Alfalla olisi ollut parina kautena, varsinkin ensimmäisissä kisoissa hyvät saumat kerät kovia pisteitä. Ja muutenkin ne pisteet on pääosin tehty alkukaudella, eli tallin performanssi on heikentynyt muihin nähden kauden mittaan. Mutta ne pari alkukautta meni ihan kammomokailuun, ensin oli auton kytkin sellainen että ei kestä hyvää lähtöä, joten aina tuli pataan. Ja sitten seuraavalla kaudella renkaiden kiinnittäminen onnistuessaan (!!!) vei 10-15sek, joten hankala ajella tiukassa keskipakassa antamalla puoli minuuttia tasoitusta varikolla. Sitten kun saatiin viat kuntoon niin muilla talleilla olikin jo pari kehityspakettia tullut ja vauhdissa edellä.
Ensimmäisellä Alfa-kaudella alkukauden sijoitukset järjestyksessä 6, DNF, 8, 5, 7, 6, 9, 11, 7. Sen jälkeen muut tallit otti Alfan kiinni, jonka jälkeen Valella vielä 5 keskeytystä loppukaudesta ja vain 2 kertaa pisteille. Mutta en nyt muista että ensimmäinen kausi olisi ollut sen kummempaa kammomokailua? Se on tunnettu fakta, että Sauberilla auton kehitys kesken kauden on järjestään muita heikompaa.
Viime kaudella sitten taisi alkaa nuo kytkinongelmat ja tämän kauden alussa Sauber oli unohtanut miten renkaita vaihdetaan.
Laskeva on kyllä Alfan/Sauberin trendi ollut. 2022 oli tallien sarjassa kuudes 55:llä pisteellä, 2023 yhdeksäs 16:lla pisteellä ja tänä vuonna viimeisenä kiikareilla. 2022 alkukaudesta Alfa oli oikeasti laadukas auto, kun Valtteri paukutti pistesijoja lähes joka viikonloppu ja Zhoukin keräsi sijat 10, 11, 11 kauden alkuun. Nyt sitten vaaditaan kaikkia tähtiä kohdilleen, että pisteille olisi mahdollisuuksia.