peruna kirjoitti:
Anteeksi mitä? Jos minä olen hellyytävä, niin sinä olet kyllä aika pihalla tästä maailmasta valitettavasti kuomaseni. Ainoa taho, joka kantaa vastuun minun valintojeni seuraamuksista on minä itse. Minä päätän, jolloin minä myös kannan vastuun. Hyvin yksinkertaista. Kyllä länsimaiseen sivistysvaltioon kuuluu oppi siitä, että yksilöt kantavat vastaavat itsestään. Jos näin ei olisi, niin silloinhan minä voisin surmata kenet tahansa ja sanoa: "Hei, valtio kantaa vastuun, joku muu voi mennä kärsimään rangaistuksen!". Näin karrikoidusti.
Eli jos sinä teet valinnan polttaa tupakkaa/ryypätä itsesi sairaalakuntoon/rasvoittaa sepelvaltimosi tukkoon, niin valtioko ei mielestäsi joudu tuossa maksumieheksi ja täten vastuulliseksi valinnoistasi? Totta helvetissä joutuu. Jos sinä päätät vetää pään täyteen ja tapat kännissä autoa ajaessasi jonkun, niin sinäkö olet mielestäsi ainoa, jota asia koskettaa? Et helvetissä ole. Jos kyse olisikin siitä, että sinun valinnoillasi on vaikutusta vain sinun elämääsi, niin olisin samaa mieltä valinnan vapaudesta. Mutta kun asia ei ole näin. Myös valtio (ja joskus myös muut ihmiset) joutuvat vastuuseen, vai pitäisikö sanoa osallisiksi, sinun tekemiesi valintojen seurauksista. Tämän vuoksi kaikissa asioissa ei voi olla täydellistä vapautta ilman minkäänlaisia rajoituksia/kannustimia. Tuo sinun olisi hyvä ymmärtää ennen kuin aloitat uuden tahattoman komiikan show'si, jossa väität muiden olevan pihalla realiteeteista.
peruna kirjoitti:
Yksilöt, ihmiset kantavat oman vastuunsa. Tämä asia on äärimmäisen äärimmäisen tärkeää ymmärtää. Pointti on edelleen koko viestiketjussa, että minulta ja muilta pyritään viemään tämä päätöksenteko mahdollisuus ja vastuunkanto. Minä haluan säilyttää edelleen nämä asiat yksilöillä sillä ne ovat inhimillisyyden perusta.
Sinä kannat vastuusi kyllä lain määräämällä tavalla, mutta valitettavasti et useinkaan ole ainoa, joka joutuu vastuuseen/osalliseksi tekemistäsi valinnoista. Kuten tuossa yllä jo selvensin. Tämä asia on äärimmäisen tärkeää ymmärtää.
Sinulta ei myöskään ole viety pois päätöksentekomahdollisuutta, vaan sinä voit tehdä päätöksen aivan oman mielesi mukaan, kunhan otat huomioon vallitsevat olosuhteet (lait, hinnat, jne.). Valinta on kuitenkin ehdottomasti sinun, vaikka muuta yrität väittää. Tämä on äärimmäisen tärkeää ymmärtää.
peruna kirjoitti:
Edelleen sinun logiikalla, minä voisin pyrkiä eduskuntaan teemalla, että kaikilta Tappara/KalPa/HIFK/laita ihan mitä vaan-faneilta pitäisi katkaista kädet, sillä se ohjailisi paremmin ihmisiä elämään kunnollista elämään ja tämän lisäksi saisimme valtavia säästöjä, kun ei tarvitse korjata enää jäähalleja, kun taputus ei aiheuta meluhaittoja jäähalleille
Heh, kyllähän sinä pyrkiä voit ja laittaa vaaliteemoiksesi moiset lakimuutokset, mutta tuskinpa pääsisit läpi. Korjataan kuitenkin sen verran, että eikös nimenomaan sinun logiikallasi tuollainen summittainen tappaminen (=täydellinen valinnan vapaus) olisi mahdollista? Sinähän kannatat täydellistä valinnanvapautta (eli vain ihminen itse on oikea taho päättämään, mitä hän saa tehdä tai mitä on oikein tehdä), kun minä taasen olen sitä mieltä, että valtiolla on oikeus tehdä ohjaavia toimenpiteitä ja lakeja, joilla se luo puitteet elämällemme. Eli minun logiikallani tuollainen mielivaltainen tappaminen ei ole mahdollista ilman rangaistusta, koska valtio on sanktioinut tappamisen laissa. Eduskuntaan voi toki jokainen pyrkiä millaisella ohjelmalla haluaa, kunhan toiminta pysyy lakien rajoissa.
peruna kirjoitti:
Se tärkeä erotus minkä minä teen on, että yksilö ainoa oikea taho määritelemään omassa elämässä ne hyvät ja huonot puolet. Ihmiset itse tekevät päätökset omasta elämästä, ei eduskunta. Tästä on hyvin yksinkertiaisesti kysymys.
Näinhän se asia onkin, että ihmiset tekevät itse omat päätöksensä. Ei niitä kukaan (ei edes eduskunta) tee meidän puolestamme. Valtio kuitenkin luo meille tietyt säännöt, joiden puitteissa toimimme, muutenhan koko homma leviäisi käsiin.
Tuo yllä sanomasi siitä, kuinka ihminen itse on ainoa oikea taho määrittelemään hyvät/huonot puolet, pitäisi paikkansa vain siinä tapauksessa, että sinä eläisit "tyhjiössä", jossa muut eivät joutuisi tai edes voisi joutua osallisiksi/vastuullisiksi tekemistäsi valinnoista. Nyt tilanne ei ole tämä ja siksi valtion ohjaavat toimenpiteet ovat täysin perusteltuja.