Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

• 1 055 518
  • 6 633

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Miksi ihmeessä? Heillä ei ole nyt sydänsairaudet varmaan ensimmäisenä mielessä.

Tarkoitin lähinnä sitä, että täällä aina perustellaan noilla hemmetin todennäköisyyksillä ja miten paljon olet valmis tekemään sitä ja tota turvataksesi jotain. Nyt jos kysyt uhrien omaisilta, niin suurin osa todennäköisesti olisi valmis uhraamaan aika paljonkin esim. maahanmuuton asioita, jos vaihtoehtona olisi ettei omainen olisi joutunut uhriksi.

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Tarkoitin lähinnä sitä, että täällä aina perustellaan noilla hemmetin todennäköisyyksillä ja miten paljon olet valmis tekemään sitä ja tota turvataksesi jotain. Nyt jos kysyt uhrien omaisilta, niin suurin osa todennäköisesti olisi valmis uhraamaan aika paljonkin esim. maahanmuuton asioita, jos vaihtoehtona olisi ettei omainen olisi joutunut uhriksi.

Eiköhän tuolla tullut aika monta islamkriitikkoa yhdellä pamauksella. Paremmat ihmiset toki jeesustelee että vihalle ei ole sijaa ja kyllä tästä selvitään, mutta onhan se helppo huudella kun utopian alttarilla uhrattavana on jonkun muun tytär, äiti,isä, sisko, veli...

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä väliä sillä on kuoleeko joku vahingossa vai jonkun tahallisen teon seurauksena? Tässä on kyse siitä että liikenne tappaa vuositasolla aivan helvetin paljon enemmän porukkaa Euroopassa kuin terroristit. Miksi on loogista pelätä kuolevansa jossain pommiattentaatissa muttei suojatiellä?

Tilastollisesti elämä tappaa jokaisen lopulta. Eli eihän tässä ole enää mitään pelättävää?

Vai oliko tää nyt jotain sarkasmia mitä en ymmärrä. Mutta mikäli ei ollut niin IMO loogisempaa on pelätä terroristia pommeineen koska siihen et voi itse mitenkään vaikuttaa. Liikenteessä, esim. suojatiella, voit itse vaikuttaa oman turvallisuuteesi tarkistamalla liikenteen ja menemällä yli vasta kun se on turvallista.

Ilmeisesti tästä ei saisi olla huolissaan

Saa olla huolissaan, ja saa pelätäkin, jos siltä tuntuu. Pelkäätkö sinä terrori-iskun uhriksi joutumista? Minä en pelkää. En pelännyt sitä viime kesänä futiksen EM-kisoissa, enkä pelkää sitä täällä Tampereella. Enkä pelkää autolla ajaessanikaan, vaikka koska tahansa voi rysähtää.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö terrori-iskujen vähentämiseksi tulisi minusta tehdä mitään. On aivan eri asia miettiä, miten terrori-iskuja voitaisiin ehkäistä, kuin pelätä niitä. Samoin kuin on aivan eri asia miettiä, miten liikenneonnettomuuksia voitaisiin ehkäistä, kuin pelätä niitä. Jos alkaisin pelätä niin epätodennäköisiä skenaarioita kuin terrori-iskun uhriksi joutuminen, ei tässä elämässä ehtisi sen jälkeen muuta tehdäkään kuin pelätä. Esim. ne futiksen EM-kisat olisivat jääneet näkemättä, jos olisin antanut pelolle vallan, kun Pariisissa paukkui. Ja siellä kisoissa oli helvetin hauskaa.

Se on vain surullista, että moinen yhä kiihtyvä uusi uhka roikkuu mielessä, kun miettii arkea ha matkustamista Euroopassa.

No on todella surullista. Itse reissasin Keski-Euroopassa viimeksi viime viikolla. En todellakaan tuntenut niskassani mitään terrorin uhkaa.

Jos terrorismin uhka roikkuu mielessä Euroopassa matkustaessa, asiaan mitä luultavimmin auttaisi paljon se, jos lukisi vähän vähemmän islamofobialla ratsastavien demagogien tekstejä.

Vaikka olisihan siinäkin toki puolensa, jos mahdolliselle ensi kauden Bundesliiga-matkalle saisi lennot vähän halvemmalla, kun "maahanmuuttokriitikot" pelkäävät Saksan-matkoja.

Mutta mikäli ei ollut niin IMO loogisempaa on pelätä terroristia pommeineen koska siihen et voi itse mitenkään vaikuttaa.

Voi siihen vaikuttaa. Ihminen voi muuttaa johonkin hevon kuuseen, missä lähin naapuri asuu kilometrien päässä. Siellä kun istuu ihan hissukseen ja vetää vaikka vielä vähän vilttiä suojaksi, terrori-iskun uhriksi joutumisen todennäköisyys putoaa huomattavasti. Tuo ei välttämättä olisi lainkaan huono ratkaisu esim. sellaiselle porilaiselle, jota pelottaa siksi, että Manchesterissä pommitetaan 22 ihmistä hengiltä.

Liikenteessä, esim. suojatiella, voit itse vaikuttaa oman turvallisuuteesi tarkistamalla liikenteen ja menemällä yli vasta kun se on turvallista.

Miten paljon voit vaikuttaa maantiellä siihen, jos joku vastaantulija päättää rysäyttää suoraan päin? Minulla olisi siinä kohtaa konstit aika vähissä, mutta silti ei pelota maantiellä ajaessa.

Viimeksi muokattu:

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Miten paljon voit vaikuttaa maantiellä siihen, jos joku vastaantulija päättää rysäyttää suoraan päin? Ainakaan minä en asialle voisi mitään. Silti ei pelota maantiellä ajaessa.
Mitä hittoa nyt taas, hei!?! Miten niin et voisi?

Älä lähde jeesustelemaan, koska tottakai voit Pasillaajaessasi vaikuttaa ihan tasan tarkkaan siihen oman vahingon määrään. Saattaa se nyt vähän tuntua, jos joku vassarinarkki rysäyttää jollain pöllityllä pakulla suoraan keulaan. Sen jälkeen pitää tarkastaa vahingot eli pyyhkiä kaatuneet kahvit repsikan penkin matolta ja jatkaa matkaa.

Ja kyllä muakin pelottaisi ilman kaskoa, kun kahvin hinta nousee silmissä Brasilian sademetsien palaessa. Korjataan ne omat risut ensin ja jeesustellaan vasta sitten.

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Erittäin aiheellinen huomautus. Pelottaako sinua terrori-iskun uhriksi joutuminen?
Pelottaa, totta kai. Tai pelotti. Etenkin Bhutanissa taannoin.

Suomessa. Jos ajan avokattoisella Ladalla tai Pasilla Suomen teillä lähinnä Pohjanmaalla huudellen kattoikkunasta painijoiden seksuaalisia suuntautumisia eripuolille pitäjää ja samalla kovimmat pesäpalloilijat lähestyvät Pasinikylkiä vehkeet tanassa. Kyllä pelottaa. Ja ketäpä ei pelottaisi.

Muuten minua ei pelota yhtään. Paitsi saamelaisten ja eskimoiden kyydissä. Niihin ei kannata mennä edes heikkomielisen kaistapään

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tällainen isku Jakartassa Indonesiassa on jäänyt lähes kokonaan länsimaalaisten medioiden tutkan alapuolelle, varmaankin kun tapahtui liian pian Manchesterin iskun jälkeen:

http://edition.cnn.com/2017/05/24/asia/jakarta-indonesia-explosion/

Indonesia, maailman suurin muslimivaltio ja joka on ollut tunnettu maltillisesta uskonnolllisesta linjastaan on käymässä läpi murrosta, jossa (ääri)islamismi nostaa vaikutusvaltaansa. Kehityssuunta on hiukan huolestuttava ja islamilaiset äärijärjestöt, ISIS mukaanlukien haluavat hämmentää tilannetta näillä iskuilla. Maahan on palannut ISIS-taistelijoita, joten iskujen odotetaan jatkuvan.

Minä veikkaan, ett'ä vuoden sisällä Balilla taas paukkuu! Liian herkulinen kohde väliinjätettäväksi.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin, samaa mieltä kyllä siitä, että ei kannata jäädä kotiin kyhjöttämään ja siitäkin, ettei Euroopassa matkatessa tarvitse pelko perseessä. Siltikin luulen, että ajatus iskusta voi tulla yhdelle jos toiselle mieleen kun osallistuu Euroopan tietyissä maissa isoihin yleisötapahtumiin. Eikä tuo minusta ole mitenkään naurettavaa ja hölmöä.

Siltikin luulen, että ajatus iskusta voi tulla yhdelle jos toiselle mieleen kun osallistuu Euroopan tietyissä maissa isoihin yleisötapahtumiin.

On se ajatus varmaan minullakin mieleen tullut. Esim. siinä kohtaa, kun lensin EM-kisoista Roskildeen festareille ja Ranskasta tuttu perinpohjainen kopelointi vaihtui tanskalaisten hätäiseen "turvatarkastukseen". Mutta meni se ajatus myös hyvin nopeasti ohi, sillä on ulkomailla paljon tärkeämpääkin mietittävää kuin jotkut terroristit. Esim. se, että mistä saa kaljaa ja missä on kusiputka.

Tietysti jos olisi matkalukemisina käyttänyt pelkästään Halla-ahon ja hänen hengenheimolaistensa blogeja, ehkä sitä olisi Roskildessakin nähnyt asiat kirkkaammin ja keskittynyt lähinnä etsimään katseellaan potentiaalisia rättipäämurhamiehiä.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
On se ajatus varmaan minullakin mieleen tullut. Esim. siinä kohtaa, kun lensin EM-kisoista Roskildeen festareille ja Ranskasta tuttu perinpohjainen kopelointi vaihtui tanskalaisten hätäiseen "turvatarkastukseen". Mutta meni se ajatus myös hyvin nopeasti ohi, sillä on ulkomailla paljon tärkeämpääkin mietittävää kuin jotkut terroristit. Esim. se, että mistä saa kaljaa ja missä on kusiputka.

Tietysti jos olisi matkalukemisina käyttänyt pelkästään Halla-ahon ja hänen hengenheimolaistensa blogeja, ehkä sitä olisi Roskildessakin nähnyt asiat kirkkaammin ja keskittynyt lähinnä etsimään katseellaan potentiaalisia rättipäämurhamiehiä.
Itse olen menossa Manchesteriin parin viikon paasta kun muija muutti Kreikasta sinne ja itsella kavi eilen mielessa etta onkohan lippujen hinnat pudonneet. Eivat olleet. Hotellihuoneita oli vapautunut

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue

Olen sikäli eri mieltä, että kyllä aihe on pinnalla ihan aitojen, toteutuneiden iskujen takia. Moni ei vaan oikein ymmärrä, kuinka epätodennäköistä se on olla silloin paikalla, kun jossain tapahtuu. Jos nyt jotain kannattaa tehdä, niin vähän katsella sinne tapahtumaan mennessä, että miten sieltä pääsee tarvittaessa nopeasti pois. Tällä hetkellä tilanne lienee sellainen, että isoimmat ja tärkeimmät tapahtumat on niin hyvin suojattu, etteivät terroristitkaan niitä pidä houkuttelevina. Paljon helpompi iskeä klubeille ja yleisesti vaan jonnekin kaupungilla. Eli sikäli siis suurtapahtumissa voi jopa olla turvallisimmin mielin kuin kaupungilla;) No, viimeisin Britannian isku tosin konserttiin, mutta tuskin oli tuo tapahtuma minkään riskilistan kärkipäässä.

Olen sikäli eri mieltä, että kyllä aihe on pinnalla ihan aitojen, toteutuneiden iskujen takia.

Taustalla on aitoja, toteutuneita iskuja. Halla-aho ja monet muut tienaavat hyvin sillä, että pitävät niitä iskuja pinnalla ad infinitum. Näitä demagogeja kun tarpeeksi kuuntelee, ei ole ihme että reissatessa tuntee niskassaan painostavana terrorismin uhan.

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Terrori-iskussa ja auto-onnettomuudessa se yhtäläisyys, että se tapahtuu silloin kun sitä kaikkein vähiten odottaa. Esim. auto-onnettomuuksia tapahtuu eniten hyvällä kesäsäällä suoralla tieosuudella ja lähes aina ne puskista tapahtuu ja ovat usein sellaisia joiden estämiseksi tehty kaikki mahdollinen.

Sodalla ja terrorismilla taasen se ero, että sodassa on vaikeampi hyökätä menestyksekkäästi kuin puolustaa ja terrorismissa taas hyökkäys helppo toteuttaa ja puolustajilla tukalat paikat.
Keinoja ihmismassojen tappamiseen on vaan niin helkutin paljon ja tuntuu, että terroristit ovat samanlailla aina askeleen edellä kuin konsanaan dopingin käyttäjät urheilussa ovat edellä testaajiaan.
Eiköhän terroristit kohta taas uuden sairaan keinon keksi, johon ei olla osattu varautua.

Eivät nämä terroristit useinkaan uskonnon nimissä mitään toteuta vaikka niin väittävät, sellainen tunne syntynyt ainakin minulle. Ovat isolta osin sairaita yksilöitä, jotka uskonnon/politiikan verukkeella toteuttaa tappamisen himoaan.
Vai onko se lopulta edes sairaus, sillä tietyllä prosentilla ihmisväestöön vain kuuluu pakottava halu tappaa toinen ihminen. Niin ollut iät ja ajat, enkä sitä sairaudeksi välttämättä edes laskisi, se kuuluu tietyllä lailla ihmisluontoon, valitettavasti. Suurimmalla osalla onneksi se toteutuu käytännössä vain luontokappaleita metsästämällä. Toisin oli vaikka keskiajalla, saati Rooman keisariajalla. Lähempääkin historiasta löytyy esimerkkejä ihmisluonnon tappamisen vimmasta. Ei ole aikakautta ollut ilman sotia maapallolla, niitä ollut käynnissä jossain päin aina.

Eräällä tavalla lasken terroristit samaan kastiin kuin natsien touhut Hitlerin johdolla, Stalin, Mussolini yms yms. Lista on loputon. Kun nyky-Euroopassa ei ole mahdollista toteuttaa tappamisen himoa sotimalla, niin se sama agre purkautuu sitten tietyillä tahoilla ulos toisella tavalla.

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Siltikin luulen, että ajatus iskusta voi tulla yhdelle jos toiselle mieleen kun osallistuu Euroopan tietyissä maissa isoihin yleisötapahtumiin. Eikä tuo minusta ole mitenkään naurettavaa ja hölmöä.

Minulla ohjelmassa Iron Maiden huomenna Lontoossa. Ei kyllä käynyt mielessäkään jäädä pois Manchesterin tapahtumien takia. Puhun toki vain omasta puolestani. Toisaalta, ainakin turvallisuuden kannalta, juuri nyt on varmaankin kaikista paras hetki konserttia käydä katsomassa. Veikkaisin turvamiesten tutkivan sisäänkäynnillä muutakin kuin mahdolliset lasipullot ja nesteet laukussa.

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Minulla ohjelmassa Iron Maiden huomenna Lontoossa. Ei kyllä käynyt mielessäkään jäädä pois Manchesterin tapahtumien takia. Puhun toki vain omasta puolestani. Toisaalta, ainakin turvallisuuden kannalta, juuri nyt on varmaankin kaikista paras hetki konserttia käydä katsomassa. Veikkaisin turvamiesten tutkivan sisäänkäynnillä muutakin kuin mahdolliset lasipullot ja nesteet laukussa.

Varmasti saa olla aika huoletta isoilla keikoilla, eiköhän viranomaiset ota tällä hetkellä turvallisuuden sen verran tosissaan. Eiku hyvää keikkaa!

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Varmasti saa olla aika huoletta isoilla keikoilla, eiköhän viranomaiset ota tällä hetkellä turvallisuuden sen verran tosissaan. Eiku hyvää keikkaa!
Kiitosta vain!

Kerrankin olen muuten Donald Trumpin kanssa samaa mieltä jostain. Nuo terroristit on luusereita. Ei mitään muuta. No paskahousu on kanssa hyvä termi.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
No en tarkoittanutkaan, että pois jääminen olisi fiksua. Lähinnä se ajatus varmasti monelle tullut, että mitä jos sielläkin. Itse asiassa, jos pelkoa pukkaa, niin sitä suuremmalla syyllä näyttämään persettä luusereille. Nyt otettu jo nuoret ja lapset kiikariin, milloinkohan nämä martyyriutta tavoittelevat tosisoturit tekee ensimmäisen päiväkoti-iskun.

Nuo terroristit on luusereita. Ei mitään muuta. No paskahousu on kanssa hyvä termi.

Minusta tuo Trumpin lausunto leimasi ikävästi kaikkia luusereita. Minäkin olen luuseri, mutta en minä silti lapsia räjäyttele hengiltä, sillä ei se heidän vikansa ole. Siksi otin vähän itseeni, kun Trump lausunnollaan niputti minut samaan sakkiin tuollaisten sekopäiden kanssa.

Minusta tuo Trumpin lausunto leimasi ikävästi kaikkia luusereita. Minäkin olen luuseri, mutta en minä silti lapsia räjäyttele hengiltä, sillä ei se heidän vikansa ole. Siksi otin vähän itseeni, kun Trump lausunnollaan niputti minut samaan sakkiin tuollaisten sekopäiden kanssa.

Niin, Trumpin mukaan terroristit ovat luusereita. Kaikki luuserit eivät ole terroristeja. Siinä on ero. Sinä olet luuseri, terrostit ovat luusereita, sinä et ole terroristi. Viimeisin väittämä ei ole tieto, vaan oletus.

Niin, Trumpin mukaan terroristit ovat luusereita. Kaikki luuserit eivät ole terroristeja. Siinä on ero. Sinä olet luuseri, terrostit ovat luusereita, sinä et ole terroristi. Viimeisin väittämä ei ole tieto, vaan oletus.

Ajatellaanpa jotain yhdysvaltalaisteiniä, jota morkataan koulussa jatkuvasti luuseriksi. Nyt maan pressa paasaa telkkarissa terroristeista, että "they are losers, LOOOOSEEERS". Kyllä siitä teini minusta aika loogisella ajatuskululla pääsee tulokseen, että perhana, mehän ollaan samiksia. Ja kohta ollaan kuin Columbinessa.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy