Ryssä-sana on arvolatautunut - - -
Nyt täytyy sanoa, että käsittämätöntä paskaa - ja vielä arvostamaltani nimimerkiltä!- - - jenkki-sanan käyttö on ollut täysin neutraalia ja hyväksyttävää, ryssäksi ja neekeriksi kutsuminen arvolatautunutta.
Mistä tahansa sanastahan saa "arvolatautuneen" niin halutessaan. Sopivassa tilanteessa esimerkiksi sanoista "nainen" tai "turkulainen" saa arvolatautuneet (*). Mä olen aina ollut sitä mieltä, että sanoista loukkaantuminen on vain kuulijan korvassa. Hämärintä tässä koko aiheessa on se, että useimmiten aiheesta loukkaantuu vieläpä tavallaan täysin ulkopuolinen henkilö. Sano tummaihoista neekeriksi, niin ympärillä kymmenen valkoihoista loukkaantuu kyseisen sanan käytöstä. Tämäkin vain, jos sanoja on valkoihoinen.
Mulla oli Sveitsissä yksi hemmetin hyvä tummaihoinen kaveri. Pari kertaa kun oltiin tavattu, niin tämän jälkeen tervehdin häntä aina aloittaen "What's up, nigga?" - ja myöhemmin "Wie geht's, nigga?", kun saksa alkoi taipua vähän paremmin. Hän oli neekeri mulle eikä meillä ollut asian kanssa mitään ongelmia. Ulkopuoliset (valkoihoiset) saattoivat joskus katsoa hyvinkin pitkään, kun tapasimme esim. kaupungilla tai kahvilassa. Hänelläkin oli lempinimi mulle: "die spinne Finne", joka tarkoittaa jotakuinkin "hullua suomalaista". Tällä nimellä mut tunnettiin ympäri Berniä paremmin kuin omalla etunimelläni ja mä kannoin kyseistä lempinimeä ylpeänä rinta rottingilla. Tulihan tuota mainetta itsekin pönkitettyä esim. näyttämällä kuinka salmiakkikossua ihan oikeasti juodaan.
Mä olin ulkomaalainen vieraassa valtiossa - ja mä pystyn täysin hyväksymään aivan minkä tahansa lempinimen, jonka "alkuasukkaat" mulle antavat!
(*) ESIMERKKEJÄ:
Nainen: "...jäkä-jäkä-jäkä-jäkä..."
Mies: "Kuules nyt, nainen!"
Nainen: "Mikä NAINEN mä sulle olen? Jäkä-jäkä-jäkä-jäkä..."
Henkilö 1: *IDIOOTTIMAISTA KÄYTTÄYTYMISTÄ ESIM. KÄNNISSÄ*
Henkilö 2: "No niin, älä käyttäydy kuin turkulainen!"
Henkilö 1 - ei turkulainen: "Mitä vittua? En mä oo mikään turkulainen..."
Henkilö 1 - turkulainen: "Mitä vittua? Mistä sä itse sit oot? Luuleksä olevas jotenkin parempi kuin turkulaiset?"