunnon kamaa". Kysymykseen tulee lisänä vielä sellainen seikka, etten ahdistuneisuushäiriön vuoksi pysty syömään välillä aina edes lihaa, ja jokin kevyt ainesosa eli kasvis sitten vain uppoakin. Liha saattaa olla joskus ällöttävää, mutta en tiedä miksi. Kasvikset eivät ällötä koskaan, mutta kuten sanottua, ne eivät pidä minua toimintakunnossa. Lihaa syön ehkä vain sen tarpeen vuoksi, maku ei ruoassa yleisestikään ottaen ole se isoin juttu.

Mitä tulee eettiseen puoleen, niin olen aika tyly ja psykopaattinen. En ajattele prikulleen mistä liha tulee tai miten se on kasvatettu, vaikka toki tiedän, että tehotuotannossa voidaan käyttää sellaisia keinoja, joita en halua suonistooni kulkemaan. Ehkä pitäisi tarkistaa arvoja hieman, ennen kuin siitä asiasta jotain kirjoittaa.

Terveys edellä mennään siis siinä mielessä, että lihaa olen niitä eläimiä vaihdellen käyttänyt aktiivisesti koko elämäni, mutta tiettyjä lähtökohtia kunnioittaen. Ei ole siis mielestäni ankara ongelma nykyisessä tavassani elää ja syödä, vaikka tutkin kokoajan elimistöäni, että mitä se ottaa vastaan. Elimistö ja keho edellä siis. Jos joku pärjää kasvisten kanssa, niin se on aika tiukka juttu, mutta en siedä lihansyöjien demonisointia. Onneksi näissä piireissä niin ei tehdä kovinkaan usein, vaikka sitäkin esiintyy. Kukin oman tarpeensa mukaan.
Ruokavalio on ennen kaikkea tottumiskysymys. Erityisesti suoliston bakteerien osalta, sillä jos ne on optimoitu sulattamaan ravintoa lihasta, niin yllättävä kasvispaasto jättää ne nälkäiseksi. Sama sitten toisin päin: jos suolistofloora on opetettu imemään parsaa, niin sisäfile lyö systeemin jumiin. Tämä toimii myös esim sokerin suhteen, nopeat muutokset ei sovi ruuan sulattamisesta vastaaville bakteereille kun ne jäävät ilman normaalia ravintoaan.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Tämä on nyt ketjua lukemattomalta varmaankin tyhmä kysymys, mutta miten nälkä pysyy oikeasti loitolla? Minä en ole millään vegaanisella tuotteella pelkästään pärjännyt, eli ellen saa jonkinlaista liha-annosta päivässä tai vähintään kahdessa, näen todella varmasti nälkää. Olen esimerkiksi kokeillut klassista soijarouhettakin mielenkiinnosta. Ei apua, koska on vain liian kevyttä apetta.
Nälkähän pysyy loitolla syömällä riittävästi, ei se sen kummempaa salatiedettä ole :) Ehkä et ole vain tarpeeksi kiinnittänyt huomiota siihen, mitä syöt ja kuinka paljon. Luulisin, että tässä on paljon enemmän kyse psykologisesta seikasta kuin siitä, että kasvisruualla nälkää ei pysty pitämään loitolla. Ei ainakaan itselläni ole ollut minkäänlaisia ongelmia vaikka tällainen 90-kiloinen suht aktiivinen eläjä olen.

Elimistö ja keho edellä siis. Jos joku pärjää kasvisten kanssa, niin se on aika tiukka juttu, mutta en siedä lihansyöjien demonisointia. Onneksi näissä piireissä niin ei tehdä kovinkaan usein, vaikka sitäkin esiintyy. Kukin oman tarpeensa mukaan.
Itsekin sekasyöjäaikoinani olin hyvin nihkeä ottamaan minkäänlaista kritiikkiä vastaan ruokailutottumuksistani ja reaktioni saattoivat olla hyvinkin vihaisia. Hiljaisuus olisi miellyttänyt minuakin kaikista eniten ja siksi usein käytin itsekin tuota henkilökohtaista valintaa tekosyynä. Eikä se tietenkään ole mikään ihme, koska jokainen meistä haluaa pitää kiinni minäkuvastaan, johon kuuluu oikeudenmukaisuus sekä hyväntahtoisuus muita tietoisia olentoja kohtaan. Valitettavasti totuus on kuitenkin se, että lihaa syömällä (ja muitakin eläintuotteita kuluttamalla) on eläinuhrien näkökulmasta pahin mahdollinen vihollinen ja vielä karmeamman tilanteesta tekee se, ettei silmittömälle tappamiselle mitään oikeata tarvetta ole.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minä ihan oikeasti luotan ihmisiin ja heidän sisäiseen hyvyyteensä sen verran, että totuudenmukaista tietoa saadessaan ja asiaan tutustuessaan kovinkaan moni ei enää aseta hetken kestävää (ja ravitsemuksellisesti helposti korvattavissa olevaa) makunautintoaan etusijalle suhteessa pikkulapsen älyllisellä tasolla olevan ja tunne-elämältään monipuolisen olennon koko olemassaoloon.
Itse en luota noin paljoa ihmiskuntaan. Jos tieto saisi ihmisen lopettamaan tiettyjä käytöstapoja niin kuka muka voisi alkoholia, polttaisi tupakkaa, matkustelisi tai hankkisi Kiinassa tuotettua tietotekniikkaa? Varmaan palmuöljyäkään ei merkittävästi enää käytettäisi.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Itse en luota noin paljoa ihmiskuntaan. Jos tieto saisi ihmisen lopettamaan tiettyjä käytöstapoja niin kuka muka voisi alkoholia, polttaisi tupakkaa, matkustelisi tai hankkisi Kiinassa tuotettua tietotekniikkaa? Varmaan palmuöljyäkään ei merkittävästi enää käytettäisi.
No joo, ihan hyvä pointti sinällään tämäkin (valitettavasti). Minun puolestani jokainen saa kyllä itsensä tuhota tupakalla, huumeilla ja alkoholilla, itselleenhän siinä vahinkoa tekee eikä tilanteeseen täysin syyttömille muunlajisille eläimille. Mielenkiintoista muuten sinällään, että antamasi esimerkit ovat sellaisia, joista on julkisestikin nykyisin täysin hyväksyttyä puhua erittäin tuomitsevaan sävyyn, kun taas eläinten ruuaksi teloittamista kritisoivat saavat varautua valtaisaan paskamyrskyyn joka kerta suunsa aukaistuaan. Pelkkä asiasta puhuminen ei toki riitä yhtään mihinkään, vaan tarvitaan myös ohjauksellisia keinoja päättäviltä tahoilta. Hyvä lähtökohta voisi olla vaikka se, että eläimille, ympäristölle ja ihmisille huomattavan haitallisilta eläintuotteilta poistettaisiin maataloustuet ja lätkäistäisiin vaikkapa vielä joku haittavero päälle. Näinhän mainitsemasi tupakankin kanssa on toimittu ja käsittääkseni tupakointi onkin vähentynyt huippuajoistaan aika lailla. Yksilön vastuuta ei kuitenkaan pidä yhtään väheksyä, koska meillä on joka ikinen päivä mahdollisuus äänestää lompakollamme parempien vaihtoehtojen puolesta. Kyllä ne kärsimysteollisuuden tuotteet kaupoista poistuvat, kun niille ei enää kysyntää ole.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ruokavalio on ennen kaikkea tottumiskysymys. Erityisesti suoliston bakteerien osalta, sillä jos ne on optimoitu sulattamaan ravintoa lihasta, niin yllättävä kasvispaasto jättää ne nälkäiseksi. Sama sitten toisin päin: jos suolistofloora on opetettu imemään parsaa, niin sisäfile lyö systeemin jumiin. Tämä toimii myös esim sokerin suhteen, nopeat muutokset ei sovi ruuan sulattamisesta vastaaville bakteereille kun ne jäävät ilman normaalia ravintoaan.

Joo, tästä vegaanikaverini puhui, että kun hän aikanaan yhtäkkiä alkoi roskaruokalinjalle, niin perse meni sekaisin. Ymmärrän tämän kyllä, mutta itselläni ei ole niin rajuja reaktioita ollut koskaan. Mahani kestää kaikenlaista. Mutta point taken.

Nälkähän pysyy loitolla syömällä riittävästi, ei se sen kummempaa salatiedettä ole :) Ehkä et ole vain tarpeeksi kiinnittänyt huomiota siihen, mitä syöt ja kuinka paljon. Luulisin, että tässä on paljon enemmän kyse psykologisesta seikasta kuin siitä, että kasvisruualla nälkää ei pysty pitämään loitolla. Ei ainakaan itselläni ole ollut minkäänlaisia ongelmia vaikka tällainen 90-kiloinen suht aktiivinen eläjä olen.

Ei ole minulle enää mahdollista syödä niin sanotusti riittävästi, koska ahdistuneisuushäiriö sekä sosiaalinen fobia estävät syömisen lähes varmasti sekä kotona että vieraissa. Psykologinen seikka se nimenomaan on, mutta minä en voi päättää mitä syön. Syön siis sitä mikä uppoaa, koska käytännössä elämäni ruoan suhteen on nykyään selviytymistä. Jos joku ei koe kasvisysyöntiään selviämiseksi vaan siinä on muutakin takana, niin toivottavasti se pysyy siinä. Joskus lihansyöntikään ei ole vain valinta, vaan tarpeen. Se, että voi valita mitä syö, on aivan äärimmäinen etuoikeus tässä maailmassa.

Itsekin sekasyöjäaikoinani olin hyvin nihkeä ottamaan minkäänlaista kritiikkiä vastaan ruokailutottumuksistani ja reaktioni saattoivat olla hyvinkin vihaisia. Hiljaisuus olisi miellyttänyt minuakin kaikista eniten ja siksi usein käytin itsekin tuota henkilökohtaista valintaa tekosyynä. Eikä se tietenkään ole mikään ihme, koska jokainen meistä haluaa pitää kiinni minäkuvastaan, johon kuuluu oikeudenmukaisuus sekä hyväntahtoisuus muita tietoisia olentoja kohtaan. Valitettavasti totuus on kuitenkin se, että lihaa syömällä (ja muitakin eläintuotteita kuluttamalla) on eläinuhrien näkökulmasta pahin mahdollinen vihollinen ja vielä karmeamman tilanteesta tekee se, ettei silmittömälle tappamiselle mitään oikeata tarvetta ole.

No tässä on hieman sitä demonisointia, että syödään turhaan ja kuolema on väärin, vaikka aikojen alusta ihmisen ruokavalioon on kuulunut liha. Kerrotkin sen, että sisäistät asian, joten ihmettelen hieman. Mutta ymmärrän hyvin mitä länsimaissa tehdään, eli todella moni syö näennäisen puhtaaseen tarpeeseen ja siksi puolet meistä onkin totaalisia läskejä. Tarvetta ei siis oikeasti ole, on vain mahdollisuuksia.

Meistä kohtuullisesti lihaa syövistä ovat kuitenkin syntyjään realistisesti katsottuna lihansyöjiä, eikä niin vain valita. Muutenhan tässä olisi suurempi liikekannallepano koossa ollut jo ties kuinka kauan, sillä kaikki tietää, että liha monesti kuuluu ihmisen ruokavalioon. Ihminen on myös luonut valinnan mahdollisuuden, ja jos sen valinnan pystyy yksilö tekemään, niin sitten on aikamoinen valta ruokatalouden suhteen. Tämän valinnan suhteen joku voi kuvitella myös omien arvojensa ja tarpeidensa olevan myös muilla, mutta yhteiskunta on ihan yhteistuumin mahdollistanut kaiken aikaa sekä olla lihan- ja kasvinsyöjä. Heh, minusta voi tulla vegaani pikkuhiljaa, enkä pidä sitä mahdottomuutena. En tiedä todennäköisesti siltikään silloin, että mikä syöjä olen. Avoimuus on aseeni.
 

Fordél

Jäsen
Itse en luota noin paljoa ihmiskuntaan. Jos tieto saisi ihmisen lopettamaan tiettyjä käytöstapoja niin kuka muka voisi alkoholia, polttaisi tupakkaa, matkustelisi tai hankkisi Kiinassa tuotettua tietotekniikkaa? Varmaan palmuöljyäkään ei merkittävästi enää käytettäisi.

Toisaalta ilman tietoa ei voi tapahtua mitään muutosta. Kuten jo aiemmin totesin, tarvitaan tietoa ja ymmärrystä sekä näitä tukevat arvot.
 

Glove

Jäsen
En minä eläinten tappamisen takia kasvissyöjäksi alkaisi. Kyllä se päällimmäinen olisi itsekäs syy, oma terveys. Tiedän, että nykyisiin syömisiin pitäisi lisätä kasviksia, jotta pääsisi edes lähelle suosituksia. Se taas vastisi sen, että opettelisi kokkaamaan kasviksia niin, että ne maistuu hyvältä ilman, että läträä niihin suolaa, voita ja kermaa. Yksi kynnys on myös kasvisruokavalion proteiinin lähteet. Osittain johtuu edellisestä, pitäisi osata kokata ne niin, että ne maistuu. Mutta ei ole minun keittiössä juuri ollut tofua, papuja tai linssejä. Toki nykyään on härkikset, nyhtökaurat sun muut, joita en ole kokeillut. Ehkä pitäisi, kun tietäisi mitä niistä tekisi. Google varmaan auttaisi.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Valitettavasti totuus on kuitenkin se, että lihaa syömällä (ja muitakin eläintuotteita kuluttamalla) on eläinuhrien näkökulmasta pahin mahdollinen vihollinen ja vielä karmeamman tilanteesta tekee se, ettei silmittömälle tappamiselle mitään oikeata tarvetta ole.

Mikä nyt on sitten silmitöntä tappamista? Se, että tapetaan elävä olento?

Kyllä minä erilaisia loukkuja "tuhoeläimille" pidän esimerkiksi mökillä. Hyttysansat on päällä ja hiirenloukut tarvittaessa kyllä asetellaan poistamaan kutsumattomat vieraat. Jos pyydystän vaikka hiiren pois pureskelemasta sähköjohtoa niin onko se silmitöntä tappamista? Ja jos en sitä syö kun olen sen saalistanut, niin oliko se ylevä suoritus jättää se syömättä ja viskata se vaan pois?

Henkilökohtaisesti olen ajatellut, että voisin ryhtyä siihen, että sen minkä olen itse tappanut niin sen voisin syödä. Tästä syystä olen miettinyt, että hankkisin metsätysluvan. Uskoisin, että jos ihminen haluaa lihaa syödä niin eläimelle mahdollisimman kivutonta touhuahan se olisi, että saisi vaikka hirvi tuolla metsässä temmeltää niinkuin tykkää ja jos luoti tulee niin elämä on ollut ihan kivaa. Samaa hommaa olen ajatellut kalojen kohdalla. Ei olisi ainakaan tehotuotettua ja riistettyä eläintä lautasella.

Toisaalta tällä hetkellä en syö mitään elukoita.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
No tässä on hieman sitä demonisointia, että syödään turhaan ja kuolema on väärin, vaikka aikojen alusta ihmisen ruokavalioon on kuulunut liha. Kerrotkin sen, että sisäistät asian, joten ihmettelen hieman. Mutta ymmärrän hyvin mitä länsimaissa tehdään, eli todella moni syö näennäisen puhtaaseen tarpeeseen ja siksi puolet meistä onkin totaalisia läskejä. Tarvetta ei siis oikeasti ole, on vain mahdollisuuksia.

Meistä kohtuullisesti lihaa syövistä ovat kuitenkin syntyjään realistisesti katsottuna lihansyöjiä, eikä niin vain valita. Muutenhan tässä olisi suurempi liikekannallepano koossa ollut jo ties kuinka kauan, sillä kaikki tietää, että liha monesti kuuluu ihmisen ruokavalioon. Ihminen on myös luonut valinnan mahdollisuuden, ja jos sen valinnan pystyy yksilö tekemään, niin sitten on aikamoinen valta ruokatalouden suhteen. Tämän valinnan suhteen joku voi kuvitella myös omien arvojensa ja tarpeidensa olevan myös muilla, mutta yhteiskunta on ihan yhteistuumin mahdollistanut kaiken aikaa sekä olla lihan- ja kasvinsyöjä. Heh, minusta voi tulla vegaani pikkuhiljaa, enkä pidä sitä mahdottomuutena. En tiedä todennäköisesti siltikään silloin, että mikä syöjä olen. Avoimuus on aseeni.
Demonisointi on mielestäni vähän turhan voimakas sana, itse näkisin tilanteen ennemminkin sellaisena, että osoitetaan eläintuotteita kuluttavien olevan osaltaan vastuussa kauheuksista, joita emme tekisi pahimmille rikollisillekaan. Toki tiedän omasta kokemuksesta, että pahaltahan se tuntuu, mutta uskoisin pienen syyllisyyden tunteen olevan edellytys muutokselle, tietenkin kaiken positiivisen vahvistuksen lisäksi.

Ja tuo ei argumenttina oikein päde, että joku on oikeutettua koska sitä on tehty iät ajat. Ihmiskunnan historia on täynnä toisia ihmisiä ja muunlajisia eläimiä kohtaan tehtyjä moraalittomuuksia, joista on aikojen saatossa päästetty irti paremman ymmärryksen ja empatian kehittymisen myötä. Historiammehan on täynnä kanssaihmisten raiskaamista, orjuuttamista ja murhaamista, mutta aika harva näitä on valmis hyväksymään sillä perusteella, että näin on aina tehty. Poikkeus tehdään ainoastaan tiettyjen muunlajisten eläinten kohdalla :(

Emmekä me todellakaan ole mitään synnynnäisiä lihansyöjiä, ei sinne päinkään. Meillä ei ensinnäkään ole käytännössä minkäänlaisia lihansyöjän vaistoja, mistä kertoo se, ettei kovinkaan monella tule vesi kielelle katsellessa veren roiskumista ja avuttomien eläinparkojen sätkimistä teurastamoilla kuvatuilla videoilla. Sitä en toki käy kiistämään, että selviytymistarkoituksessa olemme pitkät ajat lihaa syöneet, mutta kyseistä tekosyytä ei nykyajan yltäkylläisyydessä pysty kovinkaan moni käyttämään. Aiemmin linkitinkin videon siitä, kuinka koko yhteiskunnan läpi kulkeva lihanormin/karnismin ideologia aivopestään meihin jo taaperoiästä alkavan määrätietoisen ohjelmoinnin tuloksena. Suosittelen katsomaan, jos nyt ei muuten niin ainakin mielenkiinnosta!

Ja oikein hieno juttu, että olet myös veganismin suhteen avoin ja lähdit tästä monille kiusallisesta asiasta rohkeasti keskustelemaan!
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Mikä nyt on sitten silmitöntä tappamista? Se, että tapetaan elävä olento?

Kyllä minä erilaisia loukkuja "tuhoeläimille" pidän esimerkiksi mökillä. Hyttysansat on päällä ja hiirenloukut tarvittaessa kyllä asetellaan poistamaan kutsumattomat vieraat. Jos pyydystän vaikka hiiren pois pureskelemasta sähköjohtoa niin onko se silmitöntä tappamista? Ja jos en sitä syö kun olen sen saalistanut, niin oliko se ylevä suoritus jättää se syömättä ja viskata se vaan pois?
Mielestäni silmitöntä tappamista on esimerkiksi se, että yli 80 miljoonaa ajattelevaa ja viatonta muunlajista eläintä menettää Suomessakin joka ikinen vuosi henkensä, vaikka tälle massamurhalle ei minkäänlaista varsinaista tarvetta ravitsemuksemme kannalta ole.

Ja huomaathan, että esimerkissäsi on kuitenkin aika lailla eri tilanne kuin itsekkyydestä kumpuavan makunautinnon hakemisessa eläimiä tappamalla? En ehkä ihan samoilla linjoilla keinoista kanssasi ole, mutta kyseessä kuitenkin on jossain määrin itsensä tai vähintäänkin oman reviirinsä puolustaminen, eikä siinä mielestäni mitään ihmeellistä ole. Toki väkivallattomien keinojen käyttö pitäisi olla aina ensisijaista, mutta ymmärrän kyllä senkin, että joskus näin toimiminen on käytännössä mahdotonta. Eikä sinun varmaankaan kannata hiirtä syödä, jos tappamiseen olet päätynyt, mutta kyllä hiirenkiin ruumiille käyttöä varmasti luonnosta löytyy, jos sen sinne päädyt viskaamaan.

Sinä selkeästikin ymmärrät eläintuotannon ongelmallisuuden, kun asiaa pohdiskelet, mutta vielä on yksi askel ottamatta. Miksi ylipäätään valita se pienempi paha (eläinten tappaminen luonnosta itse) kun pahan voi jättää valitsematta kokonaan ja hankkia tarvitsemansa ravinteet kasviperäisestä ruuasta?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mikä nyt on sitten silmitöntä tappamista? Se, että tapetaan elävä olento?

Silmittömän tappamisen sijasta käyttäisin itse mieluummin ilmausta tarpeeton tappaminen. Siihen että "tuhoeläimiä" tapetaan mökillä on yleensä ihan hyvä syy ja selkeästi ilmaistava tarve, eläinten tappamista pelkästään syömistä varten voi, ainakin halutessaan pitää tarpeettomana tappamisena. Nälkä on on epäilemättä joissakin tilanteissa perusteltu syy tappaa, mutta pääosin meillä on täällä rikkaassa länsimaissa myös vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä on nyt ketjua lukemattomalta varmaankin tyhmä kysymys, mutta miten nälkä pysyy oikeasti loitolla? Minä en ole millään vegaanisella tuotteella pelkästään pärjännyt, eli ellen saa jonkinlaista liha-annosta päivässä tai vähintään kahdessa, näen todella varmasti nälkää. Olen esimerkiksi kokeillut klassista soijarouhettakin mielenkiinnosta. Ei apua, koska on vain liian kevyttä apetta.

Tuossa voisi auttaa ihan semmoinen klassinenkin juttu että jos syöt kevyempää apetta, syöt sitten hiukan useammin ja tasaisemmin välijoin ts. et päästä sitä kaikkein kovinta nälkää edes syntymään. Sillä tavalla elimistö sitten pikkuhiljaa tottuu kevyempiin setteihin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon hyviä pointteja ja muistutuksia niistä kiusallisista moraalisista ristiriidoista joilta ihmiset tuppaavat herkästi sulkemaan silmänsä ja korvansa jottei tarvitsisi potea huonoa omaatuntoa ruokailutottumuksistaan. Mutta onhan se silti aivan täydellisen ylimielistä esittää, että kyse olisi vain jostain tiedon tai ajattelun puutteesta, tai että koska itselle lihasta luopuminen makunautintona ei elämänlaatua laskenut, se ei sitä muillekaan tekisi. Ihmisethän tosiaan suhtautuvat ja kokevat tällaisia nautintoja yhtä tärkeinä ja olennaisina elämälleen, esim. musiikin ja taiteenkin saralla... Tai sitten ei...

Ainakin minusta tuntuu että järkevää keskustelua on aika vaikeaa saada (yksipuolista luentoa kenties kyllä, ihan järkevääkin sellaista) aikaiseksi jos lähtökohdat on noin näköalattomat.

Emmekä me todellakaan ole mitään synnynnäisiä lihansyöjiä, ei sinne päinkään. Meillä ei ensinnäkään ole käytännössä minkäänlaisia lihansyöjän vaistoja, mistä kertoo se, ettei kovinkaan monella tule vesi kielelle katsellessa veren roiskumista ja avuttomien eläinparkojen sätkimistä teurastamoilla kuvatuilla videoilla. Sitä en toki käy kiistämään, että selviytymistarkoituksessa olemme pitkät ajat lihaa syöneet, mutta kyseistä tekosyytä ei nykyajan yltäkylläisyydessä pysty kovinkaan moni käyttämään. Aiemmin linkitinkin videon siitä, kuinka koko yhteiskunnan läpi kulkeva lihanormin/karnismin ideologia aivopestään meihin jo taaperoiästä alkavan määrätietoisen ohjelmoinnin tuloksena. Suosittelen katsomaan, jos nyt ei muuten niin ainakin mielenkiinnosta!

Tällaisen pätkän jälkeen on sitten vaikea pitää kirjoittajaa hirveän tasapainoisen näkemyksen omaavana. Siis tietenkään ihminen ei ole luontojaan puhdas lihansyöjä "carnivore"-mielessä, niin että söisi pääasiallisesti lihaa. Mutta kyllä ihminen on evoluutiossa muokkautunut nimenomaan luonnostaan syömään eläinperäisiä tuotteita marjojen, pähkinöiden sekä muiden kasvikunnan tuotteiden ohella, eikä ole puhdas kasvissyöjäkään. Eikö tästä ole paljonkin aineistoa että esimerkiksi ihmisen älyllisen kehityksen on mahdollistanut suurelta osin vähäisempi energiatarve ruoansulatukseen, minkä on osaltaan mahdollistanut ruoan kypsentäminen ja eläinkunnan tuotteet?

Jopa simpanssit syövät toisinaan lihaa sekä tietenkin hyönteisiä. Lihaa ja luuydintä ihmisten suku on nauttinut jo vähintään 2,5 miljoonaa vuotta. Lajimme sapiens on vain ~200 000 vuotta vanha ja on aina syönyt lihaa, joten on aika posketonta väittää että lihansyönti olisi jonkun aivopesun tms. seurausta eikä sillä olisi biologian kanssa tekemistä.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Tällaisen pätkän jälkeen on sitten vaikea pitää kirjoittajaa hirveän tasapainoisen näkemyksen omaavana. Siis tietenkään ihminen ei ole luontojaan puhdas lihansyöjä "carnivore"-mielessä, niin että söisi pääasiallisesti lihaa. Mutta kyllä ihminen on evoluutiossa muokkautunut nimenomaan luonnostaan syömään eläinperäisiä tuotteita marjojen, pähkinöiden sekä muiden kasvikunnan tuotteiden ohella, eikä ole puhdas kasvissyöjäkään. Eikö tästä ole paljonkin aineistoa että esimerkiksi ihmisen älyllisen kehityksen on mahdollistanut suurelta osin vähäisempi energiatarve ruoansulatukseen, minkä on osaltaan mahdollistanut ruoan kypsentäminen ja eläinkunnan tuotteet?

Jopa simpanssit syövät toisinaan lihaa sekä tietenkin hyönteisiä. Lihaa ja luuydintä ihmisten suku on nauttinut jo vähintään 2,5 miljoonaa vuotta. Lajimme sapiens on vain ~200 000 vuotta vanha ja on aina syönyt lihaa, joten on aika posketonta väittää että lihansyönti olisi jonkun aivopesun tms. seurausta eikä sillä olisi biologian kanssa tekemistä.
Eipäs nyt mennä minun henkilökohtaisiin ominaisuuksiini kuitenkaan, koska niiden käsittelylle ei tässä keskustelussa ole minkäänlaista tarvetta. Enkä minä sentään niin tyhmä ole, että kiistäisin lihansyönnin olleen jossain vaiheessa täysin oleellinen asia lajimme kehityksen kannalta ja selviytymisemme edellytys. Yritän tässä vain sanoa sitä, että nykyaikana meillä ei sille ole minkäänlaista selviytymisen ja älyllisen kehittymisen kannalta välttämätöntä tarvetta, koska olemme aivokapasiteettimme osalta tulleet siihen pisteeseen, jossa voimme hankkia tarvitsemamme ravinteet huomattavasti tehokkaammin ja eettisemmin kuin eläinparkojen kautta suodattamalla. Lisäksi lihansyönti ja eläintuotteiden käyttö uhkaa todella vakavasti lajimme ja koko planeettamme tulevaisuutta, joten minkä ihmeen takia emme luopuisi tarpeettomasta tappamisesta, kun kaikki keinot siihen on nykytiedon valossa olemassa? Suosittelen tutustumaan seuraavaan nettisivuun ja sieltä löytyviin erilaisiin kuvaajiin, jos et vielä tiedä kuinka järjetöntä ravinteiden kierrättäminen eläinten kautta on jo ihan rajallisten resurssien kannaltakin katsottuna, ilmiselvien eettisten ongelmien lisäksi:


Ja nykymallinen lihansyönti on tasan tarkkaan systemaattisen ja taaperoiästä alkavan aivopesun seurausta, mikä kyllä käy helposti ilmi kun asiaan tutustuu edes pintapuolisesti. Olisi ehkä pitänyt olla täsmällisempi viestiä kirjoittaessa, joten hyvä muistutus sinänsä. Minulle ei ainakaan missään vaiheessa varhaista elämääni annettu valintaa siitä, haluanko elämäntapani kautta riistää ja murhata mielellisiä ja elämänhaluisia eläinyksilöitä, vaikka sille ei hyvinvointini kannalta oleellista tarvetta ole. Onneksi havahduin vuosikymmenten laput silmillä kulkemisen jälkeen siihen, että valinta oikeasti on olemassa eikä sen tekeminen siitä eteenpäin ollut kovinkaan vaikeaa. Ei sinullekaan tekisi varmasti ollenkaan pahaa katsoa tuo Melanie Joyn reilun vartin kestävä esitys, voimme sitten keskustella siitä lisää, jos aihetta on.

Eikä tuosta viimeisestä kappaleestakaan tarvitse sen kummemmin kiistellä, toki olemme evoluution myötä kehittyneet hyödyntämään myös eläinperäisiä ravinnonlähteitä. Mutta kun se ei edelleenkään tarkoita sitä, että jatkossa meidän näin tulisi tehdä, kun keinot hankkia tarvitsemamme ravinteet huomattavasti vähemmällä kärsimyksellä ja väkivallalla ovat nykyaikana helposti saatavilla. Onneksi todella moni ihminen on tähän jo havahtunutkin ja vegaanisten tuotteiden valikoima kasvaa räjähdysmäisesti hurjasta kysynnästä johtuen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että lihansyönnistään kaksin käsin kiinni pitävillä tekosyyt käyvät entistäkin vähäisemmiksi ja tunnepitoisemmiksi. Kyllä minä omastakin kokemuksesta tiedän, että ihmiset kokevat nautintoa muunlajisten eläinten ruumiinpalasia syödessään, mutta vertaus musiikkiin ja taiteeseen on erittäin ontuva, koska nähdäkseni jälkimmäisissä ei uhreja samalla tavalla synny, tai ei ainakaan pitäisi :)
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipäs nyt mennä minun henkilökohtaisiin ominaisuuksiini kuitenkaan, koska niiden käsittelylle ei tässä keskustelussa ole minkäänlaista tarvetta. Enkä minä sentään niin tyhmä ole, että kiistäisin lihansyönnin olleen jossain vaiheessa täysin oleellinen asia lajimme kehityksen kannalta ja selviytymisemme edellytys. Yritän tässä vain sanoa sitä, että nykyaikana meillä ei sille ole minkäänlaista selviytymisen ja älyllisen kehittymisen kannalta välttämätöntä tarvetta, koska olemme aivokapasiteettimme osalta tulleet siihen pisteeseen, jossa voimme hankkia tarvitsemamme ravinteet huomattavasti tehokkaammin ja eettisemmin kuin eläinparkojen kautta suodattamalla. Lisäksi lihansyönti ja eläintuotteiden käyttö uhkaa todella vakavasti lajimme ja koko planeettamme tulevaisuutta, joten minkä ihmeen takia emme luopuisi tarpeettomasta tappamisesta, kun kaikki keinot siihen on nykytiedon valossa olemassa?

Tämähän on aivan toinen juttu kun mistä yllä puhuit enkä minä siihen ottanut kantaa. Eläinperäisestä ravinnosta luopuminen ei tosin ole ihmiskunnan tasolla vielä millään tavalla realistinen juttu ravitsemuksellisestikaan, eikä se että suuri osa ihmisistä (huom. eivät kaikki) voi elää tervettä elämää vegaanina tätä muuta. Ihmisen luonnolliseen ruokavalioon kuuluu eläinperäinen ravinto eikä sitä mikään yllä sanomasi muuta. Yllä väitit muuta ja siihen otin kantaa.

Ja nykymallinen lihansyönti on tasan tarkkaan systemaattisen ja taaperoiästä alkavan aivopesun seurausta, mikä kyllä käy helposti ilmi kun asiaan tutustuu edes pintapuolisesti.

En minä mikään nykymallisen lihansyönnin kannattaja olekaan, mutta tuo on ihan eri asia kuin mitä edellä sanoit ja mihin kommentoin. Nykymalli on lähinnä seurausta mahdollisuuksien kasvusta, lihaa halutaan syödä enemmän kun se on mahdollista. Tämä ei ole monessakaan mielessä hyvä asia. Sivussa on sitten syntynyt myytti jossa nykymeininki olisi ns. normaalia historiallisesti.


Kyllä minä omastakin kokemuksesta tiedän, että ihmiset kokevat nautintoa muunlajisten eläinten ruumiinpalasia syödessään, mutta vertaus musiikkiin ja taiteeseen on erittäin ontuva, koska nähdäkseni jälkimmäisissä ei uhreja samalla tavalla synny, tai ei ainakaan pitäisi :)

Ei tuo tee vertauksesta tippaakaan ontuvaa, sillä kyse ei siinä ollut millään lailla moraalisista aspekteista, vaan yksinkertaisesti siitä onko ihmisten kokemassa nautinnossa eroja ja tarkoittaako se, että nimimerkki @Fordél:n elämänlaatua lihansyönnin lopettaminen ei heikennä, että se olisi yleistettävissä kaikkiin. Sanotaan nyt vaikka toisena vertauksena, että vaikka toisia matkailun lopettaminen ei juuri hetkauta, toisille se on elämän tärkein asia. Matkailulla on aivan kiistatta uhrinsa ja se on luonnon kannalta haitallista toimintaa. Se, että minua ei pahemmin hetkauta tämän takia olla lentelemättä ympäri palloa ei tarkoita että sama pätisi kaikkiin ihmisiin.

Jätän omaan arvoonsa nuo "suositukset" joissa implisiittisesti oletetaan ettei kanssakeskustelija tiedä aiheesta mitään ja ilmentävät lähinnä sitä ylimielisyyttä josta saitkin jo kritiikkiä. Lihansyönnin vähentämiseen on mielestäni selvät perusteet niin terveyden kuin ympäristönkin kannalta. Sen sijaan vegaaniuteen näiltä osin ei ole mitään välttämätöntä tarvetta, eikä sellaista aktivisteja lukuunottamatta tieteilijätkään esitä. Eettiset perusteet vegaanina olemiseen ovat kyllä omasta katsannosta riippuen olemassa ja kunnioitan tämän valinnan tehneitä suuresti. Osa perusteista ei tosin aina kestä kriittistä tarkastelua tässäkään kategoriassa. Esimerkiksi argumentti luonnollisesta elinympäristöstä kun puhutaan ei-villieläimistä. Tämä ei ole esimerkki ruoasta, mutta ei nykykoirien "luonnollinen elinympäristö" ole ilman ihmistä erämaassa, eikä sitä ole lampaiden tai lehmienkään nykymuotojen luontainen elinympäristö. Ei niille "vapaa" vaihtoehto ole mikään toivottava onnellinen todellisuus, vaan pudotus äärimmäisen stressin, selviämistaistelun ja kärsimyksen kautta sukupuuttoon. Homo sapiensinkin "luontainen elinympäristö" on jotain ihan muuta kuin nykyinen, mutta harva pitäisi kovin inhimillisenä laittaa lapsia erämaahan kasvamaan metsästäjäkeräilijöinä. Eiväthän vastasyntyneet toki itse päätä syntyä tähän epäluonnolliseen moderniin yhteiskuntaamme luontaisen elinympäristönsä sijaan.

Tuo edellinen pätkä ei sitten ole mikään vastuunvapautus kammottaville tehokanaloille ja muille laitoksille. Mutta luomalla olosuhteet joissa eläimet pääsevät käyttäytymään lajityypillisesti, mutta ovat paremmassa turvassa saalistajilta ja sairauksilta niiden elämänlaadun on vaikea nähdä suuremmin kärsivän. Tämä on teoriassa mahdollista ja se on todellisuutta monessa mutta kokonaisuudessa häviävän pienessä osassa tuottajia. Tappamisen ongelma pitäisi tämän lisäksi vielä käsitellä, mutta sekään ei ole niin mustavalkoinen kuin esimerkiksi sinä annat ymmärtää. Tämä viesti on kuitenkin jo liian pitkä, kenties palaamme asiaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on nyt ketjua lukemattomalta varmaankin tyhmä kysymys, mutta miten nälkä pysyy oikeasti loitolla? Minä en ole millään vegaanisella tuotteella pelkästään pärjännyt, eli ellen saa jonkinlaista liha-annosta päivässä tai vähintään kahdessa, näen todella varmasti nälkää. Olen esimerkiksi kokeillut klassista soijarouhettakin mielenkiinnosta. Ei apua, koska on vain liian kevyttä apetta.

Pihvihän on yleensä siinä 200 gramman kieppeillä. Kasvisprotskua on harvemmin lautasella tuollaista läjää. Jos vedät 200 grammaa soijarouhetta plus lisukkeet, niin ihan varmasti lähtee nälkä.
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
@BigRedCat kiitos vastauksestasi! Tuskin meidän tarvitsee asiasta sen enempää vääntää, koska selkeästikin ymmärrät, mistä olen yrittänyt puhua vaikka viestintäni ei välttämättä parhaalla mahdollisella tasolla aina olekaan! Kiitokset mielenkiintoisista pointeista ja omien kantojesi selventämisestä. Muutamaan kirjoittamaasi asiaan haluan kuitenkin vielä ottaa kantaa:
Osa perusteista ei tosin aina kestä kriittistä tarkastelua tässäkään kategoriassa. Esimerkiksi argumentti luonnollisesta elinympäristöstä kun puhutaan ei-villieläimistä. Tämä ei ole esimerkki ruoasta, mutta ei nykykoirien "luonnollinen elinympäristö" ole ilman ihmistä erämaassa, eikä sitä ole lampaiden tai lehmienkään nykymuotojen luontainen elinympäristö. Ei niille "vapaa" vaihtoehto ole mikään toivottava onnellinen todellisuus, vaan pudotus äärimmäisen stressin, selviämistaistelun ja kärsimyksen kautta sukupuuttoon. Homo sapiensinkin "luontainen elinympäristö" on jotain ihan muuta kuin nykyinen, mutta harva pitäisi kovin inhimillisenä laittaa lapsia erämaahan kasvamaan metsästäjäkeräilijöinä. Eiväthän vastasyntyneet toki itse päätä syntyä tähän epäluonnolliseen moderniin yhteiskuntaamme luontaisen elinympäristönsä sijaan.
Eihän vegaaniuteen kuulu millään tavalla se, että ihmisen jalostustoiminnan tuloksena syntyneet sangen avuttomat kumppani- ja tuotantoeläimet haluttaisiin päästää luonnon armoille kuolemaan kammottavalla tavalla. Meillä on kuitenkin velvollisuus tarjota heille mahdollisimman hyvä ja elämisen arvoinen elämä sekä pyrkiä antamaan heille edes jonkinlainen mahdollisuus lajinmukaiseen käyttäytymiseen, mikä ei ylivoimaisesti suurimmassa osassa eläintuotantoa toteudu edes auttavalla tasolla (niin kuin toki omassa viestissäsi mainitsitkin). Ensimmäinen askel toki olisi lopettaa tyystin pakkosiittämästä orjuutuksen kohteeksi joutuneita eläinlajeja pelkästään tapettavaksi tähän maailmaan, jonka jälkeen jäljelle jääneille pitäisi pyrkiä tarjoamaan mahdollisimman hyvä elämä ihmisten suojelun alaisena, mutta vapaana riistosta ja ennenaikaisesta teloittamisesta. Tämä murros tapahtuu kaikista todennäköisimmin pitkän ajan kuluessa ja teollinen eläimiin sekaantuminen vähenee sitä mukaa, kun ruumiinpalasten ja -eritteiden kysyntä laskee. En kyllä tämän kirjoitettuani ole ihan varma, ymmärsinkö oikein pointtisi luonnollisesta elinympäristöstä, mutta ehkä voit selventää, jos tarkoituksesi oli viestiä jotain muuta :)

Veganismin ytimessä on myös se, että meidän pitää lopettaa näkemästä muunlajisten eläimet resursseina ihmisten tarpeiden tyydyttämistä varten ja huomata heidän elämänsä itseisarvo ja yksilöllisyytensä. Muun muassa Eläinsuojelukeskus Tuulispää ja Eläinten Turvakoti Saparomäki näyttävät mallia, miten eläimille voi tarjota mahdollisuuden suojaan ja tilaisuuden suhteellisen lajinmukaiseen elämään ilman minkäänlaista kehollista tuotantovelvoitetta ihmisille, rahoitus hoituu sitten lahjoitusten kautta ja mm. erilaisia "fanituotteita" myymällä. Meillä länsimaissa voi kyllä melko huolettomasti sanoa, että tappamisen suhteen asia on hyvinkin mustavalkoinen. Pakottavaa tarvetta tappamiselle ei ole, joten meillä on moraalinen velvoite valita väkivallaton vaihtoehto, jos haluamme pitää kiinni minäkuvastamme oikeudenmukaisina ja hyväntahtoisina yksilöinä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Äitini on kasvissyöjä (ei vegaani) mutta hänellä ei liity siihen eettismoraalista liirumlaarumia (kuten hän itse sanoo) vaan äidin mielestä kasvisruoka on nii-iin kevyttä ettei sillä voi lihoa. Ei minulta aina löydy ymmärrystä äitini kasvissyönnille koska se on hyvin rajoittunutta. Äitini mielestä on olemassa kaksi "oikeaa" kasvisruokaa salaatti (salaatti, kurkku, tomaatti combo lähinnä) sekä kasvissosekeitto (ilman mitään kermoja tai juustoja). Tietenkin vaikea noilla on lihoa mutta eipä tuosta paljon proteiinia saa. Toivottavasti on uskonut kun ollaan sisarusten ja ystävien kanssa toitotettu että muutakin pitää syödä. Kyllähän äiti syö meidän muiden tekemiä kasvisruokia kun ollaan yhdessä mutta kotona hän varmaan enimmäkseen tyytyy salaattiin tai sosekeittoon. Se ei ehkä ole hyväksi ihmiselle...
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Äitini on kasvissyöjä (ei vegaani) mutta hänellä ei liity siihen eettismoraalista liirumlaarumia (kuten hän itse sanoo) vaan äidin mielestä kasvisruoka on nii-iin kevyttä ettei sillä voi lihoa. Ei minulta aina löydy ymmärrystä äitini kasvissyönnille koska se on hyvin rajoittunutta. Äitini mielestä on olemassa kaksi "oikeaa" kasvisruokaa salaatti (salaatti, kurkku, tomaatti combo lähinnä) sekä kasvissosekeitto (ilman mitään kermoja tai juustoja). Tietenkin vaikea noilla on lihoa mutta eipä tuosta paljon proteiinia saa. Toivottavasti on uskonut kun ollaan sisarusten ja ystävien kanssa toitotettu että muutakin pitää syödä. Kyllähän äiti syö meidän muiden tekemiä kasvisruokia kun ollaan yhdessä mutta kotona hän varmaan enimmäkseen tyytyy salaattiin tai sosekeittoon. Se ei ehkä ole hyväksi ihmiselle...
Kuulostaa kyllä jopa melko vaaralliselta touhulta, toki kasvissosekeitto voi olla hyvinkin ravinteikasta riippuen siitä, mitä kasviksia siihen käyttää. Mutta joka tapauksessa teidän kannattaa ehdottomasti painottaa äidillenne, että ruokavalioon pitää lisätä esimerkiksi täysjyväviljatuotteita, papuja, herneitä, linssejä, pähkinöitä, kauraa, ohraa jne. jos vain elimistö näitä ottaa vastaan. Eivätkä todellakaan ole mitään lihottavia ruoka-aineita edellä mainitsemani. Jos painonhallinta on pääasia niin pitkälle pääsee jo pelkästään jättämällä herkut ja muut runsaammin rasvaa sisältävät tuotteet pois. Ruokavalion koostamiseen voi käydä katsomassa alustavaa vinkkiä vaikka täältä:

 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Juu, kiitos kaikille viesteistä, oli tuttujakin juttuja. Itsellä kyselyn tarkoitus oli osittain saada jotain jeesiä jonkinnäköiseen ahdistuneisuus/syömishäiriöön. Ei siis maistu kauhean helpolla mikään, eikä aina tule nälkäkään, tai sitten tuntuu että oksettaa jos yrittää syödä, niin olen tutkinut josko kasvispuolelta olisi apua. Saatan siis olla päivänkin helposti syömättä ilman näläntunnetta, tai sitten on kova nälkä viimeistään illalla, mutta mikään ei uppoa. Tähän ongelmaanhan ei sinällään ole mitään ratkaisua, eikä ruokavaliokaan ratkaise kaikkea, mutta olen tähän tilanteeseen niin kyllästynyt, että kyllä tässä alkaa innostaan jo kaikenlaiset keinot.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Tässä juuri syön härkistä, juuresmuusia ja suolakurkkua. Herkkua! Kyllä tällä nälkä lähtee ja tämä maistuu enemmän poronkäristykseltä kuin itse poronkäristys.

Itse olen sen verran terveysintoilija, että pyrin pitämään punaisenlihan mahdollisemman kaukana lautaselta. En siis kuitenkaan mitään sillä tavalla välttele, esim. kyllä grillimakkara kelpaa pari kertaa kesässä, mutta jokapäiväiseen ruokavalioon se ei kuulu.

En varmaan ikinä käänny kokonaan kasvisruokavalioon, mutta en oikeastaan ihmettelisi, jos täysin vahingossa ja huomaamatta niin tapahtuisi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se ole mitään tarpeetonta tappamista, jos joku kana, sika tai nauta mun evääksi lahdataan.
Täällä kun lukee muutaman nimimerkin "sepustuksia", ei tarvitse miettiä miksi vegaaneja pidetään pelleinä ja narsisteina.Tuollainen massamurha tyyppinen julistaminen, sekä omien valintojen nosto korkeimpaan "hyvä ja tiedostava ihminen" luokitukseen kertoo niin syvästä narsismista, että jopa Paavo 1 Suuri on asiasta kateellinen.
Syökää te toki vaikka pelkkää heinää, mutta antakaa meidän muiden tehdä ihan omat valinnat sen suhteen, paljonko lautasella on lihaa, kalaa tai kasviksia.

Jos ruokavalioon liittyvistä eettisistä ja ekologisista valinnoistaan haluaa käydä keskustelua ja käydä läpi itse kunkin perusteluja valinnoilleen, mutta ei halua häiritä lihansyöjien mielenrauhaa, niin olisiko vinkata tältä palstalta - tai miksei muualtakin Internetistä - jotain sellaista paikkaa, jossa tätä keskustelua voisia käydä? Vegaaniaiheinen ketju Jatkoajassa ei ilmiselvästi ole oikea paikka, jos tänne kirjoitetut jutut koetaan asian joka paikassa tuputtamiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös