Vasemmistoliitto

  • 728 684
  • 5 800

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vasemmistoliitolle sitten eduskuntaan 14 paikkaa. -3 tuli, mutta niin niitä tappioita koki lähes kaikki. Onneksi ei tuon enempää tullut turpiin ja esim. Vihreät saatiin pidettyä takana, mikä on ihan hyvä asia sinänsä, ainakin minusta.

Eli tietyssä mielessä jos nyt ei tietenkään voitto, niin puntit hiukan tasoittui ja tilanteeseen nähden ihan ok tulos siis.

Harmi kun vielä ihan loppusuoralla oli tulossa 15 paikkaa, mutta yksi tuli takkiin vielä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Harmittavan lähelle tosiaan jäi se viidestoista paikka. Silti näen Vasemmistoliiton tilan aika positiivisena juuri nyt, koska vihdoin puolueella on uskottava ja hyvä puheenjohtaja. Muutenkin puolue on selkeästi nuorentamassa itseään, mikä varmasti auttaa saamaan uusia kannattajia.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
14 on pienimuotoinen pettymys, varsinkin kun se viidestoista paikka karkasi ihan kalkkiviivoilla. 15 paikkaa olisi ollut tilanteeseen nähden ok määrä, sillä PS nappasi RKP:ta lukuunottamatta joka puolueelta tietyn määrän paikkoja itselleen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vassareissa olennaista on myös se, että korpikommarit ja stallarit jäivät nyt aika vähiin luopujien myötä ja silti ryhmä pysyi vielä kohtuullisen suurena. Paavolla on ehkä vasta nyt oikeasti paikka luodata puoluetta uuteen suuntaan, kun vanhat haamut alkavat olla poissa kuvioista. Ihan hyvä Vasemmistoliiton kannalta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vassareissa olennaista on myös se, että korpikommarit ja stallarit jäivät nyt aika vähiin luopujien myötä ja silti ryhmä pysyi vielä kohtuullisen suurena. Paavolla on ehkä vasta nyt oikeasti paikka luodata puoluetta uuteen suuntaan, kun vanhat haamut alkavat olla poissa kuvioista. Ihan hyvä Vasemmistoliiton kannalta.
Tässä asiassa samaa mieltä. Puoluetta hiertää ehkä juuri tiettyjen hahmojen ja aikakauden taakka. Kunhan puolue saadaan uudistettua ja kunnolla päivitettyä tähän päivään, niin hyvin menee.

Tosiaan oma pelko oli, että Vasemmistoliitto pärjää näissä vaaleissa heikommin, joten olen varovaisen tyytyväinen tähän tulokseen.

Jos tästä lähtisi uusi alku.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Itsekin olen varovaisen optimistinen äänestämäni puolueen tulevaisuuden suhteen. Arhiksesta saattaa kehittyä vielä oikein vetävä johtaja ja itse tuntemissani nuorissa ehdokkaissa on sellaista fiksua porukkaa, joka on vailla rasitteita menneiden vuosikymmenten ihmisistä tai tapahtumista. Toivottavasti persujen jytky saa myös osaltaan Vasemmistoliiton toimimaan entistä aktiivisemmin ja tarjoamaan parempaa vaihtoehtopolitiikkaa. Ei nimittäin tarvitse olla kovin suuri ennustaja siinä, että neljän vuoden päästä päivitetylle vasemmistolaiselle ajattelulle lienee suorastaan huutava tarve.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21

kovalev

Jäsen
Vasemmistossa suoritettiin sukupolvenvaihdos kertarysäyksellä, siihen nähden kelpo tulos. Arhinmäen tulos aivan loistava. Seuraavissa vaaleissa persujen puolittuneesta kannatuksesta menee iso siivu uudelle, nuorelle vasemmistolle.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
14 on pienimuotoinen pettymys, varsinkin kun se viidestoista paikka karkasi ihan kalkkiviivoilla. 15 paikkaa olisi ollut tilanteeseen nähden ok määrä, sillä PS nappasi RKP:ta lukuunottamatta joka puolueelta tietyn määrän paikkoja itselleen.

Tarkistuslaskenta saattaa ihan hyvin vielä muuttaa Uuusimaa-vaalipiirin tuloksen niin, että Vas saa sen viimeisen paikan, eikä kokoomus. Itse olen iloinen, että Silvia Modig pääsi läpi eduskuntaan Helsingistä, vaikka en äänestä, enkä tule ikinä äänestämään Vasemmistoliittoa. Näin Silvian Sanomatalossa 13.4.2011 klo 8.15-9.15 esiintymislavalla ja hän oli todella vakuuttava asiassaan ja tyrmäsi kd:n Mika Ebelingin piipitykset kuin Robert Helenius vastustajansa, asiallisesti, mutta täystyrmäyksellä.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Itse olen iloinen, että Silvia Modig pääsi läpi eduskuntaan Helsingistä, vaikka en äänestä, enkä tule ikinä äänestämään Vasemmistoliittoa. Näin Silvian Sanomatalossa 13.4.2011 klo 8.15-9.15 esiintymislavalla ja hän oli todella vakuuttava asiassaan ja tyrmäsi kd:n Mika Ebelingin piipitykset kuin Robert Helenius vastustajansa, asiallisesti, mutta täystyrmäyksellä.

Tähän vahva sama. Puolue on mikä on, mutta Modig on tullut vastaan useammassa jutussa: älykäs, skarppi ja asioista selvää ottanut tapaus kyseessä. Samaa ei todellakaan voi sanoa kaikista uusista kasvoista.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Vasemmistoliiton Arhinmäki ei osaa mitään muuta kuin haukkua Jyrki Kataista, joten en osaa koskaan oikein toivoa tuollaiselle henkilölle menestystä vaaleissa. Lähes jokainen Arhinmäen puheenvuoro oli mollaamista sen sijaan, että olisi puhunut enemmänkin niistä asioista, mitä pitäisi hänen mielestään muuttaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tarkistuslaskenta saattaa ihan hyvin vielä muuttaa Uuusimaa-vaalipiirin tuloksen niin, että Vas saa sen viimeisen paikan, eikä kokoomus.

Tuskin heilauttaa, kun vaatisi Vasemmistoliitolle yli 200 lisä-ääntä, mikä olisi jo aika harvinainen heitto. Tiukaksi kyllä meni kisa.
 

Sim0n

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Tuskin heilauttaa, kun vaatisi Vasemmistoliitolle yli 200 lisä-ääntä, mikä olisi jo aika harvinainen heitto. Tiukaksi kyllä meni kisa.

Olenko ymmärtänyt jotain väärin näistä vertailuluvuista, vai heititkö vaan hatusta tuon luvun? Nimittäin Vasureiden Jussi Saramon vertailuluku on 12966,500, ja viimeisenä läpi menneen Kokoomuksen Sanna Lauslahden luku on 13077,091. Siis näiden lukujen ero on 110 ääntä ja rapiat. Siitä 55 kokoomusääntä kun hylätään ja 56 vas-ääntä kaivetaan jostain Kari Uotilan tukasta, niin voila! Tai sitten olen tosiaan ymmärtänyt asian väärin.

Tuossa vielä linkki noihin lukuihin. Eduskuntavaalit 2011 - tulospalvelu | yle.fi
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olenko ymmärtänyt jotain väärin näistä vertailuluvuista, vai heititkö vaan hatusta tuon luvun? Nimittäin Vasureiden Jussi Saramon vertailuluku on 12966,500, ja viimeisenä läpi menneen Kokoomuksen Sanna Lauslahden luku on 13077,091. Siis näiden lukujen ero on 110 ääntä ja rapiat. Siitä 55 kokoomusääntä kun hylätään ja 56 vas-ääntä kaivetaan jostain Kari Uotilan tukasta, niin voila! Tai sitten olen tosiaan ymmärtänyt asian väärin.

Tuossa vielä linkki noihin lukuihin. Eduskuntavaalit 2011 - tulospalvelu | yle.fi

Ja koska Saramon sija on vaaliliitossaan toinen, tarvitaan niitä vas-ääniä kaksinkertainen määrä vertailuluvun kasvamiseksi tuolla 111:lla, joka on tarpeen. Eli 222 ääntä. Vaihtoehtoisesti kokoomusääniä pitää hylätä 1217 (äkisti laskien, voi olla yhden heitto), että Lauslahden 11. sijalta saavuttama vertausluku tippuisi Saramon tasolle. Tai joku näiden yhdistelmäkin tietysti käy.

Esimerkkisi mukaisella 55 kokoomusäänen hylkäämisellä Lauslahden vertausluku olisi 13072,091 ja Saramon vertausluku 56 vas-äänen lisäyksellä 12994,5. Eli kyllä, olet ymmärtänyt väärin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olenko ymmärtänyt jotain väärin näistä vertailuluvuista...

Olet ymmärtänyt. Jos joku puolue saa vaikka 100 lisä-ääntä niin puolueen eniten ääniä saanut ehdokas kasvattaa vertailulukuaan sadalla ja puolueen sisäisessä listassa kymmenentenä ollut kymmenellä, eli yhdellä kymmenesosalla tästä muutoksesta. Ts. kilpailutilanteessa jossa on vastassa puolueidensa toinen ja 11. muuttuvat vertailuluvut suhteessa puolueen saamiin lisä-ääniin niin, että vasuri saa puolet niistä ja kokoomuslainen 1/11 osan.

Eli jos ajatellaan, että kokoomuksen äänimäärä pysyy samana niin vasurit tarvitsevat puolueena pari sataa lisä-ääntä, että Saramo tulisi valituksi.

Toisaalta, kokoomuksen pitäisi menettää noin tuhat ääntä. Tai jotain siltä väliltä sitten.
 

Takkuturkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalervo Kummola
Valtakunnallisestikin hieno ja merkittävä asia, että Paavo Arhinmäki oli Helsingin äänikuningas 17 000 äänellä. Etenkin, kun se tulee neljän suuren puolueen ulkopuolella olevalle kaverille. Helsingissä Vasemmistoliiton kannatus nousi yli kolme prosenttia. Hieno mies tuo Arhimäki, ja hänen naamaansa saamme katsella politiikassa arvioni mukaan vielä noin +30 vuotta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Helsingissä taisi muuten olla siirtymää vihreistä Arhinmäen taakse, joka on hyvin mielenkiintoinen juttu. Kunnallisvaaleista voinee vetää johtopäätöksiä onko siirtymä pysyvä. Mutta minäkin pidän vassujen tulosta hyvänä, ottaen huomioon joukosta poistuneet vanhat änkyrät, ei sillä, että edes harkitsisin ko. puolueen äänestämistä.
 

puna-hundi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flyers, Mike Keenanin jengit
Itse olen iloinen, että Silvia Modig pääsi läpi eduskuntaan Helsingistä, vaikka en äänestä, enkä tule ikinä äänestämään Vasemmistoliittoa. Näin Silvian Sanomatalossa 13.4.2011 klo 8.15-9.15 esiintymislavalla ja hän oli todella vakuuttava asiassaan ja tyrmäsi kd:n Mika Ebelingin piipitykset kuin Robert Helenius vastustajansa, asiallisesti, mutta täystyrmäyksellä.
Modig tuli kyllä aika takavasemmalta ja nappas minunkin äänen. Mielyttää se että eduskuntaan pääsi suomenruotsalainen vasemmistonainen joka puhuu asiaa ja osaa ilmaista itseään fiksulla tavalla, ihan vaikka vaan vastapainoksi kaikenmaailman halla-ahoille ja muille arvokonservatiivisille idiooteille.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Vasemmistoliitto sai enemmän kannatusta edellisiin eduskuntavaaleihin verrattuna isoissa kaupungeissa. Esim. Helsinki, Turku, Tampere, Oulu, Jyväskylä, Joensuu. Mitä tästä voimme päätellä? Sen osaan itse sanoa, kun olen tässä parin viime vuoden aikana ollut enemmän ja vähemmän mukana Metallin Nuorten ja Metallin Vaikuttajien tapahtumissa, niin ks. kaupungit on olleet hyvin niissä edustettuina.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siitä voi päätellä juuri sen mitä joku jo sanoikin. Punertavien vihreiden ääniä valui Vasemmistoliiton laariin. Tämä hidasti puolueen pois näivettymistä, mutta vain hidasti. Äärivasemmistolaisuus on kuolevaa kahjoperinnettä ja sillä siisti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Äärivasemmistolaisuus on kuolevaa kahjoperinnettä ja sillä siisti.
Äärivasemmistolaisuus? Miten se oikein liittyy Vasemmistoliittoon, paitsi fobioissaan elelevien oikeistolaisten mielissä? Niitä kun ei lasketa, koska ne on sitä oikeistolaista kahjoperinnettä, valitettavasti en tiedä onko kuolevaa laatua.

Ymmärrän kyllä jos jostain SKP:sta olisi puhe, mutta noin muuten en mitenkään tässä ketjussa hahmota mitä tekemistä tuolla kommentilla on minkään kanssa. No, sallittakoot.

Itse näen, että Vasemmistoliitto on nimenomaan saamassa nostetta vähitellen (nyt toki tuli vähän tukkaan kun Perussuomalaiset on niin huikeassa kurssissa) ja pöytää on putsattu ja linjauksia selvennetty. Puolue on vähitellen tekemässä uutta tulemista. Isoihin tuskin on asiaa, mutta noin periaatteessa neljän joukkoon voi lähitulevaisuudessa olla saumaa, jos tarpeeksi moni kyllästyy mm. persuihin (katteettomia lupauksia?) ja jos demareitten ja vihreitten porukasta vuotaa lisää väkeä Vasemmiston rivien taakse. Helppoa se ei tietenkään ole, mutta Arhinmäellä on aika tukeva ote, siitä nyt kertoo jo omaa kieltään se äänimäärä joka hänelle meni näissä vaaleissa.

Omasta mielestäni Vasemmistoliiton tilanne on tällä hetkellä parempi kuin vuosiin.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itse näen, että Vasemmistoliitto on nimenomaan saamassa nostetta vähitellen (nyt toki tuli vähän tukkaan kun Perussuomalaiset on niin huikeassa kurssissa) ja pöytää on putsattu ja linjauksia selvennetty. Puolue on vähitellen tekemässä uutta tulemista. Isoihin tuskin on asiaa, mutta noin periaatteessa neljän joukkoon voi lähitulevaisuudessa olla saumaa, jos tarpeeksi moni kyllästyy mm. persuihin (katteettomia lupauksia?) ja jos demareitten ja vihreitten porukasta vuotaa lisää väkeä Vasemmiston rivien taakse. Helppoa se ei tietenkään ole, mutta Arhinmäellä on aika tukeva ote, siitä nyt kertoo jo omaa kieltään se äänimäärä joka hänelle meni näissä vaaleissa.

Omasta mielestäni Vasemmistoliiton tilanne on tällä hetkellä parempi kuin vuosiin.

Neljänneksi suurin tulevaisuudessa - hyvinkin mahdollista. Mutta millä tavalla tämä toteutuu?

Vuotoa Vihreistä voi vielä jollain asteella ilmetä, etenkin pk-seudulla ja kasvukeskuksissa, jos Vihreiden politiikka jatkuu samana ja samalla nähdään Vasemmistoliiton tarjoavan sellaisia mahdollisuuksia joita - etenkin - nuoret aktivistit pitävät tärkeinä. Vasemmistoliitto kun ymmärtääkseni ajaa jo nyt monia sellaisia teemoja joita myös Vihreät ajavat - jopa tietyssä mielessä vihertäviä arvoja vaikka puolueen tausta on syvästi työläistaustainen.

Entäpä sitten SDP:n puolelta? Jostain syystä en usko, että SDP:stä valuu enää kovinkaan paljon ääniä muiden puolueiden laariin. Tulevaisuudessa voi jopa käydä niin, että demariaate saa uutta nostetta ja Demareiden laariin valuu ääniä esim. Perussuomalaisilta.

Mutta pidän hyvin paljon mahdollisena sitä, että tulevaisuudessa työläistaustaisia äänestäjiä palaa Vasemmistoliiton kannattajakuntaan jos Perussuomalaiset eivät kykene lunastamaan lupauksiaan. Tämä voi realisoitua jo neljän vuoden kuluttua.

Ennustaminen on haasteellista puuhaa mutta voi olla hyvinkin mahdollista, että neljän vuoden kuluttua Vasemmistoliitto, Perussuomalaiset ja kenties Vihreät ovat hyvin tasavahvoja puoluekentällä, ja jokaisella on oma painoarvonsa.

Olen samaa mieltä kanssasi. Vasemmistoliiton tulevaisuus näyttää nyt paljon paremmalta kuin jokunen vuosi sitten.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Entäpä sitten SDP:n puolelta? Jostain syystä en usko, että SDP:stä valuu enää kovinkaan paljon ääniä muiden puolueiden laariin. Tulevaisuudessa voi jopa käydä niin, että demariaate saa uutta nostetta ja Demareiden laariin valuu ääniä esim. Perussuomalaisilta.
No totta. Voi olla, että demareista ei niinkään irtoa porukkaa, mutta toisaalta demareiden menestyminen lähitulevaisuudessa voi myös olla Vasemmistoliiton kannalta hyvä asia. Jos ajatellaan, että SDP ottaisi seuraavissa vaaleissa voiton ja Vasemmistokin kasvattaisi jonkin verran eduskuntapaikkojensa määrää, niin en pitäisi mahdottomana mahdollisuutta päästä demarivetoiseen hallitukseen mukaan. Uskoisin, että näiden puolueiden välit on edelleen hyvät ja monissa asioissa päästäisiin sopuun ja yhteisymmärrykseen.

Olen samaa mieltä kanssasi. Vasemmistoliiton tulevaisuus näyttää nyt paljon paremmalta kuin jokunen vuosi sitten.
Kyllä ja järjellistyneemmältä ja realistisemmalta. Myös tosiaan niitä vihreitä arvoja on nostettu esiin. Siitä jotain ehkä kertoo myös tämä Suomen luonnon artikkeli: Vasemmistoliitto on vihrein puolue.

Tuossa artikkelissa ei tosin tule ilmi, että miten tuo konkretisoituu ja mitä asioita ja kysymyksiä on painotettu. En sitten tiedä onko lehdessä enemmän asiasta.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Hyvää tekstiä vladilta ja Ted Raikkaalta. Itse olen näkenyt ja kokenut, että ainakin Metalliliiton piireissä Vasemmistolaiset ta demarit tekee yhteistyötä tavalla tai toisella. Lisäksi olen myös havainnut, että Vasemmistoliitto on oikeasti saamassa kannatusta ja kasvamassa varsinkin nuorten keskuudessa. Vasemmistoliitto jakaa mielestäni hyvin tietoa itsestään nuorille ja kertoo siitä mitä olemme, mitä aijomme ja missä menemme.
Itse olen tässä viimeisen vuoden aikana seurannut sivusta menoa ja tutustunut koko ajan enemmän ja enemmän Vasemmistoliittoon ja se tuntuu koko ajan vahvemmin siltä omalta puolueeltani.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Nimenomaan Vasemmistoliiton tulevaisuus näyttää lupaavalta - vaalituloksesta riippumatta. Sieltä meni läpi nuoria ehdokkaita, joka tarkoittanee sitä, että lopultakin Vasemmistoliitto on saanut nuoria taakseen! Arhinmäki tulee toivottavasti olemaan vielä pitkään puheenjohtajana ja ainakin minun mielestä hän on harvinaisen "maanläheinen" puoluejohtaja. Ainaki IS:n vaalitentissä kertoili esimerkiksi jalkapallofaniudestaan (AIK ja Chelsea) ja nuoruuden graffitiharrastuksista :D

No, itse ainakin näen asian näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös