Itsekin haluaisin kuulla edelleen, miksi Liiga ei olisi vaihtoehto? Siksi koska Nordlund sai joskus kyseenalaisen ulosajon ja pelikiellon? Siksi koska joukkueita on liikaa? Siksi koska taso ei yllä KHL:n tasolle? Mitäs muuta Liigassa on pielessä?
Monille ylpeys menee kaiken edelle. Kun on lähdetty enemmän tai vähemmän ovet paukkuen ja perusteltu monta vuotta asioita niin, että asiat ovat tapahtuneet siksi, että kutsu kävi isompiin piireihin oman erinomaisuuden ja suuren potentiaalin takia, on vaikea muuttaa kantaansa. Ja kun mediasta on sen jälkeen saanut lukea, että liigaseuroja vitutti yllättävä lähtö ja selän takana toimiminen, on ollut suhteellisen helppo asemoida entinen kateellisten kaakatukseksi ja vähätellä muita. Ja kun tällä ajatusmaailmalla on psyykannut vuosikausia itseään viittaamaan kintaalla negatiivisiin asioihin ympärillä, on vaikea muuttaa asennettaan. On helpompi haukkua entiset piirit paskoiksi, liian pieniksi ja tasoltaan heikommaksi, jolloin nykyisestä pidetään kiinni hinnalla millä hyvänsä.
Näin käy monien eri asioiden suhteen päivittäin miljoonien ihmisten päissä. Siksi toisille anteeksipyytäminenkin on niin vaikeaa. Kun ylpeys ei anna myöden. On helpompi kehittää kaikenlaisia harhakuvitelmia itsestä ja muista kuin kohdata todellisuus ja todeta, että eihän tämän nyt näin pitänyt mennä.
”Minä kuvittelin jotain ihan muuta kuin miksi todellisuus paljastui. Ja jotkut muut olivat oikeassa kaikki nämä vuodet ja minä olinkin väärässä ja hyväuskoinen. Minä uskoin, että nostamalla jonkun henkilön tai asian jalustalle, kaikki muuttuu vielä hyväksi”. Eikä niin sitten käykään, vaan asiat menevät aina vain vielä enemmän päin helvettiä. Tämän vuoksi välejäkin laitetaan poikki mitä typerimmistä asioista joka ikinen päivä. Vaikka tällainen toiminta on inhimillistä, se on myös typerää. Siksi tälläkin palstalla moni väittää vuosikaudet sinistä punaiseksi ja hirttäytyy mielipiteisiinsä kiinni epätoivon vimmalla, vaikka itsekin jossain vaiheessa tajuaa, että metsään mennään. Ei kukaan halua myöntää olevansa typerä tai hyväuskoinen. Vaikka niin käy varmasti joskus ihan jokaiselle.