Välieräsarja HIFK - HPK

• 92 175
  • 691

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
cobol kirjoitti:
Tilasto ei muutu edes sillä, jos mukaan otetaan kaikki mahdolliset playoffit NHL:ssä 3-2 tilanteesta alkaen, jolloin otteluita on 273
Minkä tilaston mukaan? Käyttämieni lähteiden mukaan 271, joissa 3-2-otteluvoitoin johtanut joukkue on voittanut 6. pelin 155 kertaa ja hävinnyt sen 116 kertaa. Jossain siis jokin mättää, mutta mikä? Mitkäköhän kaksi ottelua käyttämästäni tilastosta puuttuu?

Niin kuin cobol mainitsi, HIFK on aika niukka ennakkosuosikki tänään.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lawless kirjoitti:
Minkä tilaston mukaan? Käyttämieni lähteiden mukaan 271, joissa 3-2-otteluvoitoin johtanut joukkue on voittanut 6. pelin 155 kertaa ja hävinnyt sen 116 kertaa. Jossain siis jokin mättää, mutta mikä? Mitkäköhän kaksi ottelua käyttämästäni tilastosta puuttuu?

Niin kuin cobol mainitsi, HIFK on aika niukka ennakkosuosikki tänään.

Ei taivaan tietoa puuttuvista otteluista. Voihan mullakin olla pari liikaa. Vuosien varrella olen väsännyt tietokannan ja sen tarkkuus on kyllä riittävä, vaikka siellä varmasti on muutama virheottelu.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
cobol kirjoitti:
Ei taivaan tietoa puuttuvista otteluista. Voihan mullakin olla pari liikaa. Vuosien varrella olen väsännyt tietokannan ja sen tarkkuus on kyllä riittävä, vaikka siellä varmasti on muutama virheottelu.
Jep, no selvennetään sen verran, että itse otin tilaston tuolta:

http://www.whowins.com/tables/up32.html

Muutenkin mainio sivusto, jossa tutkitaan paras seitsemästä -sarjoja. Minkälaisessa muodossa muuten tietokantasi on, jos saa kysyä? Ihailtavaa tarmokkuutta tuollainen oman tietokannan ylläpitäminen.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lawless kirjoitti:
Jep, no selvennetään sen verran, että itse otin tilaston tuolta:

http://www.whowins.com/tables/up32.html

Muutenkin mainio sivusto, jossa tutkitaan paras seitsemästä -sarjoja. Minkälaisessa muodossa muuten tietokantasi on, jos saa kysyä? Ihailtavaa tarmokkuutta tuollainen oman tietokannan ylläpitäminen.

Sivusto on tuttu ja sieltä alunperin sain idean. Käytin uusimpiin tuloksiin lähteenä Prof Hockey Serveriä http://moo.hawaii.edu:1749/hockey/hockey.html, josta löytyy dataa aina vuodesta 1918 alkaen. Itse kanta toimii mm. Accessissa ja Excelissa, joista sen saa mihin muotoon tahansa. Tiivistelmä on myös webissä, jotta sen saa työmatkoilla käsiinsä tarvittaessa.

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Tämä on erittäin hauskaa, haetaan ennakkotapauksia koko jääkiekkoilun historian ajalta, että kumpi on vahvempi suosikki. Mutta kiekko on oikeastaan prosenttipeliä, siihen asti kun tapahtuu jotain odottamatonta. Tunne ja asenne, maalivahtipeli sekä erikoistilannepelaaminen ovat tuttua jargonia joka suunnalta. Itse olen lähtökohtaisesti periaatteessa sitä mieltä, että tänään voittaa se, joka tekee enemmän maaleja. Onnea kummallekin joukkueelle.

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olisiko jo aika lopettaa tuo lukujen pyörittely? Kannattaakohan näitä pelejä edes pelata, kun voittaja saadaan selville pelkällä matemaattisella kaavalla.

nim. Kohta tulee MAOL-taulukkokirjasta päin naamaa

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jomppa kirjoitti:

Illan ratkaisu on tässä, musta #25 vs. punainen #61.

Pasi: Hei Pate, kuis pitkä oot ja paljo painat?

Pate: 179cm ja 82kg, sä?

Pasi: 188cm ja 97kg.

Pate: Miksi kysyt?

Pasi: Äläs nyt hätäile, mikäs on sun nyrkin paino?

Pate: Varmaan tuommonen puoltoista kiloo, miksi niin? Vastaa nyt.

Pasi: Oota ensin yks kysymys, mikäs on sun lyönnin voimakkuus, kerro vaikka noin arvio.

Pate: Vitustako minä tiedän.

Pasi: Ok, eiku mä lasken todennäköisyyksiä tällä MAOLin taulukkokirjalla, mutta eihän tästä pirukaan ota selvää kun et kerro tarkkoja lukuja. Kaavat menee ihan pipariksi.

Pate: Mitä sää niitä lasket, mä noudan sut silti.

Pasi: Et sä voi noutaa kun todennäköisyydet ei ole sun puolella.

Pate: Ai.

Pasi: *mätkäisee MAOLin taulukkokirjalla*

Seepra: Pasi hei, et sä noin voi tehdä, toi kirjahan on ihan suora, laiton peliväline, sä lähret nyt istumaan.

Pate: Sitähän mä sanoin.

Pasi: Tää on epäreilua, mulle kerrottiin, että se jolla on suurempi todennäköisyys voittaa.

Pate: Juu, mut sä et kysyny älykkyysosamäärää.

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
Mites Oulussa muuten menee?? Huumori kukoistaa ja virsi lentää...olispa nyt Näädät mennyt finaaliin niin nämä humoristiset oululaiset pysyisivät siellä omissa ketjuissaan.

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Renegade kirjoitti:
Mites Oulussa muuten menee?? Huumori kukoistaa ja virsi lentää...olispa nyt Näädät mennyt finaaliin niin nämä humoristiset oululaiset pysyisivät siellä omissa ketjuissaan.

Vaikea sanoa, asun Turussa (nykyään). Ja tämähän on mielenkiintoinen päivä, vaikkei olisikaan kummankaan joukkueen kannattaja. Saa kai muutkin tähän ilonpitoon osallistua? Luulen, ettei me osata pysyä omilla laitumilla. Oli tilanne mikä tahansa, paskahan valuu aina alaspäin.

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
Terveisiä Turkuun sitten, tosin tuo tieto ei ainakaan paranna tilannetta yhtään..siis että asuu Turussa.

Pahoillani anyway, en huomannut että harrastuksiisi kuuluu "Harrastukset:
Kaikille vittuilua."

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Renegade kirjoitti:
Pahoillani anyway, en huomannut että harrastuksiisi kuuluu "Harrastukset:
Kaikille vittuilua."

No ei kai täällä voi muuta tehdä :) Ja jos jonnekin kriitiikkiä suunnataan ni se on ihan omaan pesään, oli kyse organisaatiosta tai omituisesta huumorintajusta. Nautin suuresti näistä peleistä, joissa on tunnetta, IFK herättää aina tunteita ja HPK on myöskin onnistunut tässä asiassa kiitettävästi tänä keväänä. Lähinnä koin vain naurettavaksi kun vuodesta 1918 asti kaivettiin esiin tilastoja.

Odotettavissa hyvät finaalit, oli siellä mukana kumpi tahansa.

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
cobol kirjoitti:
Tilasto ei muutu edes sillä, jos mukaan otetaan kaikki mahdolliset playoffit NHL:ssä 3-2 tilanteesta alkaen, jolloin otteluita on 273 ja sarjan 3-2 tilanteessa katkolle saanut joukkue voittaa 57 prosenttisesti Game 6 ja koko ottelusarjan 79 prosenttisesti.
Eli suomeksi sanottuna sarjaa 3-2 johtaneen joukkueen voittotodennäköisyys 7.ottelussa on ollut 0.57 ja ottelussa 6.ottelusarjan tasoittanut joukkue on siten viimeisen ottelun voittanut todennäköisyydellä 0.43. Tässä ei ole otettu huomioon kotiedun merkitystä. Oltaisiin mielestäni aika lähellä haluamaamme todennäköisyyttä, jos vielä rajattaisiin ottelusarjat niin, että ottelun 6. on voittanut kotijoukkue ja ottelu 7 pelattiin ottelun 6 hävinneen joukkueen kotona. Onko NHL:ssä aina ollut näin, että 6. ja 7. ottelu pelataan eri paikkakunnilla? Niin luulisin mutten tiedä.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Jomppa kirjoitti:
Olisiko jo aika lopettaa tuo lukujen pyörittely? Kannattaakohan näitä pelejä edes pelata, kun voittaja saadaan selville pelkällä matemaattisella kaavalla.

Joo anna tulla vaan, kohta tulee täältäpäin sitten lakikirjasta, saat itse valita: SL 1, SL 2 vai Euroopan Unionin laki. Kuten tässä sarjassa ollaan jo useasti huomattu, ei lailla, säännöillä tai rangaistuksilla ole enää mitään väliä, joten voin viskoa nämä opukset hevon v/*-+*n!

Toisekseen, on äärimmäisen tärkeä laskea todennäköisyyksiä esim. sille, kuinka monta kertaa sen yhden HIFK:n hmm.. varsin kannullisen tanssijan tyyli kääntää mieskatsojien päät. Vai onko illan ottelussa jo niin paljon panosta, että kaikki katsojatkin keskittyvät jo kiekkoon.

Joten tunkekaa ne todennäköisyydet nyt jonnekin Petteri Sihvosen mailiosoitteeseen ja keskitytään pelaamaan lätkää The Jäähallissa.

Kermit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
#12 kirjoitti:
Joku voisi vielä laskea mitä Veikkauksen 2,00- ja 2,55-kertoimet tarkoittavat (samat muuten kuin edellisottelussa Helsingissä).

Tarkoittavat, että Veikkauksen mielestä merkkien todennäköisyydet ovat:

Ykkönen: 42,87%
Risti: 22%
Kakkonen: 35,16%.

Vaikka itse toki uskon ja toivon kotijoukkueen tämän lopulta hoitavan, niin ehkä tuossa kuitenkin on vähän yläkanttiin arvioitu ykkösen todennäköisyys. Oikeastaan risti tuntuu aika houkuttelevalta pelikohteelta. Joskin ajattelin kyllä hedgata kakkosenkin, ihan vaan vitutusta vastaan.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kermit kirjoitti:
Tarkoittavat, että Veikkauksen mielestä merkkien todennäköisyydet ovat:
Ei kyllä tarkoita. Veikkaus ei tee noita kertoimiaan puhtaasti todennäköisyyksien pohjalta, vaan ottaa huomioon myös sen, kuinka ihmiset niitä oletettavasti pelaavat. Tällä se pyrkii vähentämään riskiään.

Eli ihan kaupungin koosta johtuen IFK:ta pelataan eniten, vaikka kertoimet olisivat mitkä (edit: totta kai ne kertoimet vaikuttavat pelaamiseen, mutta ihmiset eivät silti tee rationaalisia valintoja). Suurin osa pitkävedon pelaajista kuitenkin pelaa tunteella eikä analysoi todennäköisyyksiä.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Musta_Kyy kirjoitti:
Onko NHL:ssä aina ollut näin, että 6. ja 7. ottelu pelataan eri paikkakunnilla? Niin luulisin mutten tiedä.
Ei ole ollut, ainakin joillakin kausilla (ainakin kaudella 1993-94) on pelattu 2-3-2-systeemillä ottelusarjoja, normaalin 2-2-1-1-1 sijaan.
Musta_Kyy kirjoitti:
Eli suomeksi sanottuna sarjaa 3-2 johtaneen joukkueen voittotodennäköisyys 7.ottelussa on ollut 0.57 ja ottelussa 6.ottelusarjan tasoittanut joukkue on siten viimeisen ottelun voittanut todennäköisyydellä 0.43.
Ei vaan juuri niin kuin cobol sanoi: 3-2 johtanut joukkue on voittanut 6. pelin 57%:ssa tapauksista ja koko ottelusarjan 79%:ssa tapauksista.

Tästä voimmekin laskea 7. ottelun todennäköisyydet: Toisen joukkueen todennäköisyys voittaa ottelusarja on 100% - 79% = 21%. Kyseisessä tapauksessahan tämän joukkueen on voitettava molemmat jäljellä olevat ottelut, eli todennäköisyys on 0,43 * X = 0,21. X on siis n. 0,49. Eli mahdollisen 7. ottelun voittotodennäköisyydet ovat 51% - 49% ennen 6. ottelua 3-2 voitoin johtaneen joukkueen hyväksi. Käytännössä siis aika lailla fifty-fifty, sillä muutenkaan nämä eivät oikeasti ole mitään absoluuttisia todennäköisyyksiä.

Ja miten tämä liittyy itse ottelusarjaan? Ei niin mitenkään, mutta en malttanut olla vastaamatta. Sen verran se kuitenkin liittyy, että niin kuin historia on todistanut, ottelusarjan venyessä viimeiseen otteluun kummalla tahansa on lähes yhtä hyvät mahdollisuudet voittoon.

Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kertoimissa otetaan aina huomion kotijoukkueen etu peleissä. Jos kotijoukkueen kerroin on yli 1,75, ei sen voittoa pidetä ihan varmana. Kun HIFK saa kertoimen 2,05, on jo otettu huomioon, että peli voi päättyä muuhunkin kuin kotivoitton ja houkutellaan pelaamaan muuta merkkiä kuin ristiä tai kakkosta. Tämä onkin Veikkaukselta ihan viisas näkemys, koska illan tulos on kuin kolikolla heittäisi. Itse uskon toki HIFK:n voittoon, mutta annetaan sen kuluisan pelin näytää kuinka käy. Kuka itkee illalla ja kuka ei.

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lawless kirjoitti:
Ei vaan juuri niin kuin cobol sanoi: 3-2 johtanut joukkue on voittanut 6. pelin 57%:ssa tapauksista ja koko ottelusarjan 79%:ssa tapauksista.
Mun moka. Mitä lie kattelin. Kaipa jännittää jo illan peli.
Lawless kirjoitti:
Ja miten tämä liittyy itse ottelusarjaan? Ei niin mitenkään, mutta en malttanut olla vastaamatta. Sen verran se kuitenkin liittyy, että niin kuin historia on todistanut, ottelusarjan venyessä viimeiseen otteluun kummalla tahansa on lähes yhtä hyvät mahdollisuudet voittoon.
Juuri näin. Tänään peli ratkaistaan kentällä.

Daal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Analyytikko_ kirjoitti:
Toisekseen, on äärimmäisen tärkeä laskea todennäköisyyksiä esim. sille, kuinka monta kertaa sen yhden HIFK:n hmm.. varsin kannullisen tanssijan tyyli kääntää mieskatsojien päät. Vai onko illan ottelussa jo niin paljon panosta, että kaikki katsojatkin keskittyvät jo kiekkoon.

Tätä kyseistä naista saa syyttää siitä etten tiedä ikinä tuon taivaallista kuka voitti aloituksen. Havahdun aina haavemaailmasta vasta kun kentältä alkaa kuulua ääniä. Ja kestää noin sekunnin verran ennekuin olen taas pelissä mukana.
Tässä vaiheessa aikaa kulunut noin 3 sek, ja enää ei ole tietoakaan ketkä olivat aloituksessa ja kumpi voitti.

Sori offtopic.

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kertoimiin tosiaan vaikuttavat muutkin tekijät kuin Veikkauksen mielestä todennäköisyys. Pelitottumukset, eli pelataan isoja joukkueita, on yksi sellainen tekijä. Pitää muistaa, että pitkävetoa pelaavat myös sellaiset ihmiset, jotka eivät jääkiekossa kovinkaan perillä ole.

Itse pelistä ja ottelusarjasta: playoffeihin lähdettäessä HIFK oli stadilaisena joukkueena oma suosikkini, mutta sen suurempaa harmia en tunne, vaikka kerho finaaliin menisikin. Oikeastaan toivon vain, että tänäisen ottelun voittaja voittaa mestaruuden. Porissa on jo nyt niin paljon glory huntereita, jotka ovat niin Ässät-fania. Tämän takia mestaruuden voisi viedä joukkue, joka on pelannut mitalipeleissä useammin, eikä voitollaan kerää heti suurta "fanijoukkoa".

Kerholla kysymysmerkkinä maalivahtipeli. Wiikman puolikuntoisena, Rämön kausi ohi. Mikä on Wiikmanin todellinen pelikunto, selviää vasta tänäisessä pelissä. Tiistaina ei joutunut torjumaan kuin pari kertaa kunnolla. Muuten omalla pelityylillään pelatessa kerho on kova.

HIFK on pelannut vähän ailahtelevasti, mutta on kyennyt hyvään peliin tiukoissa paikoissa. Lundell on välillä päästänyt sen helpon, mutta ollut hyväkin. Salmelainen dominoi kenttää nopeudellaan. Kovalla fyysisellä pelillä tänään yhtä todennäköinen voittajasuosikki kuin kerhokin.

Ässillä on finaalissa ainakin parempi maalivahti kuin vastustajalla. Toivottavasti muut kortit ratkaisevat ja tämäniltaisen ottelun voittaja pysäyttää sen porilaisen hulluuden.

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ruutuässä kirjoitti:
Kerholla kysymysmerkkinä maalivahtipeli. Wiikman puolikuntoisena, Rämön kausi ohi. Mikä on Wiikmanin todellinen pelikunto, selviää vasta tänäisessä pelissä. Tiistaina ei joutunut torjumaan kuin pari kertaa kunnolla. Muuten omalla pelityylillään pelatessa kerho on kova.

Mutta johtuiko tuo Wiikmanin vähäinen torjuntamäärä HIFK:n huonoudesta vai Kerhon hyvyydestä?

Itse näkisin, että Kerho alkaa vihdoin saamaan puolustuspelinsä jälleen sellaiseen kuntoon, kun se oli alkukaudesta. Silloin Kerholle tehtiin 1-2 maalia ottelua kohden ja maalivahtien torjuntamät pysyivät pieninä. Eli finaaliin mennään että heilahtaa, jos Kerho pystyy jatkamaan tuota koko viisikon voimin tapahtuvaa puolustuspeliä, jota nähtiin tiistain ottelussa.

Kermit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Master God kirjoitti:
Ei kyllä tarkoita. Veikkaus ei tee noita kertoimiaan puhtaasti todennäköisyyksien pohjalta, vaan ottaa huomioon myös sen, kuinka ihmiset niitä oletettavasti pelaavat. Tällä se pyrkii vähentämään riskiään.

Joo, tämä pitää kyllä varmasti paikkansa. Huono sanavalinta meikäläiseltä. Sanotaan sitten niin, että Veikkauksen kertoimet on laskettu noilla todennäköisyyksillä. Oli todennäköisyydet sitten sinänsä arvottu millä perusteella vaan.

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jomppa kirjoitti:
Mutta johtuiko tuo Wiikmanin vähäinen torjuntamäärä HIFK:n huonoudesta vai Kerhon hyvyydestä?

Sekä että, mutta sillä ei ole enää merkitystä. Fakta on se, että Wiiikman ei joutunut todelliseen testiin. Tänään on sitten eri homma.

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Olisi hienoa jos nähtäisiin finaali Ässät - HIFK, mutta kerho voisi toisaalta käydä vaihteeksi finaaleissa koska nyt sillä olisi elämää suurempi tilaisuus voittaa mestaruus.

Toisaalta HIFK olisi hieno vastus tohon säälipeliin sunnuntaille, josko saataisiin edes vähän tunnetta siihen.

Pakko myöntää että olen hieman IFK:n puolella tänään. Vähän.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy