Ilmeisesti tästä ei saisi olla huolissaan
Saa olla huolissaan, ja saa pelätäkin, jos siltä tuntuu. Pelkäätkö sinä terrori-iskun uhriksi joutumista? Minä en pelkää. En pelännyt sitä viime kesänä futiksen EM-kisoissa, enkä pelkää sitä täällä Tampereella. Enkä pelkää autolla ajaessanikaan, vaikka koska tahansa voi rysähtää.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö terrori-iskujen vähentämiseksi tulisi minusta tehdä mitään. On aivan eri asia miettiä, miten terrori-iskuja voitaisiin ehkäistä, kuin pelätä niitä. Samoin kuin on aivan eri asia miettiä, miten liikenneonnettomuuksia voitaisiin ehkäistä, kuin pelätä niitä. Jos alkaisin pelätä niin epätodennäköisiä skenaarioita kuin terrori-iskun uhriksi joutuminen, ei tässä elämässä ehtisi sen jälkeen muuta tehdäkään kuin pelätä. Esim. ne futiksen EM-kisat olisivat jääneet näkemättä, jos olisin antanut pelolle vallan, kun Pariisissa paukkui. Ja siellä kisoissa oli helvetin hauskaa.
Se on vain surullista, että moinen yhä kiihtyvä uusi uhka roikkuu mielessä, kun miettii arkea ha matkustamista Euroopassa.
No on todella surullista. Itse reissasin Keski-Euroopassa viimeksi viime viikolla. En todellakaan tuntenut niskassani mitään terrorin uhkaa.
Jos terrorismin uhka roikkuu mielessä Euroopassa matkustaessa, asiaan mitä luultavimmin auttaisi paljon se, jos lukisi vähän vähemmän islamofobialla ratsastavien demagogien tekstejä.
Vaikka olisihan siinäkin toki puolensa, jos mahdolliselle ensi kauden Bundesliiga-matkalle saisi lennot vähän halvemmalla, kun "maahanmuuttokriitikot" pelkäävät Saksan-matkoja.
Mutta mikäli ei ollut niin IMO loogisempaa on pelätä terroristia pommeineen koska siihen et voi itse mitenkään vaikuttaa.
Voi siihen vaikuttaa. Ihminen voi muuttaa johonkin hevon kuuseen, missä lähin naapuri asuu kilometrien päässä. Siellä kun istuu ihan hissukseen ja vetää vaikka vielä vähän vilttiä suojaksi, terrori-iskun uhriksi joutumisen todennäköisyys putoaa huomattavasti. Tuo ei välttämättä olisi lainkaan huono ratkaisu esim. sellaiselle porilaiselle, jota pelottaa siksi, että Manchesterissä pommitetaan 22 ihmistä hengiltä.
Liikenteessä, esim. suojatiella, voit itse vaikuttaa oman turvallisuuteesi tarkistamalla liikenteen ja menemällä yli vasta kun se on turvallista.
Miten paljon voit vaikuttaa maantiellä siihen, jos joku vastaantulija päättää rysäyttää suoraan päin? Minulla olisi siinä kohtaa konstit aika vähissä, mutta silti ei pelota maantiellä ajaessa.