Valtteri Bottas

  • 20 299
  • 194

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aika selkeästi se neljänneksi paras suomalainen F1-kuski, eli paras ei-maailmanmestari.
Vertautunee aika vahvasti samaan porukkaan kuin ~saman verran kisoja voittaneet, Coulthard, Massa, Barrichello, Webber eli Mestarien kakkoskuskit. Berger vielä samaan porukkaan, Ricciardolla saatika Perezillä ei riitä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mikä Bottaksesta tekee tunarin? Hienon ja pitkän uran ajanut. Ei ole toki mikään räiskyvin persoona, mutta ei se hänestä tunaria tee.

Taisi tuohon kirjoittajaan osua aikanaan Paaluttajan tiimiradiossa laukoma "Fuck you".
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei yltänyt Vale aivan sinne huipputasolla, eli mestaruuksia voittamaan. Hyvän ja kunnioitettavan uran ajoi silti. Onnistui välillä haastamaan itsensä Hamiltonin etenkin aika-ajoissa, jossa oli selvästi parhaimmillaan. Kisa mitalla vauhti ei Hamiltonia vastaan sitten enää riittänytkään. 10 voittoa, katsokaa vaikkapa Perezin voittosaldoa Red Bullilla. Melkein joka kausi Valen Mersu uralla oli joko Ferrari tai Red Bull haastamassa voitoista ja mestaruuksista. Kakkoskuskien aatelia.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Periaatteessa taitaa olla vielä 0.1% mahdollisuus tallipaikalle mutta käytännössä ei, se vaatisi jonkun nykyisen tai tulevan kauden kuskin saavan potkun (Perezille potkut ja Tsunoda RB:lle, VB RB2:lle) tai loukkaantuvan ja sitä kautta pääsis takaisin. Vähän samaan tapaan kuin Hulk teki.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Näin se vuodesta 1989 jatkunut suomalaisedustus F1:ssä loppuu ja seuraavaa kuskia saadaan odottaakin sitten x vuotta tai on mahdollista , ettei suomalaisedustusta tulla enää F1:ssä näkemään ollenkaan, kun pitäisi melkeinpä olla lihava lompakko taustalla, ajotaitojen lisäksi.

Kuinkahan käy suomalaisten F1:sen kiinnostuksen seuraamiseen jatkossa. Voipi Viasatilla vähän puskea kylmää hikeä, kun juuri tekivät uuden sopimuksen vuoteen 2029 asti, jos oikein olen asiaa tulkinnut.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin se vuodesta 1989 jatkunut suomalaisedustus F1:ssä loppuu ja seuraavaa kuskia saadaan odottaakin sitten x vuotta tai on mahdollista , ettei suomalaisedustusta tulla enää F1:ssä näkemään ollenkaan, kun pitäisi melkeinpä olla lihava lompakko taustalla, ajotaitojen lisäksi.

Kuinkahan käy suomalaisten F1:sen kiinnostuksen seuraamiseen jatkossa. Voipi Viasatilla vähän puskea kylmää hikeä, kun juuri tekivät uuden sopimuksen vuoteen 2029 asti, jos oikein olen asiaa tulkinnut.
Tässä viime vuosina suomalaisia F1-katsojia on jo totutettu siihen, ettei kisojen seuraamisesta paljoa irti saa, jos on kiinnostunut vain suomalaiskuskien edesottamuksista.

Omalla kohdalla tämä Bottaksen poistuminen ei ainakaan vaikuta enää mihinkään, eli seuraan F1 jatkossakin ihan yhtä paljon (katson vähintäänkin kaikki aika-ajot ja kisat). Tämä siitä huolimatta, että ehkä 15 vuoden ajan katsoin kisoja lähes pelkästään suomalaiskuskien vuoksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä viime vuosina suomalaisia F1-katsojia on jo totutettu siihen, ettei kisojen seuraamisesta paljoa irti saa, jos on kiinnostunut vain suomalaiskuskien edesottamuksista.
Tuoreiden somekommenttien perusteella tuntuu että osaa suomalaisista on jo nyt yllättävän paljon häirinnyt kuka siellä 19. ajaa, kun ovat kovin (vahingon)iloisia että siellä kuski vaihtuu toiseen.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tässä viime vuosina suomalaisia F1-katsojia on jo totutettu siihen, ettei kisojen seuraamisesta paljoa irti saa, jos on kiinnostunut vain suomalaiskuskien edesottamuksista.

Omalla kohdalla tämä Bottaksen poistuminen ei ainakaan vaikuta enää mihinkään, eli seuraan F1 jatkossakin ihan yhtä paljon (katson vähintäänkin kaikki aika-ajot ja kisat). Tämä siitä huolimatta, että ehkä 15 vuoden ajan katsoin kisoja lähes pelkästään suomalaiskuskien vuoksi.
Onhan se toki näinkin. Minä en ole tällä kaudella katsonut kuin yhden kisan kokonaan, kun lopputuloksen tietää jo yleensä muutaman ensimmäisen kierroksen jälkeen. Varsinkin, kun turva-auto (tai ainakin virtuaalinen) laitetaan radalle heti, kun olosuhteet menevät vähänkään kosteammiksi, kuivalla kelillä ajettaessa ei kisoissa tapahdu yleensä yhtään mitään. Eikä minua oikein enää innosta se, että Valtteri ohittaa jonkun sijasta 15. tms. taistellessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan se toki näinkin. Minä en ole tällä kaudella katsonut kuin yhden kisan kokonaan, kun lopputuloksen tietää jo yleensä muutaman ensimmäisen kierroksen jälkeen. Varsinkin, kun turva-auto (tai ainakin virtuaalinen) laitetaan radalle heti, kun olosuhteet menevät vähänkään kosteammiksi, kuivalla kelillä ajettaessa ei kisoissa tapahdu yleensä yhtään mitään. Eikä minua oikein enää innosta se, että Valtteri ohittaa jonkun sijasta 15. tms. taistellessa.
Ei kai se ole ihan näin mennyt alkukauden jälkeen. Onhan lopun voittotaisteluitakin ollut (josko ne koskaan ovat lajissa kovin yleisiä olleet). Ja tylsiäkin kisoja on ollut, mutta esim Monacon jälkeen kolmessatoista kisassa paalupaikalta on voitettu kolme kertaa ja kertaakaan se ei ole ollut Max.

Sadekelissä on lajilla ollut omat ongelmansa toki jo vuosia.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan se toki näinkin. Minä en ole tällä kaudella katsonut kuin yhden kisan kokonaan, kun lopputuloksen tietää jo yleensä muutaman ensimmäisen kierroksen jälkeen. Varsinkin, kun turva-auto (tai ainakin virtuaalinen) laitetaan radalle heti, kun olosuhteet menevät vähänkään kosteammiksi, kuivalla kelillä ajettaessa ei kisoissa tapahdu yleensä yhtään mitään. Eikä minua oikein enää innosta se, että Valtteri ohittaa jonkun sijasta 15. tms. taistellessa.
Eri mieltä kyllä tästä, koska tällä kaudella on ollut useita mielenkiintoisia kisoja, missä kärjessäkin on ollut taistelua ja vaihtelua, eikä ole ollut yhtään selvää, että kuka kisan lopulta voittaa.

Enkä muutenkaan seuraa pelkästään kärkitaistoa, vaan kisoissa tapahtuu usein paljon muutakin.

Ensi kaudesta voi odottaa varsin mielenkiintoista, kun voimasuhteet tuskin tähän kauteen verrattuna valtavasti muuttuvat ja potentiaalisia voittaja-autoja voi olla tarjolla jälleen neljästä eri tallista (RB, McLaren, Ferrari, Mersu). Ainakaan Maxin mestaruutta ei voi pitää varmana, kun RB ei ole ollut paras auto tämän kauden alun jälkeen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vaikka Bottaksen keskinkertaisuuteen turhauduinkin viimeisinä Mersuvuosina, hattua on nostettava hienon uran vuoksi. Pääsi kuitenkin ajamaan 5 vuotta sarjan parhaassa autossa ja sai siinä 10 voittoakin kerättyä, mikä on aika paljon enemmän kuin monella muulla. Maailmanmestaruuteen ei riittänyt sitten lähellekään, mutta harvalla riittää.

Valtteri voi itkeä matkalla pankkiin kun tilillä pullottavat kymmenet miljoonat tekevät askelluksesta raskasta, mutta omaa formulaseuraamista Bottaksen potkut lähinnä piristävät. Uusi nuori kuski gridille on nimittäin paljon arvokkaampi kuin viimeistä rahastustaan tekevä kehäraakki, on kansalaisuus mikä hyvänsä.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kyllähän tuo Valtterin pois jäänti Sauberilta/Audilta oli ainakin itselleni melko varmaa sen jälkeen, kun Hülkenbergin sopimus julkaistiin. Itse jos olisin ollut päättämässä olisin sorvannut Valtterille jatkon. On kuitenkin pari vuotta nuorempi kuin Nico ja näyttänyt vuosien saatossa, että osaa ajaa. Toki mitään Hulkilta pois ottamatta. Mutta ymmärrän kyllä Audin päätöksen. Useimmiten autonvalmistajat haluavat oman kansalaisensa rattiin ihan vain jo markkinoinnin vuoksi. Joten sikäli tämä ei ollut yllätys, että kahden kokeneen kehäketun sijaan ottavat toiseen autoon lupaavan junnun.

Testikuskin paikka jossain (esimerkiksi Mersulla) on mielestäni hyvä vaihtoehto. Jalka pysyy oven välissä eikä nimi painu unholaan. Siinä sivussa voi sitten kisailla muissa sarjoissa, jos siltä tuntuu ja pitää ajokuntoa yllä. Nykyään kun on ns. muotia pitää näitä vanhoja sotaratsuja mukana, niin en näe mahdottomana sitä, että Bottas vielä löytää itsensä jostain tallista 2026 tai 27. Epätodennäköistä se toki on, mutta ei mahdotonta.

Ja kuten @Nelfor yllä mainitsi, minunkaan innostus formuloita kohtaan ei hiivu, vaikkei suomalaista formuloissa olekkaan. Lajissa on niin paljon muutakin mielenkiintoista kuin pelkkä suomalaisten otteiden seuraaminen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pelkällä saksalaisuudellako ja sen tuomilla eduilla Hulkenberg kiilasi Bottaksen edelle? Ei "Hulkin" meriitit nyt Bottasta merkittävämmät ole ja ikääkin on vähän enemmän.

Tiedä sitten, mitä oikein pääsi käymään, kun vielä kesällä Bottaksen jatkoa puhuttiin 99% varmana. Suomalainen yritysmaailma ja kansalaisyhteiskunta eivät lisäksi halunneet lähteä riittävästi tukemaan Bottaksen jatkoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pelkällä saksalaisuudellako ja sen tuomilla eduilla Hulkenberg kiilasi Bottaksen edelle? Ei "Hulkin" meriitit nyt Bottasta merkittävämmät ole ja ikääkin on vähän enemmän.

Tiedä sitten, mitä oikein pääsi käymään, kun vielä kesällä Bottaksen jatkoa puhuttiin 99% varmana. Suomalainen yritysmaailma ja kansalaisyhteiskunta eivät lisäksi halunneet lähteä riittävästi tukemaan Bottaksen jatkoa.
Kansalaisuus oli päivänselvästi suurin syy Hulkin sopimukselle.

Bottaksella oli jatkuvasti tarjolla yhden vuoden jatkosopimus. Käytännössä ainakin puolen vuoden ajan olisi missä tahansa vaiheessa voinut siihen tarttua. Ymmärrettävästi se ei Valtteria kiinnostanut.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kansalaisuus oli päivänselvästi suurin syy Hulkin sopimukselle.

Näinhän se on. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, niin mitään Hülkenbergiltä pois ottamatta. Osaa ajaa ja on kokenut kuski. Mutta jos passissa olisi jotain muuta kuin saksan kansalaisuus, sopimusta tuskin olisi tehty. Siinä tilanteessa Bottas olisi varmasti saanut haluamansa pidemmän sopimuksen.

Mutta juu, nää on näitä. Ymmärrän Audin päätöksen markkinoinnin kannalta. Olisihan se ollut hölmä tehdä sopimus kahden kokeneen kuljettajan kanssa ja jättää lupaava nuori kuski rannalle ruikuttamaan. Siinä tiedetään miten voi käydä. Kaikki muistanevat tapaus Piastrin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta juu, nää on näitä. Ymmärrän Audin päätöksen markkinoinnin kannalta. Olisihan se ollut hölmä tehdä sopimus kahden kokeneen kuljettajan kanssa ja jättää lupaava nuori kuski rannalle ruikuttamaan. Siinä tiedetään miten voi käydä. Kaikki muistanevat tapaus Piastrin
Toki tilanne sikäli poikkeaa Piastrista täysin, että Bortoleto ei ole Sauberin/Audin juniorikuski. Theo Pourchaire taitaisi olla se Sauberin Piastri.
 

taspmas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Örebro
Voisi olla mielenkiintoista nähdä Bottas jenkeissä indycarissa. Tosin ovaalikisat varmaan joutuis jättämään pois kalenterista kun ei niitä ikinä ole ajellut ja samalla sitten pitäisi luopua tuon sarjan mestaruuden tavoittelusta kun ei niistä ovaalikisoista pisteitä voisi keräillä...
Toinen mihin ihan ylipäätään toivois enemmän suomalaisia on WEC kestävyyskilpailut. Niissähän nyt tuon Hypercar-luokan uuden kukoistuksen myötä on moni formuloistakin tuttu kuski tehnyt ihan komean uran. Siellä ei ens kaudelle kyllä liene enää paikkoja Hypercareissa muutenkaan vapaana, joten turhapa sitä on haaveilla. Olisihan se toki hienoa nähdä suomalaisväriä LeMansin24h-ajojen pääluokan lähtöruudukossa (eipä siellä tänä vuonna ollut ketään edes alemmissa luokissa), ehkäpä se vielä tässä joku vuosi toteutuu Krohnin Jessen (ajelee jenkeissä IMSA-sarjaa BMW:n tehdaskuskina) tai miksei vaikkapa Valtterin toimesta.
Harmittavan pienelle mediahuomiolle on jäänyt yleisesti ottaen tuo koko kestävyysautopuoli Suomessa ja täällä nähdään "ainoana" kunnon sarjana ratapuolella F1 ja sitten tottakai ralli metsäpoluilla. Eihän tuosta koko WEC-sarjasta edes uutisoida Suomessa, ehkä joku kärpäsen kokoinen uutinen kesällä Le Mansin tuloksista (vaikka tapahtumahan tavoittaa maailmanlaajuisesti yli 100miljoonaa TV-katsojaa. Tanskassahan tämä kestävyysajopuoli on ihan eri sfääreissä verrattuna tänne.) No tämä sitten jo toisen säikeen asiaa ei liity suoranaisesti Valtteriin.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Toki tilanne sikäli poikkeaa Piastrista täysin, että Bortoleto ei ole Sauberin/Audin juniorikuski. Theo Pourchaire taitaisi olla se Sauberin Piastri.

Okei. Tätä en muistanutkaan. Mutta tottahan se kyllä on, että Audin tilanteessa oli järkevämpi ottaa kuskiksi nuori lupaus kuin tehdä sopimus kahden kokeneen kehäketun kanssa. Jos näkevät tarpeeksi potentiaalia, niin tyhmäähän se olisi jos ei tarttuisi täkyyn, kun sellainen mahdollisuus oli.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän tämän voi nähdä aikakauden loppuna myös Suomelle. 1980-luvun puolelta alkanut yhtenäinen suomalaisedustus autourheilun kuninkuusluokassa on tulossa päätökseen. Pienelle maalle saavutushan on ollut poikkeuksellinen, huomioiden että esim. ruotsalaisia ja norjalaisiakaan ei sarjassa tällä hetkellä aja ja lajin suurmaa Brasiliankin edustus katkesi.

Olisiko Suomi ja suomalainen autourheiluyhteisö kyennyt kuitenkin tekemään enemmän? Suomalaisen kuskin F1:ssä kun voi nähdä näyteikkunana myös Suomelle valtiona ja lentävä suomalainen on globaali käsite.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Voisi olla mielenkiintoista nähdä Bottas jenkeissä indycarissa. Tosin ovaalikisat varmaan joutuis jättämään pois kalenterista kun ei niitä ikinä ole ajellut ja samalla sitten pitäisi luopua tuon sarjan mestaruuden tavoittelusta kun ei niistä ovaalikisoista pisteitä voisi keräillä...
Toinen mihin ihan ylipäätään toivois enemmän suomalaisia on WEC kestävyyskilpailut. Niissähän nyt tuon Hypercar-luokan uuden kukoistuksen myötä on moni formuloistakin tuttu kuski tehnyt ihan komean uran. Siellä ei ens kaudelle kyllä liene enää paikkoja Hypercareissa muutenkaan vapaana, joten turhapa sitä on haaveilla. Olisihan se toki hienoa nähdä suomalaisväriä LeMansin24h-ajojen pääluokan lähtöruudukossa (eipä siellä tänä vuonna ollut ketään edes alemmissa luokissa), ehkäpä se vielä tässä joku vuosi toteutuu Krohnin Jessen (ajelee jenkeissä IMSA-sarjaa BMW:n tehdaskuskina) tai miksei vaikkapa Valtterin toimesta.
Harmittavan pienelle mediahuomiolle on jäänyt yleisesti ottaen tuo koko kestävyysautopuoli Suomessa ja täällä nähdään "ainoana" kunnon sarjana ratapuolella F1 ja sitten tottakai ralli metsäpoluilla. Eihän tuosta koko WEC-sarjasta edes uutisoida Suomessa, ehkä joku kärpäsen kokoinen uutinen kesällä Le Mansin tuloksista (vaikka tapahtumahan tavoittaa maailmanlaajuisesti yli 100miljoonaa TV-katsojaa. Tanskassahan tämä kestävyysajopuoli on ihan eri sfääreissä verrattuna tänne.) No tämä sitten jo toisen säikeen asiaa ei liity suoranaisesti Valtteriin.

Habituksen suhteen VB:n viikset yms vois sopia hyvin NASCAR:iin. Kimihän se tuolla ajeli jo.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Habituksen suhteen VB:n viikset yms vois sopia hyvin NASCAR:iin. Kimihän se tuolla ajeli jo.
Massaa pitäisi se 10-15 kiloa kerätä vain. No, pyörälenkkejä vähän lyhyemmäksi, punaviiniä lasillinen lisää ruoan kanssa ja joka espressokupillisen kylkeen pulla / kroissantti, niin kyllä se siitä.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kai tässä se pieni mahdollisuus vielä on, että Vale menee Mersun testikuskiksi ja pääsisi Russelin tai Kimin poissaollessa ihan kisassakin rattiin. Pienellä vitkuttelulla jatkuisi suomalaisten putki ykkösissä :)

Mutta jos Bottaksen F1-ura on tämän kauden jälkeen tässä, niin kyllä tyytyväisenä kiikkustuolissa voi muistella menneitä. 10 voittoa, 67 podiumia ja 20 paalua on kuitenkin todella kova saldo. Verrokkina vaikkapa Kekellä 5 voittoa, 17 podiumia 5 paalua, vaikka toki ajat oli eri ja nostan Rosbergin Bottaksen edelle kuskina.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olisiko Suomi ja suomalainen autourheiluyhteisö kyennyt kuitenkin tekemään enemmän? Suomalaisen kuskin F1:ssä kun voi nähdä näyteikkunana myös Suomelle valtiona ja lentävä suomalainen on globaali käsite.
Jos suomalaisen autourheiluyhteisön pitää yksittäistä kuskia tukea niin se on sitten Tuukka Taponen tai joku muu tulevaisuuden lupaus eikä kohta nelikymppinen hasbeen.

Näin kärjistäen.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Jos suomalaisen autourheiluyhteisön pitää yksittäistä kuskia tukea niin se on sitten Tuukka Taponen tai joku muu tulevaisuuden lupaus eikä kohta nelikymppinen hasbeen.

Näin kärjistäen.
Ymmärsin että tuossa haettiin sitä takaa, kun näitä suomalaisia kuskeja nousee näin harvakseltaan, että jos asian eteen tehtäisiin jotakin niin voisi olla useampikin kuljettaja meillä koputtelemassa portteja tälläkin hetkellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös