Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

  • 923 434
  • 6 170

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Pieniä edistysaskelia seuraa aina pari harppausta taaksepäin. Sellaiselta tämä jenkkien touhu vaikuttaa näin ulkopuolisen silmin. Vaikea uskoa, että joukkosurmat tulisivat koskaan loppumaan Jenkeissä, sillä maa on niin monien sisäisten ristiriitojen ja epätasa-arvon riivaama. Pari vuotta maksimissaan voi olla hiljaista suurimmassa osassa maata, mutta ei koskaan koko maassa. Asehulluus on sairaus.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kerrin purkaus oli vahva ja ihan oikeilla sanoilla kyseli senaattorien mielipidettä. Toki tuokin purkaus varmaankin haihtuu tuleen ja business as usually asekaupoissa jatkuu. Se, että nyt tehtäisiin suuret kiristykset ei lopeta vielä aikoihin näitä pelkurimaisia joukkoampumisia, mutta jossain vaiheessa se alkaa vaikuttamaan. Pimeiltä markkinoilta noita aseita toki senkin jälkeen saa, mutta hinta nousee ja se vaikuttaa sitten noiden kusipäiden toimintaan.

Ampuja on vastuussa?? Jep jep, no toki tavallaan on, mutta jos psyykkisesti sairas saa kävellä kauppaan ja ostaa vaikka 9mm beretan ilman mitään tsekkausta, niin silloin vastuu siirtyy liikkeisiin ja politikkoihin. Noiden politikkojen lapsia ei varmaankaan ole kuollut näissä joukkoampumisissa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tosiaankin Yhdysvaltojen asekuolemien ja -vammojen tilastot ovat täysin pökerryttäviä.

Aloitetaan vaikka tällä: Tuo kouluampumisen jälkeen maassa on ammuttu kuoliaaksi 15 ihmistä ja ampuvälikohtauksissa loukkaantuneita on 40. Siis huom! tuon eilisillan kouluampumisen jälkeen. Ihan sairas tahti!

Eilistä kouluampumista edeltäneet kaksi joukkoampumista tapahtuivat toissapäivänä Ohiossa ja Etelä-Carolinassa, joissa molemmissa loukkaantui viisi ihmistä. Edellinen kuolemiin johtanut joukkoampuminen oli 22.5. Riversidessa Alabamassa. Siellä ammuttiin kuoliaaksi neljä ihmistä. Edellisistä kaksinumeroisista on sen sijaan ehtinyt kulua jo melkein pari viikkoa, sillä Buffalon 10 kuollutta ja kolme loukkaantunutta vaatinut joukkoampuminen oli 14.5.

Ampuma-aseilla on tapettu tänä vuonna 140 lasta. Siis 0-11-vuotiaita lapsia. Pro Life! Sitten jos lasketaan myös 12-17-vuotiaat mukaan, koska, no, hekin ovat lapsia, niin luku onkin yhteensä 647 kuollutta lasta. Eikä siinä vielä kaikki koska vamman aseista on saanut tänä vuonna 1593 lasta. Heistä 0-11-vuotiaita on ollut 288.

Lisäksi: Vahinkokuolemia tulee joka vuosi satoja, ellei tuhansia. Tänä vuonna on vahinkolaukauksiin on kuollut jo liki 600, eli yli tuhannen päästään tasaisen vauhdin logiikalla tänäkin vuonna. Niin, ja tuolla on varmasti mukavaa olla poliisi, sillä heitäkin kuolee tai loukkaantuu ampumavälikohtauksissa päivittäin. Se tietysti johtaa myös aivan turhan herkkään liipaisinsormeen, ja poliisi ampuukin vuosittain niin ikään satoja ihmisiä kuoliaiksi.

Tuolta lisätietoja: Gun Violence Archive
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@V-G-
Joko sinä tai minä katsomme väärin, mutta en minä tuolta löydä Alabaman joukkoampumista. Edellinen oli kuolemanuhreja vaatinut oli 21.5 Indianassa. Kun tuota samaa saittia silloin tällöin selailen, niin satuin huomaamaan. Ei silti, eihän tuo kokonaiskuvaa muuta.
Tuo heikäläinen touhu on ihan sairasta menoa.

 

Undrafted

Jäsen
Jenkkien asepolitiikasta tehty useita dokkareita. Parista jäänyt mieleen aseenomistajan haastattelu, jossa hän kertoo hankkineensa aseen suojellakseen itseään. Ero Suomeen on selvä, kun täällä ase ostetaan useimmiten metsästykseen tai kilpailuja varten. Kun ase ostettu suojelumielessä, niin tavallaan tehty jo päätös, että tarvittaessa ammutaan muita ihmisiä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Joko sinä tai minä katsomme väärin, mutta en minä tuolta löydä Alabaman joukkoampumista. Edellinen oli kuolemanuhreja vaatinut oli 21.5 Indianassa. Kun tuota samaa saittia silloin tällöin selailen, niin satuin huomaamaan. Ei silti, eihän tuo kokonaiskuvaa muuta.
Tuo heikäläinen touhu on ihan sairasta menoa.
Löytyy normilistasta Last 72 hours -kohdasta. Nuo joukkoampumistilastot päivitetään tuonne yleensä sen varmennusprosessin jälkeen, eli osa ampumisista tulee eri aikoihin eri tilastoihin. GVA tosin saattaa määritellä myös joukkoampumiset eri tavalla, eli pitää minmilukuna viittä kuollutta ja/tai loukkaantunutta. Tuossa Alabaman tapauksessahan oli "vain" neljä kuollutta.
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Eihän tuota tilannetta enää millään aselakien muuttamisella pelasteta. Pitäisi muuttaa koko asekulttuuri. Siis tämä asenne, että ollaan heti on pyssy kourassa, jos joku ohittaa sinut motarilla liian läheltä tai kutsuu äitiäsi lihavaksi tai jotenkin muuten "epäkunnioittaa" sinua.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Eihän tuota tilannetta enää millään aselakien muuttamisella pelasteta. Pitäisi muuttaa koko asekulttuuri. Siis tämä asenne, että ollaan heti on pyssy kourassa, jos joku ohittaa sinut motarilla liian läheltä tai kutsuu äitiäsi lihavaksi tai jotenkin muuten "epäkunnioittaa" sinua.
Epäilemättä vaaditaan todella holistisia muutoksia, eli kaikkeen pitää puuttua, mutta:




Kannattaa lukea koko ketju.
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
Epäilemättä vaaditaan todella holistisia muutoksia, eli kaikkeen pitää puuttua, mutta:




Kannattaa lukea koko ketju.

Joo, toki lakienkin pitäisi muuttua, mutta tuo "right to bear arms" on niin syvällä tietyissä päättäjissä ja heidän kannattajissaan, että mahdolliset lakimuutokset koskevat kärjistäen sitä, että minkä kaliiberin aseen saa viedä päiväkotiin.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste




En tiedä toimiiko linkki.
Golden State Warriorssin valmentaja Steve Kerr piti erittäin tunteikkaan puheen..


Hieno puhe. Tulee syvältä. Toki tohon tulee joku läski teksasilainen isopamppu toteamaan "I have my rights" ja sitä rataa.

Sama pätee USAan kuin Neuvo... Venäjään. Pitkään menee muutoksessa, mutta se lähtee kansalaisista lopulta.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Hyvää on ollut asejärjestöjen lobbaus, kun täällä Suomessakin tälläisten uutisten jälkeen tulee viestejä ”ampujan vastuulla” ja ”politikoilla ei ole mitään vaikutusta.

Tuossa ylhäällä linkattiinkin hyvin, miten muissa maissa on onnistunut lähes poistamaan nuo massa-ampumiset tiukoilla aselailla. Se sama onnistuu Yhdysvalloissa. Se ohjaa myös sitä ilmapiiriä.

Kumpi on hullumpi. Hullu vai hullu joka myy hullulle aseen? Tottakai ampuja on vastuussa, mutta aika paljon vähemmän näitä juttuja tulee kun heille ei myydä aseita. Ikärajat ja limiitit ja taustatarkistukset kaikkeen. Näin ollen politiikot on hyvinkin vastuussa. Veri on käsissä.

Sairasta. Yhdysvallat on kehitysmaa Guccin vyöllä ja MP5 kädessä.
 

rpeez

Jäsen
Hieman kannattaa ottaa huomioon suhteellisuus US:n kokonaisuuden arvostelussa. Kun täällä paljon uutisoidaan vain näitä ikäviä tapauksia, se vääristää kuvaa ja pitää muistaa myös ettei erittäin suuressa osassa maata tapahdu mitään.

Olin itse 6kk Teksasissa Dallasissa 90 luvun alussa, asuin keskiluokkaisella alueella ja koin oloni paljon turvallisemmaksi kuin Helsingissä jossa silloin asuin Suomessa. Dallasissa on alueita minne ei halunnut mennä, mutta suurimmalta osin siis todella turvallista.
 

Hukkakaato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна / Jokerit 1992-2013 / Jokerit 2023-
Hieman kannattaa ottaa huomioon suhteellisuus US:n kokonaisuuden arvostelussa. Kun täällä paljon uutisoidaan vain näitä ikäviä tapauksia, se vääristää kuvaa ja pitää muistaa myös ettei erittäin suuressa osassa maata tapahdu mitään.

Olin itse 6kk Teksasissa Dallasissa 90 luvun alussa, asuin keskiluokkaisella alueella ja koin oloni paljon turvallisemmaksi kuin Helsingissä jossa silloin asuin Suomessa. Dallasissa on alueita minne ei halunnut mennä, mutta suurimmalta osin siis todella turvallista.
Koska lait ja mentaliteetti USAssa ovat mitä ovat, niin missä vain ja milloin vain voi tapahtua vastaava tai pahempi tragedia. Kyllä siellä hulluja, syrjäytyneitä, katkeroituneita ja muita potentiaalisia massamurhaajia riittää joka kolkassa. Jos jossakin Amerikassa tuntuu turvalliselta, niin se on illuusio, tai sitten olet gated communityssä. Missä tahansa voi tulla kuulaa niskaan, kuten esim. alakoulussa tai kaupassa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Hieman kannattaa ottaa huomioon suhteellisuus US:n kokonaisuuden arvostelussa. Kun täällä paljon uutisoidaan vain näitä ikäviä tapauksia, se vääristää kuvaa ja pitää muistaa myös ettei erittäin suuressa osassa maata tapahdu mitään.

Olin itse 6kk Teksasissa Dallasissa 90 luvun alussa, asuin keskiluokkaisella alueella ja koin oloni paljon turvallisemmaksi kuin Helsingissä jossa silloin asuin Suomessa. Dallasissa on alueita minne ei halunnut mennä, mutta suurimmalta osin siis todella turvallista.
Niin, ihme on, ettei tänään vielä jossain toisessa osavaltiossa ole ammuskeltu, tai tapettu 20 lasta. Huomenna on varmasti tilanne uusi. Hurraa ja jippijei ja aseita kaikille! Älä pliis tule saarnaamaan suhteellisuudesta tällaisten tapausten kohdalla, jotka jatkuu, jatkuu ja jatkuu. Mutta ehkä tuo lohduttaa näiden parinkymmenen lapsen vanhempia ja perhettä, että Tapuli ysärillä oli ihan eri bisnes, kuin Dallas. Sori, kärkäs kommenttini, mutta raivostuttaa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Eikö juuri Teksasissa tovi sitten laskettu käsiaseiden ikärajaa 18 vuoteen ja tämä ampuja on sen turvin saanut aseensa hankkia?

EDIT juu.

Normally, Texans must be at least 21 years old in order to get a license to carry a handgun (LTC). However, in 2021, HB 918 gave Texans aged 18-20 the ability to get an LTC if they are protected under certain types of protective orders or magistrate's emergency protective orders.

---

As of September 1st, 2021, Texas law no longer requires people to have a license to carry (LTC) in order to carry a handgun in most public places. See our Carry of Firearms page for more info on this new law. However, Texans are still able to get a license to carry after the new law takes effect.


Lähde: Guides: Gun Laws: License to Carry
 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Missä tahansa voi tulla kuulaa niskaan, kuten esim. alakoulussa tai kaupassa.
Joo, näin on. Niska kyyryssä siellä pitää kulkeman.

En toki itsekään usko, että heidän aselait on hyvä idea ollenkaan juurikin sen taki, että jollain voi heittää niin paljon että lähtee ammuskelemaan viattomia. Onhan sitä Suomessakin jossain määrin.

Pointtini on vain rauhoitella ettei kokonaiskuvassa siellä nyt mikään täydellinen anarkia ole menossa, en ainakaan usko.
Jos sattuu olemaan valkoihoinen keski- tai parempituloinen, niin mitä todennäköisemmin saa viettää oikein mainiota elämää.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, jäähän tuohon lääniä vielä tosiaan. Kertoo ehkä jotain sitten asian esiintymistiheydestä, jos siitä pystytään joidenkin taholta puhumaan kuin maidon hakemisesta kaupasta.
 

Liitteet

  • Jee_aseita.png
    Jee_aseita.png
    262,2 KB · kertaa luettu: 178

rpeez

Jäsen
Niin, jäähän tuohon lääniä vielä tosiaan.

Ja jokaisen punaisen pisteen alla oleva alue on pistetty aseella sileäksi?

En ala riitelemään etteikö kouluampumiset ole kauheita. Yritän vain tuoda senkin pointin esiin ettei koko maa ole ihan paska ja toivoton kun media uutisoi vain näitä ikäviä juttuja. Ottakaa myös huomioon, että siellä saa kuitenkin kritisoida näitä lakeja.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ja jokaisen punaisen pisteen alla oleva alue on pistetty aseella sileäksi?

En ala riitelemään etteikö kouluampumiset ole kauheita. Yritän vain tuoda senkin pointin esiin ettei koko maa ole ihan paska ja toivoton kun media uutisoi vain näitä ikäviä juttuja. Ottakaa myös huomioon, että siellä saa kuitenkin kritisoida näitä lakeja.
En siitä tiedä, mutta jokaisen punaisen täplän alla on jonkun perheenjäsen. Onko joku väittänyt, että maa olisi kuin Ukraina? On selvää, että noin suuressa maassa ja tuolla asehistorialla ei voida olettaa, että mitään välikohtauksia ei tapahtuisi, mutta sivistyneessä länsimaassa kuvittelisi, että lapset ainakin voisi mennä turvallisin mielin aamulla kouluun. Toki tähän voit vetää seuraavaksi vaikka auto-onnettomuudet. Median vikahan se tämä on.


Siinä muutama poiminta. Pääuutinen jokaisessa, mutta media paisuttelee.
 
Viimeksi muokattu:

Hukkakaato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна / Jokerit 1992-2013 / Jokerit 2023-
Joo, näin on. Niska kyyryssä siellä pitää kulkeman.

En toki itsekään usko, että heidän aselait on hyvä idea ollenkaan juurikin sen taki, että jollain voi heittää niin paljon että lähtee ammuskelemaan viattomia. Onhan sitä Suomessakin jossain määrin.

Pointtini on vain rauhoitella ettei kokonaiskuvassa siellä nyt mikään täydellinen anarkia ole menossa, en ainakaan usko.
Jos sattuu olemaan valkoihoinen keski- tai parempituloinen, niin mitä todennäköisemmin saa viettää oikein mainiota elämää.
Ei nyt varmaan niska kyyryssä kukaan mene, ikävää elämäähän sellainen olisi. Ja ei toki ole anarkia. Amerikka on monilta osin myös hieno maa.

Oman viestini pointti liittyi lähinnä tuhon turvallisuuden tunteeseen. Vuonna 2021 tuolla oli 693 joukkoampumista. Eli hattuvakiolla 14 per osavaltio, enemmän kuin yksi kuukaudessa joka osavaltiossa (toki nämä varmasti vaihtelevat osavaltioittain, mutta noin niinkuin suuntaa antavasti).

Vaikka asuisin Amerikan kylässä X missä ei ole ikinä tapahtunut ainuttakaan häiriötä, niin voisinko sanoa olevani turvassa? En. Olemattomat aselait takaavat että mahdollisuus on olemassa joka paikassa. Onko se todennäköistä? Ei, mutta paljon todennäköisempää kuin vaikka Suomessa, jossa mielestäni voi tuntea olonsa oikeasti turvalliseksi. Huolimatta Helsingin juopoista, nisteistä ja muista järjestyshäiriöistä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olin itse 6kk Teksasissa Dallasissa 90 luvun alussa, asuin keskiluokkaisella alueella ja koin oloni paljon turvallisemmaksi kuin Helsingissä jossa silloin asuin Suomessa. Dallasissa on alueita minne ei halunnut mennä, mutta suurimmalta osin siis todella turvallista.

Itseäni kummastuttaa, näin koko elämäni Itä-Vantaalla ja Itä-Helsingissä viettäneenä, että joku kokee olonsa turvattomaksi Helsingissä. En sano etteikö näin voi olla, mutta itse en ole koko 36-vuotisen historiani aikana pelännyt kertaakaan turvallisuuteni puolesta missään päin pk-seutua.

Voisin jopa väittää, että turvallisuuden osalta Suomi on kauttaaltaan jenkkejä turvallisempi. Ihan vain näiden joukkoampumistilastojenkin perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Itse koko elämäni Itä-Vantaalla ja Itä-Helsingissä viettäneenä kummastuttaa, että joku kokee olonsa turvattomaksi Helsingissä. En sano etteikö näin voi olla, mutta itse en ole koko 36-vuotisen historiani aikana pelännyt kertaakaan turvallisuuteni puolesta missään päin pk-seutua.

Voisin jopa väittää, että turvallisuuden osalta Suomi on kauttaaltaan jenkkejä turvallisempi. Ihan vain näiden joukkoampumistilastojenkin perusteella.
Haisee häränpaskalle. Tai et ole hengannut esim. Kontulassa vkl-iltaisin. Itse olen paljasjalkanen Itästadilainen enkä silti kontulan ostarilla ajatuksissani kulje.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Haisee häränpaskalle. Tai et ole hengannut esim. Kontulassa vkl-iltaisin. Itse olen paljasjalkanen Itästadilainen enkä silti kontulan ostarilla ajatuksissani kulje.

Saa haista. Kontulassa en ole vkl-iltoja nuorempana viettänyt, mutta reilu parikymppisenä kyllä. Nuorempana Hakunilan ostaria tuli kulutettua. Kai mulla on sitten vain käynyt hyvä tuuri.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Haisee häränpaskalle. Tai et ole hengannut esim. Kontulassa vkl-iltaisin. Itse olen paljasjalkanen Itästadilainen enkä silti kontulan ostarilla ajatuksissani kulje.

Asuin 7 vuotta Suomen yhdeksänneksi vaarallisimmassa lähiössä (mitattuna murhien, tappojen ja niiden yritysten määrällä aikavälillä 2000 - 2020: Kontula samassa statistiikassa sijalla 10). Vaarallisin tilanne oli se, kun yksi narkkari tuli sössöttämään kävellessäni asemalta kotiin. Se ratkesi, kun kävelin pois. Kerran näin tappelun.

Viihdyin todella mainiosti alueella, vaikka se olikin aivan uskomattoman kuumottavaa aikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös