.Jos olet kiinnostunut tilastoista, niin kannattaa perehtyä kotiedun vaikutukseen esim. jalkapallossa. Pallo on tietysti sama ja nurmi vihreä, mutta niin vain millä tahansa varteenotettavalla otannalla voidaan todeta, että kotijoukkue voittaa selkeästi useammin, jos joukkueet ovat muutoin tasaväkiset.
Ei ollut minulle, mutta kuulostaa kiinnostavalta. Olen kyllä kiinnostunut tilastoista, viime kesänä olin peräti kolme päivää poissa tietokoneelta kun työssä käynnin lisäksi vain tutkin ja kirjasin ja laskin jääkiekkotilastoja tulostetuista tulosluetteloista. Mutta näinä aikoina ei todellakaan riitä aika sellaiseen.
Ja kun en oikein usko noihin kotitaikoihin. Luulisi että jalkapallossa se on pienempi kuin jääkiekossa, ainakin Suomessa. Samanlainen kenttä, eikä mitään hornankattilastadioneita vaan muutama penkkirivi ja jossakin kulmassa kourallinen tosifaneja seuran huivien kanssa hyppii ja hoilaa kannustuslauluja.
Tai no, on kai niissä kentissä eroja, ainakin keväisin kun joudutaan viemään peli hiekkapohjaiselle yläkentälle kun ruoho on kunnossa vasta toukokuun lopulla. Ja onhan siellä Sonera-stadionilla tekonurmi. Ja pelimatkat on pitkiä Suomessa, varmaan ne ajetaan samana päivänä monesti, en kyllä tiedä.
Mutta en tosiaan ainakaan vielä usko kotitaikaan, ehkä kun jääkiekkokausi loppuu juhannuksena, voisi laskea jotakin juttuja. Ne vierasjoukkueen kertoimet on kyllä houkuttelevia usein.
Tänään on vähän vaikea päättää uskooko Kärppiin vai Tapparaan. Ehkä enemmän uskon Kärppiin, mutta kun näissä tämän vuoden finaalipeleissä - ENEMMÄN KUIN KOSKAAN MISSÄÄN AIEMMIN - on ollut kiistämätöntä ja vastaansanomatonta faktaa se, että todennäköisyydet on ykkönen 33%, risti 33% ja kakkonen 33%. Riippumatta siitä, kummalla milloinkin on ollut kotitaika puolellaan.
Toki voi miettiä kummalla kunto kestää kun on 7. peli ja peräkkäisinä päivinä pelataan. Käyttääkö Kärpät levännyttä maalivahtia, ja Metsola hieman väsyneenä päästää yhden sellaisen vedon jonka levänneenä olisi saanut kiinni?