Mainos

Vastaamon tietomurto

• 78 455
  • 410

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kannattaa nyt muistaa se tosiasia, että Kivimäki on tehnyt näitä juttuja koko elämänsä. Ja nyt hänet sitten kytkettäisiin sattumalta myös Vastaamoon? Kuulostaa liian ilmiselvältä minun korviini, vaikka kuinka vakuuttaisi syyttömyyttään.

Mutta katsotaan miten käy, ainahan on se pikkuriikkinen mahdollisuus, että liian selvä olikin epäselvä.
Toki, jos vaan oikeuslaitos on sitä mieltä, että ilmiselvä epäilty on myös syyllinen. Ongelma tässä on juuri se, että jos Kivimäki on (helpompana vertailukohteena) aiemmin murtautunut parhaaseen ninjatyyliin huippuvartioituun museoon ja varastanut sieltä arvokkaan taulun, niin tässä rikoksessa sitä taulua on säilytetty jossain metsäpolun varrella, josta se on varastettu parin vuoden sisältä, ja kun sen on huomattu kadonneen, niin on siivottu kaikki jäljet tekopaikalta, ettei oma huolimattomuus vain paljastuisi. Tällaisen taulun voi varastaa ihan kuka vaan sienenpoimija, joka sattuu paikalle pölähtämään ja mahdollisuudet sen selvittämiseen jälkikäteen on hyvin heikot.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Toisaalta, mikäli pitää paikkansa, että poliisilla ei aukottomia todisteita ole hänen syyllisyyteensä, niin todella vaikea tästä on tuomiotakaan saada. Siitä en tiedä onko Kivimäki tämän takana, voi hyvin olla.
Sen näkee sitten aikanaan, että miten asia oikeussaleissa etenee. Oliko tästä jotain muitakin lähteitä, että poliisilla ei ole pitäviä todisteita, kuin Kivimäen omat sanat?

Kivimäen otsassa hohkaa "syyllinen", kun tuota haastattelua katsoo. Käyttäytyisikö aidosti syytön ihminen tuolla tavalla, ja vastaisi tuollaisilla tavoilla noihin kysymyksiin?

Todella pelkään, että tämä asia vain kaadetaan yksittäisen hakkerin niskoille, vaikka tuollaisesta aivan järkyttävästä huolimattomuudesta tulisi olla ehdottomasti suuremmat ja tuntuvammat sanktiot sille ainoalle joka voi tällaisesta katastrofista olla vastuussa, eli yritykselle.

Tämä on todella erikoinen ajatus mielestäni, kun tietää sen, että mitä tämä hakkeri meni tekemään. Ei se, että jonkun rikoksen tekeminen on asiaan vihkiytyneelle ihmiselle helppoa tee siitä rikoksesta millään tavalla puolusteltavaa tai vähäpätöisempää. Tähän hakkerointiin ja kiristämisiin syyllistyneen ihmisen on täytynyt tasan tarkkaan ymmärtää se, että mitä on tekemässä, ja hänelle kuuluu langeta selvästi merkittävin rikosvastuu tässä asiassa.

Viimeksi muokattu:

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tämä Kivimäki vaikuttaa kyllä hyvin vastenmieliseltä ihmiseltä. Ei haittaa ollenkaan, jos linnassa Pena käsittelee häntä ”hellästi”.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Sen näkee sitten aikanaan, että miten asia oikeussaleissa etenee. Oliko tästä jotain muitakin lähteitä, että poliisilla ei ole pitäviä todisteita, kuin Kivimäen omat sanat?
Ei ole, eihän tästä ole vielä edes syytteitä nostettu.
Tämä on todella erikoinen ajatus mielestäni, kun tietää sen, että mitä tämä hakkeri meni tekemään. Ei se, että jonkun rikoksen tekeminen on asiaan vihkiytyneelle ihmiselle helppoa tee siitä rikoksesta millään tavalla puolusteltavaa tai vähäpätöisempää. Tähän hakkerointiin ja kiristämisiin syyllistyneen ihmisen on täytynyt tasan tarkkaan ymmärtää se, että mitä on tekemässä, ja hänelle kuuluu langeta selvästi merkittävin rikosvastuu tässä asiassa.
Tästä olen täysin eri mieltä. Tällaisissa asioissa tietosuojasta huolehtimisen vastuu on nimenomaan yrityksellä, ja Vastaamon tapauksessa tietoturvaa oli täysin tietoisesti pidetty aivan olemattomassa arvossa. Millään yrityksellä, joka toimii näin sensitiivisen datan parissa ei ikinä, missään tapauksessa saisi olla näin käsittämättömän leväperäisiä toimintametodeita, ja niitä ei voi puolustella mitenkään. Mielestäni on aivan järjetöntä suojella yritystä ja sen johtajia, jotka täysin tietoisesti jättivät tietoturvan näin heikoille kantimille ja yrittivät vielä peitellä tapausta. Tässä ei ollut kyse yksittäisen ihmisen inhimillisestä virheestä edes, vaan täysin järjestelmällisestä, rikollisesta piittaamattomuudesta tietoturvaan.

Se, että tähän löydetään mahdollinen tekijä, joka parhaassa tapauksessa tuomitaan vain aihetodisteilla ja mahdollisuudella tekoon, on pahimman luokan syntipukitusta.

En siis missään nimessä puolustele Kivimäkeä, vaan ihmettelen vaan tätä keskustelun luisumista siihen, että vain hakkeri olisi syyllinen. Olen itsekin tapauksessa asianomistajana, ja sattumalta työskentelen potilastietojärjestelmien (ja jossain määrin niiden tietoturvan) parissa.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ei epäilystäkään etteikö ole syyllinen. Niin outoa käytöstä virnuiluineen kaikkineen. Nauttii kun saa olla huomion keskipisteenä ja ilmeisesti onnistunut häivyttämään jälkensä ja luottaa että vapautuu. Eli jopa kaksi "voittoa" odottaa saavansa. Ensimmäinen on siis murtauminen vastaamon tietokantaan ja toinen vapautuminen syytteistä näytön puuttuessa. Sehän se panee tunnevammaisen kriminaalin hymyilemään, kun osakkeet vain nousee kaltaistensa joukossa

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En siis missään nimessä puolustele Kivimäkeä, vaan ihmettelen vaan tätä keskustelun luisumista siihen, että vain hakkeri olisi syyllinen. Olen itsekin tapauksessa asianomistajana, ja sattumalta työskentelen potilastietojärjestelmien (ja jossain määrin niiden tietoturvan) parissa.
Viranomaisten asia on tutkia vastaamoa itseään, ja sitten aikanaan mahdollisesti viedä juttu syyteharkintaan. Kyllähän tämä juttu siltä kuulostaa, että vastaamo on syyllistynyt aika vakaviinkin rikoksiin.

En ole ainakaan itse missään kohtaa sanonut, että ainoastaan hakkeri olisi syyllinen. Mutta minun oikeustajuuni ja moraalikäsitykseeni ei vaan ainakaan mahdu mitenkään sellainen, että tämä tietomurron tekijä ei tämmöisessä tapauksessa saisi sitä kovinta rangaistusta.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole, eihän tästä ole vielä edes syytteitä nostettu.

Tästä olen täysin eri mieltä. Tällaisissa asioissa tietosuojasta huolehtimisen vastuu on nimenomaan yrityksellä, ja Vastaamon tapauksessa tietoturvaa oli täysin tietoisesti pidetty aivan olemattomassa arvossa. Millään yrityksellä, joka toimii näin sensitiivisen datan parissa ei ikinä, missään tapauksessa saisi olla näin käsittämättömän leväperäisiä toimintametodeita, ja niitä ei voi puolustella mitenkään. Mielestäni on aivan järjetöntä suojella yritystä ja sen johtajia, jotka täysin tietoisesti jättivät tietoturvan näin heikoille kantimille ja yrittivät vielä peitellä tapausta. Tässä ei ollut kyse yksittäisen ihmisen inhimillisestä virheestä edes, vaan täysin järjestelmällisestä, rikollisesta piittaamattomuudesta tietoturvaan.

Tätähän voisi verrata vähän siihen aikaan kun vielä tietokoneita ei ollut, jos olisi ollut terapiakeskus jossa 30 000 asiakkaan tiedot arkistossa, jätetty koko paikka vartiomatta ja ovia ei pidetä koskaan lukossa. Kyllä se vastuu olisi ollut paikalla jos joku nuo tiedot olisi tuolta vienyt.

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen jälkeen kun tekijä tunnisti puutteet Vastaamon tietoturvajärjestelyissä, hän teki tarkalleen ottaen mitä? Otti yhteyttä Vastaamoon asian korjaamiseksi? Ilmoitti asiasta tietosuojaviranomaiselle? Ei, hän tunkeutui oikeudettomasti järjestelmään, kopioi tietokannat ja alkoi kiristää tietojen julkistamisella Vastaamoa ja niitä yksittäisiä ihmisiä, joiden arkaluonteisista henkilötiedoista oli kyse. Lopulta käsittääkseni tyyppi vielä laittoi ainakin joitain tietoja jakoon vapaasti.

Vastuu puutteellisista tietoturvatoimista on rekisterinpitäjällä, mutta tekijä on vastuussa yllä mainituista toimistaan.

Viimeksi muokattu:

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Nimenomaan näin, kuten @aquanqua yllä kirjoittaa. Todennäköisesti kierrän kehää, kun en koko ketjua jaksa lukea, toteamalla, että tässä kokonaisuutta on kaksi eri asiaa, joissa tapahtunut on rikos tai törkeä tuottamuksellisuus/laiminlyönti.

Vastaamo on lyönyt laimin tietoturvan törkeällä tavalla. Vastaamon on syytä saada oileudelliset seuraukset tästä. Vastaamo sen sijaan ei ole vastuussa hakkerin toimista, kuten ei olisi se Terapiakeskus Olkiukkokaan varkaan teoista, vaikka joku varastaisi heidän lukitsemattomasta arkistosta 30000 paperista potilastietoa.

Hakkeri, joka on murtautunut ja varastanut potilastiedot, kiristänyt ja jakanut, on vastuussa niistä teoistaan. Ja niistä hänen on syytä saada oikeudelliset seuraukset. Vastaamon laiminlyönti ei saa olla lieventevä asianhaara.

Kusipäistä toimintaa molemmilla mainituilla osapuolilla omalta osaltaan.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole lääkäri, mutta vilkaisin…

Mielestäni Kivimäki kärsii varsin selvästi jonkinlaisesta autismikirjon häiriöstä (lähde: kaypahoito.fi):

• Autismikirjon häiriö (autism spectrum disorder, ASD) on keskushermoston kehityksellinen häiriö, jonka ydinoireita ovat toimintakykyä haittaavat, laaja-alaiset ja pysyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikaation erityispiirteet sekä rajoittuneet, toistavat ja joustamattomat käytösmallit, kiinnostuksen kohteet tai aktiviteetit.

Se, mikä on saanut hänet käyttämään myös erityislahjakkuuttaan väärin juuri Vastaamoa ja ennen kaikkea sen muita asiakkaita vastaan, onkin sitten mielenkiintoinen kysymys.

Onko Vastaamossa ollut töissä joku häntä aiemmin hoitanut lääkäri/terapeutti? Eikö hän ole saanut hoitoa, vaikka on hoitoon hakeutunut? Eikö hoito ole tuottanut Kivimäen odottamia tuloksia? Onko potilaiden joukossa joku, jonka Kivimäki kokee kohdelleen häntä huonosti tai jopa väärin? Eli, kyseessä olisikin jonkinlainen kosto? Ja muut uhrit ovat vain collateral damage? Mun on vaikea uskoa, etteikö tässä olisi ollut taustalla jotain henkilökohtaista agendaa.

Oli miten oli, Kivimäen toiminta ei ole millään tapaa terveen ihmisen toimintaa. Eikä varsinkaan oikeutettua. Selkeästikään hän ei erota oikeaa väärästä enkä usko, että kuulemme Kivimäestä viimeistä kertaa, mikäli hän on tulevaisuudessa vapaa jatkamaan toimintaansa ilman rajoituksia.

Seitsemän vuotta vankeutta ensikertalaisena on joka tapauksessa naurettavan pieni tuomio tämän mittakaavan keississä.

rpeez

Jäsen
Se, mikä on saanut hänet käyttämään myös erityislahjakkuuttaan väärin juuri Vastaamoa ja ennen kaikkea sen muita asiakkaita vastaan, onkin sitten mielenkiintoinen kysymys.

Onko Vastaamossa ollut töissä joku häntä aiemmin hoitanut lääkäri/terapeutti? Eikö hän ole saanut hoitoa, vaikka on hoitoon hakeutunut? Eikö hoito ole tuottanut Kivimäen odottamia tuloksia? Onko potilaiden joukossa joku, jonka Kivimäki kokee kohdelleen häntä huonosti tai jopa väärin? Eli, kyseessä olisikin jonkinlainen kosto? Ja muut uhrit ovat vain collateral damage? Mun on vaikea uskoa, etteikö tässä olisi ollut taustalla jotain henkilökohtaista agendaa.
Toivottavasti en muista väärin kun sanon, että syy oli niinkin yksinkertainen kuin että skannaus tyyppinen murtautuminen onnistui tuonne huonon tietoturvan takia. Kohde olisi voinut olla joku toinenkin.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Niin siis meinaat että Kivimäellä on jokin henkilökohtainen missio ollut tässä ja sattumalta Vastaamon tietoturva on ollut täysin 0? Olisi lottovoittoon verrattava todennäköisyys, joten pysyn ainakin itse loogisemman selityksen puolella.

Vastaamon tietoturva oli samalla tasolla kuin Sim-kortin, jonka tunnusluku on 1234. Joten eiköhän sinne ole menty vain helppoudesta johtuen.

Hieman hymähdin myös sanalle "erityislahjakkuus". Toki osasi astua sisään avoinna olevasta ovesta.

Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Hieman hymähdin myös sanalle "erityislahjakkuus". Toki osasi astua sisään avoinna olevasta ovesta.
En ole muusta viestistäsi eri mieltä, mutta pakko kommentoida tätä kohtaa. Kivimäellä on kyllä melkoinen tausta hakkerointiin liittyen, josta voi lukea jonkin verran alle linkkaamastani Long Playn maksullisesta artikkelistakin. En osaa arvioida onko Kivimäki varsinaisesti "erityislahjakkuus" hakkeroinnin saralla, mutta on hän varmasti kyvykkäämpi kuin keskiverto foliohattuun pukeutuva kansalainen.

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulkku Kivimäki ainakin on oikeusistuntojen virnuilun perusteella. Vaikka oma mahdollinen kohtalo joutua syyttömänä vastuuseen ei huolettaisi, niin ei-mulkku ihminen kyllä ymmärtäisi siinä määrin asian vakavuuden ainakin Vastaamon asiakkaiden kannalta, että osaisi olla virnuilematta kameroiden edessä.

Erilaiset diagnoosit ovat tietysti tärkeitä, kun pyritään selittämään ihmisten tekoja, mutta joskus on myös ihan hyvä vain todeta tyypin olevan mulkku. Virheitä Kivimäki selvästikin tekee, kun skoudet ovat hänet ylipäätään onnistuneet yhdistämään tapaukseen ja vieläpä löytäneet kaverin fyysisesti.

Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulkku Kivimäki ainakin on oikeusistuntojen virnuilun perusteella. Vaikka oma mahdollinen kohtalo joutua syyttömänä vastuuseen ei huolettaisi, niin ei-mulkku ihminen kyllä ymmärtäisi siinä määrin asian vakavuuden ainakin Vastaamon asiakkaiden kannalta, että osaisi olla virnuilematta kameroiden edessä.

Erilaiset diagnoosit ovat tietysti tärkeitä, kun pyritään selittämään ihmisten tekoja, mutta joskus on myös ihan hyvä vain todeta tyypin olevan mulkku. Virheitä Kivimäki selvästikin tekee, kun skoudet ovat hänet ylipäätään onnistuneet yhdistämään tapaukseen ja vieläpä löytäneet kaverin fyysisesti.
Ärsyttävää virnuilemista josta tulee niin ylimielinen kuva. Kuvatkaa nyt, kun olen niin taitava, ja ette pysty mitään todistamaan.

Täytyy myöntää, että siedän silti paremmin tuota kuin sitä, että ensin on lahdattu ihminen ja sitten istutaan oikeudessa pyyheliina naaman edessä. Eivät kuitenkaan osaa hävetä, itseään vain luulevat naamioitumalla suojelevansa.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi varmaan pitänyt oikein erikseen kirjoittaa, että Vastaamo itse on kaikkein suurin syyllinen koko vuotoon. Täysin anteeksiantamatonta toimintaa yritykseltä.

Mun ihan ensimmäinen reaktio Kivimäen nähtyäni oli tuo aiemmin mainitsemani autismiepäilys. Se on ihan totta, että Kivimäki virnuilee vittumaisesti. Mutta hänen virnuilunsa ei mun silmiini ole sellaista "psykopaatin" ylimielistä virnuilua, vaan ennemminkin peura ajovaloissa-tyyppistä, vähän reppanan kaverin reagointia, kun ei muutakaan osaa. Ja tämäkin viittaisi minusta jonkinlaiseen autismikirjon häiriöön.

En todellakaan ole atk-asiantuntija, melkeinpä päinvastoin, joten siinä menin varmaan metsään, kun kuvittelin, että teko olisi ollut jotenkin teknisesti haastava. Ilmeisesti ei siis ole ollut? Mutta varmaan hän on sitten kuitenkin osoittanut jonkinlaista erityistä kiinnostusta "alaan", kun on oikein etsinyt mahdollisuutta. Enkä nyt varmaan osaa käyttää oikeita termejä.

Mutta autistithan eivät kategorisesti ole mitään kehitysvammaisia, usein melkeinpä päinvastoin. Voivat olla hyvin omassa kiinnostuksen kohteessaan suorastaan nerokkaita ja hyvin osaavia. Näkemykset voivat vain olla kovin suppeita ja esim. moni autisti, ei kaikki, voi olla hyvinkin sosiaalisesti rajoittuneita. Ja jotenkin tästä Kivimäestä oikein paistaa se, että hänen lähes koko elämänsä ollut verkossa, tavalla tai toisella. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei hänellä voisi olla ystäviä tai hän ei selviytyisi arjessa. Tai olisi tyhmä. Mulkkukin hän voi olla, mutta kokemukseni mukaan autistien mulkkuus johtuu ennemminkin siitä, että eivät vain osaa käyttäytyä ja ilmaista sanoilla tai ilmeillä itseään "normaalisti", mikä aiheuttaa väärinymmärryksiä ja ikäviä tilanteita kuin että olisivat vain vittumaisia tyyppejä. Lopputulos voi toki olla sama, mutta kyllä mulla sille on normitapauksessa eroa, onko joku mulkku siksi, että on häikäilemätön tyyppi vai siksi, että ei vain esim. juuri keskushermoston kehityksellisten häiriöiden takia kykene toimimaan oikein. Ainahan voi kysyä joltain, että miten missäkin tapauksessa tulisi toimia oikein, jos ei itse tiedä. Silti täysin anteeksiantamatonta toimintaa sekä Kivimäeltä että Vastaamolta.

Ja on ihan mahdollista, että mä olen ihan pihalla spekulaatioideni kanssa. Mutta mä olen usein hyvin tarkkanäköinen, koska tarkkailen ihmisten käytöstä, ilmeitä ja eleitä ja olen aikaisemminkin tulkinnut vähän vastaavia asioita ihan oikein. Ja siksi alunperin kirjoitinkin omista "fiiliksistä".

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mun ihan ensimmäinen reaktio Kivimäen nähtyäni oli tuo aiemmin mainitsemani autismiepäilys. Se on ihan totta, että Kivimäki virnuilee vittumaisesti. Mutta hänen virnuilunsa ei mun silmiini ole sellaista "psykopaatin" ylimielistä virnuilua, vaan ennemminkin peura ajovaloissa-tyyppistä, vähän reppanan kaverin reagointia, kun ei muutakaan osaa. Ja tämäkin viittaisi minusta jonkinlaiseen autismikirjon häiriöön.

Aamu-tv:ssä näin lyhyen pätkän oikeuskäsittelystä ja nyt ennemminkin näytti hernostuneelta ja siltä, että kaveri on aivan paskat housuissa. Hyvä! Toivottavasti saa pitkän tuomion ja isot korvaukset maksettavaksi.

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei nyt ihan terävimmältä ukolta vaikuta, aika alkeellisella tavalla jäänyt kiinni. Syyllisyys on ainakin tämän perusteella luokkaa 100% varma, ja nyt vaan yritetään rimpuilla mahdollisimman pieni tuomio.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jari Aarnio jäi kiinni plussapisteitten keräilyn vuoksi ja Kivimäki OnlyFansin tilauksen vuoksi. Onneksi meidän superrikollisetkin ovat mukavan kotikutoisia.
Nuuskan salakuljettajan rötökset paljastuvat laivayhtiön kanta-asiakaskortin käytön takia.

Ei näköjään Aleksanteri ollut yhtään kummempi ihminen, vaikka nähtävästi itseään nerona pitää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy