Mainos

Vasenkätisyyden hoito lähestyy

• 15 468
  • 82

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Vasuri ilmoittautuu!

Maila on rightilla, oman koneeni hiiri on vasemmalla mutta jos käytän jotain toista konetta, en jaksa alkaa hiirtä siirrellä, se sujuu siis molemmilla yhtä hyvin. Jos pihassa vastaan tulee pallo jota päätän potkaista, potkaisen aina vasemmalla jalalla. Lisäksi vasen silmäni on vahvempi kuin oikea.

Hoito? Ja pyh. Koska keksitään "hoito" mustaihoisuuteen tai vasemmistolaisuuteen?

Kirjoittaminen on sen sijaan todella ärsyttävää, lyyjyä tahtoo jäädä kerta toisensa jälkeen käteen.

Tämä on muuten todella vittumaista. Itsellä kun on muutenkin melko painava jälki paperilla, niin kädestä todellakin voisi toisinaan lukea kunnon täyspitkän esseevastauksen esim. tentin jälkeen. Muutenkin paperia on pakko yrittää kääntää ja vääntää ja kirjoittaminen muuttuu entistä vaikeammaksi vain sen takia, ettei tulisi kädellä sutattua kaikkea kirjoittamaansa.

Muita haittoja tästä "taudista" ei sitten olekaan, päinvastoin!

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Minä olen näitä rynkkyvammaisia, eli jostain syystä vasen silmä on parempi vaikka muuten oikea puoli kropasta hallitsee. Ilmankos ampuminen ei intissä luonnistunutkaan. Liipaisinkätenä oli aina oikea kun asetta kantoi, mutta tähdätessä piti vaihtaa puolta eikä sopivaa asentoa löytynyt millään.

Toivottavasti vasenkätisyyttä ja eritoten -jalkuutta ei kuitenkaan kokonaan kitketä, koska samalla menetettäisiin Maradonan, Rivaldon, Ryan Giggsin ja Ferenc Puskasin kaltaiset lahjakkuudet.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vai hoitoa meikäläisille? Kaikkea sitä... kuvittelin, että ne ajat on jo takanapäin, kun meitä vasureita pidettiin luonnonoikkuina, Saatanan kätyreinä ja ties minä.

Olisi sitten vaikka minkämaailman hoidatuksia ja minkäikäiselle tahansa, niin omasta vasenkätisyydestäni en luopuisi. Se on osa minua ja persoonaani, jos sitten tämän asian takia kuolenkin muita aiemmin, tapaturmaisesti tai miten hyvänsä, niin sitten kuolen. En voisi vähääkään välittää moisesta asiasta. =)

Eläköön vasurit!

Sarastro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitenkä tämä vasenkätisyys oikeen tarkalleen määritellään? Mä kirjoitan vasemmalla, mutta heitän oikealla. Kiekkomaila leftiltä ja golf oikealta. Potkaisen palloa oikealla ja hyppään vasemmalla. Perse pyyhitään aina oikealla! Omasta mielestä mielenkiintoisinta on, että pingistä pelaan vasemmalla ja tennistä oikealla!?!

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Taidat olla sitten molempikätinen? Arvaan, tai ainakin lähelle. Äitini on hieman samantapainen, että jotain tekee oikealla ja jotain vasemmalla. Itse taasen olen todella surkea toimittamaan juuri mitään asioita oikealla kädellä. Hiirtä toki käytän sillä, kun on tottunut.

Vaikka olen vasuri, niin maila menee leftin puolelle. Pitäisikö vasenkätisten kaiken järjen mukaan pelata rightilta?

Mitenkäs jos vasuri haluaa ruveta soittamaan kitaraa, pitääkö tämän ostaa vasurikitara, vai onnistuuko rämpyttely ihan yhtä hyvin vaikka kielet ovatkin väärin päin? Eikös esim. Dick Dale soita juurikin väärin päin? Edit: soittaa juu.

Wikipedia kirjoitti:
Dale on vasenkätinen, mutta soittaa oikeakätisten kitaraa. Hän ei kuitenkaan käännä kielien järjestystä, vaan jättää ohuimmat kielet ylimmiksi.

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Yksi vasuri lisää...

Itse teen melkein kaiken vasuristi, poikkeuksina hiiri ja sakset - lätkämailakin on lefti.

Ja mikä vielä pelottavampaa: kirurgeille ei ole olemassa vasurivälineitä, vaan he joutuvat työskentelemään itselleen epämukavilla instrumenteilla. Haluaisitko sinä että sydäntäsi ropeloi kaveri ihan pikkasen käteensä huonosti istuvalla veitsellä? Ei ihme, että kirurgit itse eivät halua joutua vasurikirugin pöydälle. Kannattaa ottaa selvää leikkaukseen lähtiessään.

Itse asiassa kyllä löytyy, tilauksesta. Tiedustelin asiaa kerran entisen työpaikkani lääkäriltä hänen ommellessa potilasta ja väännellessä neulankuljetinta varsin mielenkiintoisella tavalla.

Siis: ottimissa, jotka pitää lukita (crilet, banksit, neulankuljettimet ym), on hakaset, jotka aukeavat oikealla kädellä niin, että niitä on helppo hallita. Vasenkätinen taas puristaa em. hakasia yhteen, jollei väännä peukalolla kämmeneen päin ja vastaavasti paina etusormella poispäin. Tähän samaan tekniikkaanhan perustuu myös saksien toiminta, peukalo painaa terää ulospäin ja etu- ja keskisormi samalla toista terää sisäänpäin. Fiskarssin vasureille suunnitelluissa saksissa terät ovat toisin päin.

Mitä taas em. leikkausveitsiin tulee, ne ovat aivan symmetrisiä, sopivat yhtä hyvin niin vasempaan kuin oikeaankin käteen.

Tuossa aiemmin tiedustelin VAIN vasempaan käteen valmistettuja työkaluja. Siis tietääkö kukaan? Enkä nyt etsi vasenkätistä versiota jostain esineestä, joista on olemassa myös oikeakätinen malli (esim. em Fiskarssin sakset).

Toistaiseksi tiedossani ei ole kuin yksi työkalu jota valmistetaan vain vasemman käden käyttöön.

Rocco

Jäsen
Mitenkäs jos vasuri haluaa ruveta soittamaan kitaraa, pitääkö tämän ostaa vasurikitara, vai onnistuuko rämpyttely ihan yhtä hyvin vaikka kielet ovatkin väärin päin? Eikös esim. Dick Dale soita juurikin väärin päin? Edit: soittaa juu.
Monestihan näkee kavereita jotka soittaa vasemmalla, ja kitara on käännetty väärinpäin. Tosin kun kielet saa irti, niin ne voi laittaa kitaraan uudelleen kiinni edelleen siten että ohuimmat kielet on alempana. Näin teki mm. Jimi Hendrix. Dick Dale tosiaan kylmästi vaan heitti kitaran toisinpäin ja soitti kuin ei mitään. Mutta kaikkihan on miten sen tottuu tekemään.

Monestihan näkee kavereita jotka soittaa vasemmalla, ja kitara on käännetty väärinpäin. Tosin kun kielet saa irti, niin ne voi laittaa kitaraan uudelleen kiinni edelleen siten että ohuimmat kielet on alempana. Näin teki mm. Jimi Hendrix. Dick Dale tosiaan kylmästi vaan heitti kitaran toisinpäin ja soitti kuin ei mitään. Mutta kaikkihan on miten sen tottuu tekemään.
Itse taidankin tehdä kuten Dick ja rimputella röyhkeästi nurinkurin. Raportoin muusikkoketjuun jahka pääsen asiassa eteenpäin. On muuten Hendrix aika hauskan näköinen väärän kätisen kitaransa kanssa.

Ei ole tainnut kukaan vielä mainita armeijassa jokaiselle annettavaa morsianta, eli rynnäkkökivääriä. Me vasurithan latasimme rynkkyä yleensä hieman eri tavalla, kuin tavalliset miinantallaajat. Lataustekniikka taisikin olla ainoa asia, jonka sai armeijassa itse päättää.

Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Ei ole tainnut kukaan vielä mainita armeijassa jokaiselle annettavaa morsianta, eli rynnäkkökivääriä. Me vasurithan latasimme rynkkyä yleensä hieman eri tavalla, kuin tavalliset miinantallaajat. Lataustekniikka taisikin olla ainoa asia, jonka sai armeijassa itse päättää.
Kuten minä.

Itse jouduin ihan oikeasta syystä ampumaan vasemmalta kun ei oikealla silmällä näe niin paljoa että pystyisi näkemään tähtäimen läpi. Itse latasin ja käsittelin morsianta ihan eri tavalla kuin muut, mutta olen silti ollut Top-5 ampuja itse intissä ja parissa kertausharjoituksissa.

Eilispäivän Iltalehdessä oli juttua tenniskenttien vasureista. ATP-rankingin mukaan Jarkko Nieminen on tällä hetkellä maailman 2. paras vasuri heti Rafael Nadalin jälkeen. Lehdessä vouhotettiin, kuinka vasenkätisyys on mailapeleissä huikea etu. Jos nyt ihan maalaisjärjellä ajattelee, niin ei siitä kätisyydestä niin valtavasti taida apua olla, jos kerran maailman 25 parhaan pelaajan joukkoon mahtuu vain kaksi vasenkätistä. Toki vasureita on vain n. 10% väestöstä, mutta silti.

Martina Navratilova on kautta aikain kovin naispelaaja, vasenkätisyydestään huolimatta.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse en usko vasenkätisten mihinkään suuremmuuteen oikein millään taiteen ja tieteenalalla, vaikka hauska näin olisikin todeta. Esim. vasureita pidetään taiteellisesti lahjakkaina, mutta mielestäni historia ei mitenkään poikkeuksellisen paljon tunne vasenkätisiä suuria taidemaalareita ja kuvanveistäjiä ja muita. Suomalaisissa suuruuksissakaan niitä ei taida olla yhtään. Uskon, että lahjakkuus tulee ennen kaikkea perinnöllisinä tekijöinä.

Tunnettuja vasenkätisiä kuvataitelijoita en taida muita muistaa kuin: Da Vinci (taisi tosin olla molempikätinen), Michelangelo ja Escher. Noista kaksi tietysti on renessanssiajan suuruuksia, mutta on niitä muitakin ollut ja nuo kaksi eivät mitenkään käännä vaakaa vasureitten eduksi.

Olen itse kohtuullisen hyvä piirtäjä ja maalaaja, mutta uskon sen olevan lähinnä perintötekijöistä kiinni, koska isäni (oikeakätinen) on taitava puunveistäjä ja myös osannut aina piirtää hyvin ja suvussa on muitakin taiteellisesti orientoituneita ihmisiä.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tänään on Vasenkätisten päivä! Onneksi olkoon!

Muita tunnettuja vasureita:

Leonardo Da Vinci
Oprah Winfrey
Robert De Niro
Morgan Freeman
Brad Pitt
Albert Einstein
Mary-Kate Olsen
Ashley Olsen
Jimi Hendrix
Celine Dion
Wolfgang Amadeus Mozart
Eminem
David Letterman
Napoleon Bonaparte
Pablo Picasso
Isabella "Blondinbella" Löwengrip

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Toistaiseksi tiedossani ei ole kuin yksi työkalu jota valmistetaan vain vasemman käden käyttöön.

Nyt on listalla kolme vasenkätistä/vasemmalla puolella toimivaa kojetta/työkalua:

1. vanha vesiklosetti - ainakaan en ole nähnyt sellaista, jossa ketju roikkuu oikealla
2. baseball-tuomarin indikaattori - pidetään vasemmassa kädessä, muotoiltu sen mukaisesti
3. ompelukone - sen suunnittelija oli vasuri, eikä kukaan oivaltanut sitä, kun sarjatuotanto alkoi

muita?

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuo vahvempi käsi alhaalla -laukominen on varmaan joku myytti, joka kaipaa murtamista. Eikös se ole kuitenkin enemmän tekniikka- kuin voimalaji? Minulla on mailat leftejä, koska vartaloni ei osaa laukoa oikealta. Olen joskus piruuttani kokeillut. Olenkin aivan varma, että Marko Kiprusoff on pakotettu pelaamaan väärällä kätisyydellä. Ihan samanlaisia lerppuja tuli minultakin.

Muutenkin koordinaationi on siitä merkillistä, että esimerkiksi korkeushypyssä lähestyn rimaa kierähdystekniikalla samalta puolelta kuin floppaamalla. Ponnistan siis eri jaloilla, kun tyyli vaihtuu. Vasurilla en osaisi taasen hypätä läheskään yhtä pitkälle pituushypyssä kuin oikealla. Meloessa taas huomasin, että kajakki pyrkii aivan väkisin oikealle, tuulen suunnasta riippumatta. Onhan oikea käteni hiukan vahvempi kuin vasen, mutta kun kiinnitin asiaan tarkempaa huomiota, se johtuikin vartaloni työskentelystä. En siis kierrä vartaloani läheskään yhtä pitkälle eri puolien vedoilla. Melonnassahan voima tulee vartalosta eikä kädestä.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Olen voittanut v. 2004 vasemmalla kädelläni painonnoston SM-pronssimitalistin kädenväännössä. Olin Kolilla ja enempi kännissä kuin hän.

Äiteeni kertoi, että vasenkätisyys olisi ollut suuntani mutta tunki haarukat ja veitset oikeaan. Sitä on jotenkin molempikätinen. Oikea, mutta kuitenkin molempi.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo vahvempi käsi alhaalla -laukominen on varmaan joku myytti, joka kaipaa murtamista.

Saattaa olla. Mä olen vasenkätinen, mutta oikeassa on enemmän voimaa. Lätkämaila on rightin puoleinen ja samalla otteella pidän mailasta kiinni, on kyseessä sitten mikä tahansa laji, golfista pesäpalloon ja lätkään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy