Kyllähän ohjelma kuulostaa hyvältä jos ei huomioi sitä, että kun vasemmistoliitto puhuu ”tasa-arvoisesta työelämästä” tai oikeudenmukaisuudesta, niin he tarkoittavat sillä todellisuudessa hyvä- ja keskituloisten riistämistä. Muutoinhan ohjelma on kuin vaalilupaus eli taikaseinästä jaetaan oikealle ja vasemmalla miettimättä hetkeäkään, että mihin meillä on varaa.
Jos nyt vaikka mietitään minua eli keskituloista korkeakoulutettua, niin miksi on väärin, että minä maksan enemmän veroja, jotta esim. köyhä eläkeläinen saisi säälillisemmät elinolot? En minä itse ole tehnyt tämän asemani eteen mitään: olen vain mennyt sinne minne kiinnostus ja ympäristö on johdattanut, ja kumpaankaan en pystynyt vaikuttamaan, samoin kuin vaikkapa älykkyyteeni, joka varmasti on yhtenä tekijänä tulojeni taustalla. Samoin kuin saattaisin sairastua äkillisesti ja jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle: miten tähän voisin vaikuttaa? Jollakin toisella taas nämä puuttuvat, ja on vain oikeudenmukaista että elämänsattumaraisuuksia tasataan, minun puolestani vaikkapa kommunismiin asti (vain minun puolestani - turha tulla siis sönkkään mistään totalitarismista, demokratia on ainoa keino miten näitä saadaan ratkaistua). Ja ei, en ole KAIKKIA tulojani nyt jakanut pois, sen sijaan olen koko elämäni äänestänyt vasemmistoliittoa. Ja nyt siis haluaisin kuulla mitä tässä käsityksessäni oikeudemukaisuudesta on varsinaisesti väärin ja väärin ajateltu?
Sitten taas jos ajatellaan, että oikeudenmukaisuus on sitä, että kaikki saavat pitää sen mitä saavat hankittua, niin miksi joku köyhä ei voisi vaikka ryöstää rikasta, ja rikas tyypilliseen oikeistolaiseen tapaan saisi syyttä vain itseään.
Ja jos puhutaan oikeudenmukaisuuden sijaan ihan reaalisista talousvaikutuksista, niin käsittääkseni ainakin hyvätuloisten tuloverotusta on maltillisesti mahdollista kiristää nyt ilman, että sillä olisi negatiivisia vaikutuksia kansantalouteen tai että positiviset vaikutukset voittavat negatiiviset.
Viimeksi muokattu: