Itse valvoin aikanaan vuosia, kun lapset olivat pieniä. Ja kun lapsilla oli joku satunnainen vaihe, että nukkuivat koko yön, minä heräsin silti. Henkisesti todella rankkaa. Näin jälkikäteen voin todeta olleeni kuin pienessä kännissä kaikki nuo vuodet, vaikka toki opin operoimaan univajeisenakin. Ehkä kaikkein pahinta tuolloin kuitenkin oli pelko siitä, että osaanko enää koskaan nukkua. Isäni kärsi todella vaikeasta unettomuudesta, samoin sisarellani oli jo lapsesta saakka vaikeuksia nukahtaa, joten mietin ihan tosissani, olenko seuraava, vaikka siihen asti olin pystynyt nukkumaan hyvin missä vain ja milloin vain. Onneksi pelkoni eivät realistoituneet, vaan nukahdan edelleen helposti ja vaikka saatan herätä yöllä käymään vessassa, pystyn helposti jatkamaan unta.
Selittämättömästä väsymyksestä kärsivien kannattaa selvittää kilpirauhasarvonsa. Myös omat ferritiiniarvot kannattaa selvittää, sillä raudanpuute aiheuttaa ihmisen elimistölle mitä moninaisempia häiriöitä. Raudanpuutetta voi olla myös ilman anemiaa. Ferritiinin puutteesta kärsivät useimmiten naiset, mm. kuukautisten takia, mutta ei se kovin harvinaista ole miehillekään. Ja moni lapsi saattaa syntyäkin raudanpuutteisena, jos äidillä on ollut raskausaikana raudanpuutetta. Julkisuudessahan on ollut paljon puhetta ferritiinistä ja sitä monet lääkäritkin kommentoivat "muotisairautena tai nykyajan hapatuksena", mutta raudanpuute on ihan konkreettinen vaiva ja hankaloittaa elämää todella paljon, sillä siitä aiheutuu ihan fyysisiä oireitakin. Hoitoa saa Suomessa todella huonosti ja hyville spesialisteille on kuukausien jonot, jos edes ottavat uusia asiakkaita. Kannattaa perehtyä aiheeseen, jos on esim. selittämätöntä alakuloa, mikä ei kuitenkaan ole masennusta. Ja varsinkin, jos on luovuttanut verta, omat rauta-arvot kannattaa ehdottomasti selvittää, sillä ihminen ei saa pelkästä ravinnosta niin paljon rautaa, että vajeen saisi täytettyä. Lisäksi esim. kofeiini ja jotkut muut ravintoaineet hidastavat raudan imeytymistä.
Kannattaa kokeilla iltaisin niin kylmää suihkua kuin kestää suihkutella. Kylmän jälkeen ei enää suihkuteta lämpimällä, vaan kylmä suihku kannattaa ottaa peseytymisen lopuksi. Aluksi se saattaa piristää, mutta jonkin ajan kuluttua elimistö vaipuu rentouttavaan tilaan ja nukahtaminen helpottuu ja uni on sikeää. Tästä on moni löytänyt avun.
Valoisasta kärsivien kannattaa kokeilla "silmälappuja", siis sellaisia, mitä vaikkapa lentokoneissa jaetaan. Alkuun voi tuntua oudolta, mutta itse olen löytänyt niistä avun kesäisin, kun pääsee yli siitä, että naamalla on joku rätti.
Ja aina toimiva iltalukeminen on myös hyvä keino nopeuttaa nukahtamista. Lukioikäisenä otin tavaksi lukea saksan kielioppia ennen nukkumaanmenoa. Vaihtoehtoja oli kaksi: joko opin saksan kieliopin tai nukahdan, kumpikaan vaihtoehto ei ole huono. Nukahdin 100/100.
Itse katson illan päätteeksi Freeltä jenkkiläisiä murhaohjelmia, vaikka tv:tä ei saisikaan katsoa ennen nukkumaanmenoa. Ko. ohjelmissa on aina joku juoni, mutta samalla ovat osastoa "ihan sama, vaikka en näkisikään loppuun asti". Äänien pitää olla niin hiljaisella, että kuuluu vain vähän ääntä ja idea on siinä, etten varsinaisesti saa selvää puheesta, jolloin on pakko lukea tekstitystä. Ja niinhän siinä aina käy, että viimeistään vikalla mainoskatkolla vaivun horrokseen, eikä mulla ole aamulla hajuakaan, miten murha ratkesi. Osaan myös unen läpi sammuttaa tv:n, jos siitä tuleva valo häiritsee ja jatkan sujuvasti unia.
Itsellänikin on välillä vaiheita, jolloin en käytännössä ikinä ole virkeä herätessäni. Se on ärsyttävää, mutta pyrin sivuuttamaan sen, koska tietoisuus siitä vaikuttaa elämänlaatua heikentävästi melkein enemmän kuin se itse virkeyden puute. Tsemppiä kaikille väsyneille!