Tästä on ollut miljoona kertaa juttua ja joka kerta olen ollut mukana, joten vähän tännekin. Olen itse tekemisissä kuntovalmennuksen kanssa ja tiedän aika paljon pk-seudun jengeistä. Eli kun pudottelen nimiä, en tarkoita, etteikö joku jossain muuallakin kykene samaan.
Lyhyesti kiekkoilijan voimantarpeesta: Penkki on vain yksi kapea osa, mutta kertoo työntövoimasta (rinta, ojentajat). Lisäksi kiekkoilijan "vahvuutta" mitattaessa pitäisi ottaa huomioon yläselkä (vastakkainen lihasryhmä), jota mitataan esimerkiksi ylätaljalla. Sitten jalat ja alaselkä, jotka ovat itse kiekkoilijan duunissa tärkeimmät. Siis maastaveto ja kyykky, mahdollisesti myös bluesilaisten paljon käyttämä Hack-prässi (ei tekemistä Matti Hagmanin kanssa). Näiden optimaalisesta jakautumisesta on aika pitkälti kysymys ja stadin hemmoista (myös ex) Mäkiaho, Nielikäinen, Haakana, Saarela ovat kohtalaisen ihanteellisia paketteja. Tällähän ei ole tekmistä pelitaitojen kanssa välttämättä. Mutta ihanteelliset, tasapainoiset ominaisuudet muodostuvat näistä.
Penkkihirmuja ovat (olleet) Otto, Saarela, Vopat, Mäkiaho, Nielikäinen, Tomek, Gagnon, Zidlicky (vahvempi kuin Mäkiaho)...päivän kunnosta riippuen 160-180 kg, piikkinä Janeckyn 195 kg ja Vopatin se kuuluisa noin samansuuruinen tulos. Molempiin on helppo uskoa, varsinkin Janeckyyn, jonka olen itse nähnyt 185 ottavan ja vielä olisi jäänyt varaa.
Käsitys siitä, että penkkiin tarvitaan iso massa ei ole totta. Penkki on todellinen tekniikkalaji ja riippuvainen myös rakenteesta. Pitkäkätisille (kuten minulle) se on hankalaa, koska homma menee liian paljon ojentajilla nostamiseksi, rinnasta ei saa apuja. Painan itse 87 kg, ei mikään massaväinö, ja saan ylös 130 kg. Joskus voimaa treenatessani ja aktiivisti urheillessani painoin 92 kg ja nostin 155. Enkä siis ole erikoisen hyvä penkkinostaja.
100 kiloinen jääkiekkoilija voi hyvinkin nostaa 200 kg olematta muodoton lihakasa. Meidän lähiökuppilan poke, 75 kg, pärjää voimanostokisoissa pikkumiesten sarjassa nostellen 150 kg luokkaa. Siinä ei siis ole mitään ihmettelmistä eikä varsinkaan mitään myyttistä. Siis koko penkissä.
Syy siihen, miksi useimmat kiekkoilijat eivät nosta valtavasti penkistä on se, että heidän aikansa menee kaikkeen muuhun treeniin; lajitreeni, aerobinen ja monipuolinen lihaskuntotreeni. Lihaskuntotreenin osuus on ehkä 30-40% luokkaa kokonaisuudesta ja penkin osuus lihaskuntotreenistä on ehkä 15%. Joten penkin merkitys kiekkoilijalle kokonaisuudessaan - ehkä 5% luokkaa. Miksi siis treenata vain yhtä osa-aluetta?
Mutta silti tähdennän, että tuloksissa yli 150 kg ei ole mitään ihmeellistä eikä myyttistä. Meidän salilla näkee tällaisia ihan tavallisia hemmoja -joista ei ulospäin heti näe voimaa- jotka nostelevat ko. painoja. Bluesin jääkiekkojoukkueen treenaaminen salillamme ei mitenkään nostanut salin keskiarvopenkkituloksia. Sen sijaan salin keskivertokiekkotaito nousi huimasti:D
Otto Janecky ei ollut kauhean tasapainoinen kokonaisuus. Käsi- ja yläkroppavoimat olivat hirmuiset, mutta jalat eivät ollenkaan samaa paria.
No, eniwei, muita hyviä penkkaajia ovat Bluesista Seva ja Virtanen, Jypin Ton, jolla on myös erinomaisen tasapainoinen voimanjakautuminen. Ässien Willman oli Bluesissa aikoinaan, eikä ollut varsinainen punttihirmu, enempi luonnonlahjakkuus ja hyvä tehoiltaan, ts. saa paljon tuotettua ulos perusvoimastaan, millä paikataan hyvin, jos on teknisesti ottaen heikompi. Voimaahan pitää osata/haluta myös käyttää, enkä usko, että Otto olisi kovin kova luu ollut tappelussa, mikä on ihan eri laji kuin pelkkä voima. Mäkiaho on (ollut) huiman hyvä tappelija, pelaajien omassa rankingissa paras. Ei vahvin, mutta vahva. Ei nopein, mutta nopea. Tasapainoltaan kylläkin paras ja iskunkestävyydeltään hyvä ja lisäksi nyrkkeilyä osaava. Miksei se enää tappele mad:
Sellaisia jalkoja kuin Brian Rafalskilla oli, ei ole ennen näkynyt SM-liigassa...:
EDIT: Penkkituloksista puhuessa paino nimenomaan käsitteelle "päivän kunto". Voimaa ei ole niin paljon sarjan aikana kuin esimerkiksi kesällä, jolloin moni kiekkoilija aikansa kuluksi kehittää voimapiikin. Lisäksi tarkoitan maksimivoimaa, ns. ykkösiä. Toim.huom. yhtiömme kiittää