Varjoäänestys: Eduskuntavaalit 2015

  • 7 120
  • 91

Minkä puolueen tai ryhmittymän asettamaa ehdokasta aiot äänestää vuoden 2015 eduskuntavaaleissa?

  • Kansallinen Kokoomus

    Ääniä: 70 27,5%
  • Suomen Sosialidemokraattinen Puolue

    Ääniä: 17 6,7%
  • Perussuomalaiset

    Ääniä: 73 28,6%
  • Suomen Keskusta

    Ääniä: 25 9,8%
  • Vasemmistoliitto

    Ääniä: 11 4,3%
  • Vihreä liitto

    Ääniä: 21 8,2%
  • Suomen ruotsalainen kansanpuolue

    Ääniä: 20 7,8%
  • Suomen Kristillisdemokraatit

    Ääniä: 2 0,8%
  • Muu puolue tai ryhmittymä

    Ääniä: 16 6,3%

  • Äänestäjiä
    255
  • Poll closed .
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Vuoden 2015 eduskuntavaalit toimitetaan kuukauden kuluttua. Ennakkoäänestyksen ajankohta on kotimaassa 8.-14.4., ja varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 19.4. Vaalien ehdokasasettelu on vahvistettu tänään.

Valmiiksi nimetyt puoluevaihtoehdot on asetettu näissä varjovaaleissa viimeksi toimitettujen eduskuntavaalien ääniosuusjakauman mukaiseen järjestykseen, ja äänestysaikaa on tässä mielipidetiedustelussa vaaleja edeltävään lauantaihin 18.4. klo 23.45 asti.

Minkä puolueen tai ryhmittymän asettamaa ehdokasta aiot äänestää vuoden 2015 eduskuntavaaleissa?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mielipide on asia erikseen, mutta kun rakas SFP ei asettanut ehdokasta Pirkanmaalle, niin minkäs teet. Kokoomukselta löytyi ihan miellyttävä ehdokas, leikitään että se vaikka menisi ja pääsisi jotain päättämään.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisin äänestänyt RKP:tä, mikäli heiltä olisi ollut Keski-Suomessa järkevästi asioista ajatteleva ehdokas. Vaan kun ei ole ehdokasta ollenkaan, niin äänestän jotain muuta. Edellisissä vaaleissa Kokoomuksen ehdokas sai ääneni, ja on vaalikoneista saamieni tulosten perusteella saamassa jälleen. Sama ehdokas siis.
Puolue itsessään ei ole suoriutunut kuluvalla vaalikaudella kovin kaksisesti, mutta kun parempaakaan ei tarjolla ole. On vain toivoa siitä, että seuraavalla hallituksella olisi nykyistä paremmat toimintaedellytykset, eikä hallitusohjelmaan tarvitsisi tehdä liikaa kompromisseja, jolloin se ei kykene saavuttamaan käytännössä mitään.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Eli RKP tällä hetkellä teoriassa varjoäänestyksen jaetulla kärkipaikalla.

Pitikö niiden mennä ryssimään ehdokasasettelu...

E: Siis toisena toki
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki

Minä ja Syöttöpiste olisi äänestetty RKP:ta, jolloin RKP 3, Kokoomus 2. Keskusta oli neljässä. Nythän tuossa on Persut jo noussut kärkeen, mutta onhan tässä silti jo niin iso otanta, että voidaan pitää RKP:n toimintaa erittäin typeränä.

Ja tähän niitä hassuja hymiöitä joilla on sormi suun edessä. HFBoardsilta tuttu.

E: Ja samalla RKP nousee takaisin kakkospallille.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
En gång SFP alltid SFP. Itse odotan jännityksellä voittaako RKP Demarit tässä äänestyksessä.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä ja Syöttöpiste olisi äänestetty RKP:ta, jolloin RKP 3, Kokoomus 2. Keskusta oli neljässä. Nythän tuossa on Persut jo noussut kärkeen, mutta onhan tässä silti jo niin iso otanta, että voidaan pitää RKP:n toimintaa erittäin typeränä.

Ja tähän niitä hassuja hymiöitä joilla on sormi suun edessä. HFBoardsilta tuttu.
Aa, nyt mä taas ymmärsin. Tähän äänestykseen pitäisi melkein perustaa liveseurantaketju. Toisaalta tuon ketjun pilaisi vääristä tuomioista vinkuvat fanit.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
RKP:lle mennee ääni näissäkin vaaleissa. RKP on jo melko selkeästi ALDElainen puolue (Keskusta ei oikeasti ole enkä sitä voisi kuvitellakaan äänestäväni) ja edustaa ainoana suomalaisena puolueena eurooppalaista sosiaalilberalismia (sosiaalista talousliberalismia + arvoliberalismia). Kielipuolueeksi fakkiutuminen hieman häiritsee (vaikken ruotsin kielen asemaa ole sinänsä heikentämässä), mutta pelkästään suomenruotsalaisuuteen profiloituneita ehdokkaita on yhä vähemmän.

Jos finlandssvenskarna edustavat minun arvo- ja talousnäkemyksiäni, niin så var det.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
RKP on minunkin valintani, eli jatkan samalla linjalla,kuin useampi nicki jo tuossa yllä ^.
 

Jeffrey

Jäsen
Kokoomuslaista olen aina äänestänyt, ja jos vaalikoneita on uskominen tulen äänestämään näissäkin vaaleissa. Monessa asiassa en ole näiden kärki ehdokkaitteni kanssa erimieltä, ja pari minulle isoampaa teemaa sieltä löytyy. Heidän NATO, ja mamu myönteisyytensä hieman häiritsevät minua. Vaalikoneiden kysymykset on tosin laadittu siten, että niistä saadaan puoli väkisinkin myönteisiä vastauksia "Suomi tarvitsee jatkossakin maahanmuuttajia" -> "Kyllä, Suomi tarvitsee jatkossakin työperäistä maahanmuuttoa".

Turhan kesyjä, ja ympäripyöreitä kysymyksiä vaalikoneissa noin muutenkin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Turhan kesyjä, ja ympäripyöreitä kysymyksiä vaalikoneissa noin muutenkin.

Tämä taas johtuu ympäripyöreästä ja kesystä äänestäjäkunnasta. Lainsäädäntöä ja taloutta monipuolisesti argumentoiva mielipide on vaaleissa yhtä arvokas kuin "se vaikuttaa niin mukavalta" -mielipide.
Yleisesti ottaen Kokoomuksella ja RKP:lla on pätevimmät talouspoliittiset argumentit. Jokainen toki äänestää omista lähtökohdistaan, mutta useimmille talouspolitiikan pitäisi olla se tärkein vaaliteema.

En tiedä jaksanko tälläkään kertaa paikalle vaivautua. Vaikutusmahdollisuudet ovat kuitekin vaaleissa olemattomia.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Persuille varmaan ääni menee tällä kertaa, koska hallitus on epäonnistunut niin pahasti etten hallituspuolueille voi kuvitellakaan ääntä antavani.

Keskusta oli hetken harkinnassa, vaikka olen pitänyt puoluetta aina sellaisena tuuliviirinä, joka milloinkin peesaa omaa hallitus/oppositiokumppaniaan löytämättä itse mitään selkeää linjaa. Tämä "keskiolut Alkoihin" oli viimeinen niitti, kun ensin tuollainen kirjataan vaaliohjelmaan ja kun siitä nousee kohu, selitelläänkin taas että "ei me ny niin vakavasti ku vaan vähän kokeiltiin mut ei tä meil mitenkään tärkeetä oo". Pelkistetysti sanottuna siis kun kepulle antaa äänensä, ei tiedä mitä äänestää.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Perussuomalaisille menee ääni.

Annan pienen risun äänstyksen tekijälle, sillä äänestysvaihtoehdoista puuttuu vaihtoehdot" en aio äänestää ollenkaan" ja "aion äänestää tyhjää/kirkkovenettä/Aku Ankkaa".
 

A Siente

Jäsen
Varmaan Piraattipuoluetta, kun sitä on kaikki vaalikoneetkin tarjonneet. Mulle nuo kaikki isommat puolueet on melko samanlaisia, enkä havaitse niissä mitään eroa.
 
Koska äänestän tutusti kykypuoluetta ja landepaukkuja vastaan, niin todennäköisesti ääni menee jollekin häröpuolueelle. Jos SKP:llä on omassa vaalipiiirissä alle 90 vuotiaita ehdokkaita, niin voisi harkita. "Muu puolue tai ryhmittymä" siis.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mieli kyllä tekisi tukea Sipilää, joka on puheenjohtajista tolkuin. Mutta taktikoin ja äänestän PerSuja. Työnsä päättänyt hallitus oli Suomen historian huonoin melkein millä mittarialla tahansa, joten ääni oppositiolle, ääni muutokselle.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Timo Soinihan sanoi jossain vaiheessa tätä vaalikautta että nyt on niin huono hallitus, että Kepukin pärjää. Pitäisikö tämä kenties muotoilla tänne forumille sopivammaksi: "Niin epäonnistunut hallitus, että RKP:kin pärjää." Noh, kyllähän Haglund on hoitanut puolustusministerin hommat loistavasti ja hänen kasvutarinansa sivarinyhveröstä (ei minun, vaan hänen kriitikoidensa määritelmä) vakuuttavaksi puolustusministeriksi on upea. Eli soisin kyllä hänen jatkavan tuossa pestissä, kun RKP menee hallitukseen. No, kaiketi RKP:n suosio jääkiekkopalstalla on ymmärrettävää, ovathan jääkiekkoihmiset perinteisesti porvareita, ja kun Kokoomus pettää niin RKP on selkeä vaihtoehto.

Oma ääneni taitaa mennä Piraateille tai Muutokselle. Eli hukkaan. Periaatteessa toivon Suomelle kunnon porvarihallitusta, edellyttäen, että he oikeasti alentavat kriittisia veroja, kuten tulo- ja yritysverotusta ja saavat aikaan ihan oikeasti rakenneuudistuksia, juustohöylätyyli kun on todella tehoton tapa leikata. Tuskin tulee nämäkään ehdot täyttymään, joten seuraava hallitus on mitä todennäköisimmin jälleen täysi paska.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Näissä vaaleissa muiden puolueiden äänestämättä jättäminen tulee olemaan niin helppoa, että RKP on itselleni ainoa mahdollinen valinta.
 

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Paha kysymys. Oikealla se kuitenkin on, joten lähtään siitä. RKP voisi muuten olla, mutta ei täällä Kymenlaaksossa ole oikein varteenotettavia ehdokkaita. Keskusta ei oikein innosta, kun miettii mitä sankareita oli viime kerralla kun olivat hallituksessa. Sipilän perässä tulevat sitten nämä Väyryset, Pekkariset, Anttilat, Lehtomäet yms joita ei haluaisi nähdä lähelläkään mitään päätöksentekoa. Kokoomus tai Perussuomalaiset jäljellä täytyy katella noista kummasta löytyisi mieluisampi ehdokas tai löytyykö joku pienpuolue ja hyvä ehdokas.
 
Mihin tuo RKP:n suuri kannatus tällä foorumilla perustuu? Haglundin habitukseen? Onhan siinä varmasti ihan asiakysymyksiä taustalla, mutta pidemmän aikaa jo ihmetyttänyt tällainen joka toisessa ketjussa esiintyvä RKP:n hehkuttaminen.

Kovin hyviä vaihtoehtoja ei näissä vaaleissa ole tarjolla, mutta täytyy kai ainakin vielä näissä vaaleissa antaa ääni Keskustalle. Jos olisivat valinneet puheenjohtajaksi jonkun broilerin, olisin joutunut varmaan vaihtamaan puoluetta. Koskaan ei ole kyllä eduskuntavaalit kiinnostaneet näin vähän, vaikka historiaa onkin broilerihautomoista ja luottamushenkilötouhuista. Totaalinen kyynistyminen politiikkaan on tullut viimeistään nyt, kun olen muutaman vuoden työskennellyt ammatikseni poliitikkojen ja politiikan kanssa ns. ulkopuolisen tarkkailijan roolissa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mihin tuo RKP:n suuri kannatus tällä foorumilla perustuu? Haglundin habitukseen? Onhan siinä varmasti ihan asiakysymyksiä taustalla, mutta pidemmän aikaa jo ihmetyttänyt tällainen joka toisessa ketjussa esiintyvä RKP:n hehkuttaminen.
Omalta kohdalta ihan siihen, että RKP on lähimpänä omaa ajatusmaailmaa käytännössä ainoana järkevänä vaihtoehtona sosiaaliliberaalille, jollaiseksi katson itseni. Vaalikoneet vahvistivat tätä näkemystä ja sekä HS:n että YLE:n koneessa kärkipään miehittivät RKP:n ehdokkaat. Joukossa oli toki myös Kokoomuksen ehdokkaita (nuoremmasta päästä), mutta Kokoomusta en suostu äänestämään useammastakin syystä.

Legendaarinen JuFo III pamahti YLE:n koneen kärkeen, voipi olla että saa ääneni. OYS kuulostaa vähän radikaaliltakin idealta, mutta toisaalta kundilla on kuitenkin reippaasti kokemusta yrittäjyydestä ja myös pärjäämisestä start up -puolella.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kai se Kokoomus olisi "se mun puolue", jos saisin äänestää, vielähän en siinä iässä ole. Kaikista vioistaan huolimatta puolue vaikuttaa järkevimmältä vaihtoehdolta, Stubb tosin saisi väistyä puheenjohtajan paikalta. Lisäksi Kokoomus on yksi NATO-myönteisistä puolueista, toivottavasti ajavat tätä kysymystä jatkossa.

Vähiten miellyttävät Vihreät, en ole oikein mistään kysymyksestä samaa mieltä heidän kanssaan. Ja sitten tuo RKP... Olkoon muuten miten järkevä puolue tahansa, niin en tule koskaan kyseistä puoluetta äänestämään, koska minun mielestäni he ovat lähinnä yhden asian liike.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös