Itse olen rikostilastoja kauhistelleille usein sanonut, että harvoin romanit ovat täysin ulkopuoliselle vaarallisia. Kulttuurissa on todella paljon erilaisia kunniakoodeja ja varmasti paljon sellaistakin mitä me perus "valkolaiset" ei tiedetä tai ymmärretä. Todella paljon joutuvat noista syistä esim muuttamaan eri paikkakunnille tai kaupunginosiin.
Voi olla aika ahdistavaa tuollaisessa ympäristössä elää, vaikka vastapainona toki on se vahva perhe ja suku.
Oikeasti on aika käsittämätöntä, että näistä asioista ei uskalleta yhteiskunnallisesti puhua.
Pari omaa kokemusta asiasta. Perhetuttavani romanitaustainen avomies ilmoitti yllättäen jättävänsä tämän. Syyksi hän sanoi, ettei hänellä ole paljon elinaikaa, hänet surmataan pian. Kaveri oli aikoinaan syyllistynyt tappoon suvun sisällä, mutta suvun matriarkka kielsi verikoston. Kun isoäiti kuoli, mies tiesi serkun/serkkujen surmaavan hänet. Ravintolaillassa tämä tapahtui, laukauksita sai sivullisena osansa myös olympialaisiin valmistautunut nyrkkeilijä Matti Koota.
Kankaanpäässä sunnuntaina aamuyöllä sattuneen ampumasurman motiivina saattoi olla kosto.
www.is.fi
Ruotsissa asuessani tutustui mukavaan, vanhempaan romanimieheen. Hän oli koulutukseltaan kondiittori ja sain nauttia kaverin maukkaista tuotteista. Meistä tuli ystävät, vierailimme miehen kodissa ja hän puolisonsa kanssa meillä. Kaveri oli ylpeä Suomessa psykologiksi valmistuvasta tyttärestään. Hän oli myös aktiivi kristitty, joka teki erilaisia avustustalkoita. Eräänä päivänä tämä eläkeikää lähestyvä mies tuli itkien juttusille. Hän kertoi, kuinka tulevana viikonloppuna joutuu osallistumaan tappeluun. Kaveri oli tuon alueen romanien johtaja ja toinen romaniyhteisö ei noudata väistämisvelvoitetta. Hänen on kuulemma pakko mennä oman yhteisönsä mukana tappelemaan tätä toista porukkaa vastaan. No lopulta tappelulta vältyttiin, koska toinen porukka oli poistunut alueelta.
Olen lapsuudessani viettänyt aikaa naapurostossa asuvien romanilasten kanssa ja tiedän aika paljon heidän kulttuurisista "arkitavoistaan". Osa on ihan kunnioitettavia, osa taas älyttömiä kahleita. Mutta tämä kunniaväkivaltaan liittyvä koodisto on kyllä ihan sairas. Se, että yhteiskunta ei halua tai kykene katsomaan sitä silmiin, nostamaan kissaa päydälle, on järkyttävää välinpitämättömyyttä ja täysin vääristynyttä suvaitsevaisuutta myös romaniyhteisöä kohtaan.