Milleristä taas pitäisin kiinni kynsin hampain. Ottaakseen sen seuraavan stepin tuollaisia Millerin kaltaisia kokeneita huippupelaajia joukkueessa tarvitaan. Koko ajan ei voida vaan odottaa seuraavan sukupolven tulevan ja auttavan.
Kaikesta muusta sanomastasi olen samaa mieltä (heh, enkä ole tästäkään varsinaisesti eri mieltä), mutta tuossa Millerin tilanteessa ratkaisee pari olennaista asiaa; mahdollisuus jatkosopimukseen, jatkosopimuksen hinta ja toisaalta sekin, millaisen paketin Millerista voisi nyt saada tämän huippukauden jälkeen. Lisäksi tuossa pitää koittaa arvioida sekin, mikä tulee olemaan Millerin uran suunta silloin kun hänen seuraava sopimuksensa (jonka veikkaisin alkavan mahdollisesti ehkä kasilla, koska tämän yli 90 pisteen kauden jälkeen on kyllä vara neuvotella) on menossa.
Pitää olla tässä tilanteessa realisti siinä määrin, että vaikka Canucksin potku Boudreaun aikana onkin ollut todella hieno ja joukkue on mennyt nuo yli 50 peliä noin 104 pisteen kausitahtia, joukkueena Canucks ei ole mielestäni kuitenkaan noin hyvä. Se on minun papereissa lähempänä tuota kuin oli Greenin aikojen joukkuetta ja hyvänä ehjänä kautena olisi mukana playoffeissa, mutta en itse pysty nostamaan tuota kuitenkaan sinne kärkeen. Kun vertaa vaikka tuohon naapuriseura Calgaryyn, niin siellä syvyys on tällä hetkellä ihan eri tekijöissä kuin Canucksilla.
Benningin hommaamat pari kallista sopimusta (OEL/Myers/Poolman), lähes olematon prospectien rintama (en itse muista yhtä huonona tuota koskaan niiden vuosien aikana jolloin olen joukkuetta seurannut lähemmin) ja toisaalta nuorten pelaajien tulevat sopimukset sekä Millerin ja Horvatin jatkosopimukset tekevät myös jatkon suunnittelusta hankalaa nykyisillä palikoilla. Ei voida mennä pelkästään sen katon nousemisen toiveiden varaan tulevaisuudessa. Näkisin Canucksin olevan joukkueena siinä tilanteessa, että joukkueella olisi realistisemmat mahdollisuudet taistella siitä kannusta ehkä kolmen-neljän kauden päästä.
Millerilla on ollut nyt huippukausi ja hän on ollut Demkon kanssa joukkueen arvokkain pelaaja tällä kaudella minun papereissa. En yhtään väheksy Millerin taitoja tai merkitystä kiekkoilijana joukkueelle. Miller ei ole kuitenkaan minun papereissa ihan niitä tärkeimpiä palasia joukkueessa, joiden ympärille koittaisin rakentaa voittavaa joukkuetta juuri sinne kolmen-neljän kauden päähän, ainakaan jos hänen tuleva sopimuksensa tulee olemaan sellainen minkä itse veikkaan.
Vancouverissa tulevaisuuden avainpelaajia ovat tällä hetkellä omissa papereissani Demko, Pettersson ja Hughes. Horvatia joukkueen kapteenina ja eräänlaisena henkisenä todellisena johtajana ja mahdollisesti Podkolzinia voin pitää myös pelaajina, joiden varaan rakentaa. Miller, Boeser, Höglander, Garland ja toivottavasti Rathbone olisivat sitten sitä seuraavaa ryhmää. Miller on kyllä tuon "seuraavan ryhmän" paras ja arvokkain pelaaja tällä hetkellä joka suhteessa.
Mielelläni hänet näkisin siis mukana myös tulevaisuudessa. Samalla hän on kuitenkin tuosta ryhmästä vanhin pelaaja ja lisäksi pelaaja, josta olisi nyt mahdollisuus saada paras paketti takaisinkin tuomaan juuri niitä palasia sinne kolmen-neljän kauden päähän (ehkä pelaajan tai kaksi tuohon "seuraavaan ryhmään") sekä mahdollisesti sitä syvyyttä tai palkkatilaa sille.
Millerin arvo markkinoilla (huolimatta siitä, että hänellä on vain yksi kausi sopimusta jäljellä) on tällä hetkellä ehkä kovin mitä se tulee olemaan koskaan. Harvassa ovat ne viiden miljoonan monikäyttöiset fyysiseen peliin ja aloitusvoittoihin kykenevät hyökkääjät, joilla on 96 pistettä taululla ja ovat vielä kiinni sopimuksessa edes sen kauden verran. Vielä vuosi sitten oli puheissa, voisiko hänestä saada sen maksetun ykköskierroksen tilalle. Nyt nuo puheet ovat kääntyneet maltillisissakin keskusteluissa ykköskierrokseen ja A-luokan prospectiin tai noita vastaavaan pakettiin.
Miller on erittäin hyvä pelaaja monipuolisuudessaan, mutta hän pelaa kyllä nyt myös ihan tykkikautta. Omissa arvioissa hän on lähempänä 70 pisteen hyökkääjää normaalilla kaudella tällä hetkellä (tuokin olisi totta kai todella hyvä pelaaja joukkueelle). Selvää on se, että Canucks ei saa päästää Milleria kävelemään vapaiden agenttien markkinoille. Itse pidän selvänä myös sitä, että tuota ei tulla kyllä näkemäänkään.
Ihan varmasti joukkue tulee kyselemään sekä arvioimaan Millerin tulevaa sopimusta ja hänen haluaan jatkaa seurassa. Luultavasti tuohon ei vaan haluttu lähteä kesken kauden (siirtotakarajalla), vaan haluttiin antaa pelaajalle rauha keskittyä olennaiseen. Kuinka paljon ja kuinka nopeasti Miller haluaa sitten mahdollisuuden taistella kannusta, on yksi avainkysymyksistä rahan lisäksi pelaajan tulevan päätöksen kannalta.
Jos nyt pitäisi veikata, uskon Millerin testaavan markkinat mikäli hän pysyy Vancouverissa. Lisäksi veikkaan (mihin mahdollisesti pelaajakin uskoo?), että kyllä siellä varmaan joku seura on, joka tulee pistämään sellaisen sopimuksen pöytään, että tuohon ei kannata lähteä vastaamaan. Näin ollen itse uskon, että Miller tullaan tässä lopulta myymään vielä jossain vaiheessa. Maltillinen jatkosopimus olisi minun mielestä se paras ratkaisu (ellei saada sitten jotain todella arvokasta takaisin), mutta lähinnä näin vain fanin ja seuran kannalta.
Toki noinkin vaikka määrällisesti sinne tarvitsisi Rathbone + se laadukas kohtuu valmis pakki.
Jos nyt itse jotain luonnostelisin niin
Hughes - x
Rathbone - Schenn
OEL - Myers
Muuten tuo saattaisi ollakin noin, mutta Ihan varmasti tuo mainitsemasi Dermott katsotaan nyt lähemmin loppuun saakka. Itse en kyllä näe häntä puolestaan nyt ykkösparin pakkina, vaikka omasta mielestäni on pelannut omaa rooliaan ihan hyvin. Tuo mainittu Murphy olisi yksi omista suosikeistani tuohon ja olen häntä nostanut jo ennenkin yhdeksi ihanteelliseksi pakiksi Hughesin viereen (katsoin, että tässäkin ketjussa mm. 25.10). Siinä olisi reilun neljän miljoonan puolustaja, joka pystyisi tuon tontin kantamaan uskoakseni vielä ainakin neljä-viisi kautta.
Tuo Patersonin twiitti pitää kyllä paikkansa. Toisaalta noitahan tarvitsisi aika monikin joukkue. Ihanteellisessa kokoonpanossahan puolustajilta onnistuisi pelin avaaminen, luistelu, kiekollinen peli ja tuo oman maalin edustan fyysinen pelaaminen täydellisessä harmoniassa. Todellisuudessa tuossa joudutaan tekemään usein kompromisseja ja karsimaan jostain pois.
Myersin korvaaminen yli 1.5 miljoonaa halvemmalla ja paremmalla Murphylla olisi joukkuetta auttava liike, mutta eihän Canucks saa nyt Myersia varmaan millään järkevällä liikkeellä pois (enkä usko toisaalta Murphyn Vancouveriin tulevan). Rathbonestakaan ei apuja tuon oman maalivahdin edessä pelaamisessa tulisi nyt kauheasti olemaan, mutta hän toisi puolestaan luisteluvoimaa. pelin avaamiseen paljon lisää ja hyvän ylivoimapakin. Onko tuo sitten pienempi voimavara kuin "toinen Schenn", on varmaan jokaisen oma näkemys ja riippuu osaltaan millaisen pelin jälkeen on hävitty tai voitettu.