Noniin, palataan tähän vielä yhdellä viestillä.
Niin, Ratcliffe on hyvin julkisesti puhunut "Pohjoisen Wembleystä", joka olisi kokonaan uusi stadion, ja johon hän on ruinannut julkista, valtion rahoitusta. Mikäli sitten päädytään Old Traffordia jollain tapaa uudistamaan, se on eri projekti.
Ei saa. Mutta Ratcliffe on sitä mieltä, että pitäisi saada.
Se vain, että kukaan ei vielä tiedä, päädytäänkö uuteen stadioniin vai OT:n laajentamiseen ja remontointiin. Tätä päätöstä ei olla vielä tehty, koska kaikki selvitystyö asian tiimoilta on täysin kesken ja tulee olemaan vielä jonkin aikaa. SitäKIN taustaa vasten tuo väittämä on aivan kummallinen.
Toisekseen, näytäpä yksikin lainaus, jossa Ratcliffe olisi sanonut haluavansa
stadionin rakentamiseen julkista rahaa. Sellaista en itse ole missään nähnyt, mutta kuten sujuvasti ohitit, Taskforce on tullut julki lausunnolla, jossa puhutaan julkisen rahan tarpeesta koskien julkista infraa.
Voin auttaa alkuun: Tuo BBC:n haastattelu, johon monesti viitataan on otettu aika tiuhasti pois kontekstistaan. Siinä Ratcliffe sanoo, että:
- hänen preferenssinsä olisi rakennuttaa uusi stadion
- uuden stadionin tulisi palvella pohjoisessa asuvia
- uuden stadionin tulisi olla moderni ja maailmanluokkaa
- uusi stadion toimisi vetonaulana alueen yleisemmälle kehittämiselle
- sellaisen kehittämisprojektin suhteen tulisi käydä keskusteluja valtionhallinnon kanssa (julkisen rahan käytöstä)
Ratcliffe ei (kaikista otsikoista ja virheellisistä lainauksista huolimatta) sano, että:
- uuden stadionin julkinen rahoitus olisi hänen preferenssinsä
- uuden stadionin rahoituksesta tulisi käyde keskusteluja valtionhallinnon kanssa
Kannattaa katsoa se video haastattelusta.
HS2 ei liity potkupallostadioneihin sitten yhtään millään tapaan; muuten kuin että siitä saadaan yksi esimerkki, miksi valtio ei investoi pohjois-Englantiin ja kaataa vain kaiken rahan Lontooseen. Minkä takia siis pitäisi saada sitten vähintään hyvityksenä "Pohjoisen Wembley".
Väärin. Kyse oli Ratcliffen antamasta esimerkistä siitä, miten jo hyväksytty päätös julkisen infran parantamisesta on pyörretty. Ei hän sanonut, että se olisi jonkinlainen peruste stadionin rahoittamiselle, vaan sille, että julkista rahaa voitaisiin käyttää myös pohjoisessa.
"Pohjoisen Wembley" on nyt ilmeisesti mennyt jotenkin tunteisiin, mutta sehän on vain nimitys kv-standardit täyttävälle futisstadionille.
Mitään yleispätevää linjaa ei ole, kun projekteja on niin monenlaisia, mutta pääosin ei pidä paikkaansa. Maksamaan on välillä laitettu siis grynderit ja uusimman junaradan (Elizabeth Line) osalta lontoolaisyritykset lisäveron muodossa.
Puhuin ihan toteutuneista hankekustannuksista sekä julkilausutuista rahoitusmääristä ja budjeteista: kaikesta liikenneinfrasta reilut 90 % rahoitetaan julkisella rahalla ja esim Network Railin rahoitus tulee vähintään 70 % julkisista rahoista:
In Victorian Britain, hundreds of companies and countless private investors supported railway construction; today, such infrastructure is only financed by the government. Comparing delivery of HS2 and the Great Western Railway suggests that the historical funding model was rather more effective.
www.economicsobservatory.com
Our income is a mix of grants from the UK and Scottish Governments, charges levied on train operators, and income, mainly from our commercial properties.
www.networkrail.co.uk
Lontoo on pienoinen poikkeus koko Brittien näkökulmasta, mutta Elizabeth line oli ensimmäinen laatuaan rahoituksensa suhteen, kun lopulta n. 40% rahasta kerättiin yksityiseltä sektorilta. Tuo ei silti kerro kokonaiskuvasta maassa tasan yhtään mitään - ei ainakaan vielä, kuten varmasti jokainen ymmärtää yo. linkkien kautta (ja muutenkin).
Traffordille nyt ei kuitenkaan tulla rakentamaan mitään uutta junarataa muutenkaan.
Rataa pitää peruskorjata joka tapauksessa paljon ja koko juna-asema rakentaa uudelleen. Taskforce on (muistaakseni) Whitwellin mukaan ottanut jo kantaa, että mikäli OT rempataan, Sir Bobby Charlton standin rakentaminen on seuran vastuulla, mutta vastuu rataosuudesta tulisi jakaa valtion kanssa (tällaiset ovat muuten noita edellisissä linkeissä tilastollisissa marginaaleissa olevia "mixed" rahoituksen esimerkkejä).
Vaihtoehto oli jälleen se, että stadion pölyttyisi 363 päivää vuodessa.
London Stadium on oikeasti aika surkea paikka Valioliiga-seuralle. Itse stadionilla katsomot ovat kaukana ja huonosti jalkapalloa varten suunniteltu. Stadionin ulkopuolella ei ole minkäänlaista tunnelmaa, koska se on pelkkää avointa puistoa ja kliininen superostari.
Niin, kyse ei ollut siitä, olisiko vaihtoehto huonompi, yhtä huono vai parempi tai minkälainen tunnelma jossain on, vaan siitä, että sekä West Ham että City ovat saaneet satojen miljoonien puntien tulonsiirrot suoraan veronmaksajilta. Ja nämä siis sellaisella mekanismilla, jossa stadioneiden julkista käyttömahdollisuutta on ratkaisevasti heikennetty seurojen eduksi. Jos tuo on ihan ok, mutta julkisen liikenteen parantaminen julkisella rahalla maan toiseksi suurimman kaupunkialueen yhdellä vilkkaimmista paikoista tuntuu väärältä, syytä lienee turha yrittää järjellä selittää.