Eilen Tonin päivänä välähtikin esiin taas se sietämättömän muka taiteellinen Paula Vesala. Ei jumalauta miten alleviivattua paskaa ja luultavasti itsekin tiesi olevansa todellisen tekotaiteen äärellä. Veskun paljon hypetetty veto jäi vähän vaiheeseen. Yleensäkin tällaisten "huikeasti koskettavien" vetojen arvon voi kyseenalaistaa jos sitä pitää mainostaa kaikella ei-itse-esitykseen liittyvällä. Sairas mies, kuolema ovella, karisma yms.
Aika vahvasti eri mieltä molemmista. Miten tuon Veskun sitten pitäisi koskettaa tuossa? Itse esitys tunnelmaltaan ja tekemiseltään oli loistava ja siihen saa syvyyttä noista oheistarinoista sekä kappaleeseen liittyvillä ja liittymättömillä asioilla. Liikututko sitten vain sellaisesta esityksestä, missä artisti vaikka itkee kun on niin kivasti kirjoitetut sanat ilman minkäänlaista kosketuspohjaa mihinkään? Ehkä korkeintaan voi samaistua joihinkin omiin menneisiin/tuleviin teiniangsteihin.
Vesala taas saattoi tietää Wirtasen nörttiydestä ja heittäytyä kunnioittamaan miestä vähän eri suunnalta. Piti hauskaa ja oli aidosti itsensä, en tiedä miten tuosta tekotaidetta taas saa.
Vesku kehui muistaakseni ekassa jaksossa Toni Wirtasta suunnilleen näin "mieletön voima laulamisessa, ei mikään äänenvolyymi, vaan tunteen" ja samat sanat pystyy laittamaan täysin näihin Veskun esityksiin. Rusketusraidoissa jo tuo "kaadetaan viini, tartutaan kiinni" -kohta sai kylmät väreet sen "pelleilyn" keskellä ja sitten sama tässä armossa. Vesku on niin järkyttävän hyvin sisällä kappaleessa ja sen sanoissa, että sen pinnan alla voi huomata niin paljon nyansseja, ettei ole tottakaan. Joku varmaan tulee sanomaan viimeistään Vartiais-päivän jälkeen että se on teatteria vaan, mutta en usko tähän. Ja sikälimikäli olisikin vain teatteria, niin tuolla karismalla ja lahjakkuudella millä Loiri vetää, niin vitunko väliä. Täydestä se menee, ja sukkana.
Tuon Armon toisen säkeistön lopussa kohta "Tämä tie meidät kaataa, ei voi jatkaa.. ei voi olla näin".. Teemukin itkee.