Välierät kevät 2011: JYP - Blues

  • 134 429
  • 605

Saint

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hmm... ihan kuin olisin tuon tummennetun kohdan lukenut tänä keväänä jo muutamankin kerran...

Jäljellä olevista seuroista olen ehdottomasti Bluesin puolella! :)

Laitoin aiemmin viikolla 600 euron vedon, ettei Blues voita JYPiä vieraissa. Nyt voisin laittaa tuon koko potin likoon kanssasi siitä, ettei Blues voita mestaruutta. Deal?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Vaikka toistohuumorin ystävä olenkin, niin nämä Bluesin tehdään maali ja lyödään liinat kiinni-voitot alkaa jo tympimään. Vaikka mielipiteeni onkin nyt kaanonin vastainen, niin voittaminen laukomalla kahdessa vikassa erässä yhteensä kahdesti kohti vastustajan veskaa menee jo mauttomaksi.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Asiaa tosin vaikeuttanee se, kun miettii kevättä. Kolme voittoa putkeen joukkueesta, joka on jo voittanut kolmesti neljässä pelissä. Ja ei, ei se sitä mahdottomaksi tee. Mutta ehkä hieman vaikeammaksi kuin sait sen kuulostamaan - kaiken saa kuulostamaan niin pirun hyvältä jättämällä jotain mainitsematta.

Kyllä tämä 3-1 -tilanne kaikesta huolimatta helpompi on kuin 3-0 -tilanne. Nyt annetaan oikein mielellään kaikki paineet sarjan katkaisua varten Bluesille. Eikä niitä tarvitse edes antaa, sillä sanokaa mitä sanotte, nyt on aikuisten oikeasti kaikki paineet Bluesilla - ei 3-1 -tilanteesta saa enää hävitä kolmea peliä putkeen. Eikä tuo katkaisu tule olemaan helppo tehtävä. En millään usko, että JYPin selkäranka olisi taittunut. Ehei. JYP niksahti tänäänkin vasta minuutti ennen loppua.

JYP on parantanut peli peliltä, ja tänään vieraissa pelaaminen oli jo perinteisempää JYPaa, siinä positiivisessa mielessä. Maalinteko tökkii, kyllä, Tuokkola olisi voinut ottaa Miettisen löysän vedon, kyllä, mutta minulla on silti sellainen fiilis, että tässä ei ole kaikki mitä on JYPiltä nähty.

Vatanen irti perjantaina, no, vaikka lauantaina, miksei tosin maanantainakin - ja voi kun meillä on kivaa.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
30 vuotta olen kiekkoa seurannut ja tähän päivään mennessä en ole ymmärtänyt niitä jotka itkee pelin järkeen että huonompi voitti. Sama pätee elämässä aika moneen muuhunkin alueeseen. Akkamaista väninää.

Itse asiassa jääkiekossa ihan kohtuullisen useastikin ns. huonompi voittaa. Väitän että esim. jos HIFK:n ja Jokereiden välinen ensimmäinen kohtaaminen olisi pelattu kymmenen kertaa uudelleen HIFK olisi voittanut kahdeksan tai yhdeksän niistä kohtaamisista.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Laitoin aiemmin viikolla 600 euron vedon, ettei Blues voita JYPiä vieraissa. Nyt voisin laittaa tuon koko potin likoon kanssasi siitä, ettei Blues voita mestaruutta. Deal?

Heh heh, jos Ässät olisi ollut kyseessä niin olisin voinut vaikka suostua! :)

Olen näistä kolmesta Bluesin puolella mutta ei niin paljoa kiinnosta että mitään vetoa alkaisin lyömään. Ei Ässät näemmä kuitenkaan huonolle hävinnyt...
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jääkiekko on merkillinen laji. Sarja on vielä onneksi kesken, joten minä ainakaan en ole heittänyt pyyhettä kehään. Pienenä sivuhuomiona olen huomannut, että Bluesin kannattajat ovat pääosin pitäneet jalat maassa, mutta muualta tulevat pyhit sun muut antipatiat on viskottu ilolla JYPin päälle. Kukin vuorollaan sitä ilmeisesti kerää vihat niskoilleen. Mutta toisaalta, iloitsin minäkin Jokereiden ja Kärppien tippumisesta. Että jos joku JYPin taaperruksesta kesälomalleen saa, niin olkaa hyvä vain.

Ja vaikka niin kävisikin, että JYP jäisi pronssiotteluun, niin ei sekään kyllä mikään aivan sukkakausi ole. Mieluummin minä näitä välieräsarjoja seuraan kuin takavuosien taaperrusta häntäpäässä, vaikka välillä tuleekin takkiin. Ensi vuodesta kun ei taas tiedä, minkälaista menestystä on luvassa.
 

Kasatonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, San Jose Sharks
Vaikka toistohuumorin ystävä olenkin, niin nämä Bluesin tehdään maali ja lyödään liinat kiinni-voitot alkaa jo tympimään. Vaikka mielipiteeni onkin nyt kaanonin vastainen, niin voittaminen laukomalla kahdessa vikassa erässä yhteensä kahdesti kohti vastustajan veskaa menee jo mauttomaksi.

Viimeiset 4 vuotta samaa robottipaskaa on tullut vastustajalta ja nyt sitten tuli kuppi täyteen?
 

nixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
30 vuotta olen kiekkoa seurannut ja tähän päivään mennessä en ole ymmärtänyt niitä jotka itkee pelin järkeen että huonompi voitti. Sama pätee elämässä aika moneen muuhunkin alueeseen. Akkamaista väninää.

Totta. JYP saattoi olla hallitsevampi ja kiekollisempi osapuoli tänäänkin.
Parempi joukkue oli silti se joka teki tarvittavat maalit. 99% pelinhallinta ei riitä jos tarvittavat maalit jäävät tekemättä. Kyllä tarvittavat paikat oli myös JYPillä ja tuurin se ei kaatunut vaan hyökkääjien kädettömyyteen ratkaisupaikoissa.

RD sapluunaan taka-ajotilanne ei näytä sopivan. Ei se toiminut oikein runkosarjassa eikä varsinkaan nyt Playoffeissa. Perjantaina kotona pitäisi ottaa murskavoitto ja horjuttaa Bluesin huikeaa itseluottamusta. Muuten tämä sarja on tässä. Jotain muutoksia kokoonpanoihin toivoisi ja tällä en tarkoita puolikuntoisen Vatasen raahaamista puoliväkisin mukaan.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Taisikin traktori- finaali vaihtua "paikallisfinaaliksi". En usko enää Jypin nousevan, sillä Blues on ollut parempi joukkue, ja Dufvan pojat ovat jäätyneet runkosarja- tasolle. Ilmeisesti Riston pelikirja ei taivu mihinkään suuntaan, eli kaatuu samaan kuin viime vuonnakin Jalosen tavoin. Nokka otti opikseen, Dufva ei ole ottanut. Siitä, että Jyp painosti ja löi päätänsä seinään, ei kannata tehdä liian suuria johtopäätöksiä Jypin paremmuudesta. Lukkokin painosti välillä kovaakin, mutta HIFK piti sektorin puhtaana ja kuittasi tarvittavat maalit. Samoin oli muuten Lukkoa vastaan 2005, mutta toisinpäin. Ja silloinkin parempi meni jatkoon.

p.s. Toivon Bluesin voittoa jo siksikin, että minulla on liput varattuna HIFK:n kolmanteen kotiotteluun, ja se toteutuu varmemmin Bluesin kera, koska se olisi silloin jo viides ottelu, Jypin kanssa vaadittaisiin 6 peliä. Pahemmasta vastustajasta en osaa nyt sanoa, pari viikkoa sitten olisin valinnut kirkuen Bluesin, mutta tuo mielipide taitaa kaivata harkintaa ja viilausta;) Myös Jere finaalivastustajan riveissä olisi iso bonus fiiliksen puolesta. Mahtaa Jerellä olla vähän kaksijakoiset fiilikset pauhaavalle Nordikselle luistellessa, vaikka uskonkin hänen antavan täyden panoksen Bluesin eteen, totta kai.
 

Nypsi

Jäsen
Kyllä tämä 3-1 -tilanne kaikesta huolimatta helpompi on kuin 3-0 -tilanne. Nyt annetaan oikein mielellään kaikki paineet sarjan katkaisua varten Bluesille. Eikä niitä tarvitse edes antaa, sillä sanokaa mitä sanotte, nyt on aikuisten oikeasti kaikki paineet Bluesilla - ei 3-1 -tilanteesta saa enää hävitä kolmea peliä putkeen.
Itse en kyllä usko, että Bluesillä tässä mitään paineita enää on. Joukkueelta ei olla odotettu mitään ja nyt voi vaan nauttia peleistä. Toki he haluavat finaaliin ja kaikkensa tekevät sen eteen, mutta en usko joukkueen asiasta suuremmin stressaavan. Ei JYPinkään pelissä enää kahdessa viime pelissä ole mitään puristamista näkynyt, enkä usko, että näkyy jatkossakaan. Jos ei tuolla pelillä kiekot uppoa maaliin, niin sitten asialle ei voi mitään, yritetty ainakin on.
 

arska07

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Kärpät, Patrik Laine
Blues voitti sääleissä kaksi jatkoeräpeliä Kärppiä vastaan, sen jälkeen Ässät kaatui "helpohkosti" kun Blues karkasi 3-0 sarjajohtoon ja nyt on Jyp 1-3 häviöllä tässä sarjassa. Että muutamaan ylempänä olevaan viestiin joiden mukaan Blues seilaa voiton päässä finaaleista pelkällä tuurilla, ovat kyllä sellasta tuubaa että alta pois! Tottakai yksittäisissä voitoissa on tuuriakin, mutta niinhän hyvillä joukkueilla on aina. Ja ei, sarja on kaikkea muuta kuin ohi.
 

janbo

Jäsen
Viimeiset 4 vuotta samaa robottipaskaa on tullut vastustajalta ja nyt sitten tuli kuppi täyteen?

Jaa, kaiva sm-liigan tilastoista toki esiin ne matsit, joissa JYP on laukonut kahdessa erässä yhteensä kahdesti kohti vastustajan veskaa. Voin säästää vaivalta kertomalla, että sellaista ei löydy.

Eikä minua haittaa Bluesin taktiikka. Se tekee sitä millä uskoo parhaiten voittavansa, eikä siinä mitään. Ei se Bluesin "vika" ole, jos voittavat. Vituttaa vain Kasatonovin viestin kaltaiset perusteettomat panettelut.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Vituttaa vain Kasatonovin viestin kaltaiset perusteettomat panettelut.

Etkö itse täällä ole pistänyt kaiken tuurin piikkiin? Onhan se mukavaa kun kakkossyöttö-Tuppurainen on kahden kympin sakissa pistepörssissä mutta kun niitä maaleja kaivataan. JT on tehnyt tasan nolla maalia pleijareissa. Kannattaa ne katseet suunnata ihan omaan leiriin eikä selitellä tuureilla ja pompuilla.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
30 vuotta olen kiekkoa seurannut ja tähän päivään mennessä en ole ymmärtänyt niitä jotka itkee pelin järkeen että huonompi voitti. Sama pätee elämässä aika moneen muuhunkin alueeseen. Akkamaista väninää.

Tässä olen aika rajusti eri mieltä, sillä asiat eivät missään tapauksessa ole näin yksiselitteisiä (muuta kuin Perussuomalaisille, kaikella kunnioituksella (vai haluaako joku vääntää, ettei populismi nimenomaan perustu yksinkertaistuksiin?)). Asioita tulee voida problematisoida, vaikka ei se menneitä miksikään muuta. Niin myös jääkiekossa.

Minä en ole seurannut noin pitkään kiekkoa, hell, edes elänyt niin pitkään. Mutta jotakin olen tästäkin lajista oppinut. Ja se on se, että kiekko ei aina pompi tasaisesti kummallekin osapuolelle.

Epäselvyyksien välttämiseksi on ehdottomasti myönnettävä, että kahdessa ensimmäisessä pelissä Blues oli kyllä parempi, JYP kolmannessa - ja neljännessä. Eli ei, Blues ei ole voittanut tuurilla kolmea peliä. Minun vahva väittämäni on silti, että ei nyt totaalisella onnenkantamoisella, mutta rouva Fortunankin suosiollisella avustuksella tämä kolmas voitto jätti itselleni vittumaisen kuvan tuosta kreikkalaisesta sokeasta taivaitten muijasta.

Tuomareihin tämä peli ei kaatunut, sitä tuskin kukaan JYP-kannattaja(kaan) on täällä väittänyt, vai onko?
 

janbo

Jäsen
Etkö itse täällä ole pistänyt kaiken tuurin piikkiin? Onhan se mukavaa kun kakkossyöttö-Tuppurainen on kahden kympin sakissa pistepörssissä mutta kun niitä maaleja kaivataan. JT on tehnyt tasan nolla maalia pleijareissa. Kannattaa ne katseet suunnata ihan omaan leiriin eikä selitellä tuureilla ja pompuilla.

En ole. Juuri edellisellä sivulla kirjoitin, miten mielestäni JYPin tehottomuus selittyy paineista johtuvasta mailanpuristuksesta, sekä erinomaisessa vireessä olevasta Tarkista, ja vastaavasti Bluesin paineettomuudesta johtuu se, miten he iskevät niin jäätävällä prosentilla maaleja.
 

Kasatonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, San Jose Sharks
Tässä olen aika rajusti eri mieltä, sillä asiat eivät missään tapauksessa ole näin yksiselitteisiä (muuta kuin Perussuomalaisille, kaikella kunnioituksella (vai haluaako joku vääntää, ettei populismi nimenomaan perustu yksinkertaistuksiin?)). Asioita tulee voida problematisoida, vaikka ei se menneitä miksikään muuta. Niin myös jääkiekossa.

Ehkä kyseessä on niinkin yksinkertainen asia kuin kuinka oppia häviämään. Kiekkojoukkueeni on kontannut monesti. Niin monta kertaa että ihan hirvittää miettiä. Tuto-sarja ja Tappara-finaali noin päällimmäisenä omissa kokemuksissani. Ehkä olen outo lintu mutta molemmissa noissa taputin kentällä juhlivalle vastustajalle. Vaikka vitutti niin ettei veri kiertänyt. Parempi voitti. Toki olen meinannut saada kotikatsomossa turpaani kun olen taputtanut vastustajan hienolle maalille :)
 

janbo

Jäsen
Ai menikö kahden viimeisen erän molemmat laukaukset maaliin. Eikö todellakaan tullut JYP:lle yhtään torjuntaa?

Kahdesti kohti vastustajan veskaa --- voiko se luetun ymmärtäminen todella olla noin vaikeaa? Kaksi laukausta, jotka menevät kohti vastustajan maalivahtia, käsittääkseni tarkoittaa kahta torjuntaa. Vai?
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaksi laukausta, jotka menevät kohti vastustajan maalivahtia, käsittääkseni tarkoittaa kahta torjuntaa. Vai?

Ei tarkoita. Ne voi mennä esimerkiksi veskan kautta maaliin, tai vaikka joku voi ehtiä katkaisemaan laukauksen matkalta.

Nyt ymmärrän miksi JYP hävisi. Heidän tarkoituksensa oli siis saada mahdollisimman paljon laukauksia kohti veskaa, eikä hänen ohi. Tänään hieno suoritus, kaikki meni kohti veskaa.
 

janbo

Jäsen
Ei tarkoita. Ne voi mennä esimerkiksi veskan kautta maaliin, tai vaikka joku voi ehtiä katkaisemaan laukauksen matkalta.

Jos joku blokkaa laukauksen matkalta, ei se silloin mene kohti maalivahtia. Nyt on sellainen seppä kirjoittelemassa, että pidemmälle en tähän "väittelyyn" aio lähteä.
 
Kävi tässä sarjassa nyt loppujen lopuksi miten vain, on finaaleissa vain ja ainoastaan yksi suosikki. Oli runkosarjasijoitus mitä hyvänsä, tämän hetkisten otteiden perusteella mielestäni tämän sarjan molemmat joukkueet lähtisivät haastajina finaaleihin.

Blues pelaa kyllä oikeaan aikaan kauden parasta peliään. Jyväskylässä voitaisiin ensi kaudella panostaa vielä enemmän runkosarjaan kun eihän näillä pleijaripeleillä niin väliä ole. Pelataan vaikka 180 pisteen runkosarja ja lähdetään heti puolivälieristä lauluun 4-0.


Hyvä Artsi !Kiitos panoksestasi....
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tuntuu muutamalla JYP-kirjoittajalla vähän läikkyvän. Toisaalta "ulkopuolelta" on kyllä tullut aika rankasti paskaa niskaan. Se yhdistettynä siihen, että oma joukkue on tappion päässä pronssihöntsästä, on kai se ihan ymmärrettävää.

Sarjasta on vaikea sanoa mitään muuta kuin, että Blues on aika lähellä finaalia. Uskoisin, että sarja ratkeaa Bluesin malttiin. Silloin kun Blues malttaa tehdä helppoja kiekonsiirtoja pois JYP-paineen alta, ei JYPillä ole mitään jakoa. Se on jo nähty. Jos taas Blues lähtee juoksemaan ja hölmöilemään, voi JYP hyvinkin voittaa kolme peliä putkeen.

Jännä juttu muuten, että Bluesia pidetään vieläkin ainaisena alisuorittajan. Neljä kertaa neljän sakissa viiden vuoden sisään. Kolme Kivilinna-palkintoa merkkinä organisaation laajuisesta urheilullisesta menestyksestä viidessä vuodessa. Valtavasti omia junnuja kokoonpanossa ja lisää on tulossa. Kuusi (Lehtonen, Osala, Koskinen, Eaves, Keller, Lajunen) NHL-sopimusta viiden vuoden sisään. Täydelliseen uskottavuuteen tarvittaisiin varmaan se mestaruus...
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Ehkä kyseessä on niinkin yksinkertainen asia kuin kuinka oppia häviämään. Kiekkojoukkueeni on kontannut monesti. Niin monta kertaa että ihan hirvittää miettiä. Tuto-sarja ja Tappara-finaali noin päällimmäisenä omissa kokemuksissani. Ehkä olen outo lintu mutta molemmissa noissa taputin kentällä juhlivalle vastustajalle. Vaikka vitutti niin ettei veri kiertänyt. Parempi voitti. Toki olen meinannut saada kotikatsomossa turpaani kun olen taputtanut vastustajan hienolle maalille :)

Sinänsä kivasti löydetty uusi, vanha yksinkertaistus. Eiköhän sitä JYP-kannattajana, tai no, vanhana Diskos-fanina ole noihin häviöihinkin ihan totuttu. Puhumattakaan suomalaisuudesta, kunnon häviämisen kulttuurista. Ei siihen tarvitse oppia, se on enemmänkin geneettinen ominaisuus meillä.

Annetaan vastapalloon yhtä kiva yksinkertaistus: hyvät häviäjät ovat niitä, jotka useimmiten sitten myös häviävätkin. Ehkäpä siksi suomalaiset häviävätkin aina kaikessa. Mutta on muistettava sitten myös, että pelissä on muitakin variansseja kuin voitto tai häviö. Se kertoo paljon, mutta ei kaikkea. Ja sitä tässä hain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös