On muuten aika iso ero mäkkärin ja hesen mobiilisovelluksissa. Hese vie suunnilleen 100-0. Jos tiedän jo ennakkoon käyväni vaikka hesessä, niin voin tehdä tilauksen haluamaani ravintolaan ja valita vaikka syönkö paikan päällä vai otanko mukaan, ja voin vaikka esittää toiveen valmistumisajasta. Jälkimmäinen toimii useimmiten, ei aina. Mutta joka tapauksessa äppiin kilahtaa ilmoitus, kun sapuska on noudettavissa tiskiltä, halusi sen paikan päällä tai mukaan.
Mäkkärissä jos tilauksen haluaa syödä paikan päällä, niin pitää antaa pöytänumero, johon sapuskansa haluaa. Eli käytännössä voi tilata vasta paikan päällä, ellei satu varmasti tietämään ulkoa niitä numeroita ja ole varma siitäkin, että pöytä on vapaa. Jos tavarat haluaa mukaan, niin valitsee noudon tiskiltä. Mitään ilmoitusta äppiin ei tule eikä numerotaululla raflassakaan ole mainintaa siitä, että mobiilitilaus olisi valmiina. Sitä siis pitää mennä kyselemään tiskiltä. Tämä selvisi viimeksi, kun olin raflassa odotellut 20 minuuttia tilausta (olin lisäksi tilannut sen 20 minuuttia aiemmin), ja aikani siinä tiskillä odoteltuani (kukaan ei ollut siinä palvelemassa eikä keittiöstä ehtinyt yleiseltä seurustelulta palvelemaan) joku sitten siihen saapui ja kyseli, että voiko jotenkin olla avuksi. Kävi nappaamassa säkin sieltä jostain ylähyllyltä ja totesi kuittia lukiessaan, että täähän on ollut jo puolisen tuntia tässä. Että valmistavat sen aina saman tien ja pitää vain mennä kyselemään. Hieno äppi kuitenkin vielä silläkin hetkellä tiesi kertoa, että tilaus on työn alla.
Siinä missä hesen kanssa voi sentään vähän ennakoida ja vähentää sitä turhaa notkumista paikan päällä, niin mäkkärin sovellus palvelee käytännössä vain niitä, jotka istuvat jo pöydässä eivätkä halua tökkiä niitä itsepalvelupisteen näyttöjä tai asioida kassalla. Ruoan ja ranskalaisten puolesta toki valitsisin kymmenen kertaa kymmenestä mieluummin sen mäkkärin näistä kahdesta.