Olisi varmaan pitänyt oikein erikseen kirjoittaa, että Vastaamo itse on kaikkein suurin syyllinen koko vuotoon. Täysin anteeksiantamatonta toimintaa yritykseltä.
Mun ihan ensimmäinen reaktio Kivimäen nähtyäni oli tuo aiemmin mainitsemani autismiepäilys. Se on ihan totta, että Kivimäki virnuilee vittumaisesti. Mutta hänen virnuilunsa ei mun silmiini ole sellaista "psykopaatin" ylimielistä virnuilua, vaan ennemminkin peura ajovaloissa-tyyppistä, vähän reppanan kaverin reagointia, kun ei muutakaan osaa. Ja tämäkin viittaisi minusta jonkinlaiseen autismikirjon häiriöön.
En todellakaan ole atk-asiantuntija, melkeinpä päinvastoin, joten siinä menin varmaan metsään, kun kuvittelin, että teko olisi ollut jotenkin teknisesti haastava. Ilmeisesti ei siis ole ollut? Mutta varmaan hän on sitten kuitenkin osoittanut jonkinlaista erityistä kiinnostusta "alaan", kun on oikein etsinyt mahdollisuutta. Enkä nyt varmaan osaa käyttää oikeita termejä.
Mutta autistithan eivät kategorisesti ole mitään kehitysvammaisia, usein melkeinpä päinvastoin. Voivat olla hyvin omassa kiinnostuksen kohteessaan suorastaan nerokkaita ja hyvin osaavia. Näkemykset voivat vain olla kovin suppeita ja esim. moni autisti, ei kaikki, voi olla hyvinkin sosiaalisesti rajoittuneita. Ja jotenkin tästä Kivimäestä oikein paistaa se, että hänen lähes koko elämänsä ollut verkossa, tavalla tai toisella. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei hänellä voisi olla ystäviä tai hän ei selviytyisi arjessa. Tai olisi tyhmä. Mulkkukin hän voi olla, mutta kokemukseni mukaan autistien mulkkuus johtuu ennemminkin siitä, että eivät vain osaa käyttäytyä ja ilmaista sanoilla tai ilmeillä itseään "normaalisti", mikä aiheuttaa väärinymmärryksiä ja ikäviä tilanteita kuin että olisivat vain vittumaisia tyyppejä. Lopputulos voi toki olla sama, mutta kyllä mulla sille on normitapauksessa eroa, onko joku mulkku siksi, että on häikäilemätön tyyppi vai siksi, että ei vain esim. juuri keskushermoston kehityksellisten häiriöiden takia kykene toimimaan oikein. Ainahan voi kysyä joltain, että miten missäkin tapauksessa tulisi toimia oikein, jos ei itse tiedä. Silti täysin anteeksiantamatonta toimintaa sekä Kivimäeltä että Vastaamolta.
Ja on ihan mahdollista, että mä olen ihan pihalla spekulaatioideni kanssa. Mutta mä olen usein hyvin tarkkanäköinen, koska tarkkailen ihmisten käytöstä, ilmeitä ja eleitä ja olen aikaisemminkin tulkinnut vähän vastaavia asioita ihan oikein. Ja siksi alunperin kirjoitinkin omista "fiiliksistä".