Väsymys

  • 11 847
  • 80

Morgoth

Jäsen
Jos nukahtaminen on ongelma, niin ottakaa Ketipinor. Sillä olen mennyt viimeiset kolme vuotta. Se on kuitenkin vain nukahtamislääke, eikä unilääke.

Psykoosilääke, josta tullut jonkinlainen muotilääke unettomuuteen ei-mielenterveysongelmista kärsiville. Ketiapiinin ikävämmät haittavaitukset (mm. lihoaminen tai mahdolliset vaikutukset sydämmen toimintaan) eivät noilla "unettomuusannoksilla" taida olla vielä nin akuutteja. Suun kuivuminen lääkkeen harmittomia sivuoireita, vaikka voikin tuntua ikävältä.

Itsellä ollut pitkään sivulääkityksenä unettomuuteen 25-100 mg annoksilla tarvittaessa, lähinnä riippuen toisen sairauden vaiheista. Itselläni ei ongelmaa nukahtamisessa ikinä, mutta ongelma että saatan herätä 3 tunnin jälkeen sen jälkeen ei sitten enää nukutakaan. Kunhan tuon muistaa ottaa tarpeeksi ajoissa 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa ja että sen jälkeen pystyy nukkumaan vähintään 8 tuntia niin mitään ongelmia ei ole seuraavana päivänä. Muuten ainakin itselläni seuraava päivä menee täysin koomassa, josta ei edes päiväunilla pääse eroon.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Minulla todettiin vaikea uniapnea. Hengityskatkoksia oli pahimmillaan yli 100 tunnissa ja se on hurja määrä. Ei ihme, että on ollut väsymystä.

Cpap-laite mulla on ollut noin kaksi kuukautta, mutta en mä sen kanssa ole oppinut nukkumaan. Ainoastaan yhtenä yönä olen onnistunut sen kanssa nukkumaan sen neljä tuntia, mikä vähintään vaadittaisiin, jotta laitteesta olisi hyötyä. Keskimääräinen käyttöaika mulla on laitteella nyt 1h53min yötä kohden. Ihan saatanan vaikea nukahtaa sen kanssa ja kun muutenkin olen aina ollut herkkäuninen, niin tuntuu vaativan erityisen paljon totuttelua. Joka ilta mä sen kuitenkin kasvoilleni laitan.

Parin viikon päästä on aika keuhkopolille lääkärille, jolloin mietitään jatkotoimenpiteitä. Tosin saattaa kyseinen aika vielä peruuntua, kun on paikallinen sairaala pahassa tilanteessa ton koronan takia ja kiireettömiä aikoja perutaan, jotta päivystyksen saavat edes toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Minulla todettiin vaikea uniapnea. Hengityskatkoksia oli pahimmillaan yli 100 tunnissa ja se on hurja määrä. Ei ihme, että on ollut väsymystä.

Cap-laite mulla on ollut noin kaksi kuukautta, mutta en mä sen kanssa ole oppinut nukkumaan. Ainoastaan yhtenä yönä olen onnistunut sen kanssa nukkumaan sen neljä tuntia, mikä vähintään vaadittaisiin, jotta laitteesta olisi hyötyä. Keskimääräinen käyttöaika mulla on laitteella nyt 1h53min yötä kohden. Ihan saatanan vaikea nukahtaa sen kanssa ja kun muutenkin olen aina ollut herkkäuninen, niin tuntuu vaativan erityisen paljon totuttelua. Joka ilta mä sen kuitenkin kasvoilleni laitan.

Parin viikon päästä on aika keuhkopolille lääkärille, jolloin mietitään jatkotoimenpiteitä. Tosin saattaa kyseinen aika vielä peruuntua, kun on paikallinen sairaala pahassa tilanteessa ton koronan takia ja kiireettömiä aikoja perutaan, jotta päivystyksen saavat edes toimimaan.

Mulla on todettu apnea tuossa kuutisen vuotta takaperin ja vaikka sen maskin kanssa on vieläkin välillä vaikea tulla toimeen, niin siltikkin siitä apua on ollut. Ennen Cpap masinaa aloin olemaan siinä vaiheessa että heräsin sumussa ja kun kuljen töihin julkisilla niin matkat menivät torkkuessa, ei auttanut, lounaan jälkeen iltapäivällä vähän aikaa istuessa rupesin pilkkimään,pahasti, joka päivä piti ottaa tunnin-neljän "päiväunet", ei auttanut aina väsytti, aina oli olo kuin walking dead extralla. Pahimmillaan saatoin "nukkua" 8-12 tuntia ja heräsin aina vain väsyneenä. Cpap auttoi kuorsauksen aiheuttamaan happivajeeseen ja auttoi unenlaadun parantumiseen. Unikatkosten määrä oli muuten noissa lukemissa, siinä sata tunnissa. Ja vaikka maskin kanssa nukkuminen (mulla on imukupit) on perseestä, niin siitä saatava hyöty on ainakin omaa elämää parantanut erittäin paljon. Joten kaikille univaikeuksista kärsiville suosittelen unitutkimusta ja jos apnea on syynä niin yrittäkää opetella sen Cpapin kanssa elämään.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Minulla todettiin vaikea uniapnea. Hengityskatkoksia oli pahimmillaan yli 100 tunnissa ja se on hurja määrä. Ei ihme, että on ollut väsymystä.

Cpap-laite mulla on ollut noin kaksi kuukautta, mutta en mä sen kanssa ole oppinut nukkumaan.
Saitkohan mun vanhan, joka roikkui käyttämättömänä pitkän aikaa ennen kuin piti palauttaa? Palautin maskin helmi-maaliskuun vaihteessa. Mulla oli ihan samaa ongelmaa, etten saanut unta maskin kanssa. Itse asiassa suurin ongelma oli juuri nukahtamisvaiheessa tullut tukehtumisen tunne, jonka jälkeen oltiinkin pirteenä jonkin aikaa. Edelleen mysteeri mistä moinen johtui, mutta koskaan en tottunut. Olen miettinyt korvaavaksi vaihtoehdoksi uniapneakiskoa. Olisi kaikin puolin helpompi. Tosin oma uniapneani on lievää sorttia, johon laihduttaminen ja alkoholin käytön vähentäminen on helpottanut oireisiin ja se näkyy kyllä vireystilassa, vaikka edelleen olen väsynyt suurimman osan päivästä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse olen tehnyt sen päätöksen, että en halua enää esim. lisää töitä ja korkeampaa asemaa vaikka edellytyksiä sille varmasti olisi. Se tietäisi vain lisää stressiä, väsymystä, oman hyvinvoinnin heikkenemistä jne. Parempi palkka, kivempi titteli ja kovempi asema eivät ole sen arvoisia asioita. Tämä kaikki, mitä mulla jo on, riittää.

Tässä on paljon tärkeää asiaa mitä moni ei tajua ennen kuin on palanut loppuun. Saanut seurata vierestä uraohjuksia jotka kärsivät väsymyksen lisäksi paljon muustakin. Pitäisi olla armollisempi itselle eikä tavoitella koko ajan enemmän.

Olen monesti sanonut että mun työ rahoittaa vapaa-aikaa, noin klo 8-16 olen käytettävissä sitten tippuu hanskat. Ja teen työtä alalla missä moni on kiinni läppärissä/mobiilissa aamusta iltaan ja hukkuu töihinsä.

Toki on paljon sairauksia jotka vaikuttavat uneen ja vaikeita tapauksia ei näin helposti hoideta. Itse yritän kannustaa sitä miljoonaa työssä käyvää rennompaan ja terveellisempään elämään jotka tällä hetkellä eivät liiku yhtään ja hukkuvat työhönsä. Siitä mulla on kokemuksia ja uskaltaa sanoa että elämän laatu paranee.
 

Schadowan

Jäsen
Hyvä ja tärkeä ketju.

Itselläkin henkkoht elämässä ollut kaikenlaista pöhinää viime vuosina, joka on vaikuttanut uneen tosi paljon ja aika vaihtelevaa tuo on vieläkin, mutta koko aika parempaan päin. Korona-aika on itselle ollut tietyllä tapaa siunaus, koska olen voinut etäillä rauhassa ja jos yöt ovat menneet perseelleen, ei ole tarvinnut lähteä tuonne työpaikalla zombeilemaan. Tiedostan kuitenkin, että jossain vaiheessa tämäkin vaihe loppuu ja palataan ainakin vähän normaalimpaan setuppiin. Ja hyvä niin. Paskan yön jälkeenhän olisi aina tärkeää vetää seuraava päivä mahdollisimman normaalisti - kyllä sen sitten aina jotenkin jaksaa, vaikka ei ole lähelläkään parasta olotilaa.

Itselle ehkä paras neuvo mitä näissä unihommissa tullut vastaan on se, että nukahtaminen ja hyvä uni (ja hyvän unen rakenne) rakentuu monesta asiasta, jotka tapahtuu jo aamun/päivän/illan aikana esim. suht säännöllinen päivärytmi, aktiivisuus (työ, siviili), ruokahommat, sopivasti liikuntaa, rentoutuminen/rauhoittuminen ajoissa/päivän aikana jne. Näin ollen ne unta edistävät asiat on jo päivän aikana tavallaan hoidettu ns. pois alta ja sitä kautta voi hyvillä mielin mennä nukkumaan. Itselle tällainen ajattelu ainakin toimi hyvin ja sain sitä kautta painetta veks illasta/yöstä. Esimerkiksi rentoutumisharjoitukset klo 23 ennen nukkumaanmenoa vaan lisäsi omaa ahdistusta. Mutta sitten kun ne tiputteli pitkin päivää, esim. 5min hengittely siellä sun täällä, niin tavallaan siitä hävisi sellainen suorittaminen ja pystyi oikeasti vähän rentoutumaan. Ja tavallaan samalla opettaa kroppaa ja mieltä (meditaatiokin on ihan oppimislaji).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös