Eettisyys ja luonnonsuojelu ovat hienoja asioita, joita voi kannattaa helposti. Itse olen kuitenkin myös realisti enkä ala omaa ainutkertaista elämääni tekemään liian vaikeaksi, kun yhden pienen ihmisen teot ei kokonaiskuvassa merkkaa kuitenkaan niin paljoa. Jos haluaisin tosissaan olla luontoystävällinen, niin tekisin itsemurhan. Kaikki sitä lievemmät valinnat on sitten oman edun kannalta valittavia.
Ruokavaliollisesti pidän toimivana mallina, missä puolet viikosta menee kasvislinjalla, vegaaniksi en ala kuitenkaan. Muuten sitten sekoitus lihaa/kanaa/kalaa fiilisten mukaan ja ulkona syödessä yleensä otan lihaa, kun silloin pääsee helpommalla sekä laajemmalla valikoimalla. Miksi luopuisi lihasta kokonaan, kun liharuuat ovat yksinkertaisesti maukkaita?
Mitä kukin meistä sitten valitseekaan, niin se on jokaisen oma asia kunhan toimitaan lainpuitteissa. Minun valintani ovat minun valintojani, eivätkä ne ole sen parempia tai huonompia kuin muiden valinnat. Valinnoista voi keskustella, mutta omien valintojen tuputtaminen muille mukamas parempina voidaan minusta sivuuttaa tyystin. Jos joku haluaa keskittyä alle 100 km säteellä tuotettuun/kasvatettuun vegaaniruokaan, niin se on hänen valintansa ja toivottavasti hän on valintaansa tyytyväinen. Vaikka voin joskus syödä aterian, mikä koostuu tuollaisen valinnan raaka-aineista, niin se ei tarkoita että minua kiinnostaisi alkaa kikkailemaan koko elämääni tuollaisen asian kanssa. Vastaavasti en ala joka aterialla syömään suuria määriä lihaa, vaikka joku toinen olisi kuinka tyytyväinen sellaiseen valintaansa. Siltä voi vasta ketjun otsikon kysymykseen, että löytyy ymmärrystä muiden valinnoille joskin en koe minun tarvitsevan antaa ymmärrystä muille. Minä huolehdin omistani ja muut omistaan.