Mainos

Vasenkätisyyden hoito lähestyy

• 15 469
  • 82

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Äitini isä oli vasuri, mikä tosin selvisi vasta herran ruumiinavauksessa. Mummo ei uskonut, kun patologit muiden tietojen ohessa kertoivat, että mieheltään tällainen vamma löytyi. Tämä tapahtui joskus 50-60-lukujen taitteessa ja käsittääkseni tuolloin oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että vasenkätiset pakotettiin oikeakätisiksi. Olisiko syynä ollut peräti joku kommunismiin liittyvä pelko. Täytyy tarkastaa mutsilta, millä sitä tuolloin perusteltiin, mutta suureksi häpeäksi se koettiin. Elossa saattaa muuten vieläkin olla vaikka kuinka paljon ihmisiä, jotka todellisuudessa ovat vasureita, mutta käännyttämisen seurauksena ovat "julki-oikkareita". Liekö yksin pimeässä sitten kirjoittelevat vasurilla. Varmasti ainakin käsialaan vaikuttaa hyvinkin paljon, jos pitää heikommalla raapustella.

En ymmärrä, miksi joku vasenkätisyys pitäisi "parantaa". Laittaisivat moisen energian oikeiden sairauksien parantamiseen. Proffilla taitaa olla joko liikaa vapaa-aikaa tai muuten vian tylsää.

Igor33

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Täältä löytyy yksi totaalivasemmistolainen.

Pelaan leftiltä, kirjoitan, potkaisen palloa paremmin, golfaan jne. vasemalla / -lta. Politiikassa sentään pysyn oikealla. Esim. kasvojen motoriikka (ilmeet) luonnistuu vasemmalla pallonpuoliskolla paremmin.

Tiesittekö muuten, että vasenkätiset pukevat housut jalkaan aina vasen lahje ensin?

Tiesittekö muuten, että vasenkätiset pukevat housut jalkaan aina vasen lahje ensin?
No katsohan perhanaa! Olin juuri sanomassa, että höpöpuhetta, mutta päätin silti testata väitteen. Kun yrittää aloittaa oikealla, menee jalka miltei aina miten sattuu, yleensä jopa väärään reikään. Testattu shortseilla ja farkuilla.

Testitulosta ei myöskään kumoa jalkaisuus, sillä potkaisen palloa oikealla ja vasen on tukijalkana. Kuitenkin pitää tyhmästi irroittaa tukijalka maasta ja työntää se ensin lahkeeseen.

Viimeksi muokattu:

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Mielenkiintoinen ketju! Olen itse näitä sekatyömiehiä, eli lätkä, salibandy, tennis oikealla kadellä. Jos pelaisin maalivahtina lätkää, niin maila olis kuitenkin vasemmassa kädessä ja koppain oikealla. Pesiksessä koppikäsi tietysti vaihtuu vasuriksi. Oisko se halliseva käsi se, jolla heität kiviä, pesistä ja lumipalloa?

Hallitseva jalka on kaiketi aina se toinen, eli ponnistan pituushypyssä vasurilta, futista potkin paremmin oikealla eli... ota tosta nyt selvää! Kuppia pystyn ottamaan molemmilla käsillä :)

Igor33

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pesiksessä koppikäsi tietysti vaihtuu vasuriksi.
Tuosta pitikin mainita tuossa aiemmassa viestissäni, että harmitti aina koulussa pelata pesäpalloa. Räpylä oli pakko sijoittaa vasenkätisenä oikeaan käteen, vaikka räpyläkäsi pihapeleissä oli vasen (tietysti, vasenkätisenä). Pallon heittäminen oikealla kädellä olisi ollut liian akkamaista.

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tuohon jääkiekon kenttäpelaajien left/right kysymykseen vaikuttaa paljon myös kulttuurierot. Kanadassa rightin pelaajia on paljon enemmän kuin muualla, koska siellä painotetaan laukomista enemmän kun kaukalo on pienempi, ja siinä pannaan vahvempi käsi alas.

NHL:ssä on muistaakseni tehty tutkimus, jonka mukaan nämä parempi käsi alhaalla pelaavat pelaajat ovat parempia laukojia. En muista mihin kaikkiin tilastoihin tuo perustui, mutta laukaisuprosentteihin ainakin.

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No johan nyt....

Julistan vastarinnan; vasenkätiset valtaa maailman. Sitä paitsi vasurit on tunnetusti oikeakätisiä taitellisempia. Että sikäli.

Nimimerkillä: vasenkätinen jo kolmannessa sukupolvessa

Mikähän geenimutaatio meikäläisellä sitten on, kun olen molempikätinen. Oikeakätisesti ehkä teen valtaosan jutuista, koska suurin osa välineistä on suunniteltu oikeakätisille. Lätkää ym. pelaan rightilta. Myös jos olisin maalivahti, olisi luonnolisempaa pitää räpylää oikeassa kädessä. Haarukkaa ja veistä pidän kuten vasurit. Koulussa opeteltiin hitsaamaan ja en osannut puikolla hitsata oikealla kädellä. Migillä se luonnistui molemmilla. Pystyn kirjoittamaan vasurillakin, mutta se vaan on luonnollisempaa oikealla, koska tekstiä kirjoitetaan vasemmalta oikealle. Ja aika monessa hommassa tulee välillä vaihdeltua kättä.

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yksi vasuri lisää joukkoon. Tosin ruokaillessa haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa, lisäksi lätkässä veskarin roolissa koppaan vasurilla. Kenttäpelaajana taas olen rightin pelaaja. Futiksessa potkin molemmilla jaloilla yhtä huonosti ja pesäpallossakin koppaan vasurilla ja myös heitän vasurilla..

Myös tietokoneen hiiri on oikean käden hommia, poislukien trackpointit yms. läppärin hiirulaisen korvikkeet, joita taas hoidan vasurilla.

Eli aikasta paljon loppupeleissä on tullut pakosti tai puolivahingossa omaksuttua oikeakätisten juttuja, jotka kuitenkin tuntuvat ihan luontevilta. Itseasiassa oikealla kädellä pallon koppaamisesta ei varmasti tule mitään, tai sitten ruokailusta vehkeet väärinpäin.

Mutta mikä tärkeintä, nenänkaivuu onnistuu molempien käsien sormilla.

Kuinka monella vasurilla särkee muuten usein pää? Alettiin parin vasurin kanssa viikonloppuna pohtimaan tätä ja tultiin tulokseen ettei meillä kellään ole pää särkenyt juuri ollenkaan koskaan. Voi olla sattumaakin mutta nythän siihen saa hieman suuremman otannan teiltä.

Viljuri

Jäsen
Kait nyt jokainen snaijaa, että ketjun avaajalla on myös samalla jotakin muuta mielessä kuin pelkästään vasenkätisyys? ;)

Itse pelaan rightilla mailapeleissä (vaikka olenkin heter... oikeakätinen) ja siihen nähden jo tässä ketjussa esitetty teoria pesäpallosta sopisi itseeni, että ensimmäiset kosketukset mailapeleihin ovat tulleet pesäpallon kautta.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Yksi vasuri lisää joukkoon. Tosin ruokaillessa haarukka on vasemmassa ja veitsi oikeassa, lisäksi lätkässä veskarin roolissa koppaan vasurilla. Kenttäpelaajana taas olen rightin pelaaja. Futiksessa potkin molemmilla jaloilla yhtä huonosti ja pesäpallossakin koppaan vasurilla ja myös heitän vasurilla..

Myös tietokoneen hiiri on oikean käden hommia, poislukien trackpointit yms. läppärin hiirulaisen korvikkeet, joita taas hoidan vasurilla.

Eli aikasta paljon loppupeleissä on tullut pakosti tai puolivahingossa omaksuttua oikeakätisten juttuja, jotka kuitenkin tuntuvat ihan luontevilta. Itseasiassa oikealla kädellä pallon koppaamisesta ei varmasti tule mitään, tai sitten ruokailusta vehkeet väärinpäin.

Mutta mikä tärkeintä, nenänkaivuu onnistuu molempien käsien sormilla.

Kuinka monella vasurilla särkee muuten usein pää? Alettiin parin vasurin kanssa viikonloppuna pohtimaan tätä ja tultiin tulokseen ettei meillä kellään ole pää särkenyt juuri ollenkaan koskaan. Voi olla sattumaakin mutta nythän siihen saa hieman suuremman otannan teiltä.

En olekaan snaijannut, että tarvitsisin oikein hoitoa tähän vasenkätisyyteeni:D. No, en kyllä mielestäni tarvitsekaan, sillä eipä tästä vasenkätisyydestä mitään haittaa minulle ole oikein vielä ole ollut. Paitsi mitä nyt normikauppoihin voisi enemmän tulla myyntiin vasureille tarkoitettuja tavaroita, kuten saksia jne... Purkinavaajan käytön oppiminen kesti hieman kauemmin johtuen siitä, että purkinavaajatkin on tehty yleensä oikeakätisille, jolloin vasenkätisenä täytyi minun opetella käyttämään "väärän" käden purkinavaajaa:D.

Hiirtä käytän oikealla kädellä, eipä tuosta muuten mitään tulisi. Haarukka on vasemmassa kädessä ja jos veistä käytän, niin se löytyy oikeasta kädestä. Mailaa jos pitelen kädessä, niin alin käsi on oikea.

Nenän ja munien kaivuu onnistuu minulla molemmilla käsillä. Ja pää on kipeä mielestäni ihan normaalin aika ajoin.

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Itse olen myös vasuri (myöskin hemmetin ylpeä siitä) ja tuo kätisyyden merkityksen vaikuttamattomuus tuohon esim. jääkiekon mailan right/left akselin yhteyteen avautui minullekkin juuri äsken. Itse tosin pelaan juuri rightilta niinkuin myytin mukaan kaikki vasurit.

timppa kirjoitti:
Kuinka monella vasurilla särkee muuten usein pää?

Olisikohan tuolla vasenkätisyydellä jotain arpaa ja osaa tuohon hommaan, itselläni nimittäin ei myöskään säre päätä kuin ihan harvoin ja silloinkin ihan aiheesta. mielenkiintoista sanoisinko?

ps. tiesittekö muuten että jääkarhut ovat vasenkätisiä (;

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kait nyt jokainen snaijaa, että ketjun avaajalla on myös samalla jotakin muuta mielessä kuin pelkästään vasenkätisyys? ;)

Nyt täytyy myöntää täysin uunona, että moinen sivujuonne ei hetkeäkään käynyt tajunnassani. Ehkä tarvittiin henkilö, joka alitajuisesti tunnisti tämän sivujuonteen? On nimittäin aivan totta, että vasenkätisyyteen on ilmeisen yleisesti (myytit) liitetty homoseksuaalisuus, kuten linkistä näkee (pätevän kritiikin kera):

http://www.narth.com/docs/lefthand.html

Viljuri

Jäsen
Yläpesä kirjoitti:
Ehkä tarvittiin henkilö, joka alitajuisesti tunnisti tämän sivujuonteen?
Niin, no lähinnä ajattelin, että tästä tulee jokin lääketieteen etiikkaa koskeva opettavainen tarina "South Parkin" malliin.

Aluksi houkutellaan viattomat ja naivit palstalaiset tunnustamaan jokin ei-fataali geno- tai fenotyyppiin kuuluva ominaisuuteensa ja sitten heitetään aivan tilaamatta ja yllätyksenä sellainen analogia, että samalla tavallahan tulisi toimia myös tämän toisen ei-fataalin geno- tai fenotyyppiin kuuluvan ominaisuuden kanssa? Jonka osalta he eivät välttämättä olisi niin valmiita niin tekemään, esimerkiksi sosiaalisesti opittujen ennakkoluulojensa kautta?

Siis jotakuinkin verrattavissa siihen, mitä Microsoft tekee. Kun väittää jotakin "puutetta" ohjelmassa ominaisuudeksi eikä "bugiksi", niin pääsee paljon vähemmällä. Mutta kannattaako aina mennä sieltä mistä aita on matalin? Tiedä häntä...

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Yksi vasenkätinen lisää - tai oikeastaan molempikätinen - ilmoittautuu. Lätkä- ja sählymailaa pidän oikea käsi alhaalla, mutta pesäpalloa hutkin "tavalliselta" puolelta. Kirjoitan vasemmalla kädellä, mutta hiireilen ja käytän saksia oikealla. Tuon "lahjetestin" mukaan olisin oikeakätinen (oikea jalka piti pistää ensin, itse asiassa tämä pätee myös luistimien laittoon ja kyse ei ole taikauskosta), mutta vasarointi ja sahaaminen eivät suju kuin vasemmalla kädellä (tämä toki pätee kaikkeen työntekoon, ne hoidetaan tottakai "vasemmalla kädellä", kuten tuo oiva sanonta kuuluu).

Työpaikalla tuli ensimmäistä kertaa tavattua vasemmalla kädellä kirjoittava nainen. En ollut ajatellut aiemmin ko. asiaa, mutta kuulemma tilastojen mukaan vasenkätisiä naisia on puolet vähemmän kuin miehiä. Amerikkalaisen tutkimuksen (en tiedä otosta) 20% miehistä ja naisista vain 8% on vasureita. Suomen tilannetta en tiedä, miten muiden palstalaisten havainnot?

Noh, itseäni lohduttaa Wikipedian väite, jonka mukaan vasenkätiset tienaisivat oikeakätisiä kanssaihmisiään paremmin...

Viimeksi muokattu:
Ja taas yksi ylpeä vasuri lisää!

Pelaan lätkää pelimiesten puolella, siis rightilla, tottakai. Hiirtä olen aina tottunut käyttämään oikealla, mutta uskoisin, että vasurillakin homma onnistuisi. Haarukka on ja pysyy vasemmassa ja veitsi oikessa, vaikka tämä tuntuukin hassulta monien oikeakätisten mukaan, sillä kyllähän veitsi pitää olla siinä vahvemmassa kädessä, pyh!

Tajusin muuten juuri, että vaikka olenkin umpivasuri, niin housuja ja kenkiä laittaessa jalkaan laitan aina oikean lahkeen/kengän ensin. Tiedä sitten mistä tämäkin kertoo. Ja toisaalta myöskään futiksessa vasemmalla jalalla ei onnistu mikään. Tulinkin siihen tulokseen, että minussa vallitsee todellinen harmonia ja tasapaino kun vasen käsi on dominoiva, mutta samalla oikea jalka hallitsee alakerrassa, siis sen keskimmäisen ohella tottakai.

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ja taas yksi ylpeä vasuri lisää!

Haarukka on ja pysyy vasemmassa ja veitsi oikessa, vaikka tämä tuntuukin hassulta monien oikeakätisten mukaan, sillä kyllähän veitsi pitää olla siinä vahvemmassa kädessä, pyh!

Jotain on mennyt ohitse, kun minut on opetettu syömään haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä, kahta ruokailuvälinettä käyttäessä siis.
Itse olen siitä kummallinen oikeakätinen ja -jalkainen, että osaan toimia molemmilla hyvin. Vasen on toki hiukan heikompi, mutta ei paljon.

Nshr

Jäsen
Täälläkin yksi vasuri!

Vasemmalla kädellä tapahtuu oikeastaan kaikki oleellinen. Hiireä käytän oikealla kädellä, mutta muuta ei tule mieleen. Koripalloa pelaavana vasurista on ollut hyötyä, vaikka niihin jatkuviin "ota vasuri pois, ei osaa kuljettaa oikealla" -huutoihin on joutunutkin jatkuvasti törmäämään. Nyrkkeilyssä vasuri on jo puoli voittoa, näin totesi eräs ammattilaisnyrkkeilijä.

Kirjoittaminen on sen sijaan todella ärsyttävää, lyijyä tahtoo jäädä kerta toisensa jälkeen käteen.

Viimeksi muokattu:

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Pakkohan se on vasempaan laittaa kun ei oikealla edes näe tähtäintä, ja sitä kautta edes tähtäämään minnekään... Jos näkisin oikealla niin sitten varmasti laittaisin tukin oikeaa olkaa vasten. Tämä johtuu vain siis siitä etten näe oikealla, ei mistään muusta.

Jousiammunnassa otan jousen vasempaan käteen kuten oikeakätinen tekee, ja vedän jännettä oikealla. Tällöin tosin joudun kohtalaisen paljon säätämään tähtäintä että näen vasemmalla silmällä tähtäimen läpi.

Joku kohtalotoverikin näyttää löytyvän. Rynkyllä ammuttaessa homma vielä meni, mutta esim muotoiltu kiväärinperä on ihan hanurista kun ei saa kunnollista asentoa. Jousiammuntaa en ole valitettavasti päässyt kokeilemaan, mutta todennäköisesti pitäisi tuohon tapaan viritellä. Tosin mulla oikea silmä näkee jotenkin, mutta ei sitä saa tarkennettua kunnolla mihinkään.

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kirjoittaminen on sen sijaan todella ärsyttävää, lyyjyä tahtoo jäädä kerta toisensa jälkeen käteen.

Tässä oli yksi hyvä syy aina koulussa kieltäytyä liitutaululle / tussitaululle kirjoittamisesta! Teksti suttaantui ja pyyhkiintyi aina pois.

Myös kaikki kalvoihin kirjoittamiset piti hoitaa muiden toimesta. Esitelmissäkin äitee joutui kirjoittamaan puhtaaksi piirtoheitinkalvot, koska meikäläisen tuherrukset sottaantui lähes poikkeuksetta.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjoitan oikealla eli olen siis jonkun määritelmän mukaan oikeakätinen, mutta... Käytän saksia vasemmalla kädellä, syön vasemmalla kädellä, pelaan rightilta yms. Olen siis jokin friikki?

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikö mun silloin pitäis osata tehdä asioita molemmilla käsillä? Nyt osaan tehdä jokaisen asian vain toisella kädellä.

Totta, enpä lukenut viestiäsi ajatuksella. Molempikätisyyteen liittyy juuri kyky tehdä tehtävät kutakuinkin yhtä sujuvasti kummallakin kädellä. Eräs ystäväni kykenee jopa kirjoittamaan kaunokirjoitusta molemmilla käsillä yhtäaikaa: vasemmalla kädellä keskiviivasta vasemmalle, eli peilikirjoituksena. Kun tekstin tarkastaa peilillä, se on aivan virheetöntä ja ymmärrettävää.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy