Kaikkein pettynein olen Vladiin. Hänen arvostuksensa on laskenut kuin lehmänhäntä silmissäni. Seura taitaa tehdä pikkuhiljaa kaltaisekseen. Vai ei edes kulttuuria tarvitse tukea!Noh, Suomikin on sen jälkeen pullollaan Aku Ankka-taidetta tms. joka iskee massaan. Uudistujat, kehittäjät eivät tule koskaan pinnalle massojen kautta, joten ne tukehtuvat varojen puutteeseen. Mun mielestä sinä Vlad et kyllä nyt todellakaan ajatellut nokkaasi pitemmälle! Ylikansallinen paskaviihde pursuaa joka paikasta joka muodossa jo nyt, tasokkaampaa on pakko tukea, muuten sairastutaan henkisesti kaikki ja alamme olla samanlaisia kuin suurin osa tähän Vasemmistoketjuun kirjoittavistakin: itseään täynnä olevia, sokeita pellejä.
Olen ollut jo vuosia varmaan lähemmäs vuosikymmenen sitä mieltä, että valtiovallan on pistettävä minimiin kaikenmoinen huippu-urheilun ja taiteen/kulttuurin tukeminen, minusta ne eivät kuulu yhtiskunnan peruspilareihin, joten on turha vaatia heille (silmissäni) vastikkeetonta tukea.
Ja vaikka verorahoitusta vähennettäisi olennaisesti, jää silti muita kanavia joilta urheilun ja kulttuurin on mahdollista saada tukea. En esim. ryhtyisi millään muotoa puuttumaan Veikkauksen jakamaan rahoitukseen, perusteena pidän sitä, että asiakkaat tietävät mihin rahansa pistävät ja tietävät sen, että Veikkaus tukee esim. huippu-urheilua ja kulttuuria, joten tällöin kyseessä on tiedostettua ja haluttua toimintaa asiakkaiden taholta ja he hyväksyvät Veikkauksen toimintastrategian.
Ja kuten kirjoitin, en kokonaan lopettaisi urheilun ja kulttuurin tukemista vaan kohdentaisin sen olennaisella tapaa toisin eli se tulisi painottaen kohdentaa lapsiin ja nuoriin, ja kenties kulttuurin osalta olisi mahdollista ryhtyä johonkin "kansanvalistustyöhön" jotta ihmisten olisi mahdollista ottaa osaa yleisluontoisiin kulttuuritapahtumiin - joissa olennaisella tapaa mukana voisivat olla paikalliset kulttuuri-ja taidekerhot nuorine esiintyjineen etc. Ja kuten tuossa toin esille, en täysin pois sulje sitä, että esim. nuorille huippu-urheilijoille ja samalla myös nuorille huippulahjakkaille taiteilijoille/esiintyjille olisi mahdollista järjestää valtion taholta esim. parin vuoden rahoitus, jona aikana he saisivat panostaa täysillä osaamisalaansa ja luoda uralle alkua, mutta tietenkin kyseessä olisi vain ja ainoastaan määräaikainen rahoitus, joka loppuisi sitten aikanaan ja sen jälkeen urheilija/taiteilija olisi omillaan - kuten minusta asian pitääkin olla. Ei yhteiskunnallinen vuosia jatkuva vastikkeeton tuki käsitetaiteilijoille tai marginaaliurheilijoille saa olla mikään itsestään selvä asia. Jos et elä työlläsi niin vaihda alaa, se on minun raaka mielipide tässä asiassa, ja jatka harrastustasi sitten vapaa-ajalla.
Suomessa on lukuisia pienimuotoisia teattereita ja taidepajoja joissa tehdään arvokasta työtä ja jotka tuottavat hyviä tuloksia - ilman laajamittaista valtiovallan myöntämää taiteellista tukea, tällaiset onnistuneet projektit ovat osoitus siitä, että on mahdollista pärjätä maksavan yleisön ja oman panoksen turvin, ilman että ruinataan tuhansia tai jopa miljoonia valtiolta. Ja ymmärrän sen, että monissa kunnissa päättäjät haluavat tukea kunnassaan toimivia tällaisia taidepajoja, koska kokevat sen tuovan olennaisen lisän kunnan kulttuuri-ilmapiiriin. Tällaista "lähitukea" kannatan, koska siinä kuntalaisilla on olennaisella tapaa mahdollisuus kertoa päättäjille mitä mieltä ovat tuesta ja mitä pitävät kenties kannatettavana tukena ja mitä eivät, ja tällaiset signaalit voivat sitten vaikuttaa siihen millaista tukea kunta jakaa, toisinaan riittää se, että kunta osallistuu vuokrakulujen maksamiseen taidepajalle tai tukee näyttelyn järjestämistä.
Niin ja minä sälyttäisin myös vastuuta kuluttajille itselleen. Turha sitä on kitistä ettei taidetta tai kulttuuria ole saatavilla jos omilla valinnoillaan saa aikaan sen etteivät taiteen ja kulttuurin harjoittajat saa leipänsä päälle edes voita. Minä suosin taidetta paskaviihteen sijaan ja niinpä ostan taidetta, kirjoja ja jätän ostamatta sellaisia asioita joiden katson tukevan tätä paskaviihdettä. Minulla on myös ystävissä ja läheisissä kuvataiteilijoita/taiteilijoita ja jostain syystä vihervasemmistolaisesti ajattelevat itkevät sen perään ettei valtiovalta tue taiteilijoita riittävästi, vastaavasti setäni on minuakin jyrkempi tässä kysymyksessä, hänen mielestä valtion ei pidä tukea laisinkaan kulttuuria/urheilua - jos ei omalla työllä pärjää niin sitten se on sen merkki ettei ole riittävän hyvä/lahjakas tai osaa/halua tehdä sellaista taidetta jonka myynnillä pärjäisi.
Turha liene mainita, että minusta koko taide- ja urheilurahoituksen voisi uudistaa ja taiteilija-apurahat ja urheilijoille suunnatut rahoitusmuodot tulisi lopettaa niissä tapauksissa joissa rahoitus tulee verovaroista pl. mainitsemani nuoret huiput ja heille rakennettava rahoitus. Sanotaan, että todella pienelle ryhmälle menestyneitä taiteilijoita ja urheilijoita olisin valmis myöntämään valtion maksaman eläkkeen, mutta siihen sen sitten pitäisikin jäädä.
vlad.