Ilmoitukset

Nimimerkki bebeto on siirretty kahdeksi viikoksi katsomon puolelle väkivallantekoja käsittelevään ketjuun kirjoitetun mauttoman viestin vuoksi.

Nimimerkki Roger Moore selaa seuraavan kuukauden ajan palstaa ilman kirjoitusoikeuksia. Hänen tuotantonsa otteluseurantaketjuihin on ollut jopa otteluseurannan mittapuulla aivan turhaa ja aiheeseen kuulumatonta spämmiä.

Kummassakin tapauksessa aiempi rikehistoria vaikutti pelikiellon pituuteen korottavasti.

Näiden lisäksi nimimerkki puuntakaa on passitettu viikon pelikieltoon mauttoman ja turhan viestin takia, jossa puhuttiin lahtaamisesta ja reiden leikkaamisesta poikki.

Sulje ilmoitus

Väsymys

Viestiketju osiossa 'Vapaa keskustelu' , aloittajana Fordél, 08.01.2019 klo 07.38.

  1. Fordél Jäsen

    "Jos voisin peiton alle jäädä nukkumaan.
    En haluaisi mennä mihinkään." (Leevi and the Leavings)


    Olen väsynyt. Lähinnä fyysisesti. Kroonisesti. Taas kerran aivan liian lyhyet yöunet. Tällä kertaa neljä tuntia.

    Olen myös väsynyt matkustamaan töihin. Päivät venyvät. Mihinkään tunnu olevan aikaa. Voi kun saisi vain nukkua. Voi kun saisi unta.

    Muita?
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2019 klo 07.56
  2. pernaveikko Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
    Oletko huolehtinut D-vitamiinin saannista. Ostin taas purkillisen muistaessani, vaikka tiedä sitten huomaako sen missään. Tutkimustulokset kuitenkin ovat kiistattomia sinänsä.

    Ei väsytä, kun on ollut taas viikon ryyppäämättä, niin saa nukuttuakin paremmin.

    Kannattaisi varmaan kuitenkin ihan ensin kokeilla nukkumista, jos se auttaisi väsymykseen, vaikka syitähän siihen voi olla monenlaisia.
     
  3. -pasi- Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    JYP
    Melatoonia kannattaa ainakin kokeilla jos ei ole, ei sekään ihmelääke.
     
  4. Sako Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomalainen Jokerit
    Jos keski-ikä on ylitetty, niin Q10 on kokeilun arvoinen. Paras on pharma nordin versio aiheesta. 3x100mg jokusen päivän ja tietää, että oliko puutetta.
     
  5. hege Jäsen

    Itsellä välillä vaivaa, mutta ulkoilu/urheilu jeesannut ja sitten kännykän laittaminen parkkiin illalla helpottaa. Verikokeissa kannattaa käydä jos ongelma paha tai ei meinaa helpottaa ja itselle D-vitamiinia suositeltu mutta sitä nyt joutuu muutenkin (perussairaus vaivaa) syömään.
     
  6. Undrafted Jäsen

    Ukoilu/kevyt urheilu kuvioon, illalla laitteet/alkoholi vähemmälle auttanut itsellä. Melatoniinina kokeilin, mutta jos ongelma aikaisin herääminen, niin melatoniini ehtii yön aikana huveta pois.
     
  7. Juteeni Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Avalanche ja Tappara
    Magnesiumia kannattaa ehkä myös harkita purkista napattavaksi. Nykyään pillerit ovat vielä sellaisia, että eivät tartu kurkkuun ja menevät hyvin alas ilman nikotteluja.
     
  8. pernaveikko Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
    Tässä taas, kun kotisohvalla makoilen etähommissa ja välillä alkaa vähän väsyttää, niin avaa ihan vain ikkunankin ja taas helpottaa.

    Toki lääkäriin tarvittaessa, mutta ensin kannattaa kokeilla kaikkea muuta.
     
  9. El Lude Jäsen

    Lainaus:
    Ferritiiniarvot kannattaa tutkituttaa. Jos rautavarastot ovat alhaalla, niin todellakin väsyttää! Myös kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa väsymyksen tunnetta.

    T: kokemusta molemmista on.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2019 klo 17.53
  10. Fordél Jäsen

    Odotin tähän ketjuun lähinnä kohtalotovereita, joita olisin luullut palstalta löytyvän. Sen sijaan keräsin aimo annoksen lääkesuosituksia.

    Kiitos niistä, mutta eiköhän tämä ole ihan pään sisäistä. Liikaa fundeerausta ja erilaisia laitteita yömyöhään sekä penkkiurheilua. Pitäisi vain koittaa mennä ajoissa nukkumaan ja rauhoittua. Valitettavasti tätä on jatkunut sen verran pitkään, että on vaikea muuttaa rytmejä. On itse asiassa hyvin vaikea nukkua pitkään.
     
  11. palle fontän Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    RDS
    Suihinotto juuri ennen nukkumaanmenoa toimii.
     
  12. Fordél Jäsen

    Lainaus:
    Ei taivu sinne asti.
     
    Uncle Leo tykkää tästä.
  13. Ostoskassi Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
    Lainaus:
    Kunhan muistaa, että parempi on nielaista kuin sylkäistä.

    Itselleni taas väsymys on osa aikuisuutta. Ongelma ei ole siinä, että ei nukuttaisi tai väsyttäisi, vaan siitä, että tunnit loppuvat vuorokaudessa kesken ja jostain on nipistettävä. Yöunista on aina teoriassa helppo nipistää. Viikonloput on pääsääntöisesti latautumista uuteen viikkoon, valitettavasti vain usein viikonloputkin täyttyy tekemisestä, niin jää sekin palautuminen osittain vailinaiseksi.

    Mutta onko tuolla oikeasti työssäkäyvää ihmistä, joka ei kokisi väsymystä?
     
  14. palle fontän Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    RDS
    Lainaus:
    Voin tulla kyllä sinnekin.
     
    Käyttäjänimetön tykkää tästä.
  15. Rankkari Jäsen

    Lainaus:
    Taitavat olla juurikin kohtalontovereita. Ja ihan hyviä vinkkejä on tullut.
    Lääkejutut on tosin tilapäisratkaisuja, ellei mikään muu auta. Melatoniiniä (reseptivapaa), en sanoisi edes lääkkeeksi, ja harvalla auttaa.
    Mutta tuo, mitä kuvailit, ja osa neuvoikin, niin pitää vaan hidastaa tahtia ja rauhoittua. Ehkä jo päivälläkin, mutta viimeistään illalla, 2-3h ennen haluamaa nukkuma-aikaa. Toiminta ja varsinkin media alas ajoissa iltaa.

    Lisäys. Ehkäpä osa kirjoittaa tähän, myös henkisestä väsymisestä. Se voi olla rankkaa.
     
  16. DAF Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
    Lainaus:
    Väsymyksen syy oli aika selvä jo ensimmäisestä viestistä (kun mainittiin 4 h yöunet, 95 % tarvitsee tuohon tuplat), mutta onko ongelman ydin nyt väsymys vai unettomuus?
     
  17. Everton Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    KooKoo
    Ketjun viesteistä ei oikein pysty päättelemään, saako tähän vastata vakavissaan. Jos saa, niin:

    Väsymys on jokseenkin tuttua myös täällä ja kyllä tuo on pahimmillaan krooniseen kipuun verrattavissa oleva asia. Keskittymiskyky, mieliala ja oikeastaan kaikki kärsii. Ihan kroppakin. En kuitenkaan koe, että minulla olisi todellista syytä valittaa, sillä en kärsi unettomuudesta tai edes huonosta sängystä, vaan kyse on enemmänkin omasta elämäntyylistä ja -rytmistä sekä valinnoista.

    Olen totuttanut itseni rytmiin, jossa menen nukkumaan ihan liian myöhään, nukun liian vähän ja huonosti ja herään väsyneenä. Olen tosin sikäli onnekkaassa tilanteessa, että periaatteessa voin useimmiten nukkua viikonloppuisin myöhään ja tasata univelkaa. Mutta tämäkin on toisaalta hyvin kaksiteräinen miekka:

    * perjantaina väsyneenä myöhään läppärin ääressä, yrittäen tehdä töitä (ei onnistu, koska ei ole skarppina joten -> surffaa netissä), sänkyyn suoraan läppäriltä ja nuku pitkään
    * lauantai-iltana ei nukuta, vaikka olisi tehnyt päivän mittaan mitä vaan, joten hyvä tsänssi tehdä ne rästityöt nyt puolenyön jälkeen -> toisto edellisestä
    * sunnuntai-iltana ei ainakaan nukuta, kun tietää että nyt pitäisi levätä, mutta vuorokausirytmi on edellisöiden/aamujen johdosta sekaisin. Niinpä pakolla sänkyyn ja levotonta pyörimistä ja asioiden vatvomista aamuyöhön ja muutama heikkolaatuinen unitunti saaliiksi.
    * maanantaina töissä unen ja todellisuuden rajamailla ja todennäköisesti vielä seuraava yökin hankala.
    * ...ja kuten huomaa, tuntuu tässä koneen ääressä menevän monesti muinakin arki-iltoina ihan liian myöhään.

    Uskon, että tästä kierteestä olisi mahdollista päästä eroon jopa hyvin helposti, mutta jostain syystä en vaan tee sitä. Ehkä nuo viikonloppuöiden tunnit on kuitenkin jotenkin tärkeää "omaa aikaa", vaikkei niitä mihinkään järkevään käyttäisikään. Tai enpä oikeastaan ainoastaan usko, vaan tiedän, koska olen joskus kokeillutkin. Puhelinta tai padia en räplää sängyssä, mutta ei tämä läppärin ruudun katseleminen yhtään parempi vaihtoehto ole. Sen sijaan telkkari ei tunnu olevan yhtä huono: yhdessä vaiheessa mentiin sänkyyn puolison kanssa yhdessä säännölliseen aikaan, katsottiin telkkaria esim klo 23 asti ja saatiin sen jälkeen kelvolliset yöunet.

    Mutta arvoisa jäsen F, jotain sinun varmasti kannattaa asialle tehdä. Onhan maailmassa ihmisiä, jotka pärjäävät muutaman tunnin yöunilla, mutta normaalin ihmisen kroppa tai psyyke kyllä pettää ihan varmasti, jos väsymystä jatkuu liian pitkään.

    Kukaan tuskin pystyy sanomaan sinulle sitä, miten sinun pitäisi toimia. Jollain voi auttaa lääkkeet, jollain taas vaikkapa ruuan kanssa nautittu oluttuoppi tai ennen nukkumaankäyntiä otettu naukku. Toiselle lääke on reipas ulkoilu, toiselle taas vaikkapa kirjan lukeminen sängyssä ja sen myötä rauhoittuminen ennen nukkumaankäymistä. Jonkun tarvitsee laittaa ruokarytminsä uusiksi, jonkun koko päivärytminsä ja joku voi joutua vaihtamaan ammattiakin.

    ...jos taas pitää keksiä jotain nokkelaa, niin tyydyn klassikkoon:

    Kyllä kuolema univelat kuittaa...
     
    Fordél tykkää tästä.
  18. -pasi- Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    JYP
    Mutta itse aiheeseen täällä taitaa ainakin yksi kohtalonkaveri olla, tosin enemmän sairauksista johtuva. Fibromyalgia + Kilpirauhasen vajaatoiminta. Vaikea joskus tietää että kummasta syystä enemmän väsymys johtuu. Fibro usein tekee sen että iltaisin vain piristyy ja sitten kun saa unenpäästä niin se on vielä aika pinnallista unta. Toki itse jos ja kun saa unta niin yleensä nukkuisi sitten vaikka kuinka pitkään ja usein heräämättä unien aikaan. Onneksi sentään ei varsinaista masennusta ole koskaan ollut, voisi olla kohtalokas yhdistelmä näiden muiden vaivojen lisäksi.
     
  19. Kaatosade Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Jukurit
    Aloitusviesti on aivan kuin omalta näppäimistöltäni, tosin itse opiskelen vielä enkä ole työelämässä, mutta muuten. Väsymys on ollut itselleni aivan liian tuttu asia jo usean vuoden ajan. Toisaalta voin syyttää siitä osittain itseäni, sillä unirytmi on aivan päin helvettiä (tämänkin viestin kirjoitusajankohta on siitä hyvä esimerkki). Nukun aivan milloin sattuu tai sitten en nuku ollenkaan. Viimeiset vuodet olen vetänyt hyvin useasti sellaisia 3-6 tunnin yöunia arkisin (oikeastaan tuo 6 on jo aika poikkeuksellinen määrä, useimmiten se jää tuonne alle viiteen) ja viikonloppuisin sitten nukun vähintään 12 tuntia yössä.

    Nukutusta tuntimäärästä riippumatta olen lähes poikkeuksetta todella väsynyt, mikä näkyy kyllä opiskeluissa negatiivisella tavalla. Koulun lisäksi paljoa muuta en sitten enää jaksakaan. En aina jaksa raahautua sinne kouluunkaan, nytkin viikon sisään on jo kaksi kertaa jäänyt menemättä kun en vain ole jaksanut. Olen kyllä saanut asiani järjestettyä eikä poissaoloista ole ainakaan vielä syntynyt mitään ongelmaa ja yritän nyt ottaa itseäni niskasta kiinni sen verran ettei tulisikaan. Tiedän että tilanne ei ole millään tasolla terveellinen, mutta enpä oikein osaa tai jaksa nähdä vaivaa sen muuttamiseksi. Onneksi kohta alkaa lukuloma, niin sitten saan ehkä säädettyä rytmiä vähän järkevämmäksi kun saan itse päättää opiskeluaikataulustani.

    Olen kyllä yrittänyt selvittää, että onko jotain ihan oikeasti vialla. Kävin asian tiimoilta lääkärissä pari vuotta sitten ja kilpirauhasarvot tarkistettiin, joku siellä oli kuulemma pielessä mutta ei kuitenkaan riittävästi että lääkityksen voisi aloittaa. Jatkuva väsymys siis lienee suurimmalta osin omaa syytäni.
     
    Fordél tykkää tästä.
  20. teppana Jäsen

    Lainaus:
    Täällä on yksi kohtalontoveri. Nukun yleensäkin huonosti ja jos on stressiä niin en nuku oikeastaan ollenkaan. Stressin aiheuttama ahdistus vain korostuu sängyssä ollessa ja usein huomaa nousevansa ylös kun ei voi olla yksin ajatusten kanssa. Rytmin muutosta elämään pitäisi tehdä.

    Nyt on menossa erityisen hyvä jakso unen suhteen. Stressi on vähäistä työn puolesta ja parisuhde kukoistaa. Saan usein nukuttua jopa sen neljä tuntia heräämättä ja yhteensä kuusi. Huonoina hetkinä menee katkonaisella unella kolme-neljä tuntia yössä.
     
    Fordél tykkää tästä.
  21. -pasi- Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    JYP
    Lainaus:
    Tää muuten kannattaa tarkistuttaa varmaan uudestaan, jostain syystä käsittääkseni Suomessa nuo viitearvot ja lääkkeen aloituksen kynnys on paljon suurempi kun monessa maassa vaikka oireet viittaisi kilpirauhasen vajaatoimintaan ja apua voi silti saada vaikka aivan viitteiden sisään ei menisi. Eri ryhmiä lueskeltua osa on saanut apua vaikka lääkäreiden (jotka katsoo viitearvoja ei oireita) mukaan ei lääkitystä pitäisi aloittaa. Lisäksi taidetaan Suomessa monesti mittauttaa vain tiettyjä arvoja ei kaikkia oleellisia arvoja. Lääkäri en minäkään ole mutta tosiaan vähintään selvittäisin mitä ne arvot on näyttänyt silloin 2v sitten ja mahdollisesti kävisi uudestaan mittauttaan, tarvittaessa vaikka sitten käydä vielä yksityisellä kysymässä mielipidettä jos epäilee että oireet täsmäisi ja arvoissa jotain heittoa.
     
  22. pernaveikko Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    HIFK, Crusaders, Lechia
    Lainaus:
    Juurikin varmaan tuo ja eihän tässä lääkkeistä ole kukaan edes puhunut. Useimmat esimerkiksi tietänevät kuinka D-vitamiinia ei juuri muualta saa kuin auringonvalosta. Ja jokainen talvella Pohjolassa ollut tietää kuinka aurinkoa ei kuukausiin oikein näy, niin purkki on ainoa vaihtoehto tai sitten lentokone. Ei se mikään lääke ole vaan luonnontuote.
     
  23. lasaleiko Jäsen

    Nyt kuulostaa tutulta! Jatkuvasti jää yöunet liian lyhyeksi, töissä väsyttää, kotona töiden jälkeen väsyttää, aamulla herättyä väsyttää. Liikuntaa tekis mieli harrastaa nykyistä tiheämmin, mutta ei jaksa kun väsyttää. Viikonloppuna uskoo korjaavansa tilanteen, mutta seuraavan viikon alussa tilanne on taas sama. Tätä se on mulla ollut nyt viime kesästä lähtien, noin suunnilleen.

    Niinpä olen tätä asiaa miettinyt itsekseni viime viikkoina. Omalla kohdallani voin todeta, että kyllä se pitkälti omista tottomuksista on kiinni. Liian myöhään menen nukkumaan ja liian myöhään on läppäri tai jokin muu aparaatti käytössä. Yksi keino miten tätä voisi lähteä muuttamaan, olisi lukeminen iltaisin. Pitäisi vaan innostua siitä taas uudestaan.

    Ei se kuitenkaan ihan 100% ole noista tottumuksista kyse. Myös minulla on tuo @-pasi- n mainitsema kilpirauhasen vajaatoiminta. Tarkalleen ottaen mulle ei ole muistettu edes koko kilpirauhasta laittaa, kun olen ollut kokoonpanolinjalla. Mutta tuon vaikutuksen saa mitätöityä korjaamalla lääkitystä ja kyseinen "sairaus" on ollut mulla aina, väsymystä ei. Eli en usko, että minulla tuo merkittävästi vaikuttaisi mutta sitä ei parane jättää huomioimatta.

    Sitten on vielä tämmöinen ilta-/aamuvireys mitä olen pohtinut. Itse kun olen aina ollut enemmän iltavirkku ja tykännyt valvoa myöhään. Eräskin kaveri tosin tässä taannoin sanoi, että nuo ovat ihan höpöhöpöä, ei niitä ole ja kyse on vain omista tottumuksista, mitkä ovat muutettavissa. Oma käsitys on hieman poikkeava. Vuorokausirytmi ja tottumukset ovat muokattavissa tietynlaisiksi. Silti ihminen on vireimmillään tiettyyn aikaan vuorokaudesta, aamulla tai illalla. Omalla kohdallani se näkyy hyvin esimerkiksi liikunnassa. Olen aina tykännyt lähteä melko myöhään liikkumaan, esimerkiksi pyörälenkille viime kesästä lähtien kun tuon harrastuksen kunnolla aloitin. Aikaisemmin kun tuli juostua, niin sama juoksun kanssa. Koko asiaan tulee jokin ylimääräinen lataus, kun siihen ryhtyy myöhemmin illalla. Toisaalta, vaikka heräisin aamulla hyvissä ajoin ja en tuntisi oloani väsyneeksi (esim. viikonloppu tai lomat), ei liikkumaan lähteminen tunnu kovin innostavalta ajatukselta. Eikä oikeastaan päivänkään aikana, mieluummin sitten illalla. Sama iltavireys on tullut huomattua myös "ajatustyössä". Iltaisin tulee aika lennokkaita ajatuksia ja saattaapa jokin työhön liittyvä pulmakin ratketa ohimennen. No lähdin tässä nyt sivuraiteille ketjun aiheesta, Yritän siis sanoa, että tuo hieman vaikeuttaa ajoissa nukkumaan menemistä, kun se parhaalta tuntuva hetki asioiden tekemiseen sijoittuu iltaan.

    Sitä ihmettelen, miten joillakin tuntuu olevan kyky pysytellä hereillä vaikka olisivat miten väsyneitä. Itsestä tuntuu, että sitä nukahtaa vaikka seisaalleen, jos on kotiin päästyään väsynyt olo. Ja jos johonkin istuu niin ei siinä minuutteja tarvitse montaa laskea, että nukutaan. Lisäksi väksiin valvominen aiheuttaa pahoinvointia melko helposti. Tuo sitten tietysti rytmin korjaamista vähän hankaloittaa, jos nukkuu illalla parikin tuntia. Pitäisi keksiä jotain sellaista aktiivista tekemistä tietysti koko illaksi, että pysyisi hereillä.

    Eli omalla kohdalla pitäisi vaan muokata tuota vuorokausirytmiäni, tai edes löytää jokin kompromissi sen ja iltaan sijoittuvan vireystilan välillä.
     
  24. -pasi- Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    JYP
    Lainaus:
    Itse luulen että nykyihminen ei oikein edes huomio mitään tiettyä rytmiä vaikka kuinka yrittäisi mennä samaan aikaan nukkuun ja noudattaa normeja. Enemmän taitaa nykyisin olla juuri noita "iltavirkkuja kun aamuvirkkuja", ainakin jos puhutaan vaikkapa alle 30v ikäpolvesta. Vaikka kuinka olisi herättävä aamulla vaikka 8 niin itse ainakin semmoinen että 3-4 aikaankin voi hereillä. Luulen että yhä enemmän mitä vuodet tässä vierii eteenpäin niin periaatessa mitään tiettyä nukkumisaikaa ihmisellä enää ei ole, ne menee nukkumaan sitten kun nukuttaa , lataa parituntia akut täyteen ja jatkaa elämistä.
     
  25. maken veivi jr. Jäsen

    Suosikkijoukkue:
    Manchester United
    Nykyään ei tee mieli viikonloppuna ryypätä, kun jos sen yhden yön nukkuu huonosti niin tuntuu, että väsymys kertautuu seuraavalla viikolla.

    Aiemmin oli tapana silloin tällöin ottaa arkena yksi olut mutta sekin on jäänyt kun seuraavana aamuna väsyttää, noinkin pieni määrä alkoholia tuntuu heikentävän unen laatua.

    Olen siis tullut vanhaksi ja tylsäksi eli vähentynyt ryyppäämästä ja menen aiemmin nukkumaan. Kuulun varmaan siinä mielessä onnekkaaseen porukkaan, että jos menen aikaisin nukkumaan niin nukahdan varsin nopeasti.

    Tuohon että väsyneenä ei jaksa urheilla, niin kannustan kaikki liikkumaan sillä usein se väsymys häviää melko pian kun aloittaa suorituksen vaikka lähteminen tuntuu mahdottomalta.
     
    macnevis tykkää tästä.