Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Valioliiga ja muu englantilainen jalkapallo 2023–2024

  • 171 472
  • 1 453

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Newcastle on vuotanut valheita lehdistölle.
En sanonut mitään tällaista. Ja jatka vain näiden fanitwiittien postaamista, sehän se jeesaa. Se on ihan selvää, että hovitoimittajat saavat seuroilta tietoja, joita nämä haluavat julkisuuteen. Se on sitten lehdestä kiinni, julkaiseeko niitä vai ei. Daily Mail yleensä kyllä julkaisee.
 

Flonaldo

Jäsen
Siis Ratcliffehän on ruinannut julkista rahoitusta niin räikeästi kuin kukaan tässä maassa kehtaa tuota sanoa. Jenkeissä nyt olisi esim. vähän erilainen kulttuuri, mutta briteissä tämä BBC:n haastattelu on käsi niin ojossa kuin olla voi. Ei toki Old Traffordin remontointiin, vaan kokonaan uuden rakentamiseen.

When asked if public funding would be used, he added: "I think, as part of a regeneration project, there has to be a conversation with the national government. The north deserves some thought as well as the south, I think, if it is a national stadium."

Sekoilu seurassa on toki ollut kärkeen laaja-alaista. Naisten kaudenpäätösgaala ml. FA Cupin voittojuhlinta peruutettiin yhtäkkisesti. Perään sitten päätöskierroksella ottivat supermotivoituneina 0-6 kotona turpaan Chelsealta. Maailman parhaana veskarina pidetty ja Britannian "Vuoden urheilijaksi" valittu Earps antoi niin nyrpeän haastattelun mahdollisesta jatkostaan kuin ihmisen on mahdollista antaa.

Ratcliffe varmasti sellainen mies, että on tottunut vuosikymmenten ajan siihen, ettei tarvitse kenenkään muiden mielipiteistä välittää ja asiat tapahtuvat, kun jyrähdys tulee. Totuttelemista riittänee siihen, että ei potkisseuraa johdetakaan samaan tapaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei toki Old Traffordin remontointiin, vaan kokonaan uuden rakentamiseen.
Juuri siitä olikin kysymys, että johtoajatuksena oli pistää ne ylimääräiset verovarat infraan, ei itse stadioniin. Vastaavia tukitoimia on toki tehty muidenkin urheiluareenojen ympärillä, joten aiheessa ei ole muuta poikkeavaa kuin se, että Ratcliffe asuu itse muualla kuin Englannissa, toisin kuin esimerkiksi Etihadin infrapuoleen tukia saanut... ainiin eiku joo. Tästä silloin tuoreeltaan linkkasinkin tänne useammankin jutun.
 

Flonaldo

Jäsen
Missäköhän niitä ylimääräisiä verovaroja on...

Etihad on kaupungin omistama, kaupungin rakentama stadion - kun Manchester (epätoivoisesti) havitteli olympialaisia pariinkin otteeseen. City otti sen pois kaupungin käsistä, kun koko roska olisi jäänyt keräämään pölyä yksien Kansanyhteisön skabojen jälkeen, ja kun koko alueen uudistamisella myyty suunnitelma olisi silloin lopullisesti romuttunut.

City pykäsi Manchesteriin myös juuri 23k katsojan sisäareenan keikka ym. käyttöön, eikä siihen tullut mitään julkista rahaa penceäkään.

Täällä ei ole tapana tukea verovaroin yksityisiä rakennusprojekteja (pl. toryjen väkevä korruptio). Oikeastaan päinvastoin. Isoissa kaupunginosien / alueiden uudistusprojekteissa on pikemminkin käytäntö, että grynderi laitetaan maksamaan julkinen lisäinfra. Esimerkiksi Canary Wharf & Battersea Park / Nine Elms grynderi on laitettu maksamaan iso siivu kokonaan uusien metrolinjojen rakentamisesta. Itselläkin näkyy ikkunasta ostariprojekti, missä grynderin piikkiin tehdään juna-aseman peruskorjausta ja metroaseman uudet perustukset.

Olisi siis lähes täysin poikkeuksellista, että julkista rahaa (varsinkaan valtion, ei kaupungin) laitetaan yksityisen stadionin rakentamiseen. Ja jos stadionin kylkeen haluaisi projektin kalkyylien tasaamiseksi tehdä sitä koko alueen uudistusta (koteja, työpaikkoja, viihdettä, ravintoloita), siihen varmasti saa helposti kyllä kaavoituksen. Mutta ratikkaverkoston laajentaminen meneekin sitten vielä päälle lisäkustannuksena.

Ajatuksena on kaunis ja varmaan Manchesterin ihmisiä miellyttävä, että sinne rakennettaisiin "Pohjoisen Wembley", missä sitten olisi yhtä lailla Englannin matseja, cup-finaaleja, nousukarsintoja ym. FA ei vaan taida olla välttämättä samaa mieltä. Ja JOS sellaisella ajatuksella alettaisiinkin jotain tehdä, sitten asia pitäisi avata vapaalle kilpailulle (Birmingham, Liverpool, Leeds jne. olisivat kaikki sitä mieltä, että se sinne kuuluu) - eikä niin, että Unitedin yksityisomisteisesta mökistä sellainen vain leivotaan.

Itse olen toki useasti miettinyt, että eipä Lontoon alueen seuroillakaan kovin hyvä diili ole, kun joutuvat maksamaan metroasemien lisämiehityksestä yms. kaupungin kirstuun. Ja seurasta riippuen kuitenkin peleihin matkaavat fanit tuovat sinne kassaan £2-5M/kausi lisätuloja, että eikös tuossa pikemminkin pitäisi fyrkan liikkua toiseen suuntaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi siis lähes täysin poikkeuksellista, että julkista rahaa (varsinkaan valtion, ei kaupungin) laitetaan yksityisen stadionin rakentamiseen. Ja jos stadionin kylkeen haluaisi projektin kalkyylien tasaamiseksi tehdä sitä koko alueen uudistusta (koteja, työpaikkoja, viihdettä, ravintoloita), siihen varmasti saa helposti kyllä kaavoituksen. Mutta ratikkaverkoston laajentaminen meneekin sitten vielä päälle lisäkustannuksena.
Se todellakin olisi poikkeuksellista - myös siitä näkökulmasta, että edes Old Traffordin osalta moista hanketta ei edes tavoitella. Kuten urheiluministerikin sanoi, keskusteluja stadionin parantamiseksi tai uuden stadionin rakentamiseksi edes osittain julkisella rahalla ei ole käyty, eikä sellaiseen rahaa saisikaan. Myöskään verohelpotuksia purku-, rakennus- tai remontointikustannuksiin ei (ainakaan vielä) ole pyydetty tai esitetty, vaikka sellainen olisikin ihan normaalia - myös Briteissä.

Mistä sitten on kyse? Kannattanee lukea, mitä on oikeasti sanottu. Ratcliffe on puhunut julkisen rahan osalta nimenomaan julkisen liikenteen infran vaikutuksista. Hän on maininnut nopeat ratayhteydet, jotka jäivät lupauksista huolimatta rakentamatta pohjoiseen, ja toisaalta tuossa Taskforcessa mukana oleva pormestari Burham sanoi näin:
What I have got to do as part of the taskforce in the next five or six months, working with Lord Coe and Gary [Neville] and others, is give all the supporting information to enable a decision - is it refurbished or is it new build?

In either case there will be some requirement for public funds to be involved because of the train station and the big freight depot right behind Old Trafford, which is an issue as well and something we have got to look at.

Kodit, ravintolat ja viihde. Niin. Ne ovat Trafford Councilin kehittämässä Trafford Wharf Masterplan -kehitysprojektissa mainittuja asioita, jotka ovat olleet tapetilla jo ajalta ennen Ratcliffeä. Missään ei ole sanottu - en ainakaan ole kertaakaan itse lukenut (ja vietän näiden asioiden parissa aivan liikaa aikaa) - että nuo 5000 asuntoa plus niihin liittyvät hankkeet haluttaisiin maksaa julkisella rahalla.

Kyse on alueen julkisesta infrasta: junaradasta, käytöstä poistetusta juna-asemasta, kanaalin turvallisuuden ja toimivuuden parantamisesta jne.

Kuten ehkä (paikallisena?) tiedät, liikenteeseen liittyvät muutoskustannukset maksetaan Englannissa yli 90 % verovaroin, rataosuuksien osalta käytännössä kaikki. Kyse ei ole lisäkustannuksesta silloin, kun korjataan perusinfraa. Esimerkkisi ostoskeskuksen takia parannettavista perustuksista tms. ei vertaudu tällaiseen lainkaan.

Eli kun sanot, että Ratcliffe on ruinannut julkista rahoitusta räikeästi, niin, no, ei ole, vaan tuo on ns. kukkua. Ymmärrän kyllä, että otsikot ohjaavat ajattelua ja osan mediasta tekemät tulkinnat näyttävät raflaavilta, mutta totuus olikin tarua tylsempää - taas kerran.

Etihad on kaupungin omistama, kaupungin rakentama stadion - kun Manchester (epätoivoisesti) havitteli olympialaisia pariinkin otteeseen. City otti sen pois kaupungin käsistä, kun koko roska olisi jäänyt keräämään pölyä yksien Kansanyhteisön skabojen jälkeen, ja kun koko alueen uudistamisella myyty suunnitelma olisi silloin lopullisesti romuttunut.
Tämä oli hyvä! Cityn ritarilliset omistajat tulivat jalomielisesti apuun ettei stadion jää pölyttymään. Suostuivat vastaanottamaan modernin stadionin, maksamaan sen yksityisestä käyttöönotosta parisenkymmentä miljoonaa puntaa (eli alle puolet vaaditusta remontointikustannuksesta, loput verovaroista) ja vuokraa parisen miljoonaa vuodessa. Tuossa on stadion-tulonsiirtoa hulppeasti yli 100m£ Cityn eduksi ja enemmänkin, jos ottaa huomioon vuokrasummassa huomioon sen, ettei stadionia voi juurikaan käyttää esim. muuhun urheiluun (juoksuradat poistettu Cityn tarpeiden takia jne.).

Itse olen toki useasti miettinyt, että eipä Lontoon alueen seuroillakaan kovin hyvä diili ole
Yhdellä seuroista ainakin on aika hyvä diili, kun sai 15 miljoonan punnan panostuksella kuitattua satojen miljoonien veropuntien remontointikustannukset ja siten muutettua yhden maan suurimmista stadioneista vain sille sopivaksi ja pois muusta käytöstä. Mutta joo, eihän sitä heille suoraan rakennettu joten eipä sitten vissiin lasketa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja jos se pitää erikseen sanoa, niin itse en kannata Ratcliffen ajatusta Pohjoisen Wembleystä sikäli kun se tarkoittaisi cup-finaalien pelaamista siellä. Minusta Unitedin kotistadion ei voi olla puolueettomassa käytössä. Nousukarsinnat ja maajoukkuepelit yms. ovat sitten asia erikseen.
 

Flonaldo

Jäsen
Se todellakin olisi poikkeuksellista - myös siitä näkökulmasta, että edes Old Traffordin osalta moista hanketta ei edes tavoitella.
Niin, Ratcliffe on hyvin julkisesti puhunut "Pohjoisen Wembleystä", joka olisi kokonaan uusi stadion, ja johon hän on ruinannut julkista, valtion rahoitusta. Mikäli sitten päädytään Old Traffordia jollain tapaa uudistamaan, se on eri projekti.

Kuten urheiluministerikin sanoi, keskusteluja stadionin parantamiseksi tai uuden stadionin rakentamiseksi edes osittain julkisella rahalla ei ole käyty, eikä sellaiseen rahaa saisikaan.
Ei saa. Mutta Ratcliffe on sitä mieltä, että pitäisi saada.

Mistä sitten on kyse? Kannattanee lukea, mitä on oikeasti sanottu. Ratcliffe on puhunut julkisen rahan osalta nimenomaan julkisen liikenteen infran vaikutuksista. Hän on maininnut nopeat ratayhteydet, jotka jäivät lupauksista huolimatta rakentamatta pohjoiseen, ja toisaalta tuossa Taskforcessa mukana oleva pormestari Burham sanoi näin:
Tuo on taas vain klassista "Lontoo vs. The North" vastakkainasettelua, joka elää ja voi yhtä hyvin kuin Suomessa "Stadi vs. Muu suomi". HS2 ei liity potkupallostadioneihin sitten yhtään millään tapaan; muuten kuin että siitä saadaan yksi esimerkki, miksi valtio ei investoi pohjois-Englantiin ja kaataa vain kaiken rahan Lontooseen. Minkä takia siis pitäisi saada sitten vähintään hyvityksenä "Pohjoisen Wembley".

(Oikeasti Lontoo rahoittaa muuta maata ihan samaan tapaan kuin pk-seutu muuta Suomea. Lisäksi Lontoossa suoran julkisen rahoituksen sijaan projekteissa käydään vielä erikseen lontoolaisten kuluttajien ja yritysten kukkarolla lisäverojen ja -maksujen muodossa.)

Kuten ehkä (paikallisena?) tiedät, liikenteeseen liittyvät muutoskustannukset maksetaan Englannissa yli 90 % verovaroin, rataosuuksien osalta käytännössä kaikki.
Mitään yleispätevää linjaa ei ole, kun projekteja on niin monenlaisia, mutta pääosin ei pidä paikkaansa. Maksamaan on välillä laitettu siis grynderit ja uusimman junaradan (Elizabeth Line) osalta lontoolaisyritykset lisäveron muodossa.

Traffordille nyt ei kuitenkaan tulla rakentamaan mitään uutta junarataa muutenkaan.

Yhdellä seuroista ainakin on aika hyvä diili, kun sai 15 miljoonan punnan panostuksella kuitattua satojen miljoonien veropuntien remontointikustannukset ja siten muutettua yhden maan suurimmista stadioneista vain sille sopivaksi ja pois muusta käytöstä. Mutta joo, eihän sitä heille suoraan rakennettu joten eipä sitten vissiin lasketa.
Vaihtoehto oli jälleen se, että stadion pölyttyisi 363 päivää vuodessa.

London Stadium on oikeasti aika surkea paikka Valioliiga-seuralle. Itse stadionilla katsomot ovat kaukana ja huonosti jalkapalloa varten suunniteltu. Stadionin ulkopuolella ei ole minkäänlaista tunnelmaa, koska se on pelkkää avointa puistoa ja kliininen superostari.

Kuka tahansa seura olisi voinut sinne muuttaa - vaikkapa Spurs. Mutta he mieluummin käyttivät miljardin omaa rahaa kuin ottivat tällaisen tarjouksen vastaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noniin, palataan tähän vielä yhdellä viestillä.

Niin, Ratcliffe on hyvin julkisesti puhunut "Pohjoisen Wembleystä", joka olisi kokonaan uusi stadion, ja johon hän on ruinannut julkista, valtion rahoitusta. Mikäli sitten päädytään Old Traffordia jollain tapaa uudistamaan, se on eri projekti.
Ei saa. Mutta Ratcliffe on sitä mieltä, että pitäisi saada.
Se vain, että kukaan ei vielä tiedä, päädytäänkö uuteen stadioniin vai OT:n laajentamiseen ja remontointiin. Tätä päätöstä ei olla vielä tehty, koska kaikki selvitystyö asian tiimoilta on täysin kesken ja tulee olemaan vielä jonkin aikaa. SitäKIN taustaa vasten tuo väittämä on aivan kummallinen.

Toisekseen, näytäpä yksikin lainaus, jossa Ratcliffe olisi sanonut haluavansa stadionin rakentamiseen julkista rahaa. Sellaista en itse ole missään nähnyt, mutta kuten sujuvasti ohitit, Taskforce on tullut julki lausunnolla, jossa puhutaan julkisen rahan tarpeesta koskien julkista infraa.

Voin auttaa alkuun: Tuo BBC:n haastattelu, johon monesti viitataan on otettu aika tiuhasti pois kontekstistaan. Siinä Ratcliffe sanoo, että:
- hänen preferenssinsä olisi rakennuttaa uusi stadion
- uuden stadionin tulisi palvella pohjoisessa asuvia
- uuden stadionin tulisi olla moderni ja maailmanluokkaa
- uusi stadion toimisi vetonaulana alueen yleisemmälle kehittämiselle
- sellaisen kehittämisprojektin suhteen tulisi käydä keskusteluja valtionhallinnon kanssa (julkisen rahan käytöstä)

Ratcliffe ei (kaikista otsikoista ja virheellisistä lainauksista huolimatta) sano, että:
- uuden stadionin julkinen rahoitus olisi hänen preferenssinsä
- uuden stadionin rahoituksesta tulisi käyde keskusteluja valtionhallinnon kanssa

Kannattaa katsoa se video haastattelusta.

HS2 ei liity potkupallostadioneihin sitten yhtään millään tapaan; muuten kuin että siitä saadaan yksi esimerkki, miksi valtio ei investoi pohjois-Englantiin ja kaataa vain kaiken rahan Lontooseen. Minkä takia siis pitäisi saada sitten vähintään hyvityksenä "Pohjoisen Wembley".
Väärin. Kyse oli Ratcliffen antamasta esimerkistä siitä, miten jo hyväksytty päätös julkisen infran parantamisesta on pyörretty. Ei hän sanonut, että se olisi jonkinlainen peruste stadionin rahoittamiselle, vaan sille, että julkista rahaa voitaisiin käyttää myös pohjoisessa.

"Pohjoisen Wembley" on nyt ilmeisesti mennyt jotenkin tunteisiin, mutta sehän on vain nimitys kv-standardit täyttävälle futisstadionille.

Mitään yleispätevää linjaa ei ole, kun projekteja on niin monenlaisia, mutta pääosin ei pidä paikkaansa. Maksamaan on välillä laitettu siis grynderit ja uusimman junaradan (Elizabeth Line) osalta lontoolaisyritykset lisäveron muodossa.
Puhuin ihan toteutuneista hankekustannuksista sekä julkilausutuista rahoitusmääristä ja budjeteista: kaikesta liikenneinfrasta reilut 90 % rahoitetaan julkisella rahalla ja esim Network Railin rahoitus tulee vähintään 70 % julkisista rahoista:

Lontoo on pienoinen poikkeus koko Brittien näkökulmasta, mutta Elizabeth line oli ensimmäinen laatuaan rahoituksensa suhteen, kun lopulta n. 40% rahasta kerättiin yksityiseltä sektorilta. Tuo ei silti kerro kokonaiskuvasta maassa tasan yhtään mitään - ei ainakaan vielä, kuten varmasti jokainen ymmärtää yo. linkkien kautta (ja muutenkin).

Traffordille nyt ei kuitenkaan tulla rakentamaan mitään uutta junarataa muutenkaan.
Rataa pitää peruskorjata joka tapauksessa paljon ja koko juna-asema rakentaa uudelleen. Taskforce on (muistaakseni) Whitwellin mukaan ottanut jo kantaa, että mikäli OT rempataan, Sir Bobby Charlton standin rakentaminen on seuran vastuulla, mutta vastuu rataosuudesta tulisi jakaa valtion kanssa (tällaiset ovat muuten noita edellisissä linkeissä tilastollisissa marginaaleissa olevia "mixed" rahoituksen esimerkkejä).

Vaihtoehto oli jälleen se, että stadion pölyttyisi 363 päivää vuodessa.

London Stadium on oikeasti aika surkea paikka Valioliiga-seuralle. Itse stadionilla katsomot ovat kaukana ja huonosti jalkapalloa varten suunniteltu. Stadionin ulkopuolella ei ole minkäänlaista tunnelmaa, koska se on pelkkää avointa puistoa ja kliininen superostari.
Niin, kyse ei ollut siitä, olisiko vaihtoehto huonompi, yhtä huono vai parempi tai minkälainen tunnelma jossain on, vaan siitä, että sekä West Ham että City ovat saaneet satojen miljoonien puntien tulonsiirrot suoraan veronmaksajilta. Ja nämä siis sellaisella mekanismilla, jossa stadioneiden julkista käyttömahdollisuutta on ratkaisevasti heikennetty seurojen eduksi. Jos tuo on ihan ok, mutta julkisen liikenteen parantaminen julkisella rahalla maan toiseksi suurimman kaupunkialueen yhdellä vilkkaimmista paikoista tuntuu väärältä, syytä lienee turha yrittää järjellä selittää.
 

Flonaldo

Jäsen
Toisekseen, näytäpä yksikin lainaus, jossa Ratcliffe olisi sanonut haluavansa stadionin rakentamiseen julkista rahaa.
Se haastattelu, joka on jo linkattu, ja josta ainakin tuon pätkityn lyhyemmän version olet katsonut. Ratcliffe viittaa n. 12 kertaa haluamaansa "Kansallisstadioniin", jossa pelattaisiin Englannin maaotteluita, FA Cupin finaalit ja Mestareiden liigan finaaleitakin.

"How would you pay for it? There have been suggestions that you would want public funding from government to help. Is that fair, is that right?"

"If it was part of that re-generation project and National Stadium, then there clearly has to be a conversation with the central government."

"...there shouldn't be any tax payers paying for such a stadium?"

"If it's the National Stadium and a catalyst for the re-generation... but it's not for me to opine."

Ratcliffe ottaa oma-aloitteisesti esille, että jos kyse on tästä "Kansallisstadionista", pitäisi stadionin rahoituksesta keskustella valtion kanssa. Kun haastattelija tiedustelee, että aika monen mielestä olisi aika paksua, että Britannian 4. rikkaimman miehen stadionia maksettaisiin julkisista varoista, Ratcliffe palaa tähän "Kansallisstadioniin".

Väärin. Kyse oli Ratcliffen antamasta esimerkistä siitä, miten jo hyväksytty päätös julkisen infran parantamisesta on pyörretty. Ei hän sanonut, että se olisi jonkinlainen peruste stadionin rahoittamiselle, vaan sille, että julkista rahaa voitaisiin käyttää myös pohjoisessa.
Niin, se ei ole mitään muuta kuin lisää tätä samaa "Lontoo vs. Pohjoinen", millä sitten kerjätään milloinkin mihinkäkin keskustapuolueen siltarumpupolitiikka-henkiseen projektiin valtion rahaa. Nyt vaan sitten hänen "Kansallisstadioniinsa".

Lontoo on pienoinen poikkeus koko Brittien näkökulmasta, mutta Elizabeth line oli ensimmäinen laatuaan rahoituksensa suhteen, kun lopulta n. 40% rahasta kerättiin yksityiseltä sektorilta.
Ei ollut. En nyt ihan joka projektia jaksa perata, mutta Canary Wharfin kohdalla grynderi maksoi £400M metrolinjasta ja Battersea Park / Nine Elms £260M - ja muuten koko hankkeille ei lupaa olisi herunut.

Niin, kyse ei ollut siitä, olisiko vaihtoehto huonompi, yhtä huono vai parempi tai minkälainen tunnelma jossain on, vaan siitä, että sekä West Ham että City ovat saaneet satojen miljoonien puntien tulonsiirrot suoraan veronmaksajilta. Ja nämä siis sellaisella mekanismilla, jossa stadioneiden julkista käyttömahdollisuutta on ratkaisevasti heikennetty seurojen eduksi.
Stadioneille ei olisi ollut julkista käyttöä. Sehän tässä on koko juju. Molemmat seurat ovat hyyryläisinä stadioneilla, ja jos haluavat niitä jotenkin kehittää, se tulee kaikki omasta pussista - omistajuuden yhä säilyessä julkisella taholla.

Jos tuo on ihan ok, mutta julkisen liikenteen parantaminen julkisella rahalla maan toiseksi suurimman kaupunkialueen yhdellä vilkkaimmista paikoista tuntuu väärältä, syytä lienee turha yrittää järjellä selittää.
Kyse on £24 miljardin omaisuuden sedälle "Kansallisstadionin" rakentamisesta osittain julkisella rahoituksella, jotta pohjoisessa ihmiset tuntisivat, että kerrankin mukamas tehdään jotain heillekin, eikä aina vain Lontooseen.

Trafford Park ei ole mikään metropoli, kaukana siitä. Se on kaupungin laidalla olevaa kulahtanutta teollisuusaluetta.

Jos siitä joku kehittää modernin kaupunginosan - niine kaikkine asuntoineen, työpaikkoineen, palveluineen -, hieno homma. Sellaisia projekteja on käynnissä ympäri maata vaikka hurumykke ja pääsääntöisesti ovat erittäin onnistuneita (pl. gentrifikaatiosta aina valittavien mielestä). Ja sillä sitten grynderi tekee rahaa. Siinä ohessa ei tarvitse antaa Ratcliffelle penceäkään stadioniinsa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se haastattelu, joka on jo linkattu, ja josta ainakin tuon pätkityn lyhyemmän version olet katsonut. Ratcliffe viittaa n. 12 kertaa haluamaansa "Kansallisstadioniin", jossa pelattaisiin Englannin maaotteluita, FA Cupin finaalit ja Mestareiden liigan finaaleitakin.
Luepa oikein hitaasti ne lainaukset. Keskity sanoihin kuten re-generation project ja conversation.

Kyllä on todellakin aivan räävintöntä kerjäämistä. Tsiisus tätä taas...

pitäisi stadionin rahoituksesta
Projekti, ei stadion.

Ei ollut. En nyt ihan joka projektia jaksa perata, mutta Canary Wharfin kohdalla grynderi maksoi £400M metrolinjasta ja Battersea Park / Nine Elms £260M - ja muuten koko hankkeille ei lupaa olisi herunut
Nuo ovat aivan pähkinöitä verrattuna lissulinjaan, jossa osuus oli kuitenkin useita miljardeja, ja muutenkin puhuin rahoitusmuodosta, kuten hyvin varmasti arvasitkin, kun siihen olit itsekin viitannut. Tämä nyt on aivan oma keskustelunsa, johon on mielestäni aivan turha lähteä sen syvemmälle, mutta kun julkisen liikenteen toteutuneet infraprojektit ovat luokkaa 100+ miljardia neljässä, viidessä vuodessa, niin tuollaiset uppoavat aivan hyvin siihen vajaan 10% "mixed" -osioon.

Stadioneille ei olisi ollut julkista käyttöä. Sehän tässä on koko juju. Molemmat seurat ovat hyyryläisinä stadioneilla, ja jos haluavat niitä jotenkin kehittää, se tulee kaikki omasta pussista - omistajuuden yhä säilyessä julkisella taholla
Voivat myös lähteä menemään jos siltä tuntuu ja valtio kantaa riskin - ja silloin nuo ovat vain futiskäyttöön soveltuvia pölynkerääjiä, joista veronmaksajat ovat maksaneet paitsi rakennus- myös satojen miljoonien muutoskustannukset. Tämä on aivan selvää tulonsiirtoa veronmaksajilta upporikkaille seuroille. Turha vääntelehtiä.

Trafford Park ei ole mikään metropoli, kaukana siitä. Se on kaupungin laidalla olevaa kulahtanutta teollisuusaluetta.
Kerro ettet ole käynyt paikalla kertomatta ettet ole käynyt paikalla.

Se tästä osaltani. Ei jaksa enempää.
 

Flonaldo

Jäsen
Luepa oikein hitaasti ne lainaukset. Keskity sanoihin kuten re-generation project ja conversation.
Miten maksaisit stadionin, haluatko julkista rahoitusta?
- Siitä pitäisi keskustella valtion kanssa.
Mutta eihän veronmaksajien rahaa pitäisi käyttää stadionin rakentamiseen?
- Kansallisstadion!

Mutta stadionin rahoituksesta ei tietystikään ole kyse silloin, kun haastattelija puhuu vain stadionin rakentamisesta, kysyy vain stadionin rahoituksesta, Ratcliffe vastaa stadionin ja Kansallisstadionin! osalta kysmykseen.

Ok.

mutta kun julkisen liikenteen toteutuneet infraprojektit ovat luokkaa 100+ miljardia neljässä, viidessä vuodessa, niin tuollaiset uppoavat aivan hyvin siihen vajaan 10% "mixed" -osioon.
Ratcliffe haluaa rahaa stadionin rakentamiseen. Ei julkisen liikenteen infraan.

Ja yleinen pääsääntö on, että alueiden uudistushankkeissa grynderi laitetaan maksamaan. Ei päinvastoin.

Toki julkista rahaa saa törsättyä vaikka mihin ja punnat hukattua kirjoissa minkä momentin alle vain. Aika harva vaan on sitä mieltä Manchesterin ulkopuolella, että Ratcliffen stadioniin verorahoja pitäisi käyttää. Jos manchesterilaiset haluavat demaripormestarinsa johdolla lisäveroja kerätä tuota tarkoitusta varten, ei muuta kuin antaa palaa vain.

Kerro ettet ole käynyt paikalla kertomatta ettet ole käynyt paikalla.
Useasti. Niin potkista katsomassa kuin ihan muutenkin. Olen myös asunut Manchesterissa lyhyen jakson. Mites sinä?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei julkisen liikenteen infraan.
Mä olen jo argumentoinut sulle faktoilla ja laittanut lähteet perään joten ihan tällaiseen eipäs-juupas-touhuun en lähde, kun sulla ei ole kuin loukkaantuneet tunteet ja joukko mielipiteitä. "Kansallisstadion" ja "Pohjoisen Wembley" ovat selkeästi syvällä ihon alla. Lainattuun kohtaan: Ratcliffen taskforce on kanssasi 100% eri mieltä, mutta sä varmaankin tiedät paremmin.


Ja yleinen pääsääntö on, että alueiden uudistushankkeissa grynderi laitetaan maksamaan. Ei päinvastoin.
Näin tässäkin tullaan toimimaan. Julkisen liikenteen osalta toki toisin.


Useasti. Niin potkista katsomassa kuin ihan muutenkin. Olen myös asunut Manchesterissa lyhyen jakson. Mites sinä?
Useasti. Niin potkista katsomassa kuin muutoinkin. Tokikaan en asunut siellä, vaan Lontoossa.
 
Ja siis tästä voi tulla pidempää kakkua helposti.

Paljonko laitetaan? Tai siis mitä veikkaat?

Paquetan siis epäilleen hankkineen peleissä tarkoituksella keltaisia kortteja ja sillä sitten tietyt tahot ovat hyötyneet. Tuosta lienee helposti löytyneen ihan videotodisteita kun tuollaiset syytteet on luettu. Ja kun kaikki matsit on kaikkien tarjolla.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB, Eagles
Paljonko laitetaan? Tai siis mitä veikkaat?

Paquetan siis epäilleen hankkineen peleissä tarkoituksella keltaisia kortteja ja sillä sitten tietyt tahot ovat hyötyneet. Tuosta lienee helposti löytyneen ihan videotodisteita kun tuollaiset syytteet on luettu. Ja kun kaikki matsit on kaikkien tarjolla.


Alasarjoissa on aiemmin annettu ihan kunnon penalty jo yhden ottelun perusteella.



 

Flonaldo

Jäsen
Mä olen jo argumentoinut sulle faktoilla ja laittanut lähteet perään joten ihan tällaiseen eipäs-juupas-touhuun en lähde, kun sulla ei ole kuin loukkaantuneet tunteet ja joukko mielipiteitä.
Minulla ei ole mitään muuta kuin Jim Ratcliffen omat sanat, missä häneltä kysytään kuka stadionin maksaa ja hän vastaa, että stadionin rahoituksesta pitää keskustella valtion kanssa. Sinä voit sitten, tunteilla tai ilman, ajatella, että Ratcliffe valehteli, ei ymmärtänyt kysymystä tai jutustelee mitä sylki suuhun tuo. Mutta minä uskon, että kun on BBC:n 40 minuutin haastatteluun mennyt, tuo on hänen kantansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös