Luuletteko te oikeasti, että vasemmistoliitossa oltaisiin huolisaan ympäristöstä, vihapuheesta tai tasa-arvosta.
Juu, minä ainakin luulen. En tiedä, missä todellisuudessa osa persuista ja kokoomuslaisista elää, jos vasemmistoliiton maikivelät ja hannasarkkiset näyttäytyvät jonain väkivaltafantasioijina tai kleptokraatteina.
Se on tietysti totta, että kun mennään maltillisten poliittisten liikkeiden ulkopuolelle, niin kaikenlaista radikaalin ideologian kannattajaa pyörii helmoissa. Näin on varmasti vasemmistoliitollakin. Tarkoitusperät voivat olla hyviä, mutta aate ajaa katsomaan sormien läpi, kun "ihan hyvä tyyppi" suoltaa kyseenalaista materiaalia.
Minusta olisi tuoretta, jos täältä saisi lukea edes joskus sellaisia näkemyksiä, joissa ei suhtauduttaisi täysin dogmaattisesti vasemmisto-oikeisto -jakoon. Kyse on kuitenkin
erilaisista tulokulmista aiheeseen, josta ei ole olemassa ns. objektiivisia totuuksia.
Ihminen voi päätyä perustellusti monenlaisiin johtopäätöksiin politiikasta. Markkinatalouden voi nähdä epäreiluna järjestelmänä, ekologisena katastrofina tai parhaana mahdollisena hyvinvoinnin takaajana. Asioista voi olla eri mieltä, mutta ainakin minun mielestä on surullista, että ihmiset (niin oikealla kuin vasemmalla) kokevat vastapuolen olevan
absoluuttisen väärässä.
Tämän sanottua joku varmaan kyselee, että miksi sitten itse möyhkäät Persuista. No, en minä heidänkään lähtökohtaista ideologiaa (nationalismi, poliittinen realismi) tyrmää, vaan lähinnä esitystavan. On ihan ok, että on puolue, joka kyseenalaistaa EU-politiikan, kansainvälisyyden paradigman ja liberaalit arvot. Olisi outoa, jos sellaista liikettä ei olisi. Tässäkin kohtaa tosin sitä toivoisi, että retoriikka ei olisi luokkaa miskadellinger, vaan ehkä pikemminkin luokkaa arjajuvonen.
Vastakkainasettelu kuitenkin myy, jostain syystä.