Vasemmistoliitto

  • 705 568
  • 5 668
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kestä Haapasesta?
Taitaa olla kyseessä Sasu Haapanen, jonka rikosepäilyt olivat uutisissa alkuvuodesta. En ole huomannut, että Haapanen tai hänen rikosjuttunsa olisivat olleet framilla viime aikoina, joten en tiedä miksi Haapasesta pitäisi puhua vasemmistossa tai muuallakaan juuri tällä hetkellä.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Haapanenhan sai kenkää samantien Vasemmistoliitosta kun syytökset tulivat ilmi. Eniten tuossa ihmettelen että itse roikotti tuota kaikkea niin pitkälle kuin pystyi ja kykeni. Eli siihen saakka kunnes kaikki tuli ilmi. Vasemmistoliitto toimi tuossa täysin oikein.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kai vassareilla oikein muuta vaihtoehtoa ollut, kun kenkiä nilkki pihalle säilyttääkseen edes jotain olemattomasta uskottavuudestaan. Aika kova pokka Haapasella on suostuessaan pormestariehdokkaaksi ja kuitenkin tietää paskan lävähtävän isosti tuulettimeen ennemmin tai myöhemmin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Honkasalo taas vauhdissa. Jos ehdottaisi suoraan maksutonta joukkoliikennettä, ok, sitä sopisi miettiäkin. Tämä on kuitenkin taas ihan sitä itseään: tarkastusmaksu pois 15-17-vuotiailta. Haloo, kuinkahan moni maksaisi sen lipun, jos sen ostamatta jättämisestä ei rangaistaisi. En minä ainakaan.

Kas kun Honkasalo ei ehdota pysäköintimaksujen ja ylinopeussakkojen poistumista teini-ikäisiltä, nekin velkaannuttavat!
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Honkasalo taas vauhdissa. Jos ehdottaisi suoraan maksutonta joukkoliikennettä, ok, sitä sopisi miettiäkin. Tämä on kuitenkin taas ihan sitä itseään: tarkastusmaksu pois 15-17-vuotiailta. Haloo, kuinkahan moni maksaisi sen lipun, jos sen ostamatta jättämisestä ei rangaistaisi. En minä ainakaan.

Kas kun Honkasalo ei ehdota pysäköintimaksujen ja ylinopeussakkojen poistumista teini-ikäisiltä, nekin velkaannuttavat!


Ei Honkasalo ole ensimmäinen tuota ehdottanut ja Facebookissa näköjään avasi tuota enemmän (kavereissani on yksi Vasemmistoliiton kunnallisvaltuutettu niin hän oli tuon päivityksen jakanut). Siitä selvisi, että nuo tarkastusmaksut menevät suoraan ulosottoon ilman muistutuksia ja se on kyllä vähän kohtuutonta. En ole Honkasalon kanssa samaa mieltä siitä, että nuorille ei tarkastusmaksuja pitäisi antaa, mutta vähän veikkaan että tarkastusmaksun korottaminen ei juurikaan muuta tilannetta parempaan suuntaan. Pummilla matkustavat matkustavat pummilla jatkossakin, nyt vain on todennäköisesti vielä vähemmän rahaa maksaa tarkastusmaksut.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ehdotan, että nuoria ja kommunisteja varten asennettaisiin HSL:n liikennevälineisiin seteliautomaatit, joista voisi nappia painamalla saada 20 euron setelin. Miksei saman tien useammankin. Joka setelitankkaukseen syötettäisiin lisäksi muutama 100 ja 200 euron seteli tuomaan jännitystä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Koska sellaista mahdollisuutta ei tietenkään ole että... ei matkustaisi pummilla?
On toki. Mutta jos joku matkustaa pääsääntöisesti pummilla en usko että tarkastusmaksun kohoaminen näihin ihmisiin toimii. Samoin jatkuvasti ylinopeutta ajaviin tuskin hirveästi vaikutti se että ylinopeussakkoja korotettiin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Koska sellaista mahdollisuutta ei tietenkään ole että... ei matkustaisi pummilla?

Ja kannabiksen käyttö loppuisi kieltämällä se.

Yhteiskunta joutuu joka tapauksessa maksumieheksi, kun pummilla matkustava on taloudellisissa ongelmissa, joten eikö ole hyvä asia lähestyä niin, että se tulisi mahdollisimman halvaksi.

Tallinnassa on muuten ilmainen joukkoliikenne. Sitä vastutettiin muun muassa sillä, ettei kaupunki saa riittävästi tuloja. Ennen koronaa tilanne oli kuitenkin päinvastainen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
En ole Honkasalon kanssa samaa mieltä siitä, että nuorille ei tarkastusmaksuja pitäisi antaa, mutta vähän veikkaan että tarkastusmaksun korottaminen ei juurikaan muuta tilannetta parempaan suuntaan.
Ymmärtääkseni tarkastusmaksu on olemassa pelotteena. Omalla kohdalla onkin toiminut, sillä VR:n taajamajunissa matkalippua ei käytännössä koskaan tarvitsisi. Mutta kun se konnari on kerran paikalla, ei oikein naurata. Kerran onkin tähän mennessä ollut, 13 eurolla selvisin 80 euron (?) sijasta.

HSL:n lipun hinta on muuten 7-17-vuotiaille Helsingistä Siuntioon matkustettaessa huimat 2,90 suunta. Kannattaa ottaa se satkun lasku!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Koska sellaista mahdollisuutta ei tietenkään ole että... ei matkustaisi pummilla?

Olen kulkenut junalla HSL alueen läpi VR lipulla. Huvikseni olen seuraillut, kumpi olisi edullisempi tapa, kuukausilippu vai tarkastusmaksut.

Joku on nuo laskenut todella tarkasti, koska tarkistusmaksut olisi tullut aivan niukasti kausilippua kalliimmaksi. Siis sekä VR:n että HSL:n tarkastukset ml.

En oikein ymmärrä, miten käteen lyödyn laskun voisi unohtaa. Turha siitä on muistutella.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Hieno perustelu eikä mitään tekemistä lainatun osan kanssa.

Niin koska sehän ei suinkaan olisi vaihtoehto että se pummilla matkustava kenties, herranjumala miten vallankumouksellinen ajatus, tekisi töitä jotta voisi ostaa sen huippukalliin lipun eikä tarvitsisi märehtiä tarkastusmaksusta.

Vanha kunnon menis töihin, jolla ei ole mitään tekemistä arkielämän kanssa. Eli aivan niin kuin kannabiksen kieltämisellä ei ole mitään tekemistä ongelman olemassa olon kanssa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Vanha kunnon menis töihin, jolla ei ole mitään tekemistä arkielämän kanssa. Eli aivan niin kuin kannabiksen kieltämisellä ei ole mitään tekemistä ongelman olemassa olon kanssa.

Minusta analogiasi oli huono, jos kannabis olisi valvotusti Alkossa myynnissä, mutta kaikilla ei olisi siihen varaan (tai halua siitä maksaa), niin pitäisikö asia ratkaista niin että sen varastamisesta ei tule seuraamuksia?

Minusta tuo ilmainen joukkoliikenne kaikille on yksi ratkaisu tai ulosottoon päätymiseen vaikuttaminen. Honkasalon ratkaisussa on se ongelma, että jos on tullut vedettyä seuraamuksitta pummilla 15-17v, niin jatkuuko käytös ja alkavatko ongelmat vain pari vuotta myöhemmin?

Ilmainen joukkoliikenne on tasapuolinen kaikille, jos tähän ei pystytä niin vähän heikolta ratkaisulta tuntuu lopettaa rangaistukset, koska kaikki eivät toimi oikein. Tuolla perusteella aika monet seuraamukset voisi jättää jakamatta, entä jos minua ei huvita olla ajamatta ylinopeutta taajamassa enkä jaksa siitä saatua sakkoa maksaa? Onko ratkaisu antaa minulle joku eri vapaus?

Tässäkin pitäisi ennemmin puuttua juurisyyhyn, kuin alkaa paapomaan yhtä ryhmää, sen takia että nykyinen käytäntö aiheuttaa ongelmia. Ennen sitä kannattaa toki etsiä jotain järkevää kompromissia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös 80 euron tarkastusmaksu ole pysynyt samana ainakin vuosikymmenen? Samassa ajassa lippujen hinnat ovat nousseet käytännössä vuosittain, eli periaatteessa pummilla matkustamisesta on koko ajan tullut "kannattavampaa".
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Erikoinen tämä ajatusmalli että julkisilla liikkuminen olisi jokin ihmisoikeus ja muiden kustannettava. Toisaalta vasemmistoliiton imagoon sopii ihan kuin nappi otsaan.

Ei tästä ole kysymys, vaan ajatuksesta, jossa yhden ongelman hoitaminen oikein voi olla keino ehkäistä isompaa ongelmaa. Varattomien ihmisten velkaantuminen ja ulosotto tulee yhteiskunnalle kalliiksi, joten jos sitä voidaan ehkäistä tarkastusmaksupolitiikalla, sitten niin varmaan kannattaa tehdä.

Esimerkiksi kirjastot saattavat nollata sakkotilejä niiltä, jotka ovat talousongelmissa. Mielestäni tämä olisi hyvä tapa puuttua ongelmaan, koska silloin tarkastusmaksu osuisi edelleen niihin, jotka matkustavat pummilla pelkästä laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä, vaikka olisi varaa maksaa matkastaan.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tästä ole kysymys, vaan ajatuksesta, jossa yhden ongelman hoitaminen oikein voi olla keino ehkäistä isompaa ongelmaa. Varattomien ihmisten velkaantuminen ja ulosotto tulee yhteiskunnalle kalliiksi, joten jos sitä voidaan ehkäistä tarkastusmaksupolitiikalla, sitten niin varmaan kannattaa tehdä.

Esimerkiksi kirjastot saattavat nollata sakkotilejä niiltä, jotka ovat talousongelmissa. Mielestäni tämä olisi hyvä tapa puuttua ongelmaan, koska silloin tarkastusmaksu osuisi edelleen niihin, jotka matkustavat pummilla pelkästä laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä, vaikka olisi varaa maksaa matkastaan.

Ja tämäkö on sitä tasa-arvoa, mitä täällä lähes joka ketjussa ulvotaan? Ja minkälaisen viestin toi malli antaa yhteiskunnalle? Turha huolehtia velvollisuuksista, kun seuraamuksia ei tule. Mutta oikeuksista kyllä pidetään kiinni loppuun saakka.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ja tämäkö on sitä tasa-arvoa, mitä täällä lähes joka ketjussa ulvotaan? Ja minkälaisen viestin toi malli antaa yhteiskunnalle? Turha huolehtia velvollisuuksista, kun seuraamuksia ei tule. Mutta oikeuksista kyllä pidetään kiinni loppuun saakka.

En ole tasa-arvosta maininnut sanallakaan. Onko joku uhannut viedä tissikalenteresi (so. miehisyytesi) vai mistä moinen kiihtymys.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos katsotaan todella köyhiä, jotka elävät pienellä nettorahalla kuukaudessa, ulosotto vie rahaa antamalla pitkän maksuajan. Sama pätee niihin, joiden rahat kulkevat edunvalvonnan kautta. Useampi nuori on tuttu näistä ja moni heistä maksaa mielellään 2.80 euroa matkasta, koska saa ottaa rennosti pelkäämättä tarkastajia. Ei ole mukava maksaa 80 euroa esimerkiksi viidessäkään osassa. Ja tiedän yhden, joka otti useamman kerran tarkastajilta väkisin maksuvaatimuksen, maksoi ne vähitellen, ja päätti ettei enää pummilla matkusta.

Paskapuhetta vassareilta, että tämä kannattaisi muuttaa niin, että kiinni jääminen liputta matkustamisesta ei tuottaisi lovea rahoihin.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Ei tästä ole kysymys, vaan ajatuksesta, jossa yhden ongelman hoitaminen oikein voi olla keino ehkäistä isompaa ongelmaa. Varattomien ihmisten velkaantuminen ja ulosotto tulee yhteiskunnalle kalliiksi, joten jos sitä voidaan ehkäistä tarkastusmaksupolitiikalla, sitten niin varmaan kannattaa tehdä.

Esimerkiksi kirjastot saattavat nollata sakkotilejä niiltä, jotka ovat talousongelmissa. Mielestäni tämä olisi hyvä tapa puuttua ongelmaan, koska silloin tarkastusmaksu osuisi edelleen niihin, jotka matkustavat pummilla pelkästä laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä, vaikka olisi varaa maksaa matkastaan.
Voiko ajattelun laajentaa myös myymälävarkauksista aiheutuviin sanktioihin? Puututaan talousongelmissa olevien näpistelijöiden ongelmiin pienentämällä sanktioita.
Jännää tämä vasemmistolainen ajattelu. Mikään ei saisi maksaa mitään tai jos maksaakin niin suurimpana ongelmana nähdään maksamatta jättäneiden sanktioiden suuruus. Voisiko valtio maksaa nuo sanktiot niin se ei maksaisi sitten kenellekään mitään.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Esimerkiksi kirjastot saattavat nollata sakkotilejä niiltä, jotka ovat talousongelmissa. Mielestäni tämä olisi hyvä tapa puuttua ongelmaan, koska silloin tarkastusmaksu osuisi edelleen niihin, jotka matkustavat pummilla pelkästä laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä, vaikka olisi varaa maksaa matkastaan.
Ymmärrän esittämäsi logiikan, mutta en näe yhteiskunnan kannalta tavoiteltavana enkä kansalaisten kannalta oikeudenmukaisena, että osan matkustajista ei tarvitsisi maksaa sen enempää matkalippuja kuin liputtomille määrättäviä tarkastusmaksujakaan.

Suomi on jo entuudestaan tulonsiirtoyhteiskunta, jossa osa kansasta on opetettu elämään valtion kustannuksella. En ymmärrä, miksi osa ihmisistä pitää melkeinpä paapoa hengiltä ja suorastaan varmistaa, ettei näillä ole vähäisintäkään mielenkiintoa pyrkiä elättämään itseään, tai edes vastata tekemisistään. Miksi edes haaveilla verokortista ja palkkatyöstä, kun kaikki tulee kuin manulle illallinen, eikä omista sösseistä tarvitse kantaa vastuuta? Ei tuollainen ole mitään välittämistä, vaan paremminkin yhteiskunnan joillekin jäsenilleen antama lupa perseillä vapaasti.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Suomi on jo entuudestaan tulonsiirtoyhteiskunta, jossa osa kansasta on opetettu elämään valtion kustannuksella. En ymmärrä, miksi osa ihmisistä pitää melkeinpä paapoa hengiltä ja suorastaan varmistaa, ettei näillä ole vähäisintäkään mielenkiintoa pyrkiä elättämään itseään, tai edes vastata tekemisistään. Miksi edes haaveilla verokortista ja palkkatyöstä, kun kaikki tulee kuin manulle illallinen, eikä omista sösseistä tarvitse kantaa vastuuta? Ei tuollainen ole mitään välittämistä, vaan paremminkin yhteiskunnan joillekin jäsenilleen antama lupa perseillä vapaasti.

Väitän ettei tällainen pumpuliyhteiskunta ole lopulta edes yksilölle itselleen hyväksi, jos mistään ei tarvitse kantaa vastuuta ja joka käänteessä pyritään silittämään myötäkarvaan. Ihminen kuitenkin lopulta oppii aika hyvin silloin, kun ympäristössä on haasteistä sekä mahdollisuuksia ja saa itse tehdä, sekä yrittää. Jos joka käänteessä sanotaan, että kannattako tuo ja älä nyt, niin se passivoi aikamoisen tehokkaasti. Syy ja seuraus on aika hyvä jossain kohti oppia. Eniten mietityttää tuo että opetetaan nuoriso kulkemaan pummilla ja sitten aletaan lyömään täysi-ikäisenä lappua kouraan tai ei lyödä missään vaiheessa. Ilmaiset hyödykkeet ovat myös vähän vaarallisia, kun niitä ei aina tajuta oikein arvostaa, joku ne kuitenkin loppupeleissä maksaa. Se on hyvä jokaisen ymmärtää.

Tämä nyt oli varmaan ihan väärä paikka tälle viestille, mutta menköön.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mutta jos läpsähtää kaksi laskua, niin sitten ollaankin ihan eri sfääreissä.

Ei olla. Seurasin tätä nimenomaan usean jakson ajan, mitä minulle olisi tullut maksamaan matkustaa liputta vs. kausilippu. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Koronahössötyksen aikana lippuja ei tarkistettu käytännössä koskaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jotta autoilijoita saataisiin enemmän joukkoliilkenteen käyttäjiksi, ei junissa oleskelua ainakaan kannata lisätä. Sillä olisi päinvastainen efekti: jos junista tulisi meluavan nuorison hengailupaikka, moni lippunsa maksava siirtyisi autoilijoiksi. Tämä siirtymä on yllättävän helppo. Siitä saatiin evidenssiä kun ihmiset ostivat korona-autoja.

Päättäkäö nyt siellä vasemmalla, haluatteko olla hyviä ihmisiä ilmastolle vai vässykkänuorisolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös