Vain elämää – kovimmat vedot?

  • 172 728
  • 730

Vain elämää – kovimmat vedot?

  • Kaduilla tuulee (Cheek)

    Ääniä: 17 7,9%
  • Rakastuin mä luuseriin (Cheek)

    Ääniä: 13 6,0%
  • Levoton Tuhkimo (Cheek)

    Ääniä: 16 7,4%
  • Tinakenkätyttö (Cheek)

    Ääniä: 28 13,0%
  • Giving Up! (Cheek)

    Ääniä: 10 4,7%
  • Puhelinlangat laulaa (Cheek)

    Ääniä: 34 15,8%
  • Unta en saa (Erin)

    Ääniä: 9 4,2%
  • Nahkatakkinen tyttö (Erin)

    Ääniä: 23 10,7%
  • Mitä tänne jää (Erin)

    Ääniä: 52 24,2%
  • Vapaa (Erin)

    Ääniä: 23 10,7%
  • Jos menet pois (Erin)

    Ääniä: 19 8,8%
  • Vasten auringon siltaa (Erin)

    Ääniä: 12 5,6%
  • Pariisi-Helsinki (Kaija Koo)

    Ääniä: 4 1,9%
  • Vanha sydän (Kaija Koo)

    Ääniä: 10 4,7%
  • Mennään hiljaa markkinoille (Kaija Koo)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Won't Let Go (Kaija Koo)

    Ääniä: 6 2,8%
  • Katson sineen taivaan (Kaija Koo)

    Ääniä: 3 1,4%
  • Bum Bum Bum (Neumann)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Tuhlaajapoika (Neumann)

    Ääniä: 8 3,7%
  • Tuulikello (Neumann)

    Ääniä: 6 2,8%
  • Moment of Our Love (Neumann)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Anna mulle tähtitaivas (Neumann)

    Ääniä: 11 5,1%
  • Valkeaa unelmaa (Katri Helena)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Vanha nainen hunningolla (Katri Helena)

    Ääniä: 9 4,2%
  • Jos mä oisin sä (Katri Helena)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Kuka keksi rakkauden? (Katri Helena)

    Ääniä: 3 1,4%
  • Still Alive /Elossa taas (Katri Helena)

    Ääniä: 15 7,0%
  • Satulinna (Jonne Aaron)

    Ääniä: 12 5,6%
  • Syytön (Jonne Aaron)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Rio Ohoi (Jonne Aaron)

    Ääniä: 13 6,0%
  • Jippikayjei (Jonne Aaron)

    Ääniä: 16 7,4%
  • Kylmä ilman sua (Jonne Aaron)

    Ääniä: 54 25,1%
  • Lintu ja lapsi (Jonne Aaron)

    Ääniä: 22 10,2%
  • Teflon love (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Sinä ja minä (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 11 5,1%
  • Liekeissä (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 69 32,1%
  • Kaunis rietas onnellinen (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 18 8,4%
  • Jealous Sky (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 10 4,7%
  • Nuoruus on seikkailu (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 16 7,4%
  • MUU, Mikä siinä on - Kaija Koo, Satasen laina - Neumann tai Autiotalo - Katri Helena

    Ääniä: 8 3,7%

  • Äänestäjiä
    215

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
EDIT: jaa, onpahan näemmä PMMP vetänyt ihan täyden coverin tuosta Mana Manan biisistäkin. Kovemmat kädet -albumilla on aivan toisenlainen versio tuosta biisistä.

Kovemmilla käsillä olevalla Maria Magdalenalla ei ole muuta yhteistä Mana Manan biisin kanssa kuin nimi. Ei voi siis puhua edes, että kyseessä olisivat aivan toisenlaiset versiot, versio kun sanana liittyy jo samaan alkuteokseen. Eri sanat ja eri sävelet, eli eri biisi.

Loiri-jakso oli ensimmäinen Vain elämää -lähetyys, minkä olen ikinä nähnyt. Formaatti ei oikein iskenyt, mutta ihan katsomisen arvoinen tuo silti oli. Elastisen veto Nauravasta kulkurista oli kaksijakoinen. Hyvällä tapaa omanlainen, mutta meni jo tekstin muokkaamisen takia ohi alkuperäisestä ideasta. Wirtanen ja Vesala olivat minusta parhaat. Edelmann ja Koivuniemi vetivät odotetunlaisesti. Vartiainen taas oli ehkä hieman pettymys. Jennin biisivalintakin yllätti, olisin ehkä odottanut häneltä vähän hitaampaa ja kaihoisampaa kappaletta. Mutta hyvä näinkin. Loirin tulkintoja muiden kappaleista odotan... Tulisikohan sieltä Aikuinen nainen...
 
Viimeksi muokattu:

Ralph

Jäsen
Nauravassa kulkurissa oli se vika, että hän Kimmo Laiho ei tehnyt omaa versiota tuosta kappleesta vaan teki ihan oman kappaleen. Siinä kertosäkeessä oli pari lausetta otettu oikeasta kappaleesta, muut oli itse keksimiä.

Idea on, että kaikki esittävät oman version toisten kappaleista, mutta Laiho teki täysin uuden kappaleen. Ainakin rahantulo on saattu, eiköhän Cheek ja rahapussi mielessä Laiho tuon tehnyt.

Muut lauloivat omalla tyylillään Vesa-Matti Loirin kappaleen. Laiho omalla tyylillä ja omilla sanoilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Varmaan vähän vaikea on perusbiisejä tehdä räppinä, jos tuonne sen touhun taitaja otetaan mukaan. Sama kai se Cheekin kanssa oli, ne tekstit olivat täysin eri. Minusta tuossa Nauravassa Kulkurissa oli tavoitettu aika hyvinkin se alkuperäinen idea. Sen sijaan Edelmann (miksi ihmeessä Väliaikainen, joka ei mitenkään profiloidu Veskun kappaleeksi?) ja Koivuniemi yrittivät tehdä alkuperäisen samaan tapaan uusiksi. Ei säväyttänyt.
 

kaspeerk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pittsburgh
Pakko sanoa, että tuo ensi perjantain jakso iski itseeni. Ensimmäinen Vain Elämää -jakso, jonka olen katsonut kokonaan. Ohjelmassa auttaa kyllä, jos tuntee esitettävät biisit. Loirin musiikki ei ole niin tuttua ja sen takia esitykset jäivät vähän etäisiksi.

Elastisen toisen jakson veto osui ja upposi itseeni. Ei ehkä formaatin mukaista lähteä muokkaamaan sanoja, mutta ainakin tuossa toimi aivan loistavasti. Auttaahan se toki myös, että sanoista löytää paljon henkilökohtaista. Myös Loirin veto oli yllättävä ja hauska.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Koivuniemi yrittivät tehdä alkuperäisen samaan tapaan uusiksi. Ei säväyttänyt.

Samaa mieltä tästä. Ilmeisesti jengi liikuttui, kun onhan tuo Veskulle aika tärkeä biisi, mutta itse asiassa tulkinta oli minulle pettymys ja sitä samaa vanhaa.

Ymmärrän myös tällaisen viihdeformaatin aikarajoitukset, mutta siitä huolimatta on mielestäni aika arveluttavaa lähteä tuolla tavalla pätkimään Leinon kuolematonta runoa, säkeistö sieltä, säkeistö täältä.
 

Schadowan

Jäsen
Paula Vesala on kyllä niin läpeensä musikaalinen ja upeaääninen laulaja, ettei mitään järkeä. Veikkaan, että moni PMMP:n menoa vierastanut muuttaa mielipiteensä tämän ohjelman myötä. Itse pidän nimenomaan tuosta Paulan herkästä mutta samalla voimakkaasta puolesta, jota Elegia-"vedossa" nähtiin. Menee omalle soittolistalle heti kun ilmestyy Spotifyhin, ellei jo ole siellä. Hyviähän nuo muutkin esitykset olivat, mitä nyt Paula Koivuniemi oli juuri niin yhdentekevä kuin mitä odotinkin. Seuraavaksi sitten Paulan ja Toni Wirtasen-päivät, kovaa settiä siis luvassa.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Vain Elämää toimisi siinä vaiheessa mainiosti kun pöydän ääressä olisi oman musiikkinsa tekeviä henkilöitä koko sakki. Tai niitä ketäkä ovat itsekkin esiintyviä mutta tekevät paljon myös muille. Sitten olisi oikeasti tarinat laulujen takana. Tai valinta pitäisi tehdä artistin tekemästä, ei äänittämästä kappaleesta.

Suomesta näitä vaan löytyy harmillisen vähän. Mutta mielummin se henkilökohtainen puoli siitä kuinka kappaletta tehtiin eikä sitä kuinka joku sai eteensä laulun ja koitti tavoittaa tunnelman sen takana.

Nyt mukana olevista siis Wirtanen, Vesala ja Laiho. Siihen vaikka Chisu, Knipi tai Mikki, Maija Vilkkumaa, Teemu Brunila, Mariska, Anna Eriksson...
Erinomaisen hyvä pointti; Chisu, Vesala, Vilkkumaa, Mariska ja Eriksson ovat mielestäni maamme ylivoimaisesti lahjakkaimpia ja tinkimättömimpiä musiikkialan taiteilijoita eritoten laulaja-lauluntekijä-kategoriassa, ja arvostan jokaista edellä mainittua artistia suunnattoman paljon.

Jenni Vartiainen - niin häikäisevän kaunis ja upeaääninen nainen kuin onkin - esittää puolestaan pääasiassa joko Mariskan (mm. mestariteokset "Missä muruseni on", "Minä ja hän", "Suru on kunniavieras") tai Teemu Brunilan (pääasiassa toinen ääripää: "Nettiin", "Tyttövuodet") sanoittamia kappaleita, joiden sanoituksellinen tasonvaihtelu on ikävä kyllä järkyttävän suuri. Tietty henkilökohtaisuuselementti on mielestäni jäänyt tästä syystä oletusarvoisesti puuttumaan Vartiaisen kappaleista, minkä vuoksi niiden versiointi on eräänlaista tulkinnan tulkintaa. Uusimmalle albumilleen Vartiainen on tosin sanoittanut itse vallan hienon "Sivullinen"-kappaleen, joka hakkaa tunnelmassaan kaikenlaiset Brunila-räpeltelyt 100-0, joten ehkäpä - ja toivottavasti - Jenni uskaltaa jatkossa aktivoitua enemmän myös sanoitusten saralla.

Mitä Loiriin ja "Väliaikainen"-tulkinnan tulkintaan tulee, kuinka moni tavan kuulija osaa rehellisesti nimetä taiteilija-Loirilta useamman kuin kymmenen musiikkikappaletta? Minä en ainakaan, sillä mieleeni tulevat äkkiseltään ainoastaan Elegia, Nocturne ja Lapin kesä (Eino Leinon kuolemattomia runoja), Naurava kulkuri, Skarabee, Aina tulee jotain (Chisun sanoittama, näin sivumennen sanoen) sekä Hyvää puuta.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Huilumies, Roudariroope ja Hengarihertta (oli aikanaan iso hitti), Sydämeeni joulun teen, Nocturne, Itkevä huilu, Laivat puuta, miehet rautaa jne. tulevat ainakin tuollaisina "yleisesti tunnettuina", toki eivät kaikki pelkästään Loirin biiseinä mieleen.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Mitä Loiriin ja "Väliaikainen"-tulkinnan tulkintaan tulee, kuinka moni tavan kuulija osaa rehellisesti nimetä taiteilija-Loirilta useamman kuin kymmenen musiikkikappaletta?
En minäkään, mutta Vain elämää -sarjassa ei lauleta kuin kuusi. Viisi noista kuudesta kappaleesta oli mielestäni ok-kamaa, eli profiloituivat Loiriin, joskin tuota "Brontosauruksen yö":tä en ollut aiemmin kuullut.

"Väliaikainen"-kappaleen tilalle olisi mielestäni sopinut jo aiemmin mainitsemani "Huilumies", josta näkyikin pätkä insertissä. Siihen olisi sopinut myös "Nocturne" tai "Hyvää puuta". "Tuomittuna kulkemaan" olisi ollut Samulilta vähän kotiinpäin vetämistä, mutta parempi sekin olisi ollut kuin "Väliaikainen".

Täällä on ollut keskustelua tuosta, että mikä sitten on kenenkin biisi ja kenellä on "oikeus" mitäkin laulaa. Ihan pätevää pohdintaa kyllä. Kenties tuohon formaattiin tulisikin ottaa vain laulaja-lauluntekijöitä. Joku mainitsikin, että silloin biisien tekoprosesseistakin voisi löytyä juttua ja syvällisempiä merkityksiä, eikä vain yleistä lätinää.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Elastisen veto Nauravasta kulkurista oli kaksijakoinen. Hyvällä tapaa omanlainen, mutta meni jo tekstin muokkaamisen takia ohi alkuperäisestä ideasta.

Niin, Elastinenhan oli muokannut tekstin kertomaan Loirista, ja minusta tuo oli hyvä idea. Alkuperäinen kipalehan on huono vitsi (tekstinä), ja kappale perustui täysin Loirin luomaan hahmoon ja siihen nauramiseen. Ja noitahan taas olisi mahdoton vetää uskottavasti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Niin, Elastinenhan oli muokannut tekstin kertomaan Loirista, ja minusta tuo oli hyvä idea. Alkuperäinen kipalehan on huono vitsi (tekstinä), ja kappale perustui täysin Loirin luomaan hahmoon ja siihen nauramiseen. Ja noitahan taas olisi mahdoton vetää uskottavasti.

Erittäin hyvin sanottu. Olisi ollut jotenkin erikoista yrittää vetää samoilla heikoilla sanoilla, kuin mitä Jean-Pierre Kusela aikoinaan, kuten sanoit niin vitsi ei tosiaan perustunut sanoihin, vaan tuohon hahmoon. Minulta synninpäästö Elastisella, ihan hyvä idis muokata tuolla tavalla kappaletta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo toi Naurava kulkuri oli parempi vetää noin. Elastisen räppäys ei muutenkaan ole niin noloa kuin mitä sen Cheekin.

Sitä mä taas ihmettelen miksi noi esitettävät pitäisi olla lähtöisin sen juhlittavan artistin omasta kynästä, mitä täällä jotkut valittelee. Lähes kaikki kuitenkin tietää että Loiri laulaa tuota biisiä, ja hyvin laulaakin.

Joo mä kanssa katsoin sen seuraavan jakson. Mä oon kyllä positiivisesti yllättynyt tuosta Paula Vesalasta. Ja sekin oli mulle yllätys miten monta tunnettua biisiä sillä bändillä oli. Mä en hirveästi kuuntele teiniradioita enkä pyöri sellaisissa porukoissa, missä kuunnellaan jotain PMMP:tä tai muitakaan vastaavia tyttöbändejä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kenties tuohon formaattiin tulisikin ottaa vain laulaja-lauluntekijöitä. Joku mainitsikin, että silloin biisien tekoprosesseistakin voisi löytyä juttua ja syvällisempiä merkityksiä, eikä vain yleistä lätinää.
Viime kaudella siellä oli Hanhiniemi, Jukka-Poika ja Juha Tapio, ei ehkä niminä nykyisen tasoisia, mutta törkeän hyviä esiintyjiä. Lisäksi tuo pointti omista sanoituksista toteutui heidän kohdallaan. Oli ihan mielenkiintoista kuulla tarinoita biisien takaa. Ja samalla hiukan sääli, että moni on alkanut seurata ohjelmaa vasta Loirin tms. ison nimen myötä. Tsekatkaa vaikkapa Hanhiniemen Siideripissis tai Tapion oliko se nyt Abreun biisin tulkinta, niin löydetään taso, jota tällä kaudella ei välttämättä edes tavoiteta. Toivon toki toisin ihan perjantai-iltojen kotiviihteen nimissä.
 
Aikamoinen pannukakku oli tämä Loiri-jakso. Vesku Loirin sädekehä ei näytä sammuvan ja mies on edelleen Suomen yliarvostetuin viihdetaiteilija. Hei sehän laihtuikin vielä, kyllä nyt sen musiikki on hyvää! Ei ole, Veskun musiikki on järkyttävän haiseva kasa ihmispaskaa.

Ensi jaksolta odotan paljon, koska Vesalalla on oikeasti hyviä biisejä. Vesku voi sitten jonkun niistä lausua ja sehän on taas perkeleen koskettavaa.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Aikamoinen pannukakku oli tämä Loiri-jakso. Vesku Loirin sädekehä ei näytä sammuvan ja mies on edelleen Suomen yliarvostetuin viihdetaiteilija. Hei sehän laihtuikin vielä, kyllä nyt sen musiikki on hyvää! Ei ole, Veskun musiikki on järkyttävän haiseva kasa ihmispaskaa.

Mielipiteensä kullakin. Itse veikkaan, että joko a) lauluääni, joka sinua miellyttää on todella erilainen kuin mistä valtaosa pitää ja/tai b) et jaksa paneutua laulun sanoihin, jos ne ovat yhtään monitulkintaisia. Omasta mielestäni Vesku ansaitsee kyllä kaiken sen hypen, mitä on ihan jäätävän pitkällä musiikintekijä- ja näyttelijäurallaan saanut.

Ihmetteln suuresti, kun ihmiset valittavat siitä, että Kimmo (ja edelliskaudella Cheek) muokkaavat alkuperäisversioita. Ihanko oikeasti formaatti olisi parempi, jos biisit vedettäisiin karaokena? Ja jos sanojen ja sitä kautta biisin tarinan muokkaaminen on rikos, niin miten sovituksen muokkaaminen (jota kaikki muutki osallistujista harrastavat) ei sitä ole. Esimerkiksi edellisellä tuottarilla Erin taisi olla ainoa joka oikeasti räppäsi Cheekin päivänä.

Ei kyse ole kuitenkaan mistään lauluskabasta, jossa haetaan monipuolisinta artistia, vaan jokainen on tuolla omien vahvuuksiensa kautta.

Aikaisemmin en ole ko. formaatista mitenkään älyttömästi välittänyt, mutta nyt on omaan korvaan sellainen kaarti, että olen semisti fiiliksissä. Joskin Vartiaisen ylimielisyys puskee ihan jatkuvasti ruudusta läpi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Tsekatkaa vaikkapa Hanhiniemen Siideripissis tai Tapion oliko se nyt Abreun biisin tulkinta, niin löydetään taso, jota tällä kaudella ei välttämättä edes tavoiteta. Toivon toki toisin ihan perjantai-iltojen kotiviihteen nimissä.

Mielestäni Paula Vesalassa on kyllä aika paljon potentiaalia, mitä tulkintaan tulee. Ja tämä allekirjoittaneelta, joka mitään PMMP:tä ei ole kuunnellut, ensimmäisen jakson veto vain vakuutti.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Minua ärsytti PMMP:n musiikissa todella paljon se, että laulun ja soittamisen volyymi oli aina täysin epäsynkassa jolloin laulusta oli vaikea saada mitään selvää. Johtui kai mikityksestä tms. Tuossa ohjelmassa Vesalan laulukin pääsee viimein esiin mitä em. syystä ei PMMP:ssä oikein tapahtunut.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Loirilla on kyllä niin omintakeinen laulutyyli, toisinaan on tosiaan enemmän sanojen lausumista kuin laulamista, ja pääpaino koko touhussa onkin enemmän tulkinnassa ja sanojen sanomaan eläytymisessä kuin varsinaisessa teknisessä laulannassa, että ymmärrän kyllä ettei kaikkia nappaa. En minäkään Loirin musiikin suuri ystävä ole, mutta joitain helvetinmoisia helmiähän ukolta kyllä löytyy, ja aika makea soundi äijän äänessä kyllä on kun se laulutouhuunkin ihan tosissaan ryhtyy. Mutta aika vähemmistössä tässä maassa on ihmiset joiden mielestä ukon tuotanto on kasa haisevaa paskaa, tai no miten se juttu siitä miljoonasta kärpäsestä jotka ei oo väärässä ja pakko paskan on olla hyvää meni.

Ensi jaksolta odotan paljon, koska Vesalalla on oikeasti hyviä biisejä. Vesku voi sitten jonkun niistä lausua ja sehän on taas perkeleen koskettavaa.

Höhö. Kannattaa toki odottaa, oli omasta mielestäni ehkä koko tän formaatin paras jakso tähän mennessä, mutta tuut kyllä Loirin kohdalla pettymään raskaasti.
 
Mä en hirveästi kuuntele teiniradioita enkä pyöri sellaisissa porukoissa, missä kuunnellaan jotain PMMP:tä tai muitakaan vastaavia tyttöbändejä.

Ja tämä allekirjoittaneelta, joka mitään PMMP:tä ei ole kuunnellut, ensimmäisen jakson veto vain vakuutti.

Mä toki ymmärrän, että setämiehet saattavat luulla (pitkälti Popstars-taustan ja Rusketusraitojen vuoksi) PMMP:n olevan samaa sarjaa kuin vaikkapa Tiktak, Gimmel ja Spice Girls. Todellisuudessa PMMP:llä on paljon enemmän yhteistä Leevi and the Leavingsin kanssa kuin noiden teineille suunnattujen bändien, jotka voidaan perustellusti niputtaa ryhmään "tyttöbändit". Tämä kyllä jossain määrin valkenee setämiehillekin, jos he viitsivät kuunnella tämän viikon Vain elämää -jakson aikana Paula Vesalan tekstejä ajatuksen kanssa. Kyllä minullakin leuat loksahti, kun juhannuksena 2005 kuulin ensimmäistä kertaa Kovemmat kädet -levyä. Ensiajatus oli, että "eihän nyt herranen aika joku Popstars-lunttu voi tehdä tällaisia sanoituksia".

PMMP on yhtye, jonka kohderyhmään kuuluvat kirkuvien teinityttöjen lisäksi A.W. Yrjänän kaltaiset herkät runopojat.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä toki ymmärrän, että setämiehet saattavat luulla (pitkälti Popstars-taustan ja Rusketusraitojen vuoksi) PMMP:n olevan samaa sarjaa kuin vaikkapa Tiktak, Gimmel ja Spice Girls. Todellisuudessa PMMP:llä on paljon enemmän yhteistä Leevi and the Leavingsin kanssa kuin noiden teineille suunnattujen bändien, jotka voidaan perustellusti niputtaa ryhmään "tyttöbändit". Tämä kyllä jossain määrin valkenee setämiehillekin, jos he viitsivät kuunnella tämän viikon Vain elämää -jakson aikana Paula Vesalan tekstejä ajatuksen kanssa.

No juurihan minä totesin, että kyllä minä ainakin vakuutuin. Se on myös toki samaten selvää, että PMMP on jo lähtökohtaisesti kovempi juttu, kuin vaikkapa Gimmel, enhän minäkään kokonaan heidän radiosoitoltaan ole välttynyt.

Varmaan oma suosikkini oli se sellainen aika kesäinen biisi, jossa lauletaan tyyliin: odotatko turhaan mua sittenkin... ihan hyvä biisi ajaessa heinäkuisen Suomen maanteillä..
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä toki ymmärrän, että setämiehet saattavat luulla (pitkälti Popstars-taustan ja Rusketusraitojen vuoksi) PMMP:n olevan samaa sarjaa kuin vaikkapa Tiktak, Gimmel ja Spice Girls. Todellisuudessa PMMP:llä on paljon enemmän yhteistä Leevi and the Leavingsin kanssa kuin noiden teineille suunnattujen bändien, jotka voidaan perustellusti niputtaa ryhmään "tyttöbändit". Tämä kyllä jossain määrin valkenee setämiehillekin, jos he viitsivät kuunnella tämän viikon Vain elämää -jakson aikana Paula Vesalan tekstejä ajatuksen kanssa.

Joo mä kanssa positiivisesti yllätyin, kuten sanoin. Jostain kumman syystä mä vaan en tuollaisten bändien kohdalla niin hirveästi keskity niihin sanoihin. Ehkä mulla on ennakkoluuloja tai jotain. Muija vieressä lähestulkoon itki niiden biisien jälkeen ja mä olin että täh, mitä siinä laulettiin? Mä vaan tuijottelin sitä ruutua.

Ja tuo vertaus Leevi and the Leavingsiin on sinänsä hieman huvittava kun se tunnetusti on vähän sellainen nössöjen bändi, vai miten sen nyt nätisti sanoisi. Mä tosin en tiedä kuin ne hitit, "Poika nimeltä Päivi", "Ellinoora Alexandra Jurvanen" jne. Niissä ainakin ne sanat on hölmöjä tai ainakin lapsellisia, sitä tuskin kukaan kiistää. Sävelkin on myös aika yksinkertainen, vähän kuin lastenlauluissa, tai oikeastaan aika paljonkin. Sen laulajan äänessäkään ei myöskään ole paljoa kehumista, oikeastaan päinvastoin.

Mutta nyt siis tuosta Paula Vesalasta on tullut yksi mun suosikeistani tuossa ohjelmassa. Se heittäytyykin tuohon paljon rohkeammin kuin se ärsyttävä Jenni Vartiainen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niissä ainakin ne sanat on hölmöjä tai ainakin lapsellisia, sitä tuskin kukaan kiistää. Sävelkin on myös aika yksinkertainen, vähän kuin lastenlauluissa, tai oikeastaan aika paljonkin. Sen laulajan äänessäkään ei myöskään ole paljoa kehumista, oikeastaan päinvastoin.

Puhutaanko me siis samasta henkilöstä, jota on yleisesti pidetty esimerkiksi Juicen veroisena kynämiehenä? Tosin jos olet vain nuo kaksi kuullut, niin ymmärrän kantasi. Tosin epäilen, että olet kuullut helvetin monta enemmän, et vain ehkä tunnista niitä Leevin biiseiksi?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja samalla hiukan sääli, että moni on alkanut seurata ohjelmaa vasta Loirin tms. ison nimen myötä. Tsekatkaa vaikkapa Hanhiniemen Siideripissis tai Tapion oliko se nyt Abreun biisin tulkinta, niin löydetään taso, jota tällä kaudella ei välttämättä edes tavoiteta.
Minä seuraan nyt tätä ihan vain siksi, että tuolla on artisteja joista olen muutenkin kiinnostunut, joiden musiikista pidän ja uraa arvostan. Hanhiniemi on ihan ok sinänsä, mutta edelliskaudella oli omaan makuun sellaisia turhakkeita liuta, joiden musiikki ei anna minulle mitään ja sytytä. Näin ollen ihan turhaa katsoa, kun ei ole mitään omakohtaista kinnekohtaa siihen materiaaliin. Olkoon sitten kuinka hyviä tulkintoja ja tarinoita kappaleiden takaa tahansa.

Olen tuon Hanhiniemen Siideripissis -esityksen kyllä katsonut Nelosen sivuilta joskus. Olihan se ihan hauska, mutta kappale itsessään on varsin raivostuttava renkutus, kuten koko Jukka Poikakin on varsin rasittava hahmo Suomen musiikkikentällä, etenkin nykyään.

Väitän, että esim. seuraavassa jaksossa kun veivataan PMMP:n hienoja biisejä Paula Vesalan upeilla sanoituksilla, niin kolahtaa ja syttyy fiiliksiä itselleni paljon enemmän kuin mistään mitä viime kausina on tehty. Kuka tietty mitenkin, mutta minulle se on hyvin olennaista, että puhutaan musiikista joka henkilökohtaisesti puhuttaa ja herättää muistoja, jotta siihen voi samaistua.
 
Tosin jos olet vain nuo kaksi kuullut, niin ymmärrän kantasi.

Laura Jenna Ellinooran kutsuminen lapselliseksi kappaleeksi on melko kyseenalaista. Kyseinen biisi on varsin mainiota vittuilua lähiökansalle, joka kuvittelee lastensa pääsevän sieltä lähiöstä helpommin pois, jos niille annetaan vieraskielisiä nimiä. Siksi jakomäet ja kontulat ovat pullollaan jessicoita ja camilloja. Lapset eivät ymmärrä, mistä ko. kappaleessa puhutaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Laura Jenna Ellinooran kutsuminen lapselliseksi kappaleeksi on melko kyseenalaista. Kyseinen biisi on varsin mainiota vittuilua lähiökansalle, joka kuvittelee lastensa pääsevän sieltä lähiöstä helpommin pois, jos niille annetaan vieraskielisiä nimiä. Siksi jakomäet ja kontulat ovat pullollaan jessicoita ja camilloja. Lapset eivät ymmärrä, mistä ko. kappaleessa puhutaan.

Mistähän sinulle on tullut tällainen käsitys? Minulle tuossa laulussa esiintyy Göstalle niin tyypillinen reppana mies, jonka nuorempaa vaimoa on alakerran Rami käynyt hoitamassa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös