Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Valtteri Bottas

  • 23 612
  • 215

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Tämähän se lajille paras valinta oli, onneksi näin. Nuori kaveri sisään ja Bottakselle myös varmaan ihan kiva piristysruiske mennä ajamaan jollain vehkeellä, joka ei ole jumittunut ihan gridin peräpäähän.

Niin se vaan menee että Valtteri, 35v, on suurella todennäköisyydellä koko sarjan viimeinen tällä kaudella. Ei tule ikävä. Jos olisi 10v nuorempi niin olisi sääli että lähtee sarjasta. Sebastian Vettel lopettaessaan oli aika samassa tilanteessa urallaan ja hänellä nyt on hieman eri meriitit kuitenkin taustalla. En muista että kovinkaan monella (minua lukuunottamatta, heh) olisi häntä tullut ikävä esimerkiksi tällä palstalla.

Mersun kolmoskuskin homma, niin... onhan tuolla kaiken maailman Gutierrezit sun muut olleet kolmosena, kun ei enää tallipaikkaa ole irronnut. Voisi olla ihan looginen valinta jos muista sarjoista ei mitään kiinnostavaa löydy.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mersun kolmoskuskin homma, niin... onhan tuolla kaiken maailman Gutierrezit sun muut olleet kolmosena, kun ei enää tallipaikkaa ole irronnut. Voisi olla ihan looginen valinta jos muista sarjoista ei mitään kiinnostavaa löydy.
Ja täytyy muistaa, että viime vuosina esim Hulkenberg, Ricciardo ja Albon nousseet kaikki vara-/testikuskin paikalta vielä takaisin vakikuskeiksi ykkösiin. Ei tuo rooli Mesellä ole varmuudella mikään lopullinen niskalaukaus.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin se vaan menee että Valtteri, 35v, on suurella todennäköisyydellä koko sarjan viimeinen tällä kaudella.
Vaatisi tosiaan pari muuttujaa että pääsisi Zhoun ohi. Jäänee vähän samanlaiseksi tilastoknopiksi kuin Russellin hävio Kubicalle aikoinaan. Ai niin, Kubica se vasta pitkän paussin jälkeen palasikin, ja vielä yhdellä kädellä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja täytyy muistaa, että viime vuosina esim Hulkenberg, Ricciardo ja Albon nousseet kaikki vara-/testikuskin paikalta vielä takaisin vakikuskeiksi ykkösiin. Ei tuo rooli Mesellä ole varmuudella mikään lopullinen niskalaukaus.

Hulkenberg oli lähes Bottaksen ikäinen kun eläkkeeltä sai noita yksittäisiä kisoja ja taas takaisin lähtöruudukkuun, että ei tosiaan mahdotonta.

Saa nähdä mihin Bottas sitten F1 uran jälkeen suuntaa, jonkin verran ajellut kuitenkin esimerkiksi rallia. Nähdäänkö ainakin tunturirallissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomaa kyllä tietyistä kommenteista, että ehkä ollaan Suomessa totuttu vähän liiankin hyvään.
Pienestä maasta tullut useampi mestari ja kisavoittaja ja ehkä kuskit a'la Kovalainen ja Bottas ovat kärsineet myös tästä perinnöstä, kun eivät ikään kuin täyttäneet niitä mestarien saappaita.

Hienon uran Bottas ajoi ja vaikkei aivan kirkkaimpaan huippukastiin päässytkään, niin ei mitään hävettävää.
Jos olisi ollut Saksan passi, niin eiköhän tuo olisi Hulkenbergin tilalla tuolla vielä jatkanut.

Onhan tämä tietynlainen yhden aikakauden päätös, kun vuosikymmeniä kestänyt perinne siitä, että joku suomalainen siellä aina ajaa tulee päätökseen.
Ja ihan etuoikeutetussa asemassa ollaan myös oltu, kun niin moni on ajanut niitä mestaruuksia, voittoja ja kärkipäässä.
Sinänsä myös paradoksaalista, että parhaimmillaan kahdessa kärkitiimissä ajoi parinakin kautena kaksi suomalaista samaan aikaan, mutta silti ei sitä kaksoisvoittoa edes ikinä saatu.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Huomaa kyllä tietyistä kommenteista, että ehkä ollaan Suomessa totuttu vähän liiankin hyvään.
Pienestä maasta tullut useampi mestari ja kisavoittaja ja ehkä kuskit a'la Kovalainen ja Bottas ovat kärsineet myös tästä perinnöstä, kun eivät ikään kuin täyttäneet niitä mestarien saappaita.

Tavallaan tästä voisi olla kiitollinen Kekelle, teki aika kovan työn aikanaan punnertaessaan itsensä F1:een ja hoiti vielä Häkän ja JJ:n sinne

Toki Keke hiukan "vittumaisesti" samalla torppasi esimerkiksi Jari Nurmisen mahdollisuudet 80-luvun loppupuolella päästä F1:een, koska laskeskeli ettei Suomesta riitä sponsorimarkkoja hänen omien suojattiensa sekä Nurmisen kesken.

Ja kiinnostavana knoppitietona Keke puuhasi jopa Suomalaista F1-tallia(ideana oli muistaakseni ostaa Tyrrell) johon olisi lähtenyt ulkomaille tähynneitä suomalaisia yrityksiä rahoittajiksi, pääomistajaksi/nimisponsoriksi olisi tullut Kansallis-osakepankki, mutta pankin Jaakko Lassila lopulta päätti ettei KOP lähde mukaan ja projekti kuivui kasaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä siellä muhii ylläri ja Bottas onkin Red Bullin toinen kuski ensi kaudella. Perezille kenkää ja ulos koko sarjasta.

Rehellisesti toki tuo Mersun kolmoskuskin paikka lienee erittäin todennäköinen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Paras ratkaisu kaikkien kannalta. Bottas ei tuosta nuorru eikä Sauber talven aikana muutu nopeammaksi. Bortoleto taas tuo ison maan takaisin F1-kartalle sekä rahaa, ja hänen pitäisi olla lähtökohtaisesti aivan eri tason lupaus kuin Zhoun.

Bottas voi olla F1-uraansa oikein tyytyväinen. Parhaimmillaan aivan lyömätön vaikkei mestariksi asti rahkeet riittäneetkään. Sellainen tason Coulthard, R. Schumacher tai Ricciardo kuski. Minusta se on aika hyvin.

Ajohommia varmasti löytyy seuraavaksi vuosikymmeneksi kovista sarjoista. Kestävyyskisoissa tuntuu olevan kova hype, mahtaisiko kiinnostaa.
 
Näin se vuodesta 1989 jatkunut suomalaisedustus F1:ssä loppuu ja seuraavaa kuskia saadaan odottaakin sitten x vuotta tai on mahdollista , ettei suomalaisedustusta tulla enää F1:ssä näkemään ollenkaan, kun pitäisi melkeinpä olla lihava lompakko taustalla, ajotaitojen lisäksi.

Eikös Tuukka Taposella ole takanaan samat taustavoimat kuin Bottaksella aikanaan? Sen puolesta ei pitäisi olla ollenkaan mahdotonta nähdä suomalaisia taas lähivuosina kuninkuusluokassa.

Vai onko tuo maailma muuttunut niin paljon niistä ajoista kun Bottas tuli sarjaan, ettei enää vastaavat taustavoimat riitä?
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Eikös Tuukka Taposella ole takanaan samat taustavoimat kuin Bottaksella aikanaan? Sen puolesta ei pitäisi olla ollenkaan mahdotonta nähdä suomalaisia taas lähivuosina kuninkuusluokassa.

Vai onko tuo maailma muuttunut niin paljon niistä ajoista kun Bottas tuli sarjaan, ettei enää vastaavat taustavoimat riitä?
En tiedä, mikä on Taposen tilanne tällä hetkellä, mutta kyllä se muutaman vuoden vie ennen kuin F1-paikka voisi aueta, jos tausta-asiat (=rahoitus) on kunnossa. Mahdollista se kaiketi kuitenkin on.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä, mikä on Taposen tilanne tällä hetkellä, mutta kyllä se muutaman vuoden vie ennen kuin F1-paikka voisi aueta, jos tausta-asiat (=rahoitus) on kunnossa. Mahdollista se kaiketi kuitenkin on.
Wihurihan se siellä kukkaroa availee suurimmalta osin ja tietysti Ferrari, joka maksaa n. 50% Taposen ajamisesta. Näytöt vain seuraavan 1-2v aikana kohdilleen, niin ilman muuta F1 mahdollinen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Taponen ajaa ensi kaudella F3:ssa ja siellä tietysti pitää onnistua. Mutta jos/kun onnistuu, voi jo seuraavana vuonna kolkutella F2:n ovia ja sitten siellä max pari kautta aikaa vakuuttaa F1-tallit (varmaan pääasiassa Ferrari, koska on heidän akatemiakuskejaan).
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vai onko tuo maailma muuttunut niin paljon niistä ajoista kun Bottas tuli sarjaan, ettei enää vastaavat taustavoimat riitä?
Olisiko nykyään jopa niin, että kun F1 on tiimeille hyvä bisnes, niin sinne pääsemiseksi ei sinänsä enää tarvitse isoa rahasäkkiä (toki muilla asioilla kuten kansallisuudella/mainosarvolla voi olla merkitystä), vaan enemmänkin se rahoitus pitää olla kunnossa sen takia että saa aiemmissa luokissa kunnon kaluston ja näytönpaikat. Ja siihen Suomen/Wihurin rahat kyllä riittää.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllähän se Taponen on, joka on seuraava suomalainen F1 kuski. Siihen nyt vaan menee vielä useampi vuosi.
Taitaa Viaplay ottaa "turskaa" F1 pakettien osalta Suomesta pari seuraavaa vuotta, kun mukana ei ole suomalaisia kuskeja.
 

FatalAnoxia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän se Taponen on, joka on seuraava suomalainen F1 kuski. Siihen nyt vaan menee vielä useampi vuosi.
Taitaa Viaplay ottaa "turskaa" F1 pakettien osalta Suomesta pari seuraavaa vuotta, kun mukana ei ole suomalaisia kuskeja.
Voin toki olla väärässä, mutta en usko että hirveän iso määrä viaplay tilaajista on sitä tilannut että näkee Bottaksen ajavan sijoista ynnämuut.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näinhän se on. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, niin mitään Hülkenbergiltä pois ottamatta. Osaa ajaa ja on kokenut kuski. Mutta jos passissa olisi jotain muuta kuin saksan kansalaisuus, sopimusta tuskin olisi tehty. Siinä tilanteessa Bottas olisi varmasti saanut haluamansa pidemmän sopimuksen.
Tästä hyvin pitkälti samaa mieltä. Hülkenberg on OK mutta vain OK, ja ollut tavallaan tuloksiin nähden aina vähän yliarvostettu. Hän on hyvä tuollaisena "heittomiehenä" koska on tasaisen varma suorittaja, mutta en välttämättä lähtisi rakentamaan uutta tallia hänen varaansa. Mutta Audille oli tärkeää saada saksalainen ja saksalaisissa ne vaihtoehdot tuntuivat olevan nyt keskinkertainen Hülkenberg ja vielä keskinkertaisempi Schumacher.

Valtterin kannaltahan tuo siirto Mersulle on varmaan tässä tilanteessa ihan hyvä askel. Tallin sisällä tiedetään yleensä jo tässä vaiheessa, missä mennään ensi kauden suhteen, ja hyvin todennäköistä on että Valtterikin tiesi että Sauberin korpivaellus tulee jatkumaan vielä seuraavankin kauden. Sen takia vuoden sopimus ajamaan noin surkeaa kalustoa on jokseenkin mitätön, ja sen takia Bottas todennäköisesti laittoi ehdoksi monivuotisen sopimuksen. Tallissa ilmeisesti taas haluttiin pitää optiot avoimena siihen, kun Audi ottaa ohjat tallissa, joten siksi sinne haluttiin nyt Hülkenbergin rinnalle joku vain yhden vuoden sopimuksella. Lisäksi, jos ja kun tulevakin kausi on menossa tallin kannalta perseelleen, niin voi tuntua turhalta maksaa kuljettajalle miljoonia, kun se ei tuo yhtään parempia tuloksia. Bortoleto on varmasti huomattavasti Bottasta halvempi vaihtoehto.

Tallin kehitystyön kannaltahan tämä tilanne ei ole nyt ihan optimaalinen kun molemmat kuljettajat vaihtuu kerralla. Varsinkin kun auto on jo lähtökohtaisesti surkea ja kehitystyötä pitäisi saada tehtyä. Datasta saa tietysti paljon irti mutta kun sen kuljettajankin merkitys edelleen on suuri, niin kaikki data ei ole aina ihan vertailukelpoista jos kaikki kuljettajat ovat uusia.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Näinhän se on. Kuten aiemmassa viestissäni sanoin, niin mitään Hülkenbergiltä pois ottamatta. Osaa ajaa ja on kokenut kuski. Mutta jos passissa olisi jotain muuta kuin saksan kansalaisuus, sopimusta tuskin olisi tehty. Siinä tilanteessa Bottas olisi varmasti saanut haluamansa pidemmän sopimuksen.
Hmmm... Hulkenberg on ollut varmaan koko kauden paras kuski keskikastista. Killuu jatkuvasti pistesijoilla tai aivan siinä rajalla. Todella tasaista suorittamista, ja etenkin aika-ajoissa aivan maaginen. Nyt kun auto kulkee vähän kisassakin niin tulos on oikeasti vakuuttavaa. Jättänyt Magnussenin aivan viivalle tällä kaudella jokaisella osa-alueella, ja minusta K-Mag on vauhdin puolesta ihan hyvä kuski. Nuo törppäilyt ovat sitten asia erikseen.

Bottas ajoi hyvän kauden Sauberilla 2022, mutta kaksi viimeistä vuotta ovat olleet, oli auto surkea tai ei, täyttä keskinkertaisuutta. Viikonlopun sisällä saattaa olla esimerkiksi hyvä aika-ajosuoritus, jota sitten seuraa surkea lähtö tai jotain muuta vastaavaa. Ja kun tätä tapahtuu tarpeeksi usein, ei voida puhua enää huonosta tuurista minun kirjoissa. Hulkenberg on sentään ajellut useamman kisan aivan auton potentiaalin yläkanttiin ja silloin kun se auto riittää muuallekin kuin sijoihin ynnämuut, on aika paljon helpompi saada tallit kiinnostumaan.

Olisiko Bottas esimerkiksi tuolla Haasilla Hulkenbergin edellä pisteissä? Ehkä. Auttoiko saksalaisuus Hulkenbergiä saamaan paikan Audille? Aivan ehdottomasti helpotti/varmisti Hulkia saamaan tuon pestin. Olisiko Bottas pidetty ja Hulkenberg jätetty ottamatta, mikäli jälkimmäisen kansalaisuus ei olisi saksa? Tähän en itse usko, perustelut ylempänä. Toki muut saavat uskoa ja ymmärrettävästi suomalaiset uskovatkin. En vaan itse ole koskaan katsonut lajia suomalaiset edellä.

Yksi asia, joka ei ole Hulkenbergin puolella, on ikä. Mutta tuossakaan ei kovin suurta eroa ole ja kyllä tuolla vanhemmatkin kaverit vielä ihan hyvin pärjäävät. Minusta Bottaksen otteissa on ollut havaittavissa suurempaa pudotusta (kisassa esim. startit ja yleinen aggressiivisuus ohitustilanteissa) kuin Hulkenbergin. Tämä selittyy toki osin varmasti sillä, että Bottaksella tuo auto on ollut täyttä roskaa nyt puolitoista kautta, varmasti syö ajohaluja ja itseluottamusta. Mutta tuota ei tallit hirveämmin katso kun kuskeja palkkaa.

Toinen suuri kysymysmerkki Hulkenbergin kyvyissä on tuo henkinen kestävyys, kun on paikka ottaa oikeasti kova tulos. Sekään ei ole sattumaa, että kaverilla on nolla podiumia. Kokemuksen luulisi helpottavan tässä, mutta jos ura loppuu samalla pyöreällä nollalla podium-sarakkeessa niin selkeästi voidaan puhua suurena heikkoutena. Vielä on aikaa tuota tilastoa kaunistella, toki Audin pitää myös rakentaa parempi auto. Mutta nyt karkaa asia jo ketjun aiheesta.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Bottas ajoi hyvän kauden Sauberilla 2022, mutta kaksi viimeistä vuotta ovat olleet, oli auto surkea tai ei, täyttä keskinkertaisuutta. Viikonlopun sisällä saattaa olla esimerkiksi hyvä aika-ajosuoritus, jota sitten seuraa surkea lähtö tai jotain muuta vastaavaa. Ja kun tätä tapahtuu tarpeeksi usein, ei voida puhua enää huonosta tuurista minun kirjoissa. Hulkenberg on sentään ajellut useamman kisan aivan auton potentiaalin yläkanttiin ja silloin kun se auto riittää muuallekin kuin sijoihin ynnämuut, on aika paljon helpompi saada tallit kiinnostumaan.
Ei me voida tietää miten Bottas on suoriutunut, kun ei mitään dataa ole auton käyttäytymisessä suhteessa muihin.
Oliko edellisellä tai toissakaudella kun Haasit olivat jatkuvasti top-10 aika-ajoissa, mutta kisassa ei ollutkaan vauhtia sitten mihinkään. Renkaiden kuluma taisi olla syynä. Ei siinä kuskilla paljoa ole tehtävissä jos autolla ei yksinkertaisesti kerkeä mihinkään.

2022 Auto oli sellainen että sillä oli realismiä ajaa pisteille nyt ei kannata muuta kun yrittää tuoda auto maaliin ja toivoa että jotain ihmeellistä tapahtuisi ja sen Bottas on tehnyt.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja kiinnostavana knoppitietona Keke puuhasi jopa Suomalaista F1-tallia(ideana oli muistaakseni ostaa Tyrrell) johon olisi lähtenyt ulkomaille tähynneitä suomalaisia yrityksiä rahoittajiksi, pääomistajaksi/nimisponsoriksi olisi tullut Kansallis-osakepankki, mutta pankin Jaakko Lassila lopulta päätti ettei KOP lähde mukaan ja projekti kuivui kasaan.
Visa Cash App RB ja Stake F1 Team Kick Sauber -nimien keksijät olisi kateellisia, jos jo viime vuosituhannelta olisi löytynyt Kansallis-Osakepankki Cosworth.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Visa Cash App RB ja Stake F1 Team Kick Sauber -nimien keksijät olisi kateellisia, jos jo viime vuosituhannelta olisi löytynyt Kansallis-Osakepankki Cosworth.

Muistaakseni nimeksi kaavailtiin "Kansallis Banking Racing". Tämä tieto löytyy Lasse Erolan "Keke Rosbergin elämä ja ajot"-kirjasta.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Löytyi nopealla googlauksella.


Tyrrell was a poor team in the late 1980s, loosing sponsors and with a lack of results on the track, the team became a candidate to be taken over. Kansallis Banking Racing was looking to take over the team from Ken Tyrrell. It was a Finnish consortium led by Keke Rosberg. Eventually the deal felt true as the main sponsor decided not to invest in the team.




 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Noin kymmenen vuotta sitten IS:n ennen kautta olleessa F1-numerossa oli tuosta kuviosta enemmänkin.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Camoon Valtteri.. tää oli ihan hauska setti kertaluontosena. Vähän on siihen muutamien vuosien takaiseen "siloposki Valeen" tullut erikoisempaa suuntautumista somessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös