Viestin lähetti kristian
Tämä ketju sen kun vaan paranee. Annetaan sille vielä kaksi sivua aikaa, niin ollaan jo camp-huumorin puolella. :)
Vakavasti puhuen: 100 kiloa penkkipunnerruksessa on jo melko hyvä nosto 80-85-kiloiselle jääkiekkoilijalle. 20 vuotta voimanostoa harrastaneena olen vakuuttunut siitä, että 90% miehistä liioittelee penkkituloksiaan räikeästi. Puhtaan suoritustavan oppiminenkin vie aikansa, ja niinkuin joku jo totesi, ykkösten treenaaminen on melko turhaa puuhaa. Vastoin yleistä luuloa suurin osa voimanostajistakaan ei juuri koskaan treenaa ykkösiä.
Ja voin käsi sydämellä vakuuttaa, että yli 200 kiloa penkistä oikeasti nostavat kaverit ovat aivan eri kaliiberin miehiä kuin jääkiekkoilijat. Kaikella kunnioituksella.
Itse oli 75kg, rasvat alle 10%.. pituutta 187cm. Näytän hoikalta vaatteet päällä. Suhteessa ruumiiseen pitkät kädet ja jalat. Itse treenasin kovaa noin 2.5 vuotta tasaisesti hyvällä ruokavaliolla yms. kuten kuuluu. Kun aloitin olin "voimattomassa" kunnossa, toki olin pelannut kaikkia lajeja koko elämäni eli perustaa oli. Cooperia lähti n .3050m. penkki max varmaa pyöri 50kg tienoilla, treenaamattomuuden ja tekniikattomuuden takia. Kun lopetin 2-2.5 täys treenaamisen sain penkistä 95x1 vaikken penkkiä ollut erikoisenmmin treenannut. Muutenkin aivan erikunnossa. KYllä kovalle huippukuntoiselle jääkiekkoilijalle 100kg varmasti arkipävää jos on punttia vetänyt. Penkki on myös erittäin paljolti tekniikkaa kuten sanoit.
Mielestäni maastaveto on se voimalaji jossa mitataan koko kropan voimaa. Voisin kuvitella että jotkut junnut ovat yllättävän kovia ja vahvoja vaikkeivat sitä näytäkkään kentällä.
Kentällä ja punttisalilla nähtävät voimat hieman eri juttuja.
Vopat, Robert Kantor ja Zidlicky HIFK:ssa pelatessaan olivat silloisten A-Junnujen mukaan erittäin kovassa salikunnossakin.