Itse olen tasan kerran elämässä 'päässyt' painimaan vartijan kanssa. Ennemminkin junnuna kunnostauduin portsareiden kanssa vääntämään. Onneksi kohdalle on pääosin osunut molempien ammattikuntien sitä paremmin osaavaa porukkaa, koska kohtalaisen pienin naarmuin olen aina selvinnyt. Mitä nyt kaasujen naamalle saantia pidin eräässä tilanteessa ylimitoitettuna toimenpiteenä ja nyrkistä naamaan saantia toisessa. Kertaakaan - siis huom kertaakaan en ajautunut rautoihin / nippuun täysin syyttömänä. Ihan jokaisella kerralla syy ei ollut yksin minun ja edelleen pidän poliisien ja järkkäreiden / vartijoiden veljeyttä paskana juttuna ja muutamia tässä nimeltä mainitsemattomia portsareita paskahousuina, mutta peilistä se suurin syyllinen kuitenkin aina löytyy.
Mun mielestä varsinkin stadi on paljon mukavampi mesta viettää aikaa, kun kriittisimmät paikat on miehitetty vartijoilla. Se on tullut tässä vuosien saatossa opittua, sekä hieman myös arvostamaan tuota alipalkattua ja alikoulutettua ammattikuntaa. Emmä edelleenkään suostu esim. kaupassa yhteistyötä tekemään, jos joku yli-innokas stevari tulee kassalla pyytämään reppua avattavaksi.
Mitä tulee tähän videon tapahtumaan, niin aika tekemätön paikka vartijalla. Vaikea sanoa suuntaan tai toiseen tyhjentävästi, että mikä oli oikein ja mikä väärin, mutta kyllä siinä itse kullakin on varmasti itsehillintä todella kovalla koetuksella, kun syljetään naamaan ja väännetään vastaan, sen minkä kerkeää. Se, että oliko tosiaan tuollainen niputus keskellä ahdasta hyllyväliä nyt sitä parasta mahdollista harkintaa, onkin ihan toinen kysymys. Tarinahan ei siis kerro, että mistä koko homma lähti liikkeelle. Tavallaan tekee mieli nostaa kuvaajalle hieman hattua: siinä on tiukka paikka katsoa vierestä ja kuvata, kun oletettua mielitiettyä retuutetaan aika rajustikin. Tavallaan vähän vituttaa, että pelkästään tuon videon sekä sosiaalisen median kovan äänen perusteella kauppiaskin on jo ottanut kovaan ääneen kantaa siihen, miten väärin vartija tuossa toimii. Oletan, että kauppias(kaan) ei ole ehtinyt / pystynyt koko tarinaa vahvistamaan itselleen. Kunhan pesee omaa kilpeään. Itse siis odotin jotain vitun paljon pahempaa väkivaltaa. Tuossahan siis pahinta varmaankin oli tuo hiuksista kiinni ottaminen, ainakin sen perusteella mitä itse olen nähnyt ja kokenut ja oletan olevan lain mukaan sallittua. Olisiko reaktio sama, jos tuossa olisi tismalleen samoin ottein niputettu jotain parikymppistä kantasuomalaista nistiä? Jos tuossa on siis oikeasti myymälävarasta yritetty saada luovuttamaan varastettu omaisuus takaisin ja siitä on syntynyt tuo käsikähmä, niin vaikea mun on vartijaa roviolle heittää. Jos taas on suoritettu etnistä profilointia ja ruvettu hametta nostelemaan - kuten jossain facebooki -päivityksessä oli annettu ymmärtää - niin ilman muuta vartijalle kenkää välittömästi.