Mikä sitten oli ns. markkinahinta ja saiko Belgiakin koneet alle markkinahinnan?
No luehan uudestaan se kirjoittamani, saattaa ilmetä hinta, minkä belgia koneistaan kalliimmalla moottorilla ja varustettuna maksoi/ kone, sekä hinta, minkä suomi varustelusta riisuttuna ja halvemmalla moottorilla maksoi.
Kuusi kappaletta noista bw:stä kuului alunperin belgian tilaukseen, josta bw:n tehdas belgian suostumuksella irroitti ne suomeen tulemaan, näissä oli nokka modifoitava uudelleen johtuen erilaisesta moottorista ja suomen kustannuksellapa tietenkin.
Kertakaikkiseti minkäänmoinen höpötys amerikan nimellisellä korvauksella suomeen myymistä koneista ei pidä paikkaansa, suomi maksoi täysin sen hetkisen maailman tilanteen vielä kuumentaman hinnan koneistaan, eli mitään goodwilliä ei taaskaan löydy muualta kuin juhlapuheista ja propagandasta.
Saattaa ehkä hämätä tuo jenkkilän lakitekninen kikkailu, jotta kaupat oli ylipäätään mahdollista tehdä, luulemaan , että suomi sai muka jotakin hyväntekeväisyytenä lähes ilmaiseksi.
Edittinä pitää vielä laittaa, että niin lypsi engelsmannikin suomea gladiaattoreista, sopimus 20 gladiattorista kustansi 173 000£, josta puolet käteen samantien.
Moranet maksoi 1,8 miljoonaa frangia kappale "Vapaan" ranskan tarjouksena -42
Käytetty hurricane kustansi suomelle 9785£ ja kokonaishinta oli RAF-standardin mukaisessa varustuksessa varaosineen 118 500 £ ( Hurricanen keskihinta oli tuolloin RAF:N kirjallisuudessa 6 - 7000 £, joten suomen asia oli sielläkin mielessä)
Halvalla ei lähtenyt myöskään fiat (57 000 $/kone fob Malmö)