Vain elämää – kovimmat vedot?

  • 173 099
  • 730

Vain elämää – kovimmat vedot?

  • Kaduilla tuulee (Cheek)

    Ääniä: 17 7,9%
  • Rakastuin mä luuseriin (Cheek)

    Ääniä: 13 6,0%
  • Levoton Tuhkimo (Cheek)

    Ääniä: 16 7,4%
  • Tinakenkätyttö (Cheek)

    Ääniä: 28 13,0%
  • Giving Up! (Cheek)

    Ääniä: 10 4,7%
  • Puhelinlangat laulaa (Cheek)

    Ääniä: 34 15,8%
  • Unta en saa (Erin)

    Ääniä: 9 4,2%
  • Nahkatakkinen tyttö (Erin)

    Ääniä: 23 10,7%
  • Mitä tänne jää (Erin)

    Ääniä: 52 24,2%
  • Vapaa (Erin)

    Ääniä: 23 10,7%
  • Jos menet pois (Erin)

    Ääniä: 19 8,8%
  • Vasten auringon siltaa (Erin)

    Ääniä: 12 5,6%
  • Pariisi-Helsinki (Kaija Koo)

    Ääniä: 4 1,9%
  • Vanha sydän (Kaija Koo)

    Ääniä: 10 4,7%
  • Mennään hiljaa markkinoille (Kaija Koo)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Won't Let Go (Kaija Koo)

    Ääniä: 6 2,8%
  • Katson sineen taivaan (Kaija Koo)

    Ääniä: 3 1,4%
  • Bum Bum Bum (Neumann)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Tuhlaajapoika (Neumann)

    Ääniä: 8 3,7%
  • Tuulikello (Neumann)

    Ääniä: 6 2,8%
  • Moment of Our Love (Neumann)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Anna mulle tähtitaivas (Neumann)

    Ääniä: 11 5,1%
  • Valkeaa unelmaa (Katri Helena)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Vanha nainen hunningolla (Katri Helena)

    Ääniä: 9 4,2%
  • Jos mä oisin sä (Katri Helena)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Kuka keksi rakkauden? (Katri Helena)

    Ääniä: 3 1,4%
  • Still Alive /Elossa taas (Katri Helena)

    Ääniä: 15 7,0%
  • Satulinna (Jonne Aaron)

    Ääniä: 12 5,6%
  • Syytön (Jonne Aaron)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Rio Ohoi (Jonne Aaron)

    Ääniä: 13 6,0%
  • Jippikayjei (Jonne Aaron)

    Ääniä: 16 7,4%
  • Kylmä ilman sua (Jonne Aaron)

    Ääniä: 54 25,1%
  • Lintu ja lapsi (Jonne Aaron)

    Ääniä: 22 10,2%
  • Teflon love (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 7 3,3%
  • Sinä ja minä (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 11 5,1%
  • Liekeissä (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 69 32,1%
  • Kaunis rietas onnellinen (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 18 8,4%
  • Jealous Sky (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 10 4,7%
  • Nuoruus on seikkailu (Jari Sillanpää)

    Ääniä: 16 7,4%
  • MUU, Mikä siinä on - Kaija Koo, Satasen laina - Neumann tai Autiotalo - Katri Helena

    Ääniä: 8 3,7%

  • Äänestäjiä
    215

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja en kyllä allekirjoita väitteitä, että Paula Vesalan esitys olisi jotenkin tekotaiteelinen. Melko puhtaasti syntikkapoppiahan tuo oli ja tarttuvalla meiningillä, eikä mitään taiteellisia temppuiluja. Toki alkuperäiseen nähden sovitettu ja rakennettu täysin eri tavalla, mutta sehän on juuri tässä tapauksessa ideakin, ainakin minun mielestäni. Hienoa kuulla selkeästi poikkeava lähestymistapa kappaleeseen.

Kaiken kaikkiaan Apulanta-päivä oli oikein hyvä ja ennen kaikkea tasavahva. Kenties paras siinä mielessä tähän asti. Mielestäni aiemmissa jaksoissa vähän alisuoriutunut Samuli Edelmann oli nyt myös hyvä ja sai siihen esitykseensä tunnetta ja menoa enemmän. Muuten tahtoo vetää kaiken jotenkin turhan voimakkaan melankoliafiltterin läpi, saaden kaiken kuulostamaan samanlaiselta paatokselta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä väsynyt vertaus, mutta mieleen tuli Johnny Cashin cover-veto "Hurt"-biisistä. Maailmasta löytyy varmasti tuhansia teknisesti pätevämpiä ja laadukkaampia laulajia, mutta samaa karisman ja tulkinnan tasoa saakin hakea tiheällä täikammalla. Loirin vedossa oli karismaa roppakaupalla. Eikä sen jälkeen normaalisti tiukkapipoinen kuuntelijaminäni välittänyt paskan vertaa osuiko veto nuottiin tai sanat rytmiin. (Paula Koivuniemellä on sitä paitsi ollut pahempia ongelmia rytmityksen kanssa.) Uskoakseni Loiri on jo ihmisenä siinä iässä, ettei hänen tarvitse liiemmin teeskennellä ja välittää muiden mielipiteistä. Siis päästäkseen artistina parempaan asemaan. Joten uskon häntä, jos "Armo" oli häntä kovasti koskettanut kappale.

Itsellänikin tuli Cashin uudempi tuotanto ja varsinkin Hurt tuosta mieleen. Teknisesti jopa aika surkeaa laulamista, mutta se tunne joka tuosta välittyy on jotain uskomatonta, sairaan miehen viimeiset sanat josta paistaa elämänkokemus ja tuska. Voidaan tuohon pistää kuka tahansa "idols" laulaja laulamaan biisi täysin nuotilleen oikein, mutta se on vaan hyvin laulettu, ei siitä välttämättä jää katsojalle mitään käteen.

Tuo Loirin laulu kyllä on juuri nyt semmoinen että toivottavasti mies ei vietä seuraavaa vuotta jollain Vain elämää kiertueilla ja laula jotain joululauluja kirkossa. Levyttämään vain oikean tuottajan kanssa oikein valittuja biisejä. Toki vielä se voi löytyä Vain elämää ohjelmastakin onhan päiviä jäljellä.

Yleisesti kyllä aivan loistava tuo Wirtasen päivä, oikeastaan kukaan ei pettänyt. Vähän pelolla odotan esimerkiksi Vartiaisen päivää, toisaalta biisit on kuitenkin varmasti huipusanoittajien tekemiä, että äkkiähän joku sovittaa ne parempaan kuosiin kun joku popstars Vartiainen :)
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Tuleeko tuo Loiri-Cash-juttu joillekin vielä uutena asiana? Johan se Vesku vuosia sitten teki kaksi vai kolme levyä ihan American-levyjen mallin mukaan. Siis ne mitkälie Lappi-albumit, ei tokikaan onnistuen ihan esikuvansa tasolla. Mäkin olisin odottanut Vesku-jaksossa Hyvää puuta -levyltä jotain, koska siellähän on hyvinkin hienoja biisejä. Mieheltä itseltään Rusketusraidat oli kyllä hauska veto.

Paula Vesalan Apulanta-vetohan oli ihan silkkaa PMMP:tä, mikä siinä oli "tekotaiteellista"? Vai välittyikö se kuvana paremmin, kun itse olen vain kuunnellut juutuubista. PMMP:n biisit taas ei kaiken kaikkiaan vaan toiminut mulla, vaikka sinänsä ihan ok vetoja olikin. Kai ne kappaleet, varsinkin Kovemmat kädet -albumin kohdalla, on liian isoja omassa päässä niin ettei taivu nuo coverit.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yleisesti kyllä aivan loistava tuo Wirtasen päivä, oikeastaan kukaan ei pettänyt. Vähän pelolla odotan esimerkiksi Vartiaisen päivää, toisaalta biisit on kuitenkin varmasti huipusanoittajien tekemiä, että äkkiähän joku sovittaa ne parempaan kuosiin kun joku popstars Vartiainen :)
Vartiaisen biisit on sanoituspuolella varsin vahvasti kaksikon Mariska ja Teemu Brunila (joka on tainnut jokusen hitin kynäillä sävellyspuolellakin) käsialaa. En tiedä onko Jennillä suuremmin ollut tekemistä niiden kanssa, tuskin, jollei nyt jotain sovituspuolta. Sävellyksiin hän taasen on ainakin Jukka Immosen kanssa enemmän ollut osallisena, käsittääkseni. Eli on ne nyt ainakin osittain hänen omia kappaleitaan ja ei tuossa porukassa nyt kaikki muutkaan ole kappaleitaan sanoittanut ja esim. Paula Vesala ei ole PMMP:n kappaleista säveltänyt yhtään (sanoittanut pääasiallisesti, toki). Kokonaisvaltaisesti musiikkiinsa vaikuttaneita tossa porukassa on siis vain kaksi, eli Elastinen ja Toni Wirtanen.

Palatakseni Jenni Vartiaiseen, niin biisit on kuitenkin pääosin todella hyviä ja Jenni ne kyllä esittää suurella tunteella ja taidolla, että ei siinä puolessa valittamista. Ei tästä ole montaakaan vuotta kun suhtauduin Vartiaiseen aika nyrpeästi, mutta kun viime vuonna kuuntelin ensimmäistä kertaa Seilin, niin silloin lähti avautumaan, että monet biisit ovat todella taidokkaita lajissaan ja myös paikoin erittäin hyvin sanoitettuja. Tuolla sanoituspuolella Mariska kyllä vetää ihan suvereenin voiton Brunilaan nähden. Nuo Brunilan sanoittamat kappaleet on pääsääntöisesti aika heikkoja, mutta toisaalta vetoavat varmasti isoon yleisöön ja sen Brunila kyllä osaa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Minusta vaikuttaa siltä, että Koivuniemi rikkoo rytmiä ihan tietoisesti. Se on sitä taitelijan vapautta.
Olet oikeassa, ei Koivuniemi ole "huonouttaan" poissa rytmistä. Minun korvaani vapauksia on vain otettu liikaa, tavalla joka iskee liikaa korville.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Minulle tuli kyllä yllätyksenä, ettei Jenni Vartiainen olekkaan sanoittanut kappaleitaan. Mielestäni tämä Jenni Vartiaisen-päivä on ollut tähän mennessä tuotantokauden heikoin.
 

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jotenkin ollut viime vuosina Vartiaisesta sellainen mystinen kuva, ehkä johtuu osittain lähes täydestä seuraamattomuudesta, mutta nyt vain elämää on näyttänyt takaisin sen popstars -tytön jossa ei ole mitään mystistä vaan sattunut sopivat tuottajat. Ei pysty kuuntelemaan levyjäkään enää, vain elämää teki ainakin mun silmissäni Vartiaiselle pelkkää negatiivista. Pari ihan hyvää esitystä mut ei oikein muuta.
Ei se edes näytä niin hyvältä enää.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jenni Vartiaisen päivä ollut selkeästi heikoin tähän mennessä. Onneksi Paula Vesala ja Toni Wirtanen vähän nosti tasoa ja löysi uomansa tuoda hommaan jotain tasoa. No ei se Elastinenkaan huono ollut, mutta vanhempi kaarti oli biisien kanssa aika hukassa. Väkinäisesti meni.

Tavallaan olen pettynyt. Jenni Vartiaisen biisit on hyviä, mutta näemmä niistä ei muiden tulkitsemana riitä. Ehkä liian tuoreita kappaleita vielä. Sinänsä toki esim. PMMP ei ole juuri vanhempi ilmiö, mutta kappaleet on astetta paria syvempiä ja tunteikkaampia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuossa Paula Vesalan rouheassa tulkinnassa on jopa jotenkin CMX-vibat, ainakin minulle. Jotain samaa. Ehkä syy, miksi pidin paljon. Tuontyyppistä meininkiä kun arvostan.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Samuli on kyllä kova jätkä, jokaisessa jaksossa vetää erittäin kovalla tasolla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minun mielestä Samuli Edelmann vaipui taas sinne virsiosastolle, liian ylivakavaa ja ryppyotsaista tulkintaa ja sovitusta. Onhan siinä oma tunnelmansa, mutta kun vetää tuolla sapluunalla lähes koko ajan. Wirtasen päivänä oli vähän sitä räjähtävyyttä mutta nyt vaivuttiin taas paatoksen puolelle. Liian yksiulotteinen tapa ilmaista, ei voi mitään.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Jenni Vartiaisen päivä ollut selkeästi heikoin tähän mennessä.

Kappas, en olekaan ainoa joka on tätä mieltä. Itse äsken jakson tallennuksesta katsoneena ja aiemmat tuotantokaudet kaikki nähneenä nimeän tämän iltaisen Jennin jakson ensimmäistä kertaa Vain Elämää jaksoksi jonka missaamalla ei olisi menettänyt mitään. Tämä siis luonnollisesti oma mielipiteeni, en ala riitelemään niiden kanssa jotka tykkäsivät. Minulle ei vaan avaudu edelleenkään nää Vartiaisen biisit. Ei aukea Vartiaisen persoona. Ei aukea Vartiaisen suosion salaisuus. Kaiken kaikkiaan mun silmissä tylsä, jopa ärsyttävä ihminen. Kaunis se on, mutta siihen se sitten jääkin. Edelleen korostan, tää on mun mielipide, Jenni-fanien turha kerätä maasta kiviä ja suunnata tähtäintä mun suuntaan.

Tylsät biisit, tylsiä tulkintoja ja kaikin puolin tylsä jakso. Tästä ei jäänyt oikein mitään mieleen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin tarkennetaan nyt omaa mielipidettäni, että tällä kaudella. Edellisistä kausista ei ole hajuakaan, kun en ole niitä katsonut, mutta näistä neljästä jaksosta tämä oli keskimääräisesti heikoin. Harmi kyllä. Odotin enemmän, kun Jenni Vartiaisesta artistina pidän.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Eilen erehdyin katsomaan tätä sarjaa lähes kokonaisen jakson. Toi toistensa kehuminen myös paikoissa joista kiitosta ei kuuluisi antaa on jokseenkin säälittävää katsottavaa. Ainoa syy seurata tuota on Paula Vesalan ulkonäkö mutta eipä oikein senkään takia jaksa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Olenko mä yksin mielipiteeni kanssa sillä mielestäni Vesku raiskasi "Ihmisten Edessä" kappaleen ihan täysin. Aivan järkyttävän kaameaa kuultavaa. En kyllä tykännyt Wirtasen versiostakaan. Sen sijaan Koivuniemi veti täydet pisteet tulkinnastaan ja Samuli nyt vain valitsi oikean biisin jossa sai vetää tuollaisen surumielisen esityksen joka kyllä toimi.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Mukavasti mainostilaa ohjelmalla, joka kestää 1,5h. Ruudussa ohjelma kestää 1h 4min eli 26min mainoksia. Lähes 1/3 osaa mainoksia koko ohjelman aikataulussa, hienoa...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Itse pidän hyvin paljon Jenni Vartiaisen tuotannosta. Omassa elämänkriisissäni tuli kuunneltua tuota Seili-albumia ihan pirusti joten varsinkin sen kappaleet ovat tuttuja. Vartiaisen laulu ja Immosen tuotanto on ollut jotain ennennäkemätöntä suomalaisessa pop-skenessä.

Mutta olihan tuo eilinen oikeasti tylsä kahdella tapaa.

1) Biisit: musikaalisesti heikkotasoisin jakso tähän saakka. Suurin syy tähän oli väärät biisivalinnat ja tylsät toteutukset. Pahin huti tuli Veskulta. Ihmisten edessä on niin nopeatempoinen kappale että kiekkotermein Veskulta biisi meni perässäjuoksemiseksi. Hänen äänelleen sopiva kappale olisi ollut esimerkiksi Minä & Hän joka rauhallisemmalla temmolla ja hyvillä vahvoilla keskikohdilla olisi ollut kuin nakutettu Veskun repertuaariin. Olen samaa mieltä että Edelmanin tulkinta oli ryppyotsainen. Paras tulkinta minusta oli Elastisen Minä & Hän vaikka Ela on laulajana ihan jees osastoa.

Toni Wirtasen punk-veto oli ideana hyvä, mutta kuulostaa varmaan paremmalta keikalla kuin tuolla. Paula Vesalan tulkinta omista teksteistään oli umpitylsä koska Vesalan äänessä ei ole ollut yhtään punkkia. Kuulosti siltä kuin Terhi Kokkonen olisi koettanut laulaa punkkia. Koivuniemi muutti biisistään vain tangokompin ja lauloi kappaleen muuten vaan samalla sovituksella ja oli tasaisen varma/tylsä.


2) Vartiaisen omakiva/sulkeutuneisuus: Vartiainen on väärässä ohjelmassa jos ei osaa sanoa mitään itsestään, mitään biiseistä tai yhtään mitään. Jotain omaa kivaa oli Vesalan kanssa joka ei varmaan kiinnostanut ketään muuta kuin Vesalaa ja Vartiaista. Tajuan että Vartiaisen public image on tuollainen salamyhkäinen ja eteerinen hahmo, mutta se ei tämänkaltaisessa ohjelmassa vaan toimi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Pakko liittyä Jatkoajan Itkumuurin ja arvostella tätä Vartiaisen päivää,joka oli kyllä valtaisa floppi verrattuna muiden päiviin. Ainoat hyvät tulkinnat tulivat E-kaksikolta eli Elastiselta ja Edelmanilta, jonka tulkinta kuitenkin oli liian ennalta arvattava,mutta Vartiaisen päivän taso oli sen verta heikko,että jääkiekkopalstalle sopivin termein sanottuna paikka tähdistöön aukesi. Elastinen jatkoi hyviä suorituksiaan osoittaen sen,että häneltä löytyy myös laulutaitoa. Olinko ainoa,jolle tuli mieleen Cheekin mainio tulkinta kappaleesta Puhelinlangat laulaa?

Ehkä suurin syy Vartiais-covereiden heikkoon tasoon oli se,että Vartiaisen kappaleisiin on vaikea saada sopivaa tunnelatausta,koska jaksossa esitetyt biisit eivät ole kovinkaan tunnepitoisia,vaikka hyviä ovatkin. Vartiainenhan ei ole mikään sanoittajatyyppi,mikä näkyy kappaleiden tietoja lukiessa,joissa sanoittajana yleensä seisoo joko Teemu Brunila tai Mariska. Sen sijaan Jenni kyllä taitaa kehitellä biiseihin sävelrakenteen, joka on kuitenkin ihan liian monta kertaa itseään toistava,josta olen tässä ketjussa maininnutkin.

Vaikka kirjoitinkin todella kriittisen tekstin,pidän kovasti Vartiaisen musiikista ja äskettäin julkaistu Eden on komeaa kuultavaa.

Tässähän voisi kohta alkaa spekuloimaan todennäköisen 4.tuotantokauden artisteja. Artisteja on Suomi täynnä,joten isketääs kaksi "joukkuetta" kehiin:

Dream Team:Pate Mustajärvi,Timo Rautiainen,Maija Vilkkumaa,Sani,Marion Rung,VilleGalle,Antti Tuisku ,Marita Taavitsainen

Horror team:Olli Lindholm, Lauri Ylönen, Laura Voutilainen, Jannika B, Meiju Suvas,Robin, Mikael Gabriel, Krista Siegfrieds
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Dream Team haudan takaa: Gösta Sundqvist, Juice Leskinen, Irwin Goodman, Topi Sorsakoski, Juha Vainio, Kirka, Reino Helismaa.
Naiset kelpaisivat ainoastaan kantamaan lisää kossua pöytään.Yksi jakso kestäisi kahdeksan tuntia, legendojen käydessä läpi tarinoita kappaleiden takana.
 

Ralph

Jäsen
Ei huolta, että joku Krista Siegfrieds olisk mukana. Näissä on pidempään mainetta luoneita esiintyjiä, eikä vuoden pari tunnettuna ollutta yhden biisin omistavaa pissistä.

VilleGallekin ollut pinnalla aika vähän aikaa, mutta toisaalta räppärit alkaa olla vähissä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei huolta, että joku Krista Siegfrieds olisk mukana. Näissä on pidempään mainetta luoneita esiintyjiä, eikä vuoden pari tunnettuna ollutta yhden biisin omistavaa pissistä.

VilleGallekin ollut pinnalla aika vähän aikaa, mutta toisaalta räppärit alkaa olla vähissä.

Minusta pelkoni Siegfriedsin mukanaolosta on aiheellinen,koska hän on Nelosen "oma kasvatti" ja tuomaroi/tähtivalmentaa lapsia kanavan The Voice kids -ohjelmassa,jonka emoformaatista mukaan otettiin(tosin entiset) tähtivalmentajat Ela ja Paula, mistä johtuen näe syytä sille etteikö farmistakin voitaisi Vain elämää -rosteriin valitettavasti nostaa.

Koska ohjelmaa tarvitsee oman urbaanin musiikin tekijänsä, vetää VilleGalle tuon roolin juuri mainitsemasi syyn takia sekä VilleGalle(Jarekin käy) olisi minulle kaikista sopivin vaihtoehto,jos muita ovat Rähinän pojat Uniikki ja Gabriel, joilta puuttuu karismaa. Etenkin n.160-senttinen Uniikki,joka nimitteli Ari Koivusta "pikkumuijaksi" herättää iljetystä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Minusta pelkoni Siegfriedsin mukanaolosta on aiheellinen,koska hän on Nelosen "oma kasvatti" ja tuomaroi/tähtivalmentaa lapsia kanavan The Voice kids -ohjelmassa,jonka emoformaatista mukaan otettiin(tosin entiset) tähtivalmentajat Ela ja Paula, mistä johtuen näe syytä sille etteikö farmistakin voitaisi Vain elämää -rosteriin valitettavasti nostaa.

Eiköhän sitä musiikillista tuotantoa pidä nyt ensialkuun löytyä vähän enemmän kuin yhden levyn verran. Edes VE ei ammu itseään jalkaan kolaamalla tuonne jotain parin levyn tusinajulkkiksia vailla uskottavaa/kaupallisesti menestynyttä uraa. JVG ja Mikael Gabriel rajautuvat tästä syystä myös pois. MG on kaiken lisäksi erittäin keskinkertaisesti menestynyt ja hän ei kiinnosta oikein mediaakaan. Uniikki voisi olla vaihtoehto, koska pitkä ura. Toisaalta ko. kääpiö ei ole menestynyt oikein mitenkään vaikka vääntää kärjistetysti sanottuna pari levyä vuodessa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
VilleGallekin ollut pinnalla aika vähän aikaa, mutta toisaalta räppärit alkaa olla vähissä.

Toisaalta, onko siellä pakko olla tätä kiintiöräppäriä mukana jos natsat ei kenelläkään riitä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös